تحقیق در مورد قطب جنوب و عجایب آن

منبع: دانش‌چی

1

1402/12/14

08:32


درباره عجایب قطب جنوب بیشتر بدانید!

تحقیق در مورد قطب جنوب و عجایب آن

قطب جنوب، سرزمینی اسرارآمیز و پوشیده از یخ و برف، که در جنوبی‌ترین قسمت کره زمین قرار دارد، برای زندگی هیچ انسانی آسان و مناسب نیست. بدون فناوری‌های جدید نمی‌توان در قطب جنوب زندگی کرد. دانشمندان، کارکنان پشتیبانی و پرسنل تحقیقاتی تنها جمعیتی هستند که در ایستگاه‌های تحقیقاتی قطب جنوب زندگی می کنند. اگرچه این افراد هم ماندگار نیستند؛ و دائماً با افراد دیگری جایگزین می‌شوند. ما در این مطلب قصد داریم شما را با قطب جنوب بیشتر آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

آیا می دانید قطب جنوب متعلق به کدام کشور است؟

با توجه به اینکه در قطب جنوب هیچ انسان‌ بومی زندگی نکرده و نمی‌کند، پس شخص یا کشوری نمی‌تواند به شکل طبیعی و عرفی در این منطقه ادعای حق آب و خاک داشته باشد. و به همین دلیل به هیچ‌کس تعلق ندارد.

اگر چه همین موضوع باعث شد که برخی از کشورهای قدرتمند از این بی‌صاحب بودن قطب جنوب استفاده کنند و بکوشند تا صاحب بخشی از قطب جنوب شوند. و با توجه به منابع زغال‌سنگ، هیدروکربن، سنگ آهن، پلاتین، مس، کروم، نیکل و طلایی که در این منطقه وجود دارد، بیم آن می رفت که با بهره‌برداری از این منابع به اکوسیستم این منطقه با ارزش آسیب برسانند از این رو در سال ۱۹۹۱ میلادی، معاهده و قراردادی به عنوان معاهده قطب جنوب نوشته شد که در آن هرگونه تلاش برای آسیب رساندن به محیط زیست قطب جنوب ممنوع شد.

در این قرارداد قوانین این منطقه تعیین شده است. و بر اساس این معاهده، از قطب جنوب و منابع آن فقط برای اهداف صلح‌آمیز و علمی می توان استفاده کرد.

موجوداتی که در قطب جنوب زندگی می‌کنند

با توجه به شرایط قطب جنوب، موجوداتی که در این سرزمین زندگی می‌کنند بسیار سرسخت هستند. بیشترین گونه از این موجودات متعلق به گیاهان بوده است. که تنها ۱۲۱ نوع آن به قارچ‌ها تعلق دارد.

از دیگر گونه‌ها می توان به پنگوئنها، دلفین‌ها، ماهی‌ها، نهنگ‌ها، فک‌ها، اختاپوس، برخی سخت پوستان مانند کریل و خیار دریایی، نوعی پرنده به نام آلباتروس، پرستوی دریایی، عنکبوت‌های بزرگ، خرس آبی، فیتوپلانکتون‌های دریایی که نوعی جلبک هستند، و موجودات کوچک و میکروسکوپی زیادی که در قطب جنوب زندگی می‌کنند.

شگفت انگیزترین عجایب قطب جنوب

با وجود اینکه همه سطح قطب جنوب از برف و یخ پوشیده شده است، اما در قسمت‌هایی از این سرزمین، حدود ۲ میلیون سال است که برف و باران نباریده است. اندازه این بخش ۴۰۰۰ کیلومتر مربع است.

اولین انسانی که در قطب جنوب به دنیا آمد، در سال ۱۹۷۸ میلادی بود که امیلیو پالما  (Emilio Marco Palma) نام گرفت پدر و مادر این کودک آرژانتینی بودند.

در قطب جنوب نوعی از قارچ‌ها وجود دارند که می‌توانند روی نفت رشد کنند. کاوشگران فکر می‌کنند که با کمک این قارچ‌ها شاید بتوان لکه‌های نفتی را از محیط زیست پاکسازی کرد.

گرم‌ترین دمای قطب جنوب ۱۲- درجه و سردترین دمای آن ۸۹- درجه سانتی گراد ثبت شده است.

بزرگترین سوراخ لایه اوزون برفراز منطقه قطب جنوب قرار دارد.

در قطب جنوب هیچ ساعت رسمی تعریف نشده است و افرادی که در آن زندگی می‌کنند زمان را بر اساس ساعت رسمی کشور خود محاسبه می‌کنند.

یک رودخانه‌ای از خون در قطب جنوب وجود دارد که به علت شوری بیش از حد هیچ‌گاه یخ نمی‌زند. علت این پدیده این است که سرچشمه آبی که دارای مقادیر زیادی آهن در خود دارا می‌باشد، بعد از خارج شدن از فضای خود و تماس با اکسیژن، آهن موجود در آب اکسید شده و به رنگ قرمز در می‌آید.

در قطب جنوب شش ماه شب و شش ماه روز است.

کاشف قطب جنوب فردی نروژی به نام رونالد آموندسن، بود که در سال ۱۹۱۱ به قطب جنوب رسید.

اولین ایرانی که به قطب جنوب سفر کرده است آقای «عبداله امیدوار» است که در سال ۱۳۴۵ شمسی، پای بر قطب جنوب گذاشت.

مهم ترین تفاوت‌های قطب جنوب و قطب شمال

قطب جنوب و قطب شمال در دو سوی مخالف کره زمین قرار گرفته‌اند، قطب جنوب در جنوبی ترین قسمت زمین و قطب شمال در شمالی‌ترین نقطه زمین قرار دارند.

آب و هوای قطب جنوب سردتر از قطب شمال است.

وقتی در قطب جنوب شب است در قطب شمال روز و خورشید می‌تابد.

 پنگوئن‌ها در قطب جنوب و خرس‌های قطبی در قطب شمال زندگی می‌کنند.

در قطب جنوب زیر بعضی از قطعه‌های یخ خشکی وجود دارد، ولی قطب شمال فقط از توده یخی تشکیل شده است.

زیستگاه دریایی قطب شمال نسبت به قطب جنوب بسیار متنوع‌تر است.

برای مطالعه بیشتر می توانید به کتابی با نام قطب جنوب، به نویسندگی دیوید پیترسن و ترجمه حسین صادق‌اوغلی و نشر فرهنگ اسلامی مراجعه کنید. این کتاب به زبانی ساده درباره قطب جنوب و برای کودکان و نوجوانان فراهم آمده است. اگر به قطب جنوب و زندگی در آن علاقمند هستید، می توانید در آینده به عنوان یک کاوشگر و دانشمند در ایستگاه‌های فضایی آن مشغول به کار شوید.

ℹ️

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو