اصلاح بیت کوین تا کجا ادامه دارد؟ نگاهی به تهدیدها و فرصت‌های پیش رو

2

1402/12/27

16:58


بیت کوین، ارز دیجیتال برتر بازار در روزهای گذشته شاهد فشار فروش قابل‌توجهی بود که منجر به عقب‌نشینی فوری آن از رکورد تاریخی جدید قیمت این دارایی، یعنی ۷۳,۷۵۰ دلار شد. چرخش نزولی که با ۳ کندل قرمز مشهود است، این دارایی را بیش از ۹.۶ درصد کاهش داد و به محدوده قیمتی ۶۶,۷۰۰ دلاری رساند. با این حال، کارشناسان بازار این موج فروش را نوعی اصلاح طبیعی در یک روند ثابت برای به‌دست آوردن مجدد شتاب صعودی ارزیابی می‌کنند.

در مطلب پیش‌رو، نگاهی به تهدیدی که رشد معاملات اهرمی برای قیمت بیت کوین به وجود آورده است، خواهیم داشت و احتمال اصلاح قیمت این ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم. همچنین الگوی تاریخی اصلاح قیمت بیت کوین پس از رویداد هاوینگ را نیز زیر ذره‌بین می‌بریم و در پایان خواهیم دید که اندیکاتورهای تکنیکال درباره روند آتی قیمت بیت کوین به ما چه می‌گویند.

تهدید قیمت بیت کوین و نگرانی از معاملات اهرمی

در ۲ ماه گذشته، بیت کوین شاهد صعود تهاجمی در بازار بوده و قیمت آن از ۳۸,۵۵۵ دلار به ۷۳,۷۵۰ دلار رسید. این رشد ۹۱ درصدی با افزایش حجم معاملات و جریان عظیم سرمایه خالص ورودی از طریق صندوق‌های قابل معامله بورسی (‌ETF) بیت کوین همراه شد که نشان‌دهنده یک روند صعودی پایدار است.

با این حال، پلتفرم تحلیلی IntoTheBlock افزایش استفاده از اهرم (قرض گرفتن پول از صرافی) در معاملات ارزهای دیجیتال را گزارش کرده است. این پلتفرم می‌گوید که هزینه‌های استقراض بیت کوین در صرافی‌هایی مانند بای‌بیت (ByBit) و بایننس (Binance) به بالاترین حد خود از سال ۲۰۲۱ رسیده است.

توییت پلتفرم تحلیلی IntoTheBlock

توییت پلتفرم تحلیلی IntoTheBlock

بیشتر بخوانید: اهرم یا لوریج چگونه به کشف قیمت بیت کوین کمک می‌کند؟

این افزایش نرخ استقراض ممکن است نشان‌دهنده این واقعیت باشد که معامله‌گران از میزان بدهی بیشتری برای تأمین مالی پوزیشن‌های معاملاتی خود بهره می‌گیرند. برخی از فعالان بازار، چنین شرایطی را به‌عنوان سیگنالی از یک بازار اوج گرفته تعبیر می‌کنند.

قیمت بیت کوین

عملکرد قیمت بیت کوین

از همین رو، معامله‌گران بیت کوین در روزهای گذشته یک فروش ناگهانی را تجربه کردند که منجر به کاهش قیمت این دارایی دیجیتال به ۶۶,۹۲۵ دلار شد. با ثبت زیان روزانه ۳.۶۳ درصدی، خریداران به‌دنبال سطح حمایت ۲۳.۶ درصد فیبوناچی اصلاحی هستند. فیبوناچی ابزاری است که برای شناسایی سطوح اصلاحی در یک موج صعودی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: آموزش تحلیل تکنیکال؛ امواج الیوت و سطوح فیبوناچی

یک نکته قابل توجه برای خرید بیت کوین که معامله‌گران باید به آن توجه کنند، این است که در صورت ادامه پیدا‌کردن فشار فروش در سمت عرضه، قیمت بیت کوین ممکن است تا ۶۰,۳۰۰ دلار یا ۵۲,۶۰۰ دلار سقوط کند که با سطوح ۳۸.۲ درصدی و ۵۰ درصدی اصلاحی فیبوناچی هم‌خوانی دارد.

احتمال اصلاح بیت کوین بر اساس الگوهای تاریخی پولبک

تریدر مشهوری با نام مستعار بگز (Bags) با زیرنظر گرفتن وضعیت اخیر بازار، تحلیل قابل توجهی درباره پولبک‌های تاریخی بیت کوین هم‌زمان با رویدادهای هاوینگ این ارز دیجیتال ارائه کرده است. به گفته بگز، بیت کوین در ۲ هاوینگ نخست خود یک پولبک ثابت ۳۸ درصدی را تجربه کرده است. بگز می‌گوید که حتی با وجود نوسانات بازار در زمان هاوینگ سوم که هم‌زمان با دوران همه‌گیری ویروس کرونا و اثرات آن بر بازار بود، باز هم همین الگوی پولبک ۳۸ درصدی قابل مشاهده است.

در چنین شرایطی، بگز با اعمال الگوی پولبک ثابت هاوینگ‌های قبلی، سطح قیمت ۴۵,۵۰۰ دلار را به‌عنوان هدف اصلاحی بیت کوین در نظر گرفته است که ۳۸ درصد پایین‌تر از اوج ۷۳,۵۰۰ دلاری اخیر این ارز دیجیتال است.

اندیکاتورهای تکنیکال چه می‌گویند؟

  • میانگین متحرک نمایی (EMA): شیب تند میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه نمایانگر یک سطح حمایتی برای خریداران است و به آنها کمک می‌کند تا حرکت صعودی قیمت را همچنان حفظ کنند.
  • اندیکاتور مکدی (MACD): خط مکدی، خط سیگنال را روبه‌پایین قطع کرده است که می‌تواند نشان‌دهنده این امر باشد که قدرت فروشندگان در حال افزایش است و احتمال کاهش قیمت دارایی وجود دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو