معرفی شماری از جاذبه های دیدنی آماسیا

معرفی شماری از جاذبه های دیدنی آماسیا


منبع: همگردی

4

1402/12/14

09:01


ایسکانیوز/ این خبر به جهت معرفی شماری از جاذبه های دیدنی آماسیا برای شما نگارش شده است.

کرال کایا مزارلی

کرال کایا مزارلی

کمی بالاتر از شهر و روی صخره های هارشنا، کاخ سلطنتی سابق و مقبره پادشاهان پنتوس در شهر آماسیا قرار گرفته است. چه در طول روز یا چه در طول شب و در وقتی که این شهر چراغانی می شود، مجسمه های سنگی دست ساز باستانی آن منظره ای زیبا و چشمگیری پیدا می کنند. 18 مقبره ی سنگی که از دل سنگهای آهکی با دیوارهای و پله هایی منظم حکاکی شده است، نمونه ای بی نظیر از هنر مردم آماسیا در آن زمان است. منابع تاریخی بیان می کنند که این مجموعه تاریخی برای اولین بار توسط استاربو ساخته شده و متعلق به دوران حکومت پنتوس بوده است.

بیمارهانه

بیمارهانه

آماسیا پر است از جاذبه های تاریخی مختلف. یکی از آثار بسیار بی نظیر تاریخی در این شهر، بیمارهانه است. همانطور که از نام این مکان بر می آید، بمیارهانه قبلا بیمارستانی فعال در قرن 14 میلادی بوده است. این بنا با برجستگی های زیبا درپیرامون دیوان آماسیا، یکی از مهمترین مرازک این شهر بوده است. این ساختمان در بین سالهای 1308-1309 توسط ایلخانات که در بخش جنوب شرقی امپراتوری مغول ساکن بوده اند و به دستور سلطان محمد اولکایتو و همسرش اودواز خاتون ساخته شد.

معرفی شماری از جاذبه های دیدنی آماسیا

قلعه آماسیا

قلعه آماسیا

قلعه آماسیا به دلیل موقعیت خود در کوه هارشنا با عنوان قلعه هارشنا نیز شناخته می شود و دید کاملی به این شهر دارد. قلعه آماسیا توسط ایرانیان، رومیان، پونتوس و امپراتوری بیزانس بارها مورد حمله قرار گرفته است. این قلعه هر بار پس از خرابی، مجددا ساخته شده و تا قرن 18 یعنی زمانی که اهمیت استراتژیک خود را از دست داد، از شهر محافظت میکرد. در بازدیدتان از این قلعه به بالای کوه بروید و از مخزنها، آب انبارها و بقایای حمام عثمانی دیدن کنید.

هازرانلار کوناکی

هازرانلار کوناکی

در متن اشاره کردیم که از دوره عثمانیان تا به الان ساختمانها و املاک خوبی به جای مانده است. یکی از این ساختمان ها، هازرانلار کوناکی است. این ساختمان که در قرن 18 میلادی ساخته شده، دارای برجستگی های ظریف معماری به سبک عثمانیان در روزهای آخر حکومت خود است. زمانی که دیگر ترکیه نمی توانست در قالب قبلی خود بماند، این خانه و خانه هایی شبیه به این توسط دفتردار حسن طلعت افندی به نام خواهرش حاضران خانوم در سال 1872 ساخته شد. در حال حاضر در این ساختمان یک گالری هنری کوچک و موزه جغرافیا دایر است.

قلعه سلطان بایزید دوم

این مجتمع که روزگاری مسکونی بوده ولی در حال حاضر، مدرسه الهیات و بنای تاریخی است که به نام سلطان بایزید دوم بین سالهای 1484-1488 ساخته شد. این بنا با دو مناره زیبا که با سنگهای رنگی پوشانده شده است، تزئین گردید. این مجموعه دارای یک درخت قدیمی است که به نظر می رسد به اندازه خود مجتمع قدیمی باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو