آرامستان هایی به نام ایرانیان در جمهوری داغستان روسیه

منبع: همگردی

1

1402/12/23

15:07


ایسنا/ این خبر پیرامون آرامستان هایی به نام ایرانیان در جمهوری داغستان روسیه برای شما نگارش شده است.

مرتضی رضوانفر، عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی در این باره نوشته است: در جمهوری داغستان روسیه چندین آرامستان به نام ایرانیان در شهرهای خاسایورت، قیزلار، ماخاچکالا و...وجود دارد. این آرامستان ها به صدها هزار ایرانی مربوط است که در نیمه دوم قرن 19 میلادی به دلیل مشکلات اقتصادی در ایران و نیاز روسیه به نیروی کار به منطقه قفقاز جنوبی (گرجستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان) و قفقاز شمالی (داغستان، چچن، اوستیا و...) مهاجرت کردند.

آرامستان هایی به نام ایرانیان در جمهوری داغستان روسیه

براساس این پژوهش انجام شده، بسیاری از سنگ مزارها به مناطق آذری نشین ایران مربوط است و علی رغم مشکلات معیشتی در ایران و ظلم برخی حکام اما بیشتر سنگها تأکید بر کلماتی همچون ایرانی، نام شهر، نام روستا، همچنین استفاده از نماد شیر و خورشید همراه با شمشیر ذوالفقار (پرچم آن دوره تاریخی) دارد.

آرامستان شهر ماخاچکالا، مرکز جمهوری داغستان از جمله مکانهایی است که بسیار سالم مانده و سنگهایی با نام شهرهای تبریز، اردبیل، سراب، خامنه، خلخال، زنجان و همچنین همدان، قزوین و کرمانشاه دارد.

رضوانفر در این پژوهش به این نکته اشاره داشته که بسیاری از نوادگان مهاجران پس از آزادی از حکومت شوروی با روستاهای خود در ایران مرتبط شده و اقوام خود را یافته اند.

آرامستان هایی به نام ایرانیان در جمهوری داغستان روسیه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو