خادر روستای 1000 ساله‌ی اسرارآمیز در خراسان رضوی؛ مکانی زیبا برای تعطیلات نوروز

خادر روستای 1000 ساله‌ی اسرارآمیز در خراسان رضوی؛ مکانی زیبا برای تعطیلات نوروز


منبع: ساعد نیوز

1

1403/1/1

00:02


ساعد نیوز: منطقه ییلاقی خادر اسرارآمیزترین جاذبه گردشگری مشهد که دارای قبرستان دوره قاجاریه با سنگ نوشته‌های 1000 ساله است.

خادر روستای 1000 ساله‌ی اسرارآمیز در خراسان رضوی؛ مکانی زیبا برای تعطیلات نوروز

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرارو، روستای خادر با قدمتی 1000 ساله یکی از روستا‌های تاریخی اطراف مشهد است که در 30 کیلومتری شمال غرب شهر مشهد و در دره‌ای زیبا قرار دارد. به گفته کارشناسان، از آنجا که این منطقه خار‌های بسیاری داشته است که با وزش باد به داخل دره می‌ریختند، این روستا را «خار دره» نامیده‌اند که در گذر زمان به خادر تغییر کرده است، خود واژه‌ی خادر در زبان مشهدی به معنای سرگشته و حیران است.

سرچشمه، آتشکده، آغل سرفه، قبرستان تاریخی دوره قاجار با کتیبه‌ها و دست نوشته‌های خاص روی سنگ قبر‌ها از جاذبه‌های گردشگری این روستا محسوب می‌شود.

از مکان‌هایی که مردم روستا به آن باور دارند اتاقکی است که آن را آغل سرفه می‌نامند و بیماری را که سرفه می‌کند بدانجا برده و همانجا برایش خاگینه می‌پزند و به خوردش می‌دهند.

همچنین قبرستانی مربوط به دوره قاجار، یکی از بی‌نظیرترین ابنیه‌ها و جاذبه‌های گردشگری در این روستا وجود دارد.

از آثار دوران غارنشینی مردمان بومی این منطقه مجموعه‌ای از بنا‌ها و آثار سنگی است که در دل کوه ایجاد شده است. ازجمله دو خانه به شکل دخمه کنده شده در دل کوه چنان جذابیتی دارد که برای لحظاتی انسان را به گذشته‌های دور می‌برد. در بالای این دو دخمه نیز آثار دیگری همچون پله‌ها، حوضچه‌ها و طاق‌هایی که بر سنگ کوه کنده شده و شکوه و عظمت خاصی دارند، به چشم می‌خورد. همچنین چشمه و قناتی که مقابل این دو خانه کمری وجود دارد، به همراه درختان بلند چنار اطراف آن بسیار دلفریب و آرامش‌بخش است.

آدرس: برای دسترسی به روستا خادر، از کنار پارک جنگلی وکیل‌آباد به‌سمت شاندیز حرکت کنید. پس از 20 کیلومتر رانندگی در جاده شاندیز، با تابلوی ورودی آنجا رو‌به‌رو خواهید شد.

بهترین فصل سفر: تابستان و بهار عالی‌ترین زمان سفر به آنجا است. چراکه گیاهان و سرسبزی‌اش بسیار جذاب و دیدنی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو