وضعیت فاجعه بار و تلخ ازدواج در ایران | بالا رفتن میانگین سن ازدواج در امسال جای تعجب هم ندارد!

1

1403/1/5

09:49


وضعیت فاجعه بار و تلخ ازدواج در ایران | بالا رفتن میانگین سن ازدواج در امسال جای تعجب هم ندارد!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

معاون وزیر ورزش و جوانان بیان کرد: میانگین سن ازدواج در کلان‌شهر های کشور ۲۹ سال و به نوعی یک فاجعه است. بنابراین نیازمند عزم راسخی برای تشویق جوانان کشور به ازدواج هستیم.

ازدواج

فاجعه سن ازدواج جوانان ایرانی

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر لزوم فرصت‌سازی برای جوانان، گفت: نیازمند کاهش سن ورود به بازار کار و سن ازدواج جوانان هستیم.

سینا کلهر  در مراسم تجلیل از جوانان برتر استان یزد که در جشنواره «جوانان برتر ایران زمین» برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دلایل اینکه امروز از تجلیل جوانان صحبت می‌کنیم، معطوف کردن توجه‌ها به سرمایه‌های اصلی این سرزمین است.

وی با بیان اینکه گاهی نسبت به جوانان کشور بی‌توجهیم، گفت: اگر بعد از ۱۰ سال این مراسم دوباره در حوزه جوانان در حال برگزاری است، به همین دلیل است چون گاهی بهترین زمان‌های آنتن تلویزیون به افرادی تعلق می‌‎گیرد و ناگهانی در کشور شناخته می‌‎شوند، ولی ده‌ها جوان که حتی جزو دانشمندان برتر کشور و جهان هستند، در استان خودشان ناشناخته می‌مانند.

کلهر با تاکید بر اینکه اگر امروز از پیشرفت در کشور حرف می‌زنیم، این پیشرفت محصول تلاش همین جوانان است، بیان کرد: در ایران بیش از اندازه برای توانمندسازی جوانان وقت صرف می‌کنیم، در حالی که بیش از آن، نیازمند فرصت‌سازی برای جوانان هستیم.

وی با بیان اینکه تلاش معاونت جوانان کشور این است که میدان عمل را برای جوانان کشور فراهم کند، ادامه داد: در حالی سن ورود به بازار کار برای یک جوان در کشورهای پیشرفته ۱۸ سالگی است که این رقم در ایران ۳۰ سال است. بنابراین اولین و مهمترین تلاش باید کاهش جهشی سن ورود این قشر به حوزه کار باشد.

وام ازدواج

معاون وزیر ورزش و جوانان بیان کرد: میانگین سن ازدواج در کلان‌شهرهای کشور ۲۹ سال و به نوعی یک فاجعه است. بنابراین نیازمند عزم راسخی برای تشویق جوانان کشور به ازدواج هستیم.

کلهر خطاب به جوانان گفت: در هیچ کجای دنیا، زندگی آماده برای حضور جوانان نیست، بلکه باید زندگی را خودمان بسازیم. بنابراین نیازمندیم این فرهنگ نادرست را در جامعه با عزمی جدی تغییر دهیم.

زهیر حاجی حسینی، مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد در ابتدای این نشست، اظهار کرد: جشنواره «جوان برتر ایران زمین» در قالب طرحی از سوی وزارت ورزش و جوانان از دو ماه قبل فعالیت خود را با شناسایی و معرفی جوانان برتر آغاز کرد و این جوانان در ۱۰ حوزه توسط دستگاه‌های اجرایی شناسایی شدند.

وی ادامه داد: افراد شناسایی‌شده براساس کارهای‌شان داوری شدند و در نهایت از هر حوزه، سه نفر به‌عنوان برگزیده استانی انتخاب و در این مراسم تجلیل خواهند شد. هرچند همه جوانان این مرز و بوم، نمونه و سرآمد هستند و در واقع این جشنواره‌ها، بهانه‌ای برای تجلیل از آنهاست.

حاجی حسینی افزود: برگزیدگان استانی با راهیابی به مرحله کشوری، پس از داوری و انتخاب برگزیدگان کشوری در مراسم ۱۷ اسفند ماه با حضور وزیر ورزش و جوانان تجلیل شدند.

در این مراسم با حضور معاون جوانان وزیر ورزش و جوانان، استاندار و مسؤولان استانی از ۳۰ جوان برگزیده استان در ۱۰ حوزه مختلف تجلیل شد.

کیومرث هاشمی در جلسه ارزیابی عملکرد و پاسخگویی بر خط ، با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص نتیجه اختصاص ۲۰ درصدی ظرفیت اماکن دولتی مانند تالارها و سالن‌ها به جوانان که سال گذشته رئیس جمهور در شورای عالی جوانان در دستور کار قرار داد اظهار کرد: این طرح در قالب طرح «وصال شیرین» برای ازدواج آسان از مصوبات شورای عالی جوانان است که در دستور کار قرار گرفته؛ هرچند این ۲۰ درصد اتفاق نیفتاده، اما به عنوان یکی از موضوعات در حوزه جوانان مورد توجه است.

مبلغ وام ازدواج افزایش می‌یابد؟ 

هاشمی اجرای این طرح را مستلزم هماهنگی دستگاه‌ها و نهادها دانست و افزود: دستگاه‌ها و نهادها باید امکاناتشان را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند و لازم است تجدید نظری در قراردادهای آنها صورت گیرد تا این مصوبه زمینه اجرایی پیدا کند تا به نوعی زمینه ساز ازدواج آسان باشد و تسهیلاتی که جوانان حق استفاده دارند در اختیارشان قرار بگیرد.

وی در پاسخ به اینکه این موضوع بین معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان و وزارت کشور بلاتکلیف مانده توضیح داد: ما این آمادگی را داریم؛ وزارت کشور نیز به جهت آنکه مسئولیت کشور را عهده دار است ظرفیتهایی دارد و نمی‌شود قصور را گردن دستگاه خاصی انداخت؛ وزرای دو وزارتخانه در هیئت دولت کنار هم هستند لذا این بحث در سطوح بالا مشکلی ندارد اما در سطوح پایین تر نیازمند هماهنگی و هم افزایی بیشتر است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت صبح روز گذشته (شنبه، ۷ بهمن ماه)  در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و  بند (ث) این لایحه، پس از تعیین سقف تسهیلات تکلیفی ازدواج جزئیات َضمانت های آن را هم مشخص کردند. بر این اساس  پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آن‌ها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

بندی که خیلی هم تازگی ندارد و ۱۳ اردیبهشت امسال بود که بانک مرکزی دستور العمل اجرایی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، مبتنی بر قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد و در آن مطرح شده بود که تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها، مبلغ یکصد و هشتاد میلیون (۱۸۰.۰۰۰.۰۰۰) تومان با دوره بازپرداخت ده ساله است که پس از اعتبار سنجی متقاضیان تسهیلات مزبور و در صورت عدم تکافوی اعتبار آن‌ها به منظور تامین رکن ضامن بانک‌ها موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آن‌ها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

قرارگیری حساب یارانه و سهام عدالت به عنوان ضامن پرداخت تسهیلات وام ازدواج که در خصوص آن غیبی پور کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امکان قرار گیری سهام عدالت و حساب یارانه به عنوان ضامن برای پرداخت تسهیلات وام ازدواج در گام نخست به بانک‌ها این پیام را می رساند که در این زمینه سهلگیری داشته و سنگ اندازی بی مورد نکنند و به نظر با توجه به میزان ارزش این دو مورد دارایی بیشتر موضوع بسته ضمانتی مطرح است. 

منبع: اقتصاد 100

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو