آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد: درگیری‌ها و بحران‌ها تاثیر مخربی بر زنان دارد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد: درگیری‌ها و بحران‌ها تاثیر مخربی بر زنان دارد


2

1402/12/29

23:22


آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد: درگیری‌ها و بحران‌ها تاثیر مخربی بر زنان دارد

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی برابر با ۱۱ مارس ۲۰۲۴ (۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۲) در افتتاحیه شصت و هشتمین نشست کمیسیون مقام زن سازمان ملل تصریح کرد: دنیای ما روزهای پرتلاطمی را می گذراند و زنان و دختران ضربه های سختی را متحمل می شوند.

دبیرکل سازمان ملل افزود: در مناطق درگیری در سراسر جهان، زنان و دختران بیشتر از جنگ هایی که توسط مردان به راه انداخته می شود، رنج می برند.

از ادامه درگیری در غزه وحشت زده ام

او اضافه کرد: امروز اولین روز ماه مبارک رمضان است. من از ادامه درگیری در غزه در این ماه مبارک وحشت زده و خشمگین هستم. خانواده‌ها در غزه که به دنبال سرپناهی در برابر بمباران اسرائیل هستند، در حال مبارزه برای زنده ماندن هستند، با گرسنگی و سوءتغذیه دست و پنجه نرم می کنند.گوترش بار دیگر تاکید کرد: من خواستار آتش بس فوری در غزه، آزادی بی قید و شرط همه گروگان ها و افزایش گسترده کمک های بشردوستانه هستم. هفته گذشته، من درخواست مشابهی برای توقف درگیری ها در سودان ارائه کردم.

گوترش

دبیرکل سازمان ملل گفت: در این ماه مبارک رمضان، من از همه کسانی که در همه جا در جنگ هستند ، می خواهم که اسلحه ها را بگذارند و به میز صلح بازگردند.در سراسر جهان، درگیری و بحران در حال افزایش است و تأثیر مخربی بر زنان و دختران دارد.

صدور بیش از ۵۰ فرمان از سوی طالبان برای زنان و دختران 

گوترش تصریح کرد: در افغانستان، طالبان بیش از ۵۰ فرمان برای سرکوب زنان و دختران صادر کرده است. گزارش شده است که در سودان، تعداد زیادی از زنان در درگیری های جاری مورد تجاوز جنسی و سایر اشکال خشونت جنسی قرار گرفته اند.

او ادامه داد: «در اسرائیل، گزارش های هولناکی از پرامیلا پتن نماینده ویژه من، ارائه شده که حاکی از خشونت جنسی علیه زنان و دختران و نشانه هایی از شکنجه جنسی در جریان حملات تروریستی حماس و سایر گروه های مسلح در ۷ اکتبر وجود دارد. همچنین شهادت های دلخراشی از خشونت جنسی علیه زنان فلسطینی در بازداشتگاه ها، یورش به خانه ها و پست های بازرسی در سرزمین های اشغالی فلسطین وجود دارد.»

بیش از دو سوم قربانیان جنگ غزه، زنان و کودکان هستند 

گوترش

دبیرکل سازمان ملل گفت: «بر اساس گزارشها، بیش از دو سوم از ده ها هزار نفر کشته و زخمی شده در عملیات نظامی اسرائیل در غزه زنان و کودکان است.بسیاری از زنان و دختران نیز با جنگ بر سر حقوق اساسی خود در خانه و جوامع خود مواجه هستند.»

گوترش تصریح کرد: پیشرفتی که به سختی در مورد حقوق زنان بدست آمده است, در حال معکوس شدن است. حقوق زنان اساساً مسئله قدرت است و من دو روند عمیقا نگران کننده را می بینم. برغم پیشرفت عظیم بدست آمده، مردسالاری هنوز شکست نخورده و در حال قوی شدن است.

او گفت: خودکامه ها و پوپولیست ها به آزادی زنان و حقوق جنسی و باروری آنها حمله می کنند. آن‌ها ارزش‌های «سنتی» را ترویج می‌کنند. مردسالاری در واقع یک سنت دیرینه است. تبعیض علیه زنان به هزاران سال پیش برمی گردد.

دبیرکل سازمان ملل افزود: شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد وقتی سیستم ها توسط مردان طراحی می شوند، منجر به الگوریتم های مغرضانه می شوند. نیازهای زنان، بدن زنان و حقوق اساسی زنان نادیده گرفته می شود.

فقر در سطح جهانی، چهره زنانه دارد

گوترش اضافه کرد: در سطح جهانی، فقر چهره زنانه دارد. زنان دسترسی کمتری به زمین، منابع طبیعی و سایر دارایی های مالی دارند. آنها بیشتر از مردان از تأثیرات تغییرات آب و هوایی رنج می برند و احتمال ناامنی غذایی آنها بیشتر است.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: سازمان بین‌المللی کار تخمین می‌زند که در سراسر جهان، زنان به ازای هر دلاری که یک مرد به دست می‌آورند، تنها ۵۱ سنت درآمد دارند.به بخش‌های اقتصادی تحت تسلط زنان بهای کمتری داده می‌شوند، دستمزد کمتری دریافت می‌کنند و حتی در برخی موارد، بدون دستمزد هستند.

کار خانگی نامرئی زنان یارانه ای برای کل اقتصاد است/در سرمایه گذاری برای زنان و دختران در جهان ناکام هستیم  

گوترش

ارشدترین مقام سازمان ملل همچنین گفت: کار خانگی نامرئی زنان یارانه ای برای کل اقتصاد است. در این میان، خشونت که یکی از ویژگی‌های فراگیر زندگی بسیاری از زنان است، می‌تواند به این چرخه معیوب کمک کند. فقر خطرات خشونت را تشدید می کند، در حالی که خشونت زنان را فقیرتر می کند. این امر غیر قابل قبول است.

او تاکید کرد: در سطح جهانی، ما در سرمایه گذاری بر روی زنان و دختران ناکام هستیم. در سطح ملی، دولت ها موظف به سرمایه گذاری برای پایان دادن به فقر و دستیابی به توسعه فراگیر و پایدار برای همه هستند.

زنان باید حضور بیشتری در نهادهای مالی جهان داشته باشند /کشورها و بانک ها به تبعیت از سازمان ملل برابری جنسیتی را  انجام دهند 

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه  تسریع برابری جنسیتی از طریق مقابله با فقر مستلزم حضور کامل زنان است ، گفت: از هر ۱۰ وزیر دارایی بیش از هشت نفر مرد هستند. از هر ۱۰ رئیس بانک مرکزی بیش از ۹ نفر مرد هستند. زنان باید حضور بیشتری  نهادهای مالی داشته باشند. موسسات مالی که اکثراً مرد هستند باید موانع ساختاری را که مانع از حضور زنان در نقش های رهبری می شود، از بین ببرند.

گوترش تصریح کرد: ما به طور تصادفی به برابری جنسیتی در سطوح ارشد سازمان ملل دست پیدا نکردیم. ما این کار را با تلاشی مصمم برای تغییر فرهنگ خود و استقبال از زنان انجام دادیم. این تلاش نتیجه داد. ما برای اولین بار در تاریخ به برابری جنسیتی کامل در میان مدیران ارشد و رهبران سازمان ملل در سراسر جهان دست یافتیم.دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: اگر سازمان ملل بتواند این کار را انجام دهد، کشورها می توانند آن را انجام دهند، بانک ها می توانند این کار را انجام دهند و همه باید این کار را انجام دهند.

او تصریح کرد: در سراسر سیستم سازمان ملل متحد، نقش زنان در رده های حرفه ای و بالاتر در بالاترین سطح تاریخی ۴۹.۵ درصد است.گوترش تاکید کرد: ما به دنبال برابری کامل جنسیتی در همه سطوح و در هر نهاد هستیم، و اولویت‌هایی را در زمینه‌هایی که پیشرفت در آن‌ها کند است،  به‌ویژه مأموریت‌های میدانی‌مان، تعیین می‌کنیم.

راه انداری طرح شتاب برابری جنسیتی در سیستم سازمان ملل 

دبیر کل سازمان ملل گفت: ما از مبارزه برای برابری بسیار فراتر از سازمان خود حمایت می کنیم. در روز جهانی زن، من طرح شتاب برابری جنسیت در سیستم سازمان ملل را راه اندازی کردم.این سیستم متعهد به قرار دادن زنان و دختران در مرکز همه امور سازمان ملل است.

گوترش ادامه داد: کمیسیون مقام زن تحولی است که ما به آن نیاز داریم. در این لحظه سخت و پر از اختلاف، بیایید با هم برای پایان دادن به فقر در همه ابعاد تلاش کنیم.بیایید این کار را با سرمایه گذاری روی زنان و دختران و اصرار برای صلح و کرامت برای زنان و دختران در همه جا انجام دهیم./ایرنا

.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو