بیت کوین در مسیر شکست اوج تاریخی ۶۹۰۰۰ دلار؛ پیش‌بینی‌ها چیست؟

1

1402/12/14

19:13


بیت کوین همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و در یک قدمی رسیدن به رکورد اوج تاریخی ۶۹ هزار دلاری خود است. انتظارات خوش‌بینانه، پیش‌بینی‌ها، روند کلی بازار، اشتیاق سرمایه‌گذاران نهادی، تب داغ صندوق‌های قابل معامله بورسی (ETF) بیت کوین و هاوینگ مورد انتظار این ارز دیجیتال عواملی هستند که دست‌به‌دست هم داده‌اند تا پادشاه ارزهای دیجیتال با شتابی چشمگیر به سمت رکوردهای جدید حرکت کند.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟

در چنین شرایطی، تقریباً اتفاق نظر جدی در فضای ارزهای دیجیتال در میان کارشناسان و معامله‌گران بازار وجود دارد که بیت کوین در سال جاری میلادی رکورد تاریخی جدیدی ثبت خواهد کرد. هر چند که در کنار نگاه‌های خوش‌بنیانه، نگرانی‌ها و بدبینی‌هایی نیز نسبت به آینده بازار وجود دارد.

ETFهای بیت کوین؛ موتور رشد بازار ارزهای دیجیتال

با راه‌اندازی ETFهای معاملات اسپات بیت کوین که برای مدت زیادی مورد انتظار علاقمندان بودند و مشارکت غول‌های مالی مانند شرکت‌های ون‌اک (Vaneck) و بلک راک (BlackRock)، ارز دیجیتال برتر بازار وارد یک روند صعودی قدرتمند شد. عرضه ETFهای بیت کوین با توجه به قدرت مکانیسم‌های سرمایه‌گذارن سنتی و ورود غول‌های سنتی بخش مالی به بازار بیت کوین از طریق ETFها، به پشتوانه اصلی شکوفایی این ارز دیجیتال تبدیل شد.

بیت کوین اغلب به‌عنوان یک دارایی که به‌شدت تحت‌تأثیر احساسات بازار قرار دارد، توصیف می‌شود. توصیفی که به‌نظر می‌رسد تا حد بسیار زیادی صحیح و منصفانه است. در چنین شرایطی، عرضه ETF‌های بیت کوین اعتماد به این دارایی را در میان طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران سنتی و نهادی تثبیت کرد و باعث تقویت احساسات صعودی سرمایه‌گذاران شد. این رشد احساسات مثبت در بازار باعث سرازیرشدن سیل عظیمی از سرمایه‌های جدید به بازار بیت کوین شد و قیمت آن را به سطوح جدیدی رساند.

بیشتر بخوانید: ETF بیت کوین چیست؟

در واقع می‌توان گفت که عامل اصلی این حرکت صعودی بیت کوین، ETFها بوده‌اند که رهبری آنها نیز بر عهده صندوق آی‌شیرز بیت کوین تراست (IBIT) شرکت بلک‌راک بوده است. این ETF حالا به باشگاه صندوق‌هایی که ۱۰ میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت (AUM) در اختیار دارند پیوسته است و نکته قابل‌تأمل آن در اینجاست که چنین اتفاقی تنها در ۷ هفته رخ داده است و نشان‌دهنده علاقه و پذیرش گسترده نهادی ارزهای دیجیتال است.

عملکرد قیمت هر سهم ETF بیت کوین شرکت بلک راک

عملکرد قیمت هر سهم ETF بیت کوین شرکت بلک راک

این انباشت سریع دارایی‌ها نشان‌دهنده روند گسترده‌تری از افزایش تقاضا برای بیت کوین در میان سرمایه‌گذاران نهادی است که به‌دنبال سرمایه‌گذاری در پادشاه ارزهای دیجیتال از طریق ابزارهای سرمایه‌گذاری سنتی و بازار سهام هستند. همچنین ETFهای بیت کوین امکان سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال به شیوه‌ای امن و منظم را برای افرادی که قبلاً به بیت کوین دسترسی نداشتند را فراهم کرده و این موفقیت باعث جذب طیف جدیدی از سرمایه‌گذاران به این فضا شده است.

هاوینگ بیت کوین؛ عامل اصلی رشد بازار

با وجود اهمیت چشمگیر صندوق‌های قابل معامله بورسی در رالی اخیر قیمت بیت کوین، نمی‌توان نقش رویداد مورد انتظار هاوینگ بیت کوین در ماه آوریل را نادیده گرفت. در واقع، بسیاری از کارشناسان اهمیت این رویداد در ادامه این روند صعودی و ثبت رکوردهای جدید قیمتی برای این ارز دیجیتال در سال جاری را بیش‌تر از ETFهای بیت کوین می‌دانند. به صورت تاریخی، هر بار که رویداد هاوینگ بیت کوین رخ داده، شاهد افزایش قابل‌توجه بهای این ارز دیجیتال بوده‌ایم؛ زیرا نصف‌شدن پاداش استخراج هر بلاک می‌تواند به محدودیت بیشتر عرضه منجر شود و همین امر به افزایش قیمت بیت کوین کمک می‌کند.

در سال ۲۰۱۲ بهای بیت کوین پس از هاوینگ ۸۰ برابر افزایش داشت و هاوینگ سال ۲۰۱۶ نیز به افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت ارز دیجیتال برتر بازار ختم شد. همچنین قابل ذکر است که ۱۶ ماه پس از هاوینگ سال ۲۰۲۰، قیمت بیت کوین بیش از ۶۰۰ درصد افزایش یافت.

عملکرد بیت کوین قبل و بعد از هاوینگ‌های پیشین

عملکرد بیت کوین قبل و بعد از هاوینگ‌های پیشین

به گزارش یورو نیوز، شرکت فین‌تک بریتانیایی فایندر (Finder)، اخیراً مطالعه‌ای براساس پیش‌بینی‌های قیمتی کارشناسان و متخصصان صنعت دارایی‌های دیجیتال در مورد عملکرد بیت کوین تا سال ۲۰۳۰ منتشر کرده است. تقریباً نیمی از کارشناسانی که در گزارش شرکت فایندر مشارکت داشته‌اند، بر این باور هستند که قیمت بیت کوین پس از رویداد هاوینگ به اوج‌گیری خود ادامه می‌دهد و تا ۶ ماه پس از این رویداد به بالاترین سطح در تاریخ خود خواهد رسید.

با این حال، نمی‌توان رشد بیت کوین و حرکت آن به سمت رکوردشکنی را تنها به ۲ عامل فوق تقلیل داد و مجموعه بزرگی از سایر عوامل هم هستند که به این روند کمک کرده‌اند. برای مثال، بیت کوین همواره با موج‌های بزرگی که بازار سهام در آمریکا را تکان می‌دهند، مرتبط بوده است.

فرصت یا تهدید؛ پیش‌بینی‌ها و ریسک‌های پیش رو

ارتباط بیت کوین و بازار سهام با ورود ETFهای بیت کوین بیش از پیش تقویت شده است و حالا که شاخص‌های بازار سهام در وضعیت گاوی قرار دارند و در روزهای اخیر در حال ثبت رکوردهای جدیدی هستند، به اوج‌گیری بیت کوین کمک کرده‌اند. این امر همچنین به هدایت احساسات و علاقه سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های بسیار بی‌ثبات مانند بیت کوین کمک کرده است. علاوه بر این، سیاست‌های پولی فدرال رزرو باعث شده تا تحلیلگران منتظر روانه‌شدن نقدینگی بیشتری به بازار بیت کوین و عبور قیمت این دارایی از سطوح کنونی باشند.

پیش‌بینی‌های بسیاری در مورد قیمت بیت کوین در سال جاری وجود دارد. مارک پالمر، تحلیلگر معروف انتظار دارد که بیت کوین در چرخه صعودی کنونی تا پایان سال آینده میلادی به ۱۲۵ هزا ر دلار می‌رسد؛ پیتر برنت هم می‌گوید در ادامه روند صعودی کنونی بهای این ارز دیجیتال تا تابستان آینده به ۲۰۰ هزار دلار می‌رسد. پلن‌بی هم گفته بود که انتظار دارد قیمت بیت کوین تا پایان سال جاری میلادی به ۷۰ هزار دلار برسد و رابرت کیوساکی هم انتظار بیت کوین ۱۰۰ هزار دلاری تا پایان بهار را دارد.

بیشتر بخوانید: تحلیل قیمت بیت کوین

اما در کنار این پیش‌بینی‌ها، گزارش شرکت فایندر که با مشارکت ۴۰ مختصص و تحلیلگر صنعت ارزهای دیجیتال انجام شده، حاوی پیش‌بینی‌های قیمتی جالبی برای بیت کوین است. طبق این گزارش، کارشناسان درباره قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۴ به‌طور متوسط گفته‌اند که بهای ارز دیجیتال بازار در سال جاری به ۸۷,۸۷۵ دلار خواهد رسید. برخی از کارشناسان مشارکت‌کننده در این گزارش گفته‌اند که انتظار بیت کوین ۲۰۰ هزار دلاری در سال جاری را دارند.

از طرف دیگر، در این گزارش آمده که تحلیلگران به‌طور متوسط پیش‌بینی کرده‌اند که پایین‌ترین قیمتی که ممکن است بیت کوین در سال جاری تجربه کند، قیمت ۳۵,۷۳۴ دلاری است، درحالی‌که برخی از آنان حتی انتظار بیت کوین ۲۰ هزار دلاری در صورت نزولی‌شدن بازار را هم داشته‌اند.

هشدارهای تحلیلگران درباره احتمال سقوط بیت کوین

حالا اگر قصد خرید بیت کوین را داریم چه کار کنیم؟ بیایید نگاهی به نظر تحلیل‌گران بی‌اندازیم.

نکته کلیدی دیگری که در روند صعودی کنونی بازار وجود دارد، خطرات و ریسک‌های فزاینده آن است که می‌تواند منجر به زیان‌دهی سرمایه‌گذاران شود. با وجود احساسات صعودی قدرتمندی که در اطراف بیت کوین مشاهده می‌شود، سرمایه‌گذاران باید هوشیار باشند. به‌صورت تاریخی، بیت کوین هرگز مدت زمان زیادی را در محدوده قیمتی بالای ۶۰ هزار دلار سپری نکرده است. در واقع، داده‌ها نشان می‌دهند که این ارز دیجیتال تنها ۰.۸۱ درصد از عمر خود در محدوده قیمتی بالای ۶۰ هزار دلار قرار داشته است. همچنین اوج‌گیری‌های منحصربه‌فرد بیت کوین به خصوص در سال ۲۰۲۱، در نهایت به اصلاح عمده بازار منجر شد.

تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی مورگان برخلاف اکثر تحلیل‌های صعودی موجود، درباره سقوط احتمالی این ارز دیجیتال به سطح زیر ۶۰ هزار دلار هشدار داده‌اند و پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت بیت کوین پس از هاوینگ تا ۴۲ هزار دلار کاهش پیدا کند.

همچنین جان هاوکینز، استاد ارشد دانشگاه کانبرا اظهار داشته است که با وجود شرایط کنونی، همچنان معتقد است که ارزهای دیجیتال چیزی بیش از یک حباب سوداگرانه نیستند. او می‌گوید که محبوبیت ETFهای بیت کوین می‌تواند تنها با یک افزایش قیمت موقت همراه شود؛ زیرا به باور او بیت کوین در میان‌مدت و بلندمدت همچنان یک حباب سوداگرانه است.

از سوی دیگر، کسانی که نگاه بدبینانه به بازار دارند، می‌گویند که عرضه ETFهای بیت کوین باعث تشدید نوسانات و معاملات سوداگرانه  می‌شود و بازار را غیرقابل پیش‌بینی تر از گذشته می‌کند. همچنین نگرانی درباره دستکاری احتمالی در بازار، عدم نظارت و احتمال زیان گسترده برای سرمایه‌گذاران جدید، از دیگر دلایلی است که منتقدان برای لزوم محتاط بودن در بازار ذکر می‌کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو