زندگینامه خسرو شکیبایی بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون

زندگینامه خسرو شکیبایی بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون


منبع: تالاب

3

1402/12/28

00:52


خسرو شکیبایی یکی از معروفترین و محبوب‌ترین بازیگران سینما و تلویزیون ایران بود. او درسال […]

زندگینامه خسرو شکیبایی بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون

خسرو شکیبایی یکی از معروفترین و محبوب‌ترین بازیگران سینما و تلویزیون ایران بود. او درسال ۱۳۲۳ در تهران متولد شد ودر سال ۱۳۸۷ در اثر ایست قلبی درگذشت. او در بیش از ۵۰ فیلم و ۱۸ مجموعه تلویزیونی بازی کرد و چندین جایزه معتبر از جمله سیمرغ بلورین را کسب کرد. او همچنین فیلمنامه‌نویس، دوبلور و دکلمه‌خوان نیز بود.

 

زندگینامه خسرو شکیبایی

بیوگرافی خسرو شکیبایی

خسرو شکیبایی در ۷ فروردین ۱۳۲۳ در خیابان مولوی تهران بـه دنیا آمد. پدرش سرگرد ارتش بودو وقتی او ۱۴ ساله بود بر اثر سرطان از دنیا رفت. او پیش از این کـه وارد عرصه تئاتر شود، در حرفه‌هایي چون خیاطی و کانال‌سازی و آسانسورسازی کار می کرد. او علاقه‌اش بـه هنر را از کودکی کـه با پدر بـه تئاتر می‌رفت، پیدا کرد. او در ۱۹ سالگی برای نخستین بار روی صحنه تئاتر رفت و بعد از مدتی بـه عباس جوانمرد ؛ معرفی و بـه صورت کاملاً حرفه‌اي بازیگر تئاتر شد.

 

تحصیلات خسرو شکیبایی

تحصیلات خسرو شکیبایی

خسرو شکیبایی فارغ‌التحصیل رشته بازیگری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. او دراین رشته لیسانس گرفت ودر سال ۱۳۴۲ فعالیت هنری خودرا با تئاتر دانشجویی آغاز کرد.

 


مطالب مشابه: بیوگرافی خسرو شکیبایی


 

خسرو شکیبایی بازیگری را چگونه آغاز کرده است؟

خسرو شکیبایی بازیگری را چگونه آغاز کرده است؟

خسرو شکیبایی بازیگری را از سال ۱۳۴۲ با تئاتر آغاز کرده اسـت. او در ۱۹ سالگی برای نخستین بار روی صحنه تئاتر رفت و بعد از مدتی بـه عباس جوانمرد ؛ معرفی و بـه صورت کاملاً حرفه‌اي بازیگر تئاتر شد. او در نمایش‌هایي مانند سنگ و سرنا، همه ی پسران من، شب بیست و یکم و بیا تا گل برافشانیم ایفای نقش کرد.

 

خسرو شکیبایی چگونه به شهرت رسید ؟

خسرو شکیبایی چگونه به شهرت رسید

خسرو شکیبایی بازیگری رابا تئاتر آغاز کرد ودر چندین نمایش مانند شب بیست و یکم و سنگ و سرنا ایفای نقش کرد. او همچنین در گویندگی و دوبله نیز فعالیت داشت. او درسال ۱۳۶۱ با بازی در فیلم خط قرمز بـه کارگردانی مسعود کیمیایی وارد سینما شد و با فیلم‌هایي مانند هامون، کیمیا و سالاد فصل محبوبیت و جایزه‌هاي‌ زیادی کسب کرد. او همچنین در مجموعه‌هاي‌ تلویزیونی مانند خانه سبز و سرزمین سبز نیز بازی کرد و بـه عمو خسرو ملقب شد.

 

بهترین بازی های خسرو شکیبایی

بهترین بازی های خسرو شکیبایی

1. هامون: دراین فیلم، شکیبایی نقش حمید هامون را بازی میکند کـه یک روشنفکر و پژوهشگر اسـت کـه با مشکلات زندگی و ازدواجش دست و پنجه نرم می کند. او دراین نقش با شور و شوق، احساسات پیچیده و تناقض‌آمیز شخصیتش را بـه تصویر میکشد و با صدای گرم و قدرتمندش، دکلمه‌هایي را اجرا میکند کـه بـه یاد ماندنی هستند.

 

2. کیمیا: دراین فیلم، شکیبایی نقش اسد را بازی می کند کـه یک مرد میانسال و متاهل اسـت کـه عاشق دخترجوانی بـه نام کیمیا می شود. او دراین نقش با بازی ریز و دقیق، روانشناسی شخصیتش را نشان می دهد و با تغییرات رفتاری و صدایش، تحولات اسد را بـه تماشاگران منتقل می کند.

 

3. سالاد فصل: دراین فیلم، شکیبایی نقش مهدی را بازی می کند کـه یک مرد متاهل و پدر دو فرزند اسـت کـه با زنی دیگر رابطه دارد. او دراین نقش با بازی طبیعی و روان، تنش‌ها و تعارض‌هاي‌ شخصیتش را بـه خوبی ابراز میکند و با صدای ملایم و آرامش‌بخشش، جذابیت خاصی بـه نقشش می‌بخشد.

 

4. خانه سبز: دراین مجموعه تلویزیونی، شکیبایی نقش پدر خانواده را بازی میکند کـه یک مرد مهربان و دلسوز اسـت کـه با مشکلات مختلفی روبه‌رو می شود. او دراین نقش با بازی گرم و صمیمی، نقش یک پدر مثالی را ایفا میکند و با صدای دوست‌داشتنی‌اش، مورد علاقه بسیاری از تماشاگران شد.

 


مطالب مشابه: گلچینی از جملات به یاد ماندنی خسرو شکیبایی


 

خسرو شکیبایی چه جوایزی را کسب کرده است

خسرو شکیبایی چه جوایزی را کسب کرده است

خسرو شکیبایی یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین بازیگران ایران بود کـه در طول کار هنری خود، چندین جایزه معتبر را از جشنواره‌هاي‌ داخلی و خارجی دریافت کرد. از جمله این جوایز میتوان بـه موارد زیر اشاره کرد:

 

1. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم هامون بـه کارگردانی داریوش مهرجویی از هشتمین جشنواره فیلم فجر

2. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم کیمیا بـه کارگردانی احمد رضا درویش از سیزدهمین جشنواره فیلم فجر

3. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم سالاد فصل بـه کارگردانی فریدون جیرانی از هفدهمین جشنواره فیلم فجر

4. دیپلم افتخار برای بازی در فیلم اتوبوس شب بـه کارگردانی کیومرث پوراحمد از بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر

5. جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم کاغذ بی خط بـه کارگردانی ناصر تقوایی از ششمین جشن ماهنامه دنیای تصویر

6. جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم حکم بـه کارگردانی مسعود کیمیایی از جشنواره بین‌ المللی فیلم فجر

7. جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم مردان بی زن بـه کارگردانی احمد امینی از جشنواره بین‌ المللی فیلم کوتاه تهران

8. جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم درباره الی بـه کارگردانی اصغر فرهادی از جشنواره بین‌ المللی فیلم تریبکا

9.جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم درباره الی بـه کارگردانی اصغر فرهادی از جشنواره بین‌ المللی فیلم سیلور ریبون

 

شغل های دیگر خسرو شکیبایی

شغل های دیگر خسرو شکیبایی

خسرو شکیبایی علاوه بر بازیگری، در زمینه‌هاي‌ دیگری هم فعالیت میکرد. او چندین فیلمنامه نوشته بود کـه برخی از ان‌ها بـه فیلم تبدیل شده بودند. مانند فیلم‌هاي‌ درباره الی، کاغذ بی خط و حکم. او همچنین گوینده و صداپیشه بودو برای چندین فیلم و سریال دوبله انجام داده بود.

 

مانند فیلم‌هاي‌ آنا و ملکه، مردان آهنی و شرلوک هلمز. او گاهی دکلمه خوانی هم میکرد و چندین آلبوم موسیقی داشت. مانند آلبوم‌هاي‌ دریا، بهار و من و تو. او در اوقات فراغت خود بـه سرودن شعر و نقاشی نیز می‌پرداخت.

 

علایق خسرو شکیبایی

علایق خسرو شکیبایی

خسرو شکیبایی علاوه بر بازیگری، در زمینه‌هاي‌ دیگری هم علاقه‌مند بود. او بـه شعر و نقاشی علاقه داشت و گاهی اوقات شعر می‌سرود و با خودکار بدون خط خوردگی نقاشی می کرد. او همچنین بـه موسیقی علاقه داشت و چندین آلبوم موسیقی داشت.

 

او بـه سبک‌هاي‌ موسیقی مختلفی گوش می‌داد و از خوانندگانی مانند فریدون فروغی، محمدرضا شجریان، باب دیلن و لئونارد کوهن خوشش می‌آمد. او همچنین بـه تئاتر و سینما علاقه داشت و از کارگردانانی مانند ارسن لوپن، اینگمار برگمن، وودی آلن و مارتین اسکورسیزی تحسین میکرد.

 

همسر خسرو شکیبایی

همسر خسرو شکیبایی

خسرو شکیبایی دو بار ازدواج کرد. نخستین همسرش تانیا جواهری، بازیگر سینما و تلویزیون بود کـه از او یک دختر بـه نام پوپک داشت. این زوج پس از چند سال زندگی مشترک، طلاق گرفتند. دومین همسر شکیبایی پروین کوشیار، بازیگر تئاتر بود کـه از او یک پسر بـه نام پوریا داشت. پوریا همین حالا بازیگر و صداپیشه اسـت. پوپک هم مدتی در رادیو کار کرد اما بعد از فوت همسرش، خانه‌نشین شد.

 

علت فوت خسرو شکیبایی

علت فوت خسرو شکیبایی

خسرو شکیبایی، بازیگر محبوب و معروف ایران، در سن ۶۴ سالگی در بیمارستان پارسیان تهران در روز ۲۸ تیر ماه ۱۳۸۷ درگذشت. علت مرگ او ایست قلبی بود کـه ناشی از بیماری‌هاي‌ دیابت و سرطان کبد بود.

 


مطالب مشابه: عکس های مرحوم خسرو شکیبایی


 

در پایان

خسرو شکیبایی یک بازیگر با استعداد و توانایی بالا بود کـه در سبک‌هاي‌ مختلف بازیگری را اجرا می کرد. او می‌توانست در ژانرهای مختلف مانند درام، کمدی، عاشقانه و تاریخی بازی کند و شخصیت‌هاي‌ متنوع و متفاوتی را بـه تصویر بکشد. او با صدای گرم و قدرتمندش، دکلمه‌هایي را اجرا می کرد کـه بـه یاد ماندنی بودند. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو