طرز تهیه پیتزا ناپولیتن خوشمزه و مخصوص به روش فست فودی

منبع: نکته چی

2

1403/1/15

15:36


طرز تهیه پیتزا ناپولیتن پیتزا ناپولیتن یکی از انواع پیتزاهای خوشمزه،ساده و لذیذ است که به روش‌های مختلف با مواد میانی متنوعی آماده …

طرز تهیه پیتزا ناپولیتن

طرز تهیه پیتزا ناپولیتن

پیتزا ناپولیتن یکی از انواع پیتزاهای خوشمزه،ساده و لذیذ است که به روش‌های مختلف با مواد میانی متنوعی آماده و درست می‌شود، این پیتزای خوش طعم طرفداران زیادی دارد و از آن می‌توانید به عنوان یک غذای شیک یا یکی میان وعده پرطرفدار استفاده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه پیتزا ناپولیتن در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای خمیر مقدار مواد
آرد نول قوی ۳۵۰ گرم
آب خنک ۲۴۵ تا ۲۵۵ گرم
نمک ۷ گرم
مخمر فوری ۵ گرم
مواد لازم برای قسمت میانی مقدار مواد
ژامبون یا سوسیس و کالباس ۴ تا ۵ ورق
قارچ ۷ تا ۸ عدد
پنیر پیتزا به مقدار دلخواه
سس کچاب یا گوجه فرنگی برای تزئین به مقدار لازم
آویشن برای تزئین به مقدار لازم
مواد لازم برای سس مقدار مواد
پوره گوجه فرنگی ۲ عدد
روغن زیتون ۲ قاشق غذا خوری
شکر ۱ قاشق مربا خوری
سرکه سفید ۱ قاشق مربا خوری
نمک و آویشن ۲/۱ قاشق چای خوری از هر کدام
فلفل سیاه و پاپریکا ۲/۱ قاشق چای خوری از هر کدام
پودر سیر و پودر پیاز ۲/۱ قاشق چای خوری از هر کدام
میخک ۲/۱ قاشق چای خوری

طرز تهیه پیتزا ناپولیتن

مرحله ۱: مخلوط کردن آرد نول قوی، نمک و مخمر فوری با هم

ابتدا مقداری آرد نول قوی را داخل یک ظرف بریزید، کمی نمک به آرد اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند، سپس مقداری مخمر فوری را روی آرد بریزید، هم بزنید تا خوب با هم ترکیب و یکدست شوند و مواد خشک بافت یک دستی را تشکیل دهند.

مرحله ۲: اضافه کردن آب خنک به مخلوط مواد خشک

بعد از آن مقداری آب را که بهتر است از آب خنک استفاده کنید، کم کم در چند مرحله به آرد اضافه کنید و با لیسک هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، دقت کنید چون آبخور آردهای مختلف با هم فرق می‌کند حتماً آب را کم کم اضافه کنید تا خمیر خیلی شل نشود.

مرحله ۳: ورز دادن خمیر به مقدار کافی

بعد از این که خمیر جمع شد و شکل گرفت خمیر را با نوک انگشتان دست ورز دهید تا کمی خودش را بگیرد و هنگام ورز دادن به دست نچسبد، سپس خمیر را با دست حسابی ورز دهید، تقریبا به مدت ۱۰ دقیقه باید خمیر را ورز دهید تا بافت آن یک دست و صاف شود.

مرحله ۴: ورز دادن خمیر با دستگاه خمیر زن

اگر برای ورز دادن خمیر از دستگاه خمیرزن استفاده می‌کنید دستگاه را روی دور تند قرار دهید، اجازه دهید تا به مدت ۷ تا ۸ دقیقه خمیر با دستگاه خمیرزن ورز داده شود و بافت آن کاملاً یکدست، صاف و لطیف شود، در غیر این صورت خمیر را با دست حسابی ورز دهید.

مرحله ۵: قرار دادن خمیر در ظرف چرب و استراحت خمیر

بعد از آن یک ظرف را کاملا چرب کنید سپس خمیر را داخل ظرف قرار دهید روی آن را با نایلون بپوشانید و اجازه دهید تا خمیر به مدت ۱۵ دقیقه در دمای محیط استراحت کند، حجم آن زیاد شود و پف کند، بعد از این مدت نایلون را از روی خمیر را بردارید.

مرحله ۶: ورز دادن خمیر و تشکیل بافت منسجم آن

سپس خمیر را روی یک سطح صاف قرار دهید و لبه‌های آن را از چهار طرف به زیر آن بکشید و خمیر را تا بزنید چند بار این کار را انجام دهید تا بافت خمیر منسجم شود، بعد از هر بار انجام دادن این کار باید سطح خمیر کاملا صاف و صیقلی باشد.

مرحله ۷: استراحت کردن خمیر و ورز دادن خمیر

بعد از آن خمیر را داخل ظرف قرار دهید، روی ظرف را بپوشانید، اجازه دهید تا خمیر به مدت ۱۵ دقیقه دیگر استراحت کند و حجم آن زیاد شود، سپس نایلون را از روی ظرف خمیر بردارید دوباره خمیر را به روش قبل از کناره‌ها بکشید و به زیر آن تا بزنید.

مرحله ۸: استراحت کردن خمیر و قرار دادن آن روی سطح صاف

چند بار این کار را انجام دهید، سپس خمیر را داخل ظرف قرار دهید روی آن را با نایلون بپوشانید و اجازه دهید تا به مدت ۲۰ دقیقه استراحت کند، بافت آن حجیم و منسجم شود، سپس خمیر را بردارید روی سطح خمیر کمی آرد بپاشید، مقداری آرد هم روی یک سطح صاف بپاشید.

مرحله ۹: تقسیم کردن خمیر به دو قسمت، چانه کردن آنها و استراحت خمیرها

خمیر را روی سطح صاف قرار دهید با یک کاردک آن را به دو قسمت تقسیم کنید، هر قسمت را با دست فرم دهید و چانه کنید، روی خمیر مقداری آرد بپاشید، بعد آنها را با یک پارچه بپوشانید، اجازه دهید تا خمیرها به مدت ۲۰ دقیقه دیگر استراحت کنند و حجم آن‌ها تقریباً دو برابر شود.

مرحله ۱۰: برش دادن ژامبون یا سوسیس و کالباس

در این فاصله مواد میانی پیتزا را آماده کنید، برای مواد میانی می‌توانید به دلخواه و سلیقه خودتان از انواع مواد استفاده کنید، مقداری ژامبون را در اندازه‌های کوچک برش بزنید و داخل یک ظرف قرار دهید به جای ژامبون می‌توانید از سوسیس یا کالباس هم استفاده کنید.

مرحله ۱۱: برش دادن قارچ‌ها و پوره کردن گوجه‌ها

بعد از آن قارچ‌ها را تمیز بشورید، زدگی‌های آن را بگیرید، سپس قارچ‌ها را خشک کنید، به شکل حلقه‌ای برش بزنید، داخل یک ظرف بریزید و کنار بگذارید، سپس برای درست کردن سس تعدادی گوجه را تمیز بشورید و با رنده ریز رنده کنید یا داخل میکسر کاملاً پوره کنید.

مرحله ۱۲: تفت دادن پوره گوجه فرنگی در تابه

بعد از آن در یک تابه مقدار کمی روغن بریزید، سپس تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود، پوره گوجه فرنگی‌ها را داخل تابه بریزید و تفت دهید تا آب گوجه فرنگی‌ کشیده شود، پوره‌های گوجه خوب سرخ شوند و رنگ آن‌‌ها تغییر کند.

مرحله ۱۳: اضافه کردن روغن زیتون و شکر به پوره گوجه فرنگی

سپس مقداری روغن زیتون به پوره گوجه فرنگی اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و روغن زیتون به خورد گوجه‌ها برود بعد از آن کمی شکر به پوره گوجه‌ها اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند، شکر حل شود و با گوجه‌ها مخلوط شود.

مرحله ۱۴: اضافه کردن سرکه سفید به مواد سس

بعد از آن مقداری سرکه سفید را به مواد اضافه کنید، هم بزنید تا با هم خوب مخلوط شوند استفاده از سرکه بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد اما باید به مقدار مناسب از سرکه استفاده کنید تا طعم سس خراب نشود مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند.

مرحله ۱۵: اضافه کردن ادویه‌ها به مواد سس و تفت دادن آن‌ها

سپس ادویه‌ها را که شامل نمک، فلفل سیاه، پودر سیر، پودر پیاز، پاپریکا، آویشن و پودر میخک است به مواد داخل تابه اضافه کنید تفت دهید تا عطر ادویه‌ها پخش شود، به خورد پوره‌های گوجه فرنگی برود و آنها را مزه‌دار کند بعد از یک دقیقه تابه را از روی حرارت بردارید.

مرحله ۱۶: برداشتن تابه از روی حرارت و برداشتن پارچه از روی خمیرها

بعد تابه را کنار بگذارید تا در دمای محیط کمی از حرارت اولیه آن کم شود، سپس پارچه را از روی خمیر‌ها که خوب استراحت کرده‌اند بردارید، یکی از چانه‌های خمیر را روی یک سطح صاف آرد پاشی شده قرار دهید، روی آن کمی آرد بپاشید و با دست پخش کنید.

مرحله ۱۷: پهن کردن چانه خمیر و فرم دادن به آن

بعد از آن خمیر را با دست کمی پهن کنید، کناره‌های خمیر را باز نکنید و اجازه دهید که به همان شکل و کمی برآمده تر از وسط آن باقی بماند، وسط خمیر را به شکل دایره‌ای پهن و باز کنید، چانه خمیر دیگر را هم به همین روش آماده کنید و کنار بگذارید.

مرحله ۱۸: قرار دادن خمیرها روی کاغذ روغنی یا ورق نسوز

سپس داخل سینی فر کاغذ روغنی قرار دهید، کاغذ روغنی را هم با روغن مقداری چرب کنید یا یک ورق نسوز را روی سطح صاف قرار دهید، بعد خمیرهای فرم داده شده و پهن کرده را روی ورق نسوز یا کاغذ روغنی در سینی فر با فاصله قرار دهید.

مرحله ۱۹: ریختن سس روی خمیر و اضافه کردن پنیر پیتزا به آن

سپس با یک فرچه مقداری از سس را روی وسط خمیر بمالید به طوری که سطح خمیر کاملاً با سس پوشانده شود، بعد از آن مقداری پنیر پیتزا روی خمیر بریزید و پخش کنید تا کاملا سطح خمیر با پنیر پوشانده شود، مقدار استفاده از پنیر بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد.

مرحله ۲۰: ریختن ژامبون‌ها و پنیر پیتزا روی خمیر

هر چقدر مقدار پنیر پیتزا بیشتر باشد در نهایت پیتزا کشدارتر و خوش طعم‌تر می‌شود، سپس ژامبون‌ها یا با سلیقه خودتان سوسیس و کالباس را روی خمیر بریزید، پخش کنید تا سطح خمیر با آن‌ها پوشانده شود، بعد دوباره مقداری پنیر پیتزا روی ژامبون‌ها بریزید و پخش کنید.

مرحله ۲۱: اضافه کردن قارچ‌های حلقه شده به مواد پیتزا و اسپری کردن آب روی آن

دقت کنید مواد تاپینگ این پیتزا باید سبک باشد و خیلی حجم آنها زیاد نشود بعد از آن قارچ‌های حلقه شده را روی پنیر پیتزا بریزید و پخش کنید، بعد مقداری آب روی پیتزا اسپری کنید، بعد از آن ورق نسوز یا سینی فر را در فر که از نیم ساعت قبل کاملاً گرم شده است قرار دهید.

مرحله ۲۲: تنظیم دمای فر و پختن پیتزا در فر به مقدار مناسب

بعد از آن آب را در فضای داخلی فر اسپری کنید اگر از فر گازی برای پخت پیتزا استفاده می‌کنید پیتزا را باید در طبقه بالا قرار دهید، سپس دمای فر را روی ۲۵۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا پیتزا به مدت ۱۲ دقیقه در فر بپزد و آماده شود.

مرحله ۲۳: بیرون آوردن پیتزا از فر و قرار دادن در یک ظرف دیگر

بعد از این که پیتزا خوب پخت سینی فر یا کاغذ نسوز را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا کمی از حرارت اولیه آن کم شود، سپس پیتزا ناپولیتن را به آرامی از کاغذ روغنی یا ورق نسوز جدا کنید، بعد آن را در ظرف دیگری قرار دهید.

مرحله ۲۴: برش زدن و تزئین کردن پیتزا ناپولیتن

بعد از آن پیتزا را در اندازه‌های مناسب برش بزنید، به دلخواه و با سلیقه خودتان روی آنها مقداری سس کچاپ یا گوجه فرنگی بریزید، کمی هم آویشن روی سس بریزید و پخش کنید، برای تزئین این پیتزا طبق ذائقه و سلیقه خودتان عمل کنید و از سس و ادویه‌های دلخواه استفاده کنید. سپس پیتزا ناپولیتن را به عنوان یک غذای خوش طعم و پر طرفدار برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با سس های مختلف، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

نظرات


تصویری


ویدئو