تحقیق در مورد قاره آسیا و ده کشور بزرگ آن

منبع: دانش‌چی

1

1402/12/28

11:43


درباره قاره آسیا و بزرگترین کشور آن 

تحقیق در مورد قاره آسیا و ده کشور بزرگ آن

قاره‌ای پهناور، با شگفتی‌های خاص خود، که سکونت گاه مردمانی از تاریخ‌ها، فرهنگ‌ها و نژاد‌های مختلف است. این سرزمین، بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین قاره کره زمین است و زیبایی‌های طبیعی فراوانی در خود جای داده است. در این مطلب برای آشنایی بیشتر همراه شما به قاره آسیا سفر می‌کنیم.

قاره آسیا

در ابتدا اگر بخواهیم بدانیم که قاره شامل چه سرزمینی می‌شود، باید بگوییم که قاره به بخش‌ها و قطعه‌های بزرگی از زمین گفته می‌شود که به وسیله دریا‌ها از هم جدا شده‌اند. که بزرگترین تکه از کره زمین با مساحت حدود ۴۴.۵۷۹.۰۰۰ کیلومتر مربع به آسیایی‌ها رسیده است.

علت و منشأ نامگذاری قاره آسیا به طور دقیق برای کسی آشکار نیست، اما از نظر زبان‌شناسی، آسیا واژه‌ای مؤنث و به معنای طلوع آفتاب می‌باشد.

ویژگی های قاره آسیا

از نظر جغرافیایی، کوه‌های اورال، دریای خزر، دریای سیاه و دریای آزوف آسیا را از اروپا جدا می‌نمایند، و کانال سوئز مرز بین آسیا و آفریقا است و تنگه برینگ آمریکای شمالی را از این قاره جدا می‌سازد. این قاره، از شرق با اقیانوس آرام، در جنوب با اقیانوس هند و در شمال نیز با اقیانوس منجمد شمالی محصور شده است.

از نظر گردشگری، آسیا دارای جذابیت‌های فراوان و طبیعت خارق العاده‌ای می‌باشد. دیوار بزرگ چین، مسجد تاج‌محل در هند، روستای رنگین‌کمان در تایوان، معبد لانه‌ی ببر در بوتان، خلیج هالونگ در ویتنام، دره عقاب‌ها در مغولستان، جنگل بامبو‌های ژاپن، جزیره پوکت در تایلند، معبد آنگکور وات شهر سیم ریپ در کامبوج برخی از جاذبه‌های گردشگری قاره آسیا هستند. همچنین بلندترین قله زمین، اورست در این قاره قرار دارد.

آسیا، این قاره تفاوت‌ها، از کشور‌هایی با آداب و رسوم، فرهنگ، زبان، و رنگ پوست و حتی آیین و اعتقادات گوناگون برخوردار است. که به تعداد جاذبه‌های این قاره پهناور افزوده است.

تقریباً ۳۰ درصد از کل کره زمین شامل قاره آسیا می‌شود. و این مساحت و بزرگی وسعت، باعث شده است که قاره آسیا متنوع‌ترین خشکی باشد و از اشکال گوناگون آب و هوایی و اقلیمی مانند، اقلیم استوایی در جنوب، اقلیم بیابانی در خاورمیانه، زمین‌های یخبندان سیبری، اقلیم مناطق معتدل در شرق و مرکز قاره برخوردار شود.

زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی، زغال‌سنگ، منگنز، اورانیم و آهن، برخی از مهم‌ترین ذخایر موجود در قاره آسیا هستند.

اما تفاوت‌های زیادی بین کشور‌های آسیایی از نظر برخورداری از تکنولوژی، آموزش و بهداشت، میزان اشتغال، و سطح ثروت و رفاه اجتماعی وجود دارد. در این قاره، کشور‌های موفق و صنعتی مانند ژاپن، چین و کره جنوبی وجود دارد که استاندارد زندگی مردم از سطح بالایی برخوردار است. و در مقابل در کشور‌هایی مانند لائوس و تیمور شرقی مردم برای به دست آوردن ضروری‌ترین مایحتاج زندگی خود در سختی هستند و به خاطر غذا می‌جنگند. لازم به ذکر است اکثریت جمعیت قاره آسیا از نظر اوضاع مالی فقیر هستند.

یکی از اصلی‌ترین منبع‌های تأمین معاش مردم در آسیا، کشاورزی است. و برنج غذای غالب بیشتر مناطق آسیا است. و چای جزء مهم‌ترین نوشیدنی‌ها است.

قاره آسیا چند کشور دارد؟

این قاره از ۴۶ کشور تشکیل شده است که شامل کشور‌های ایران، آذربایجان، افغانستان، اندونزی، ارمنستان، امارات متحده عربی، اسرائیل، اردن، ازبکستان، ، بحرین، بنگلادش، بوتان، برونئی، پاکستان، تاجیکستان، تایلند، تایوان، ترکمنستان، ترکیه، تیمورشرقی، چین، روسیه، ژاپن، سریلانکا، سوریه، سنگاپور، عراق، عربستان سعودی، عمان، فلسطین، فیلیپین، قبرس، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کامبوج، کره شمالی، کره جنوبی، کویت، گرجستان، لائوس، لبنان، ماکائو، مالدیو، مالزی، مغولستان، میانمار، نپال، ویتنام، هنگ کنگ، هند، یمن می‌باشد.

ده کشور بزرگ قاره آسیا

۱- روسیه بزرگترین کشور قاره آسیا و بزرگترین کشور جهان است. این کشور با وسعت، ۱۷٬۰۹۸٬۲۴۲ کیلومتر مربع، انواع مناظر طبیعی جذاب از کوه‌ها و دشت‌ها و مناطق قطبی یخ‌زده را دارا می‌باشد. شهر مسکو پایتخت این کشور پهناور می‌باشد. و واحد پول این کشور روبل بوده و زبان رسمی آن روسی می‌باشد.

۲- چین، دومین کشور بزرگ قاره آسیا و جهان است، این کشور که یکی از مهد‌های تمدن در جهان می‌باشد، دارای مساحتی با وسعت ۹٬۵۹۷٬۰۰۰ کیلومتر مربع است. پایتخت این کشور پکن می‌باشد.

۳- هند، با زیستگاه‌های متنوع، که رشته کوه‌های هیمالیا را در خود جای دارد، جزء ده کشور بزرگ قاره آسیا می‌باشد. پایتخت آن دهلی نو می‌باشد.

۴- قزاقستان، که زبان‌های قزاقی و روسی، زبان‌های رسمی آن هستند. دارای ۱۵۰ فرودگاه می‌باشد.

۵- عربستان سعودی، با ذخایر بزرگ نفتی خود به بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده نفت در جهان تبدیل شده است.

۶- ایران، زبان رسمی فارسی و پایتخت آن تهران است که شاهکار معماری تخت جمشید را در خود جای دارد.

۷- مغولستان، کشوری محصور در خشکی که در شرق قاره آسیا قرار دارد.

۸- اندونزی، بزرگترین مجمع الجزایر جهان، سرشار از ذخایر معدنی زغال سنگ، مس، قلع و نفت است.

۹- پاکستان، سرزمین پاک‌ها، و سرزمین خانم ملاله یوسف زی، از فعالین مدنی حقوق کودکان است.

۱۰- ترکیه، کشوری اوراسیایی و بزرگترین شهر آن استانبول می‌باشد.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید به کتاب آشنایی با قاره آسیا و قاره اقیانوسیه، به نویسندگی محمد نجاری‌سهل‌آباد، نشر خاتم، رجوع کنید.

فلات قاره و ویژگی های آن
ℹ️

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو