بیماری کاردیومیوپاتی و عوامل تاثیر گذار بر کاردیومیوپاتی

بیماری کاردیومیوپاتی و عوامل تاثیر گذار بر کاردیومیوپاتی


منبع: آرگا

1

1403/1/5

09:56


آشنایی با بیماری کاردیومیوپاتی به شما کمک می کند تا در زمان نیاز نشانه های این بیماری را بشناسید و اگر این موارد را در خود و یا دیگران مشاهده کردید بتوانید برای درمان اقدام کنید.

بیماری کاردیومیوپاتی یکی از عارضه های قلبی بسیار مهلک می باشد ولی جای نگرانی ندارد زیرا این بیماری با روش های پزشکی درمان پذیر خواهد بود. در ادامه اطلاعاتی در مورد این بیماری به شما می دهیم و شما می توانید به راحتی این بیماری را درمان کرده و حتی با شناخت نشانه هایش تشخیص سریع تری داشته باشید. باید بدانید که تشخیص درست و سریع می تواند درمان را تسریع بخشیده و همچنین مانع از بد تر شدن بیماری و پیشرفت کردنش خواهید شد.

بیماری کاردیومیوپاتی

اطلاعاتی در مورد بیماری کاردیومیوپاتی

در واقع بیماری کاردیومیوپاتی می تواند منجر به دشوار تر شدن پمپاژ خون در قلب شود و دارای انواع بسیار مختلفی خواهد شود. این بیماری شایعترین بیماری قلبی در بین افراد است و منجر به بزرگ شدن قلب، شل شدن و یا ضخیم تر شدن بافت قلبی خواهد شد. در واقع این بیماری کمی دشوار خواهد بود ولی شما می توانید با استفاده از شناخت سریع و اقدام به موقع برای درمان این بیماری را بهبود بخشید.

کاردیومیوپاتی را بیماری عضله قلبی می گویند و در این بیماری هر چقدر عضله قلب ضخیم تر شود بیماری رو به وخامت سریع خواهد رفت زیرا قلب نمی تواند مانند قلب خون را پمپاژ نماید و مشکلات دیگر قلبی مانند آریتمی گریبانگیر فرد خواهد شد.

نشانه های این بیماری

کاردیومیوپاتی یکی از مشکلات قلبی می باشد  که دارای نشانه های خاصی است و شما نیز بهتر است این نشانه ها را بشناسید تا در صورتی که در خود و یا اطرافیان تان با این موضوع رو به رو شدید بتوانید سریعا این بیماری را تشخیص داده و برای درمان به متخصص مراجعه نمایید. نشانه های مهم این بیماری عبارت است از :

  • به نفس نفس افتادن در حالت عادی
  • ورم در شکم
  • ورم در پا ها
  • سبک شدن سر
  • ضعف عمومی بدنی
  • سنگین شدن سینه
  • ریتم غیر طبیعی قلب

بزرگ شدن قلب

علل های تاثیر گذار در بیماری

هر بیماری دارای علت های خاصی می باشد و ممکن است در بسیاری از موارد در این زمینه ژنتیک بسیار اثر گذار باشد. با این حال دلایلی نیز هستند که امکان بروز این بیماری را در زندگی فرد بالا تر می برد و امکان دارد مشکلاتی برای شما ایجاد نماید. این علت ها عبارت اند از :

  • ژنتیک
  • جهش های ژنی
  • داشتن بیماری های روماتولوژی
  • عفونت و بیماری های قلبی
  • کمبود ویتامین ها
  • کمبود مواد معدنی
  • استفاده از الکل
  • استفاده از مخدر ها

انواع شایع این بیماری

ین مشکل دارای انواع بسیار زیادی می باشد ولی چند مدل از بیماری کاردیومیوپاتی شایع تر از سایرین می باشد. این مدل ها را در ادامه  برایتان مورد بررسی قرار خواهیم داد تا با ان ها آشنا شوید.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM)

در این عارضه معمولا قلب به صورت غیر عادی شروع به رشد می کند و بزرگ تر می شود. در واقع دیواره های قلب در این حالت بزرگ تر و ضخیم تر می شود و کار پمپاژ خون سخت تر خواهد شد. در واقع این بیماری می تواند یک سری از نارسایی های شدیدی را در قلب ایجاد نماید و درد قفسه سینه اولین نشانه این بیماری خواهد بود.

این بیماری نیز ژنتیکی بوده و از سنین بسیار کم شروع خواهد شد و در سنین بالا تر به اوج شدت خود می رسد. در واقع در این بیماری در کودکان می تواند هیچ نشانه ای نداشته باشد و کودک ممکن است تا زمان اوج بیماری هیچ ناراحتی را تجربه نکند. اگر این بیماری در مراحل ابتدایی باشد تنها با آزمایش دادن و اکوکاردیوگرافی قابل مشاهده خواهد بود در غیر این صورت شناسایی در این مورد بسیار دشوار می شود.از مهم ترین و خطرناک ترین نشانه های این بیماری می توان به ضربان قلب نامنظم و ایست قلبی اشاره کرد. معمولا این مورد در ورزشکاران و جوانان بیش تر صورت می گیرد.

بیماری کاردیومیوپاتی

کاردیومیوپاتی متسع (DCM)

این مدل از بیماری کاردیومیوپاتی منجر به شل شدن و افتادگی در عضلات قلبی می شود و در نتیجه حفره قلبی شما نارسا تر و ضعیف تر خواهد شد. افرادی که به این عارضه مبتلا هستند نارسایی های شدیدی مانند تنگی نفس و سنگین شدن قفسه سینه را احساس می کنند.و این بیماری اکتسابی می باشد و ممکن است به دلایلی مانند شیمی درمانی و یا استفاده از الکل و مواد مخدر در فرد بروز نماید.

کاردیومیوپاتی آریتموژنیک بطن راست (ARVC)

معمولا این بیماری بخش راستی قلب راغ در بخش بطنی درگیر خواهد کرد. اگر این بیماری پیشرفتی داشته باشد می تواند بطن دیگر را نیز به خودش درگیر نماید از این رو می تواند یک اختلال بسیار بزرگ در بدن شما ایجاد کند. این مشکل بیش تر ژنتیکی می باشد و بافت بطن راست بیش تر با چربی پوشیده می شود. در واقع این تخریب ها می تواند منجر به از بین رفتن ضربان منظم قلبی و آریتمی شود.

عوارض این بیماری بر قلب

کاردیومیوپاتی می تواند عارضه های زیادی را با خودش به همراه داشته باشد با این حال باید بدانید که این مورد عارضه های بسیار خاصی نیز دارد و این عوارض شایع عبارت اند از :

  • ایجاد لخته های خون در اثر درست نبودن پمپاژ خون
  • بزرگ تر شدن حفره های خونی به دلیل ضعف شدید
  • افزایش خطر سکته ها
  • بروز نارسایی های شدید قلبی
  • ایجاد ریتم های غیر طبیعی در قلب
  • بزرگ شدن قلب
  • بسته شدن دریچه های قلب

عوارض کاردیومیوپاتی

درمان کاردیومیوپاتی

کاردیومیوپاتی یکی از بیماری های درمان پذیر می باشد و باید بدانید که در این مدل از بیماری ها زمان اهمیت بالایی دارد و می توان گفت اگر بتوانید سریعتر بیماری را تشخیص دهید امکان درمان بهتر نیز وجود دارد. البته درمان بهتر بدین معنا نمی باد که این بیماری رفع می شود بلکه با استفاده از روش های درمانی معمولا سرعت بیماری کاهش پیدا خواهد کرد و راحت کنترل می شود. همچنین عارضه هایی که این بیماری دارد نیز به حداقل خواهد رسید.

با این حال برای درمان هیچ راه خانگی وجود ندارد از این رو برای درمان زمانی که احساس کردید نشانه ها این مورد را دارید بهتر است به متخصص مراجعه نمایید تا با انجام دادن یک سری از آزمایش ها مشکل شما به درستی تشخیص داده و راه های درمانی اتخاذ گردد. درمان شدن این بیماری بسته به میزان پیشرفتی که دارد بسیار متفاوت خواهد بود و بعد از این که آزمایش های لازم را انجام دادید نوع درمان تعیین می شود.

پیوند قلب یکی از درمان های آخر برای این بیماری می باشد و زمانی که مشکل فرد با دارو و جراحی و یاسر دستگاه ها حل نشود می توان از این راه استفاده کرد  و البته برای این کار نیاز به قلب پیوندی و با گروه خونی مناسب هست و ممکن است فرد از چند ماه تا چند سال در صف پیوند قرار بگیرد.

ابلیشن نیز از روش های درمان برای این بیماری می باشد و این مورد را نوعی عمل تهاجمی می دانند و با استفاده از انرژی گرمایی و سرمایی اسکار های جزئی روی دیواره های قلب ایجاد می کنند. در واقع این جراحی باعث می شود تا نشانه های این بیماری کاهش داشته و تحت کنترل شوند. همچنین با این جراحی عوارض ناشی از کاردیومیوپاتی به شدت کاهش خواهند یافت و ریتم های قلبی به حالت طبیعی بر خواهند گشت.

استفاده از باتری برای قلب نیز یکی دیگر از روش های درمانی خواهد بود با این حال باید بدانید که دستگاه های کوچک و بزرگ متعددی برای این کار وجود دارد و شما نیز می توانید برای درمان یکی از این موارد را انتخاب نمایید. در واقع این دستگاه ها وظیفه دارند تا ریتم های غیر طبیعی را در قلب تشخیص دهند. در واقع اگر ریتم های قلبی شما نامنظم باشد دستگاه شوک های الکتریکی به قلب شما خواهد داد تا آن ها را به حالت عادی و اولیه باز گرداند.

همانطور که می دانید پیشگیری کردن از بیماری ها می تواند هزینه ای کم تر با خود به همراه داشته باشد از این رو نیاز است تا بدانید که با پیشگیری کردن از برخی از بیماری ها نیز امکان پذیر نمی باشد و از یک سنی به بعد امکان بروز آن ها چندین و چند برابر خواهد شد مخصوصا اگر در خانه و خانواده خود فردی به یک بیماری خاص ژنتیکی و مخصوصا بیماری قلبی مبتلا باشد. معمولا بیماری های قلبی درمان های مشکل دارند و اگر ارثی باشند امکان دارد بر روی زندگی هر فرد از آن خانواده نیز تاثیراتی داشته باشد و هر فرد به میزان متفاوتی از این مشکل بهره مند خواهد شد.

 

مشکلات کاردیومیوپاتی

توصیه های مهم

اگر شما نیز تازه به وجود این بیماری درون خود پی برده اید بهتر است اطلاعاتی در مورد نکات مهم و قابل توجه ای بیماری داشته باشید و بهترین راه برای بهبود نشانه های بیماری رعایت کردن این نکات می باشد. این نکات عبارت اند از :

  • کنترل کردن میزان فشار خون خود
  • داشتن رژیم غذایی کم نمک
  • کاهش استفاده از رژیم غذایی با فرآورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس
  • عدم استفاده از مشروبات الکلی
  • پرهیز از سیگار کشیدن
  • کاهش استفاده از کوکائین و هروئین
  • کاهش انجام ورزش های سخت

اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه شما می توانید یک سری اطلاعات دیگری در مورد بیماری قلبی بدون علامت و بیماری قلبی و نشانه های آن نیز مشاهده نمایید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه استفاده کرده تا بتوانید وارد صفحات مربوطه شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو