برترین آنتی بیوتیک های طبیعی که می توانید به جای داروهای شیمیایی از آن استفاده کنید!

برترین آنتی بیوتیک های طبیعی که می توانید به جای داروهای شیمیایی از آن استفاده کنید!


1

1403/1/1

09:08


برترین آنتی بیوتیک های طبیعی که می توانید به جای داروهای شیمیایی از آن استفاده کنید!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

آنتی‌بیوتیک‌ها جزء داروهای مهم محسوب می‌شوند که نقش جدی در سلامت ما دارند و با عفونت‌های باکتریایی مقابله می‌کنند. البته باید دانست که مصرف بی‌رویه و غیرضروری این داروها زمینه‌ساز مقاومت دارویی می‌شود و فقط با نظر پزشک مجاز است.در کنار این داروها می‌توان خوراکی‌هایی با تاثیر مشابه را نیز در رژیم غذایی گنجاند تا روند بهبودی تسریع شود.در ادامه این مطلب، به مواد غذایی اشاره خواهیم کرد که خاصیت آنتی بیوتیکی دارند. این مواد غذایی عبارتند از:

 عسل

عسل تاثیر مطلوبی در مقابله با عفونت‌ها دارد و به بهبود جراحات کمک می‌کند. عسل یکی از بهترین انتخاب‌های غذایی در صورت ابتلا به گلودرد است زیرا باکتری‌های گلو را از بین می‌برد و مخاط دردناک را تسکین می‌دهد. گنجاندن عسل در رژیم غذایی همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

سیر

سیر

سیر از قرن‌ها پیش برای از بین‌بردن عفونت‌های باکتریایی کاربرد داشت. مطالعات نشان می‌دهد سیر نقش موثری در مقابله با باکتری‌هایی مانند سالمونلا، ای‌کولای و استرپتوکوک که عامل بسیاری از بیماری‌ها است، دارد. بررسی‌ها حاکی از آن است که سیر می‌تواند در درمان بعضی عفونت‌های باکتریایی گوش نیز موثر باشد. ترکیبات مختلف در سیر به‌خصوص آلیسین عامل این تاثیر هستند.

 زنجبیل

زنجبیل

زنجبیل علاوه بر تاثیراتی که بر سیستم گوارش دارد، از بدن در برابر بسیاری از میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا محافظت می‌کند. زنجبیل همچنین در مقابله با باکتری‌های عامل عفونت‌های دهان و دندان، باکتری ای‌کولای و استرپتوکوک نقش دارد. زنجبیل را می‌توان همراه غذا یا به‌شکل دمنوش و آبنیات مصرف کرد. البته زنجبیل برای کودکان کمتر از 2 سال مناسب نیست. در مورد بزرگسالان نیز مصرف بیش از 4 گرم آنها در روز و 1 گرم برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.

 آویشن

آویشن سرشار از فنول است که ترکیبی شیمیایی با خواص ضدویروسی، ضداسپاسم، ضدباکتری و ضدعفونی‌‌کننده است. آویشن یکی از بهترین انتخاب‌های طبیعی برای بهبود بیماری‌های مجاری تنفسی است و می‌توان به‌عنوان دمنوش در دوران بیماری مصرف کرد.

 آبلیمو

آبلیمو

آبلیمو نیز یکی از خوراکی‌های طبیعی است که تاثیر ضدعفونی دارد. مصرف آبلیمو برای بهبود گلودرد و آفت بسیار مفید است و روند بهبود را تسریع می‌کند. توصیه می‌شود آبلیمو همراه عسل میل شود تا علاوه بر تاثیر بهتر، به علت ترشی آزاردهنده نباشد.

سرکه سیب

شاید شنیده‌ باشید که استفاده از سرکه سیب به‌عنوان دهانشویه توصیه می‌شود. علت این است که سرکه سیب خاصیت ضدعفونی و ضدالتهاب طبیعی دارد و به‌خصوص برای پیشگیری از آفت دهان، پوسیدگی دندان‌ها و از بین‌بردن میکروب‌های دهان مفید است.

 زردچوبه

زردجوبه

زردچوبه را فقط نباید طعم‌دهنده دانست زیرا این ادویه به‌‌دلیل وجود ترکیبی به‌نام کورکومین خاصیت ضدباکتری و ضدالتهاب دارد. مصرف زردچوبه در بهبود سرماخوردگی، دردهای مفصلی و بیماری‌های عفونی موثر است و توصیه می‌شود همراه غذا یا به‌عنوان چای زردچوبه حتما مرتب میل شود.

 آناناس

آناناس یک میوه‌ی غنی از مواد مغذی و خواص ضد باکتری است. این میوه‌ی گرمسیری همچنین مقدار فراوانی بروملئین دارد که برای از بین بردن برخی از عفونت‌های دهان و گلو موثر است. آناناس از قدیم ‌الایام به عنوان یک دهانشویه برای حذف غشاهای مرده در گلو استفاده می‌شود.اگر دچار مشکلات بهداشت دهان و گلو هستید، آناناس را به میان‌وعده‌های‌تان اضافه کنید.

کلم برگ

کلم برگ

کلم برگ همراه با کلم کالی، کلم بروکسل، کلم بروکلی و گل کلم عضوی از خانواده‌ی گیاهان چلیپایی است. کلم برگ از قدیم‌الایام برای خواص درمانی که دارد، به رسمیت شناخته شده‌است. مطالعات علمی اخیر نشان داده‌اند که کلم برگ و سایر سبزیجات خانواده‌ی گیاهان چلیپایی حاوی ترکیبات ضد سرطانی هستند و به همین دلیل برای بیماران سرطانی مناسب هستند. علاوه بر این، کلم غنی از ویتامین C است، که خود نوعی آنتی بیوتیک طبیعی محسوب می‌شود، بنابراین می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. مصرف آب کلم نیز برای درمان زخم معده توصیه می‌شود. با خوردن فقط یک فنجان از این گیاه خوراکی، می‌توانید ۷۵ درصد از مقدار مجاز روزانه از این ویتامین را برای خودتان فراهم کنید. نصف فنجان آب کلم می‌تواند همین تاثیر را داشته باشد. آب کلم را ۲ تا ۳ بار در روز همراه با وعده‌های غذایی‌تان مصرف کنید.

اگر می‌خواهید کلم برگ را به طور موضعی استفاده کنید، توصیه می‌شود که برگ‌های خام آن برای درد سینه، کاهش التهاب ناشی از ماستیت، از بین بردن فیبرو کیست و درمان حساسیت پستان در زمان قاعدگی استفاده شود.

سبزیجات و میوه‌های حاوی ویتامین  C

ویتامن c

گروهی دیگر از بهترین مواد غذایی و گیاهان دارای آنتی بیوتیک طبیعی، میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین C هستند. آنها می‌توانند برخی از باکتری‌های عفونی را از بین ببرند و حذف کنند. به طور کلی، ویتامین C برای رشد و نمو مفید است و در فرآیند ترمیم پوست عملکرد خوبی دارد. ویتامین C در بهبود سیستم ایمنی بدن، بهبود زخم و توانایی مقاومت در برابر عفونت‌ها در بدن اهمیت دارد. طبق یک مطالعه که در دانشگاه کارولینای شمالی صورت پذیرفت، ثابت شد که خواص آنتی بیوتیکی موجود در میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین  C، نیش مار، عفونت‌های باکتری و ویروسی را بهبود می‌دهد. برخی از میوه‌های حاوی ویتامین C عبارتند از مالته (پرتقال)، انبه، تربوز (هندوانه)، کیوی، آلو و بسیاری دیگر. سبزیجات غنی از ویتامین C عبارتند از مارچوبه، پالک (اسفناج)، بادمجان رومی (گوجه‌فرنگی)، کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، کلم برگ و کلم کالی./عصرترکیه 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو