آیا دوره هاوینگ بیت کوین زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؟

1

1402/12/16

10:42


درحالی‌که افزایش قیمت بیت کوین در دوران پیش از هاوینگ بیت کوین از نظر تاریخی همواره برای سرمایه‌گذاران سودآور بوده، تحلیلگران انتظار دارند که بیشترین سود برای دارندگان این ارز دیجیتال پس از رویداد هاوینگ که قرار است در ماه آوریل اجرا شود، به‌دست بیاید.

به گزارش کوین تلگراف، برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بهای بیت کوین تا پایان سال ۲۰۲۵ به محدوده بین ۱۳۰ تا ۱۸۰ هزار دلار خواهد رسید. چرخه‌های ۴ ساله هاوینگ بیت کوین به‌طور گسترده‌ای با روند صعودی بازار ارزهای دیجیتال همراه شده و عموماً منجر به ثبت بالاترین رکوردهای تاریخی برای ارز دیجیتال برتر بازار شده است. اما باید پرسید که آیا هاوینگ مورد انتظار، زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین است؟

بیشتر بخوانید: هاوینگ بیت کوین چیست؟ بعد از Halving چه اتفاقی می‌افتد؟

طبق گفته وتله لوند (Vetle Lunde)، تحلیلگر ارشد شرکت کی‌۳۳ ریسرچ (K33 Research)، بر اساس داده‌های تاریخی قیمت بیت کوین، هاوینگ می‌تواند زمان مناسب خرید بیت کوین برای سرمایه‌گذارانی باشد که دیدگاه و افق زمانی طولانی‌تری برای نگهداری این ارز دیجیتال مدنظر دارند. لوند در این باره به کوین تلگراف گفته است:

«درحالی‌که عملکرد قیمت بیت کوین بلافاصله پس از هاوینگ به کندشدن روند صعودی تمایل داشته است، هاوینگ‌ها همواره نقطه ورود محکمی برای ورود به بازار بوده‌اند. محدوده زمانی ۱۵۰ تا ۴۰۰ روز پس از هاوینگ، نقطه ورود شیرینی برای ورود به بازار است؛ زیرا در این دوره اثرات ترکیبی ناشی از فشار فروش تضعیف‌شده ماینرها بر بیت کوین تأثیر مثبتی می‌گذارد.»

بیت کوین در روز ۲۸ فوریه (۹ اسفند ماه) – یعنی ۴۷ روز پیش از هاوینگ – برای نخستین بار در ۲ سال اخیر از مرز قیمتی ۶۰ هزار دلار عبور کرد. این ارز دیجیتال طی یک ماه اخیر نیز بیش از ۵۶ درصد افزایش قیمت داشته است.

رویداد هاوینگ نرخی عرضه بیت کوین‌های جدید را هر ۴ سال یک بار نصف می‌کند. شبکه بیت کوین قرار است تا آخرین هاوینگ خود در سال ۲۱۴۰ میلادی (۱۵۱۹ هجری شمسی)، مجموعاً ۲۱ میلیون کوین عرضه کند و سپس عرضه بیت کوین‌های جدید برای همیشه متوقف خواهد شد.
به گفته برایان لجند، مدیرعامل و سرمایه‌گذار هکتیک لبز (Hectic Labs)، دوره پیش از هاوینگ بیت کوین می‌تواند زمان سودآوری برای نگهداری بیت کوین باشد. او در این باره به کوین تلگراف گفت:

«دوره منتهی به رویداد هاوینگ زمان بسیار خوبی برای تحقق سود بیت کوین است. افزایش قیمت پیش از هاوینگ، احساسات سرمایه‌گذاران را به سمت یک چرخه صعودی جدید سوق می‌دهد؛ اما زمان‌بندی مناسب برای دانستن اینکه چه زمانی بازار در اوج قرار دارد و باید از آن خارج شد، امری بسیار چالش برانگیز است.»

افزایش قیمت بیت کوین پیش از رویداد هاوینگ تا حد بسیاری زیادی به دلیل ثبت رکوردهای جدیدی در زمینه میزان سرمایه ورودی به ۱۰ صندوق جدید قابل معامله بورسی معاملات اسپات بیت کوین در ایالات متحده آمریکا بوده است. گفتنی است که طبق داده‌های کوین تلگراف، بهای بیت کوین تا بعد از ظهر روز سه‌شنبه بالاتر از سطح قیمتی ۶۶ هزار دلاری قرار داشته است. این ارز دیجیتال در دوشنبه شب اوج جدید ۶۸,۸۵۷ دلاری را برای خود به ثبت رساند و توانست به یک قدمی رکورد تاریخی قیمت بیت کوین برسد.

جیمز باترفیل، تحلیلگر کوین‌شیرز (CoinShares) می‌گوید که میزان کل دارایی‌های تحت مدیریت (AUM) صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیت کوین پس از افزایش قیمت‌های اخیر، به سطح ۸۲.۶ میلیارد دلاری رسیده است که بسیار نزدیک به اوج تاریخی ۸۶ میلیارد دلاری میزان دارایی‌های تحت مدیریت این صندوق‌ها در ماه نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) است.
بر اساس گزارش کوین‌شیرز، میزان سرمایه ورودی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری آمریکایی مجموعاً ۱.۸۸ میلیارد دلار بوده است که بیت کوین با داشتن سهمی ۹۴ درصدی از ورودی خالص سرمایه به این صندوق‌ها، رقم قابل توجه ۱.۷۲ میلیارد دلار از کل جریان ورود سرمایه را به خود اختصاص داده است.

سرگئی گوروف از پلتفرم فین‌تک یوهودلر (YouHodler) می‌گوید که جریان‌های سرمایه ورودی به ETF های بیت کوین در کنار انتظارات پیش از هاوینگ، بخش قابل توجهی از روند صعودی فعلی ارز دیجیتال برتر جهان هستند. او همچنین افزود که ETFهای اسپات بیت کوین به‌صورت روزانه ۱۰ برابر بیشتر از تولید ماینرها بیت کوین خریداری می‌کنند.

آیا قیمت بیت کوین تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۱۲۰ هزار دلار می‌رسد؟

طبق گفته وتله لوند از شرکت تحقیقاتی کی‌۳۳ ریسرچ، قیمت بیت کوین معمولاً در دوران منتهی به هاوینگ افزایش می‌یابد، اما بلافاصله پس از رویداد هاوینگ تثبیت می‌شود. او در این باره اظهار داشت:

«افزایش قیمت پیش از هاوینگ ناشی از ترکیب معامله‌گرانی است که پیش‌خرید می‌کنند و استخراج‌کنندگانی که بخش بیشتری از پاداش‌های ماینینگ را نگه می‌دارند. پس از انجام هاوینگ نیز هش ریت به پایین‌تر آمدن تمایل دارد و توقف بین ۱۰ تا ۲۵ دقیقه‌ای تولید بلاک در شبکه نیز منجر به افزایش عدم اطمینان خواهد شد.»

با این حال، لوند انتظار دارد بیت کوین پیش از آنکه به سمت ثبت رکوردهای تاریخی جدید حرکت کند، یک اصلاح قیمتی مختصر را تجربه کند. او در این باره می‌گوید:

«بر اساس داده‌هایی که از گذشته در اختیار داریم، بیت کوین می‌تواند در سال پس از هاوینگ شاهد رالی ۱۳۰ تا ۱۵۰ درصدی باشد که می‌تواند در سال ۲۰۲۵ به ثبت اوج قیمتی ۱۲۵ تا ۱۵۰ هزار دلاری برای این ارز دیجیتال منجر شود.»

برایان لجند، مدیرعامل هکتیک لبز نیز معتقد است که قیمت بیت کوین در پایان سال جاری میلادی ممکن است در بدترین حالت به حدود ۸۰ هزار تا ۸۵ هزار دلار برسد و در حالت ایده‌آل به ۱۲۰ هزار دلار تا ۱۳۰ هزار دلار برسد. لجند بر این باور است که مسئله قیمت بیت کوین در دوران پس از هاوینگ عمدتاً به شرایط کلان اقتصادی، وضعیت بازارهای مالی و چشم‌انداز بنیادی نسبت به آینده جهان بستگی دارد. او می‌گوید که اگر بازار صعودی تا سال ۲۰۲۵ ادامه پیدا کند، ممکن است شاهد قیمت‌های بالاتری باشیم و بیت کوین اوج خود را در محدوده ۱۸۰ هزار دلار تا ۲۰۰ هزار دلار تجربه کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو