بازار بورس ریزش کرد! | اتفاق عجیب که در بازار بورس امروز افتاد!

1

1402/12/15

11:03


بازار بورس ریزش کرد! | اتفاق عجیب که در بازار بورس امروز افتاد!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

شاخص کل بورس در انتهای معاملات امروز با ریزش نزدیک به ۷۰۰۰ واحدی مواجه شد، ارزش معاملات خرد عدد ۶,۱۹۹ میلیارد تومان را به ثبت رسانده است که نسبت به میانگین هفتگی، ۸% و نسبت به میانگین ماهانه ۳۰% افزایش داشته است.

بازار امروز با ریزش مواجه شد اما نکته مثبت ارزش معاملات خرد بالا بود و باید دید این نوع معاملات تا انتهای هفته نیز ادامه خواهد یافت یا بورس مسیر در جازدن های متوالی را دوباره آغاز خواهد کرد؟

در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، ورود نقدینگی حقیقی (خرید حقیقی از حقوقی) به ارزش ۱,۱۲۰ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. اما امروز بازار شاهد خروج نقدینگی حقیقی به ارزش ۲۳۵ میلیارد تومان بوده است. این درحالی است که در یک هفته گذشته از شدت خروج نسبت به میانگین ماهانه کاسته شده است.

برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۲,۳۷۹ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از این صندوق‌ها است. خروج نقدینگی از این صندوق می‌تواند نکته مثبتی برای بازار سهام باشد. امروز نیز روند خروج نقدینگی حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت برای سومین روز متوالی با ثبت رقم ۵۹ میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. در یک هفته گذشته شیب خروج از این صندوق‌ها هم نسبت به میانگین ماهانه در حال افزایش است.

ارزش صف‌های خرید ۷۷ میلیارد تومان است که کاهش ۳۶۹ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی را نشان می‌دهد.این در حالی است که ارزش صف‌های فروش با افزایش ۴۹ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی، در محدوده ۲۴۰ میلیارد تومان قرار دارد.

بیشترین ارزش معاملات را گروه خودرویی با ثبت رقم ۱,۳۰۲ میلیارد تومان (۴ برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌های فلزات اساسی با ارزش معاملات ۴۲۲ میلیارد تومان (۲ برابر میانگین هفتگی) و بانکی با ارزش معاملات ۳۶۹ میلیارد تومان (۳.۱ برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

گروه خودرویی با ارزش معاملات ۱,۳۰۲ میلیارد تومان (۴ برابر میانگین هفتگی) بیشترین ارزش معاملات را نسب به میانگین هفتگی داشته است. پس از آن گروه بیمه با ارزش معاملات ۱۶۷ میلیارد تومان (۳.۲ برابر میانگین هفتگی) و گروه بانکی با ارزش معاملات ۳۶۹ میلیارد تومان (۳.۱ برابر میانگین هفتگی) قرار دارند./ اقتصاد 100

دولت دنبال تزریق پول به بازار سرمایه

علی صالح آبادی رئیس انجمن مالی اسلامی در این همایش که در ساختمان مطهری سازمان بورس برگزار شد، گفت: این همایش نهمین همایش مالی و اسلامی بوده با رویه مهار تورم و رشد تولید کار خود را آغاز کرده است.

صالح آبادی افزود: ایجاد پایگاه جامع مالی اسلامی، همکاری با ۱۲ نشریه علمی و پژوهشی، تعامل با کشورهای منطقه مانند بحرین و دریافت نمایندگی ایران در این کشور، برگزاری نشست‌های تخصصی، همکاری با سازمان بورس در مباحث تخصصی از ریز برنامه‌های این همایش است.

وی در پایان گفت: باید عضویت افراد متخصص در انجمن مالی اسلامی تسهیل شده تا جایگاه انجمن بین مردم و متخصصان بیشتر از گذشته باشد.

‌ اقتصاد اسلامی تبدیل به درخت تنومندی شده است؟

مصباحی مقدم رئیس شورای فقهی بانک مرکزی نیز در این همایش گفت: امروز اقتصاد اسلامی تبدیل به درخت تنومند شده و مسائل خوبی در همایش‌های مالی اسلامی مطرح می‌شود، باید در برنامه‌های توسعه‌ای شرایط ویژه کشور را درک کرده و مناسب با محدودیت‌هایی از قبیل تحریم برنامه برنامه برای اقتصاد نوشت.

برای مهار تورم پول به بازار مولد بیاید

مصباحی مقدم افزود: برای مهار تورم و رشد تولید باید نقدینگی را به بازار مولد هدایت کرد و اوراق ودیعه، اسناد خزانه اسلامی، قرارداد توافق خرید از جمله ابزارهای مالی اسلامی است که با همکاری سازمان بورس از سال ۱۳۸۶ تا به امروز تأمین مالی خوبی را اجرایی کرده ایم./ اقتصاد 100

 حساب سهامداران بازار بورس شارژ شد

به نقل ا ز خبرگزاری صداوسیما، هفته گذشته ۱۵ ناشر سود سنواتی و جاری صاحبان سهام خود را از طریق اطلاعات سامانه سجام برای بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار در دومین هفته اسفندماه جاری واریز کردند. 

بر اساس اعلام شرکت سپرده گذاری مرکزی، در این بازه زمانی، پنج شرکت سود سنواتی ۵۲ هزار سهامدار را شامل ۱۹ میلیارد تومان از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان یعنی سجام واریز کرده اند.

در همین مدت هم ۱۰ شرکت سود جاری یک میلیون و ۶۵۲ هزار سهامدار را به مبلغ ۵۷۵ میلیارد تومان از طریق سامانه سجام پرداخت کرده اند.

سجام سامانه‌ای زیر ساختی که فعالان بازار با ثبت اطلاعات و احراز هویت در آن خدمات در یافت می‌کنند.

صعود ۳۸۵ واحدی شاخص بازار بورس

سرمایه‌گذاری در بورس به معنای خرید و فروش سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه است و این عمل افراد و شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا درآمد و سود از افزایش ارزش سهام یا تقاضا و عرضه در بازار بورس را بدست آورند. این نوع سرمایه‌گذاری معمولاً با ریسک‌هایی همراه است و نیاز به تحلیل دقیق و مطالعه بازار دارد.

شاخص کل بورس در ابتدای معاملات امروز سه شنبه ۱۵ اسفند ماه با افزایش ۳۸۵ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار واحدی ایستاد./ تیتر کوتاه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو