منبع: پلازا

1

1402/12/20

11:25


بیوگرافی رضا بابک؛ بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون

رضا بابک از بازیگران مستعد و پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ایران است که فعالیت هنری خود را از دهه 50 آغاز نمود. وی علاوه بر حرفه بازیگری به مشاغل هنری دیگری چون صداپیشگی، فیلمنامه‌نویسی، نویسندگی و کارگردان تئاتر هم اشتغال دارد. در این مقاله از وب سایت پلازا به بیوگرافی رضا بابک؛ بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون می‌پردازیم.

رضا بابک از بازیگران دوست داشتنی  و مطرحی است که بیشتر برای بازی در سریال‌های آئینه و آرایشگاه زیبا شهرت دارد. وی مدت زیادی در حوزه کودک و نمایش فعالیت دارد و یکی صداپیشگان سریال عروسکی خونه مادربزرگه است. بابک در سال 1357 با حضور در فیلم چریکه تارا اثری ماندگار از بهرام بیضایی بازیگری در حوزه سینما را تجربه نمود. این بازیگر پیشکسوت در کارنامه هنری خود علاوه بر بیضایی تجربه همکاری بار کاگردانانی چون زنده یاد علی حاتمی، کیانوش عیاری، زنده‌یاد عباس کیارستمی، داوود میرباقری، حسن فتحی، اصغر فرهادی، محمد رحمانیان و ابراهیم حاتمی‌کیا را دارد. چنانچه مایلید تا با ابعاد پنهان در زندگی نامه رضا بابک بیشتر آشنا شوید، تا انتهای مقاله پیش‌رو با ما همراه باشید.

اطلاعات شخصی رضا بابک

  • نام و نام خانوادگی: رضا فشنگچی که با نام هنری رضا بابک (Reza Babak) فعالیت دارد.
  • تاریخ تولد: 20 اسفند 1324
  • محل تولد: محله عباسی تهران
  • پیشه: بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون- فیلمنامه‌نویس، نویسنده و کارگردان تئاتر- صداپیشه – نقاش- دستیار کارگردان و منشی صحنه در فیلم زنگ تفریح کاری از زنده‌یاد عباس کیارستمی
  • نقش‌های شاخص: قلیچ در فیلم چریکه تارا، اسد خمارلو در سریال آرایشگاه زیبا، صداپیشه آقا حنایی در سریال عروسکی خونه ماربزرگه- مهندس مهدی بازرگان در سریال روزگار قریب
  • شروع فعالیت هنری: بازی در تئاترهای جنوب کشور و شهر‌‌های مسجدسلیمان تا آبادان
  • تحصیلات آکادمیک: کارشناسی رشتهٔ بازیگری و کارگردانی
  • فعالیت هنری: بازیگری تئاتر از کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان
  • قد رضا بابک: 170 سانتی‌متر
  • وضعیت تاهل: متاهل
  • همسر رضا بابک: درباره مشخصات همسر ایشان متاسافنه اطلاعاتی در فضای مجازی در دسترس نیست.
  • تعداد فرزندان: یک دختر
  • صفحه اینستاگرام رضا بابک: rezababak_

زندگی خصوصی رضا بابک

در این بخش از مقاله بیوگرافی رضا بابک؛ بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون با زندگی شخصی از زمان تولد، روابط کاری‌ و خانوادگی تا لحظه درگذشت این هنرمند دوست داشتنی همراه شما مخاطبان محترم پلازا هستیم‌.

از کودکی تا ایام جوانی رضا بابک

از کودکی تا ایام جوانی رضا بابک

آقای بابک در بیستمین روز از ماه اسفند سال 1324 و در اواخر فصل سرد زمستان این سال در محله عباسی تهران به دنیا آمد. همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، عنوان فامیلی وی فشنگچی است که با نا هنری بابک فعالیت دارد. وی فرزند آخر خانواده است که دو خواهر بزرگتر از خودش به نام‌های ایران و توران دارد. رضا فشنگچی (بابک) تا 4 سالگی همراه خانوده مادربزرگ و دایی‌اش در خانه‌ای سه طبقه زندگی می‌کردند، که در سال 1348 به محله سلسبیل نقل مکان نمودند. وی تحیلات آکادامیک خود را در مقطع کارشناسی رشته بازیگری و کارگردانی به اتمام رساند.

  • ازدواج رضا بابک

ازدواج رضا بابک

رضا بابک (Reza Babak) در دهه پنجاه ازدواج کرده و که ثمر زندگی آن‌ها یک دختر به بهارک شد. همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، متاسفانه اطلاعاتی درباره همسر رضا بابک در دسترس نیست و فقط این را می‌دانیم که ایشان چند سالی است که به رحمت خدا رفته‌اند.

زندگی خصوصی رضا بابک

دخترشان بهارک بابک  قصه گو و عضو شورای کتاب کودک است و فرزندی دختر به نمام باران دارد که هم اکنون در هنگام نگارش این مقاله در ساکن فاز 1 شهرک اکباتان هستند. از معروف‌ترین کتاب‌های صوتی کخ بهارک بابک در آن نقش راوی را به عهده داشته می‌توان به دخترک فواره‌ای اشاره کرد. در ادامه با عکسی از جوانی رضا بابک به بررسی کارنامه هنری این بازیگر توانمند کشورمان می‌پردازیم.

جوانی رضا بابک

زندگی شغلی رضا بابک

رضا فشنگچی که در حرفه بازیگری با نام رضا بابک (Reza Babak) شهرت دارد، فعالیت هنری خود را از بازی در تئاترهای جنوب کشور و شهر‌‌های مسجدسلیمان و آبادان آغاز نمود. بابک از جمله بازیگرانی است که فعالیت هنری خود را در عرصه نمایش شروع کرد و با تاسیس نخستین گروه هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به فعالیت در آن پرداخت. وی در کنار چهره‌ای چون مرضیه برومند در کانون به فعالیت مشغول بود که بعدها به کمک زنده‌یاد داوود رشیدی که در آن مقطع رئیس واحد نمایش صدا و سیما بود به تلویزیون راه یافت.

زندگی شغلی رضا بابک

او به همراه مرضیه بروند تا پیش از انقلاب 57 برای حوزه تلویزیون به ساخت آثاری برای کودکان پرداختند. رضا بابک در از دهه پنجاه فعالیت در عرصه نمایش را آغاز کرد و برای چندین تله تئاتر هم در قاب تلویزیون ظاهر شد. وی در سال 1357 نخستین‌بار با نقش قلیچ برای فیلم چریکه تارا کاری از بهرام بضیایی بازیگری مقابل دوربین را تجربه کرد. متاسفانه این اثر سینمایی پس از انقلابِ 1357 برای همیشه توقیف شد و هرگز به نمایشِ عمومی درنیامد. در حقیقت چریکه تارا نخستین فیلمِ توقیفی در سینمای ایران پس از انقلابِ محسوب می‌شود.

در این اثر سینمایی بازیگرانی دیگری چون سوسن تسلیمی، منوچهر فرید، مرحوم سیامک اطلسی، مرحوم مهین دیهیم، مرحوم محمّدقاسم پورستّار، سیروس حسن‌پور، رضا فیاضی و زنده‌یاد سامی تحصّنی به ایفای نقش پرداختند.

فیلم چریکه تارا

رضا بابک پس از انقلاب در رسانه تلویزیون برای آثار زیادی به ایفای نقش پرداخت. در کارنامه هنری این بازیگر برای قاب تلویزیون وی بیشتر به خاطر بازی نقش اسد خمارلو در سریال آرایشگاه زیبا به کارگردانی مرضیه بروند شهرت دارد. این مجموعه تلویزیونی که در 1369 ساخته شد، درباره پسری سن بالا به نام اسد بود که یک آرایشگاه مردانه داشت. داستان این سریال در حیطه طنز بود که در زمان خودش مخاطبان زیادی داشت و شهرت رضا بابک را دو چندان نمود. از دیگر بازیگران سریال آرایشگاه زیبا می‌توان به مرحوم حسین کسبیان، پری امیرحمزه، زنده‌یاد مرتضی احمدی، راضیه برومند، اصغر فریدی‌ماسوله، محمود بصیری، حسن پورشیرازی، رضا فیاضی، حمید مهرآرا، محسن شیخی، بهرام شاه‌محمدلو، کاوه شاه‌محمدلو، نگار بهبهانی، پرستو خندانی و فاطمه معتمدآریا اشاره کرد.

سریال آرایشگاه زیبا

تئاترهای رضا بابک

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، رضا بابک فعالیت هنری خود را از دهه 50 با بازیگری در عرضه نمایش آغاز کرد. وی همراه با مرضیه برومند از نخستین افرادی بودند که با تشکیل گروه هنری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به فعالیت مشغول شدند. متاسفانه درباره تئاترهای رضا بابک این هنرمند پیشکسوت کشورمان منابع زیادی موجود نیست و تنها به معرفی چند اثر از وی در حوزه نمایش بسند می‌کنیم.

سالنام نمایشکارگردان
عروسک سخنگو، الدوز و کلاغ هابه کارگردانی خود
1377-78آخرین بازیزنده‌یاد محمود استادمحمد
1382پلمحمد رحمانیان و حبیب رضایی
1383اسبهامحمد رحمانیان
1384تئاتر بی حیواندکتر محمود عزیزی
1388هملت شازده کوچولوی دانمارکبه کارگردانی خود
1396آینه های روبرو (بازی در بخش فیلم)محمد رحمانیان
1397شاپرک‌ها در خیابان (نریشن)ناصر ‌آویژه
1399نمایشگاه نقاشی هنرمندان سکو 99
1401شهرت یا مرد فراموش شده (بازیگر)کارگردانی مشترک با عباس رزیجی
1402نمایشنامه‌خوانی راز شکست فاتحان (بازیگر)به کارگردانی خود

تله تئاترهای رضا بابک

رضا بابک در حوزه نمایش تلویزیونی هم حضوری پررنگ دارد و تا کنون در چندین تئاتر به ایفای نقش پرداخته است. در این بخش از مقاله به معرفی برخی از نمایش‌های تلویزیونی رضا بابک می‌پردازیم.

سالنام نمایش تلویزیونیکارگردان
لورنزاچیوزنده‌یاد  دکتر محمد کوثر
هنری چهارمزنده‌یاد  دکتر محمد کوثر
1354دیوان اشعار برانینگ
1362ماه‌پنهان استخسرو شایسته
1362برده رقصانابوالقاسم معارفی
1363اسکندر شاه مغلوبداود میرباقری
1365نهضت‌های آزادی‌بخشمرحوم اسماعیل شنگله
1366حکایت پررنج حاملبه کارگردانی خود
1371بازپرس وارد می‌شودبه کارگردانی خود
1381بازرس کلمحمد رحمانیان
1382نکراسفمحمد رحمانیان
1388شایعهزنده‌یاد داوود رشیدی
1388آخرین گودوزنده‌یاد داوود رشیدی
1390دیوانگان متفکرعلیرضا کوشک جلالی

با عکسی از رضا بابک کنار زنده‌یاد امین تارخ در نمایش تلویزیونی به کارگردانی مرحوم دکتر محمد کوثر این بخش از مقاله را به اتمام می‌رسانیم.

تله تئاترهای رضا بابک

فیلم های رضا بابک

رضا بابک (Reza Babak) با نقش قلیچ برای فیلم چریکه تارا بازیگری در حوزه سینما را آغاز کرد. متاسفانه این فیلم به دلیل همزمانی با انقلاب 57 توقیف شد و دیگر هرگز به نمایش عمومی درنیامد.

بابک پس از ده سال از اولین حضورش در سینما (چریکه تارا) با فیلم ارثیه در سال 1367 به کارگردانی کاظم بلوچی بازیگری در این حوزه را ادامه داد. در این اثر سینمایی بازیگران دیگری چون مصطفی طاری، مرحوم مرتضی احمدی، مرحوم رقیه چهره‌آزاد، مرحوم علی‌اصغر گرمسیری، محمود بصیری، مرحوم محمد پورستار و عزت‌الله رمضانی‌فر به ایفای نقش پرداختند. وی در همان سال با فیلم سفر عشق کاری از ابوالحسن داوودی مقابل دوربین قرار گرفت.

با عکسی از رضا بابک در فیلم ارثیه به بررسی کارنامه هنری این بازیگر برای حوزه سینما می‌پردازیم.

فیلم های رضا بابک

سالنام فیلمکارگردان
1351زنگ تفریح  دستیار کارگردان- منشی صحنهزنده‌یاد عباس کیارستمی
1357چریکه تارابهرام بیضایی
1367ارثیهکاظم بلوچی
1367سفر عشقابوالحسن داوودی
1368ریحانهعلیرضا رییسیان
1369گربه آوازخوانمرحوم کامبوزیا پرتوی
1371لبه تیغجمال شورجه
1371چشم‌هایم برای توخسرو شجاعی
1372کودکانی از آب و گلعطاء الله حیاتی
1373آقای شانس (فقط نویسنده)رحمان رضایی
1374شریک زندگیعلی خوش نشین
1374مصائب عاشق فقیرحسینعلی لیالستانی
1374مرد آفتابیهمایون اسعدیان
1375بزرگ خیلی بزرگفرزین مهدی‌پور
1383شوریدهمحمدعلی سجادی
1383به رنگ ارغوانابراهیم حاتمی‌کیا
1387دعوتابراهیم حاتمی‌کیا
1396بنفشه آفریقاییمونا زندی حقیقی
1397سودابهمحمدعلی سجادی

در ادامه عکسی از رضا بابک در کنار گوهر خیراندیش برای فیلم دعوت به بررسی فیلم‌های تلویزیونی و کوتاه این بازیگر می‌پردازیم.

رضا بابک در کنار گوهر خیراندیش برای فیلم دعوت

فیلم‌های تلویزیونی و کوتاه رضا بابک

در این بخش از مقاله بیوگرافی رضا بابک به معرفی فیلم‌های تلویزیونی و کوتاه این بازیگر پیشکسوت کشورمان می‌پردازیم.

سالنام اثرکارگردان
1387تله‌فیلم اشتباه محضمنوچهر هادی
1389تله‌فیلم پسر ارشد منسعید اسدی
1390تله‌فیلم کار نشد نداردشاهین باباپور
1391تله‌فیلم روز امتحاننادر مقدس
1391تله‌فیلم بابا بهارنادر مقدس
1391تله‌فیلم چند کوچه پایین‌ترسیروس رنجبر
1392تله‌فیلم دنیای آقای سخیمجتبی یاسینی
1394مستند دایره داوود (حضور)اردشیر شلیله
1399مستند چریکه بهرام (حضور)فرشید ‌قلی‌پور
1400تله‌فیلم مهمانی از کارائیببهزاد فراهانی
1402فیلم کوتاه الکترونمهران ‌رنجبر

با عکسی از از رضا بابک در فیلم مهمانی از کارائیب کاری از بهزاد فراهانی این بخش از مقاله را به پایان می‌رسانیم.

رضا بابک در فیلم مهمانی از کارائیب

سریال های رضا بابک

رضا بابک (Reza Babak) در واقع یکی از بازیگران پرکار در عرصه تلویزیون برای اوخر دهه شصت و هفتاد بود که در آثار ماندگار زیادی به ایفای نقش پرداخت. وی سال 1354 با نقشی کوتاه برای سریال سلطان صاحبقران کاری از زنده‌یاد علی حاتمی برای نخستین‌بار در قاب تلویزیون ظاهر شد. در این مجموعه تلویزیونی بازیگرانی دیگری چون زنده‌یاد جمشید مشایخی، زری خوشکام (زهرا حاتمی)، مرحوم ناصر ملک‌مطیعی، زنده‌یاد ایرن، سعید نیک‌پور، محمود نوربخش، سعید امیرسلیمانی، مرحوم صادق بهرامی، مرحوم مرتضی احمدی، مرحوم کنعان کیانی، مرحوم اسماعیل داورفر، مرحوم جهانگیر فروهر، سعید پورصمیمی، زنده‌یاد مهری ودادیان، مرضیه برومند و زنده‌یاد پرویز فنی‌ زاده به نقش آفرینی پرداختند.

وی در سال 1356 برنامه ای تحت عنوان گلباران را کارگردانی کرد که در نورز 57 از تلویزیون ملی ایران پخش شد. بابک پس از انقلاب 57 با سریال پرمخاطب آئینه کاری از غلامحسین لطفی مقابل دوربین قرار گرفت. از دیگر بازیگران این سریال پرمخاطب می‌توان به اسماعیل محرابی، رؤیا افشار، مرحوم مهین شهابی، اکبر رحمتی، آشا محرابی، زنده‌یاد جواد خدادادی، مرجانه گلچین، حمید عبدالملکی، پوراندخت مهیمن، سیاوش طهمورث، مرحوم جمشید اسماعیل‌خانی، گوهر خیراندیش، مرحوم حسن زارعی، مرحوم بمانی دلدار گلچین و زنده‌یاد فردوس کاویانی اشاره کرد.

رضا بابک در سریال آئینه

سالنام سریالکارگردان
1354سلطان صاحبقرانزنده‌یاد علی حاتمی
1356برنامه گلبارانبه گردانی خود
1364آئینه (سری اول)غلامحسین لطفی
1364چتر باران (صداپیشه عروسکی)سیما ایلخان
1364حکایت مسافر گمنامداود میرباقری
1364طنزآورانداریوش مؤدبیان – حسین فردرو
1365راویان اخبار (کارگردان هنری)اسدالله ایمن
1365آئینه (سری دوم)غلامحسین لطفی
1365آرزو (کارگردان هنری)مسعود کرامتی
1365-1366خونه مادربزرگه (صداپیشه آقا حنایی)مرضیه برومند
1366این شرح بی‌نهایتاسماعیل خلج
1368آئینه (سری سوم)فریدون فرهودی
1369آرایشگاه زیبامرضیه برومند
1370گل پامچالمحمدعلی طالبی
1370آهنگ پنهانایرج کریمی
1373عاطفهحسن فتحی
1373بهاران در بهارغلامرضا رمضانی
1373-1374قصه‌های تابه‌تامرضیه برومند
1374قصه شب سیمامسعود فروتن
1375خانواده رضایتمازیار میری
1375فروشگاهاحمد بهبهانی
1375هوای تازهمحمد رحمانیان، حسن فتحی
1375زیر گنبد کبود (سری دوم بازیگر)ایرج طهماسب، هرمز هدایت
1375زندگیمرحوم محمدرضا اعلامی
1375تهران 11- 595 ج 48مرضیه برومند
1376زیر یک سقفعبدالله صادقی
1376سلام زندگیمسعود شاه‌محمدی
1377روباه و خروس (صداپیشه)حسن پورشیرازی
1377ماه آتشاسماعیل میهن‌دوست
1377چشم‌به‌راهاصغر فرهادی
1377-1378روزهای زندگیسیروس مقدم
1379آبدار شاهرحیم رحیمی‌پور
1379خانه مامسعود کرامتی
1379گل سرخی برای داوودمحمد رحمانیان
1379قصه‌های شبانهمحمد رحمانیان
1379داستان‌های نوروزمرضیه برومند
1380-81آوایی در گلستانرامین لباسچی
1381دیوانه در شهرغلامرضا رمضانی
1381عسل‌ها و مثل‌هاسیدمجتبی یاسینی
1381مهمان‌پذیر طوبی (بازیگر مهمان)منوچهر پوراحمد
1381-1382این راهش نیستنوید میهن دوست
1382رؤیای ناتمامجواد اردکانی
1382بچه‌های خیابانهمایون اسعدیان
1385راه شب (بازیگر مهمان)داریوش فرهنگ
1386یک وجب خاکعلی عبدالعلی‌زاده
1386گل بارون‌زدهعباس رنجبر
1386روزگار قریبکیانوش عیاری
1386-1387پاتوقشاهین باباپور
1387جستجوگرانمحمدعلی سجادی
1388گاوصندوقمازیار میری
1390مهمانان ویژهسید جواد رضویان

با عکسی از سریال گاوصندوق به کارگردانی مازیار میری این بخش از مقاله بیوگرافی رضا بابک را به اتمام می‌رسانیم.

سریال های رضا بابک

رضا بابک در شبکه نمایش خانگی

رضا بابک در حوزه نمایش خانگی فعالیت خود را در سال 1393 با فیلم عمو جان هیتلر کاری از حمید ابراهیمی آغاز نمود. از دیگر بازیگران این فیلم طنز می‌توان به گوهر خیراندیش، عمار تفتی، مریم کاویانی، مرحوم شهرام عبدلی، سیدرضا حسینی، میلاد دافساری، حامد جوادی، فرزانه سکوتی، آرمان صورتگر ، سولماز حصاری و جلیل فرجاد اشاره کرد.

رضا بابک در شبکه نمایش خانگی

سالنام اثرکارگردان
1393فیلم عمو جان هیتلرحمید ابراهیمی
1396سریال مستند مرگ نقشفرزاد فره وشی
1397مستند ستاره‌های حیرانفرزاد فره وشی

جوایز و افتخارات رضا بابک

شاید برای شما کمی عجیب باشد که بدانید این بازیگر توانا و مستعد تاکنون موفق به دریافت جایزه بازیگری از جشنواره‌های فیلم فجر نشده است. البته این نکته چیزی از ارزش‌های این بازیگر پیشکسوت و مطرح کشورمان کم نمی‌کند. متاسفانه رضا بابک تا کنون آن طور که باید چندان مورد قدردانی قرار نگرفته است.

شایعات و حواشی رضا بابک

شایعات و حواشی رضا بابک

به‌طور کلی امروزه چه در سینمای ایران یا جهان همواره هنرمندان و چهره‌های مشهور در معرض حواشی‌های مختلفی خواه کذب یا درست روبه‌رو بوده‌اند، که بازیگر پیشکسوتی چون رضا بابک نیز از این قاعده مستثنی نیست.

همسر رضا بابک

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، متاسفانه چند سال پیش همسر رضا بابک دارفانی را واع گفت و اطلاعنی چندانی از ایشان جز چند عکس وجود ندارد. اما برخی سایت‌های زرد به دروغ عکس رضا بابک را در کنار دیگر افراد به عنوان همسر ایشان معرفی می‌نمایند که جملگی اخباری کذب است.

در کل باید اذعان نماییم که رضا بابک تا جای ممکن خود را از تمامی حواشی دور نگه می‌دارد، طوری که چندان اهل مصاحبه مطبوعاتی و تلویزیونی هم نیست.

دوستان صمیمی رضا بابک در عرصه بازیگری

آلبوم عکس های رضا بابک

کلام آخر

رضا بابک (Reza Babak) از باریگران پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ایران است که فعالیت هنری خود را از دهه پنجاه در حوزه نمایش آغاز کرد. وی از جله بازیگرانی است که سال‌های زیادی در حوزه کودکان فعالیت دارد. بازی روان و صدای خاص بابک در سریال آرایشگاه زیبا هنوز هم با گذشت چند سال برای مخاطبان خاطره‌انگیز است.

امید است بیوگرافی رضا بابک؛ بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات خود درباره این هنرمند مستعد، پیشکسوت و دوست‌داشتنی را با ما در سایت پلازا به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو