رکوردشکنی جدید بیت کوین، فراتر از ۷۲,۰۰۰ دلار؛ آیا صعود ادامه دارد؟

رکوردشکنی جدید بیت کوین، فراتر از ۷۲,۰۰۰ دلار؛ آیا صعود ادامه دارد؟


2

1402/12/21

21:37


اگرچه که امروز شاهد جهش غیرمنتظره قیمت بیت کوین به بالای ۷۲٬۰۰۰ دلار بودیم، نبرد برای تعیین روند بازار میان خریداران و فروشندگان در جریان است. جایی‌ که فشار فروش در سطوح کلیدی روان‌شناختی قیمت از یک سو با حجم عظیم سفارشات خرید از سوی ETFهای اسپات از سوی دیگه یکدیگر برخورد کرده‌اند. اما در نهایت، کدام گروه در این هفته بازار را در دست خواهند گرفت؟

به گزارش کوین‌تلگراف، بخشی کوچکی از بازار برای تأثیر گسترده حاصل از خرید بیت کوین توسط ETFها آماده بودند. حتی خریداران بلندمدت درحال ارزیابی مجدد این مسئله هستند که قیمت بیت کوین در سال‌های آینده تا کجا افزایش خواهد یافت، آن هم در شرایطی که برای برخی از افراد هدف یک میلیون دلاری در بلند‌مدت نگاهی محافظه‌کارانه تلقی می‌شود.

البته، برخی دیگر هشدار می‌دهند که شتاب روند صعودی می‌توان باعث جهش قابل‌توجه قیمت زودتر از حد انتظار شود. در نگاه کوتاه‌مدت، داده‌های کلان ایالات متحده در آستانه انتشار هستند که در روند تصمیم‌گیری‌های آتی فدرال رزرو در مورد نرخ‌های بهره تأثیر گذارند. همچنین، اگرچه قیمت بیت کوین بر سر یک دوراهی قرار گرفته است، ماینرها زمانی را برای برداشت سود پیش از اجرای هاوینگ در ماه آوریل (فرودین) تلف نخواهند کرد.

قیمت هفتگی بیت کوین به رکورد جدیدی رسید

قیمت بیت کوین پیش از رسیدن به اوج هفتگی در ۱۰ مارس (۲۰ اسفند) در روند کلاسیک نوسانات خود در حرکت بود. طبق داده‌های بازار قیمت ابتدا تا سطح ۶۹٬۰۰۰ دلاری افزایش یافت اما نتوانست آن را حفظ کند و دقایقی به ۶۷٬۱۲۰ دلار رسید.

رکوردشکنی جدید بیت کوین، فراتر از ۷۲,۰۰۰ دلار؛ آیا صعود ادامه دارد؟

نمودار یک ساعته قیمت بیت کوین

در یک تلاش دیگر برای عبور از این منطقه مشابه هفته گذشته، قیمت بیت کوین در نهایت با شروع معاملات در بازار آسیا در ۱۱ مارس (۲۱ اسفند) به بالاترین سطح تاریخ خود رسید.

اسکیو (Skew)، معامله‌گر معروف، در بخشی از واکنش خود به عملکرد قیمت بیت کوین نوشت:

قیمت به‌دلیل نبود سفارشات خرید اسپات که سفارشات فروش بزرگ را افزایش می‌دهند، قیمت در محدوده ۷۰هزار دلاری در نوسان خواهد بود.

اسکیو عقیده دارد که قیمت بیت کوین برای حفظ روند صعودی کنونی باید منطقه بین ۶۳٬۵۰۰ تا ۶۵٬۵۰۰ دلاری کاهش یابد.

او دربارهٔ رفتار معامله‌گران در دفتر سفارشات بازار اسپات صرافی بایننس گفت:

با افزایش پیشنهادات خرید بزرگ در محدوده ۶۰هزار دلاری، تلاش‌های برای حفظ قیمت در این محدوده تضعیف می‌شود.

به‌طور کلی، به‌دلیل نبود خریداران در این منطقه، محدوده متراکم قیمت از سطح کنونی کاهش می‌یابد.

مارتون (Maartunn)، یکی از تحلیلگران پلتفرم آن‌چین کریپتوکوانت، به حرکت کوین‌هایی اشاره می‌کند که تا برای یک دهه غیرفعال بودند.

او به شاخص گروه‌های سنی خروجی خرج‌شده (Spent Output Age Bands) اشاره کرد که معیاری برای دسته‌بندی نسبت سکه‌های خرج‌شده بسته به سن آن‌ها به کل سکه های جابجا‌شده است.

او در مورد قیمت بسته‌شدن کندل هفتگی بیت کوین نوشت:

پیش از کاهش قیمت بیت کوین شاهد انتقال ۲٬۸۷۷ بیت کوین در بازه سنی ۷ تا ۱۰ ساله بودیم.

رکوردشکنی جدید بیت کوین، فراتر از ۷۲,۰۰۰ دلار؛ آیا صعود ادامه دارد؟

نمودار خروجی خرج‌شده بازه سنی ۷ تا ۱۰ ساله بیت کوین

انتشار گزارش تورم و نبود احتمال کاهش نرخ بهره

در این هفته شاهد انتشار یکی داده‌های اقتصاد کلان ایالات متحده، گزارش تورم ماه فوریه (بهمن) خواهیم بود.

انتشار این گزارش در ۱۲ مارس (۲۲ اسفند) باعث ایجاد نوسان معاملات کوتاه‌‌مدت دارایی‌های پرریسک خواهد شد، اگرچه بیت کوین می‌تواند واکنش متفاوتی داشته باشد.

روایت کنونی میان نرخ تورم و سیاست فدرال رزرو برای نرخ بهره همچنان از هم گسیخته است. بازارها مشتاق کاهش نرخ بهره هستند، درحالی‌که مقامات فدرال رزرو، از جمله جروم پاول، در تا این انتظارات را کم کنند.

در شرایطی که تا نشست بعدی فدرال رزرو کمی بیش از یک هفته باقی ماند است، گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده و سایرها داده‌ها نقطه مرجع کلیدی برای تصمیم‌گیری این نهاد خواهند بود.

د کوبیسی لتر (The Kobeissi Letter) در بخشی از یادداشت هفتگی خود نوشت:

گزارش پراهمیت شاخص قیمت مصرف‌کننده در این هفته واقعاً لحن جلسه مارس (اسفند) فدرال رزرو را تعیین خواهد کرد.

بر اساس آخرین تخمین‌های ابزار فدواچ تول (FedWatch Tool)، تقریبا هیچ‌کس انتظار گاهش شگفت‌انگیز نرخ بهره نشست پیش رو را ندارد. بازار، شانش این اتفاق را حدود ۳درصد پیش‌بینی کرده است.

رکوردشکنی جدید بیت کوین، فراتر از ۷۲,۰۰۰ دلار؛ آیا صعود ادامه دارد؟

پیش‌بینی نرخ بهره احتمالی در ماه مارس

شاخص قیمت تولید‌کننده (PPI)، در کنار نرخ مطالبات بیکاری ایالات متحده از دیگر داده‌های اقتصادی مهمی هستند که در این هفته منتشر می‌شوند.

افزایش فشار خریدار بیت کوین از سوی ETFها

تحلیلگران بازار بیت کوین با شروع هفته منتظر یک چیز هستند: از سرگیری خرید بیت کوین توسط ETF‌های اسپات. 

 ۹ شرکت عرضه‌کننده در جریان موفق‌ترین رویداد عرضه ETF در تاریخ، اکنون روند قیمت بیت کوین را هدایت که می‌کنند که به عقیده بسیاری مسئله‌ای مستمر خواهد بود.

اگرچه که دخایر بیت کوین این صندوق‌ها قابل مشاهده است، اما ممکن است با کاهش تقاضا برای آن‌ها دیگر شاهد تقویت روند کنونی نباشیم.

کتی وود، مدیرعامل آرک اینوست، هفته گذشته گفت که هدف یک میلیون دلاری قیمت این شرکت برای بیت کوین تا سال ۲۰۳۰ را جلو انداخته است.

او در مورد عدم حضور کارگزاری‌های بزرگ ایالات متحده مانند مورگان استنلی و یو‌بی‌اس گفت:

هنوز هیچ پلتفرمی بیت کوین را تأیید نکرده است و پرایس اکشن کنونی مربوط به پیش از این اتفاق است. بنابراین، رشد اصلی هنوز شروع نشده است.

طبق گزار‌ش‌ها، خودی‌های صنعت مالی در حال آماده‌شدن برای این اتفاق و تأثیر احتمالی آن بر روند قیمت بیت کوین هستند.

شرکت مدیریت دارایی بیت‌وایز در یادداشتی، غول‌های کارگزاری، مشاوران نهادی و شرکت‌های بزرگ را به‌عنوان گروه بعدی معرفی کرد که در بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند. مت هوگان، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری بیت‌وایز، خاطرنشان کرد:

بر اساس روندهای کنونی، گمان می‌کنم که در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴ شاهد ورود اولین جریان‌های قابل‌توجه سرمایه از سوی این سه گروه باشیم و عقیده دارم که روند ورود سرمایه در طول سال تسریع خواهد شد؛ زیرا پذیرش محصولات جدید برای این سرمایه‌گذاران راحت‌تر می‌شود.

رکوردشکنی جدید بیت کوین، فراتر از ۷۲,۰۰۰ دلار؛ آیا صعود ادامه دارد؟

نمودار حجم خالص ورود بیت کوین به ETFهای اسپات

شاخص ضریب پوئل در آستانه اوج چندساله هم‌زمان با فروش گسترده ماینرها

در یک رویداد منحصربه‌فرد، بیت کوین پیش از انجام هاوینگ به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده است.

این موضوع بسیاری را شگفت زده کرده است و به نظر می‌رسد ماینرها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. باوجود اینکه پاداش دریافتی ماینرها پس از هاوینگ به نصف کاهش می‌یابد، آن‌ها به‌طور گسترده درحال فروش ذخایر بیت کوین خود هستند.

داده‌های کریپتوکوانت نشان می‌دهد که در سراسر سال ۲۰۲۴ شاهد این پدیده بوده‌ایم. روند خروج بیت کوین از کیف پول‌ ماینرها با عرضه ETFهای بیت کوین در ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) آغاز شده است.

رکوردشکنی جدید بیت کوین، فراتر از ۷۲,۰۰۰ دلار؛ آیا صعود ادامه دارد؟

نمودار حجم سرمایه خروجی از کیف پول ماینرهای بیت کوین

به گفته خولیو مورنو (Julio Moreno)، یکی از تحلیلگران کریپتوکوانت، ماینرها در ۷ مارس (۱۷ اسفند) شاهد دومین روز پردرآمد خود به ارزش ۷۵.۹میلیون دلار بودند.

رکوردشکنی جدید بیت کوین، فراتر از ۷۲,۰۰۰ دلار؛ آیا صعود ادامه دارد؟

نمودار درآمد روزانه ماینرها

پلتفرم معاملاتی دسن‌تریدر (DecenTrader) در ۱۱ مارس (۲۱ اسفند) نوشت:

درآمد ماینرها پس از افزایش اخیر قیمت بیت کوین به‌سرعت افزایش یافته است.

این شرکت به شاخص ضریب پوئل (Puell Multiple) – حاصل تقسیم ارزش بیت کوین‌های منتشرشده در روز بر میانگین متحرک ۳۶۵ روزه ارزش بیت کوین‌های منتشرشده در روز – اشاره کرد که به بالاترین سطح خود در شش سال گذشته رسیده است. از این شاخص به‌عنوان معیاری برای تعیین کف و سقف‌های کلان استفاده می‌شود.

دسن‌تریدر خاطرنشان کرد:

ضریب پوئل درحال‌حاضر ۲.۴+ است که از نظر تاریخی در سطح بالایی قرار دارد؛ اگرچه به اندازه اوج چرخه پیشین نیست.

رکوردشکنی جدید بیت کوین، فراتر از ۷۲,۰۰۰ دلار؛ آیا صعود ادامه دارد؟

نمودار ضریب پوئل بیت کوین

سرمایه‌گذاران در برابر فروش مقاومت می‌کنند

در بحبوحه کشش بازار برای کشف قیمت، سرمایه‌گذاران باتجربه بیت کوین، سکه‌های خود را در کیف پول‌های خود نگه داشته‌اند.

داده های شرکت گلس‌نود نشان می دهد که حجم بیت کوین‌های منتقل‌شده سرمایه‌گذاران بلندمدت هنوز به میزان سال ۲۰۲۱ نرسیده است؛ زمانی که بیت کوین برای اولین بار به ۶۹٬۰۰۰ دلار رسید.

رکوردشکنی جدید بیت کوین، فراتر از ۷۲,۰۰۰ دلار؛ آیا صعود ادامه دارد؟

حجم بیت کوین‌های منتقل‌شده توسط سرمایه‌گذاران بلندمدت در سود

هنگام رسیدن قیمت بیت کوین به حدود ۷۲٬۰۰۰ دلار در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) شاهد یک جهش در این شاخص بوده‌ایم که البته افزایش کنونی قیمت بیت کوین به ۷۰٬۰۰ دلار و بالاتر تأثیر در این روند ایجاد نکرد.

به گفته آن‌چین کالج (On-Chain College) اگرچه نسبت سود به زیان خالص تحقق‌نیافته (NUPL) سرمایه‌گذاران بلندمدت بالاست، هنوز به سطحی نرسیده که بر روند قیمت تأثیر بگذارد. این شرکت افزود:

سرمایه‌گذاران بلندمدت بیت کوین در سطوحی از سود تحقق‌نیافته هستند که معمولاً پیش از رسیدن به اوج چرخه شاهد آن بوده‌ایم.

رکوردشکنی جدید بیت کوین، فراتر از ۷۲,۰۰۰ دلار؛ آیا صعود ادامه دارد؟

شاخص NUPL سرمایه‌گذاران بلندمدت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو