انشا در مورد چرا روزه می گیریم؛ 4 انشا جدید درباره ماه رمضان و روزه داری

منبع: روزانه

2

1402/12/26

10:07


در این بخش از سایت بزرگ روزانه چندین انشا در مورد چرا روزه می گیریم را برای شما دانش آموزان عزیز قرار داده ایم. این انشاهای توصیفی و داستانی با …

در این بخش از سایت بزرگ روزانه چندین انشا در مورد چرا روزه می گیریم را برای شما دانش آموزان عزیز قرار داده ایم. این انشاهای توصیفی و داستانی با قلمی بسیار زیبا به این سوال مهم پاسخ داده و شما نیز می‌توانید از آن‌ها برای ارائه به کلاس استفاده کنید.

انشا در مورد چرا روزه می گیریم؛ 4 انشا جدید درباره ماه رمضان و روزه داری

انشا در مورد چرا در ماه رمضان روزه می گیری

مقدمه: روزه یکی از واجبات دین مبین اسلام است که دختران از ۹ سالگی و پسران از ۱۵ سالگی موظف به گرفتن روزه هستند. روزه علاوه بر داشتن فواید جسمی زیاد، دارای فواید معنوی زیادی هم می باشد تا با روزه گرفتن از شرایط محرومان و گرسنگان خبردار شویم. روزه گرفتن نوعی عبادت فردی است که می توانیم به تزکیه نفس خود هم بپردازیم.

بدنه: ماه رمضان یکی از ماه های مبارک و فرخنده برای مسلمانان است که برایشان فواید زیادی دارد و در واقع از اول تا پایان این ماه بسیاری از رفتارهای ریز هم عبادت محسوب می گردد. نماز و دعا و مستحبات که جای خود دارد. خدمت به مردم،خواب در حال روزه و حتی خوش رفتاری با بندگان خدا هم نوعی عبادت محسوب می گردد. روزه گرفتن موجب سلامتی و لاغری بدن شده و در این مدت چه بسیار بیماری هایی که بر اثر پرخوری ایجاد شده اند از میان می روند.

روزها و شب هایی که در کنار سجاده به خواب می رویم هم عبادت محسوب می گردد. شاید روزه داران را با کسانی که در فقر هستند مقایسه کنیم. اما بهتر است خوب بدانیم که روزه دارانی که مرفه هستند و فقط روز را به امید غروب و خوردن سپری می کنند قابل مقایسه با فقرا نیستند، زیرا امیدشان به شب است. اما فقرا امیدی ندارند و همواره در فقر روزگار می گذرانند. کاش به جای روزه داری بی هدف دست مردمی را بگیرند.

روزه داری آگاهی از شرایط مردمی است که هیچ وقت کسی دردشان را نمی فهمد و همیشه در گرسنگی و فقر و بی پولی هستند. روزه داری نوعی درس آموزی است که با رفتن به مسجد و نماز جماعت از حال مردم خبردار می شویم. شاید روزه داری علاوه بر این که یک فعالین فردی و مذهبی است، می تواند یک فعالیت اجتماعی هم باشد که در آن از اوضاع و شرایط مردم کوچه و محل خبردار می شویم. مسلمانان هرسال ۳۰ روز به روزه داری مشغول هستند و چنانچه فردی بی دلیل در ملا عام دست یه روزه خواری کند عواقب خطرناکی دارد و نوعی جرم محسوب می گردد.

نتیجه گیری: روزه داری نوعی عبادت فردی است که موجب سلامت جسم و روح و نزدیکی انسان به خداوند می گردد. خواندن قران و انجام مستحبات موجب قرب الهی شده و از طرفی در این ماه دعای روزه داران هم مستجاب می گردد. بهتر است در این ماه همه روزه داران زبان و دست و چشمشان هم روزه باشد تا بتوانند به بندگی خداوند برسند.

مطلب مشابه: انشا ماه رمضان + 10 انشای زیبا و ادبی با موضوع ماه مبارک رمضان

انشاء در مورد دلیل روز گرفتن

انشاء در مورد دلیل روز گرفتن

مقدمه : ماه مبارک رمضان فرصت استثنایی برای خودسازی و تصفیه نفس است. ماهی که در ان از بسیاری از گناهان ریز و درشت خودداری شده و مردم بیشتر به فکر عبادت و خود شناسی و خدا شناسی هستند. ماهی پر برکت که همگی بر سر سفره خداوند مهمان هستیم و از نعمت های بی کرانش بهره می بریم.

بدنه: روزه نیستند، اما از صبح چیزی نخورده اند، از طلوع آفتاب تا غروب سرخش مشغول کار و جمع کردن زباله و واکس کردن کفش هستند. تا غروب در خیابان هستند و اگر نانی و پنیری بود سرشب می خورند و از خستگی به خواب می روند. نه مدرسه ای و نه دفتری و نه کتاب و شادی، اما در جای دیگری مردی پولدار درحالی که ثروتش از حد گذشته و شمارش ندارد، مشغول دعا و نماز و تسبیح است. کاش کمی از آن ثروتت را صرف این کودکان بی سرپناه می کرد.

مردی که این همه پول دارد و دارایی کی به خودش می آید و روزه‌اش را اصلاح می کند. کاش به جای بستن دهانش سر کیسه ثروتش را باز کند و دست این فقرا را بگیرد. روزه همان دهان بستن و خوردن سحری و افطاری نیست. روزه تمرین انسان دوستی و نوع دوستی و مهربانی است. شاید صبح تا شب دهانمان را ببندیم ولی چشم و زبان و نگاهمان روزه نباشد. قضاوت کنیم و زندگی دیگران را به آتش کشیم. روزه تمرین خویشتن داری است و نوعی هنر در انجام ندادن رفتارهای نامناسب ، که موجب سلامت و شادی روح و روان می گردد.

نتیجه گیری: کاش روزه را همیشه می گرفتیم، زبان و چشم و گوش خود را از گناه محفوظ می داشتیم و می دانستیم که همه رفتارهای توسط روزگار و دنیا رصد می شود و می رسد روزی که به جهت همه اعمال و رفتار خویش باید پاسخگو باشیم.

مطلب مشابه: انشا مذهبی (با موضوعات مذهبی نماز، روزه، ماه محرم و خداوند) برای پایه های مختلف تحصیلی

موضوع انشا :چرا روزه میگیرم

مقدمه :

انشای خود را با نام او آغاز میکنم که بخشنده گناهان و پناه بندگان عاصی است.

نمیخواهم در این انشا مورد حس زیبای کنار هم بودن سر سفره افطار با شما سخن بگویم ، چون بعید میدانم هدف روزه دور هم بودن و خوردن افطاری های مفصل باشد.

نمیخواهم در مورد معنویت سحرگاهان با شما بگویم ، چون حتی ما روزه داران هم بیشتر از درک معنویت سحرگاهی درگیر خوردن سحری عجله ای و بعد هم خوابیدن هستیم .

نمیخواهم از خواص کاملا علمی روزه روی بدن انسان که حتی پزشکان هم به آن معترف هستند با شما بگویم چون باور نمیکنم خدا برای این روزه را به ما واجب کرده باشد که بدنمان سالم تر و قوی تر باشد.

نمیخواهم از ضرورت درک فقر و گرسنگی بگویم ، چون حتی وقتی روزه دار هستیم حال گرسنگان را متوجه نمیشویم چون مطمئن هستیم بعد از افطار یک عالمه خوراکی خوشمزه در انتظار ماست .

ما حتی در ماه رمضان هم حال فقرا و گرسنگانی که روزها را تنها با نان خالی سپری میکنند درک نمیکنیم ،چون سفره های رنگارنگ و متنوع افطار و سحر ما شباهتی به سفره های خالی فقرا ندارد .

پس چرا روزه میگیرم ؟؟

ممکن است هر کس برای این سوال پاسخی داشته باشد …

من روزه میگیرم چون خداوند روزه داری را بر من واجب کرده است ،

روزه میگیرم که حتی یک بار در سال هم که شده افساری به نفس سرکش و طغیانگرم که مدام با هوس هایش مرا به سویی میراند بزنم.

حداقل چند ساعت در روز انسان تر بودن را تمرین کنم

میتوانم شکیبا تر باشم ،

کمتر به فکر خودم باشم ،

کمتر دروغ بگویم ، غیبت کنم…قسم الکی بخورم

بیشتر حواسم به خدا باشد

و حتی ذره ای هم که شده انسان بهتری باشم…

برای من روزه داری تمرین سختی کشیدن برای بهتر شدن است .

انشا درباره دلیل روزه

مقدمه :

ماه رمضان ماه بندگان خداست و من میخوامی در مورد ماه مبارک رمضان انشا بنویسم.

انشا ماه رمضان کوتاه

متن انشا :

در ماه رمضان بر همه مردم مسلمان واجب است که در آن سی روز روزه بگیریند .

یعنی از اذان صبح تا اذان شب هیچ چیز نخورند و گناه نکنند.

و گر نه روزه آنها باطل می‌شود.

اگر کسی به دلایلی کسی نتواند یک یا چند رو روزه بگیرد باید روزه‌اش را قضا کند.

البته نه تنها شکمشان باید روزه باشد چیزی نخوریم بلکه باید تمام اعضای بدنمان روزه باشد؛

دست زبان چشم و گوش روزه باشد یعنی دست به چیزهای نجس نزنیم.

چشممان روزه باشد یعنی با چشم به چیزهای بد نبینیم .

زبان روزه باشد یعنی سعی کنیم با گوشمان فحش و چیزهای بد نشنویم.

شب‌های قدر در ماه رمضان است.

ما در شب های قدر دعا میکنیم تا خدا چیزهایی خوبی برای سال جدید ما بنویسد .

اگر ما یک آیه در این ماه مبارک بخوانیم مثل این است که یک ختم قرآن در ماه‌های دیگر است.

البته نماز و روزه بر بچه‌های کوچک واجب نیست .

اما اگر بخواهند روزه بگیرند می‌توانند روزه را کله‌گنجشکی بگیرند .

و اگر روزه کله‌گنجشکی بگیرند هم ثواب دارد و این طوری هم به آرزویشان رسیده‌اند و هم ثواب برده‌اند.

انشاء ماه رمضان

نتیجه گیری :

ماه رمضان ماه بزرگی است . من با این که کودک هستم ولی سعی میکنم روزه بگیرم حتی اگر گرسنه شدم روزه کله گنجشکی میگیرم که هم ثواب کنم و هم خدا من را بیشتر دوست داشته باشد.

مطلب مشابه: انشا با موضوع روزه + چند انشا زیبا در مورد روزه گرفتن برای دبستان و دبیرستان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو