در تعطیلات عید فطر رشد بیشتری را در سفرهای داخلی شاهد خواهیم بود

منبع: همگردی

1

1403/1/19

16:38


ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، در تعطیلات عید فطر رشد بیشتری را در سفرهای داخلی شاهد خواهیم بود.

مصطفی فاطمی (مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی) با اشاره به آنکه امسال برخلاف سال گذشته با 3 موج سفر روبرو هستیم، گفت: در واقع میتوان گفت سفرهای نوروزی امسال (1403) قبل از آغاز سال جدید آغاز شد اولین موج سفرهای نوروزی از 24 اسفند تا 5 فروردین ادامه داشت. البته به دلیل تغییرات جوی و آغاز ماه مبارک رمضان در نخستین موج سفرها با کاهش مواجه بودیم. با شروع موج دوم سفرها روند افزایشی اتفاق افتاد و در موج دوم شاهد افزایش سفرها نسبت به موج اول بودیم. همچنین پیش بینی می شود در موج سوم و در تعطیلات عید سعید فطر شاهد روند افزایشی باشیم.

در تعطیلات عید فطر رشد بیشتری را در سفرهای داخلی شاهد خواهیم بود

او ادامه داد: در ایام تعطیلات نوروز به دلیل بارندگی هایی که غرب کشور را در برگرفته بود، سمت و سوی سفرها به سمت شرق کشور گرایش پیدا کرد چنانکه بیشترین رشد تردد در استان سیستان و بلوچستان ثبت شده است. البته استانهایی مانند فارس، کرمان و هرمزگان نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفتند و رشد بیشتری در سفرهای نیمه اول و دوم را شاهد بودند. پیش بینی کرده ایم که در پیک سوم سفرها با تغییرات جزئی در مقاصد سفر روبرو شویم و احتمال رشد سفر به سمت استانهای غربی و مرکزی بیشتر است و امیدواریم توزیع مکانی نسبت سفر بهتر شود.

مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی با اشاره به آنکه توزیع زمانی سفر امسال در 3 پیک زمانی اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه امسال 3 پیک زمانی داشتیم از این رو با پیک مسافر کمتر مواجه بودیم. این درحالی است که در سالهای گذشته در بازه زمانهای خاصی با حجم زیادی از مسافر روبرو می شدیم چنانکه به یکباره ظرفیت اقامتی برخی از شهرها پر می شود و ناچار اقامت اضطراری را وارد چرخه مراکز اقامتی می کردیم. اما امسال در شهرها و استانهای کمتری شاهد اقامت اضطراری بودیم که برای مثال میتوان به بوشهر، هرمزگان، کردستان و تا حدودی استان فارس اشاره کرد. البته در مکانهایی که بارندگی وجود داشت نیز از مراکز اقامتی اضطراری استفاده شد اما نکته حائز اهمیت آن است که به بحران نخوردیم.

فاطمی درخصوص پیش بینی وضعیت سفر برای تعطیلات آخر هفته جاری که با عید فطر نیز همراه است، گفت: پیش بینی کرده ایم که حجم سفرها افزایش یابد. در پیک اول سفر با کاهش مسافران روبرو بودیم اما در پیک دوم سفرها تقریبا مانند سال گذشته و با کمی رشد مواجه شدیم و احتمالا در پیک سوم سفر که با تعطیلات عید فطر همراه خواهد بود، با رشد سفر همراه خواهیم بود. میتوان گفت نمودار سینوسی در حال تبدیل به نمودار خطی رو به رشد است که در صورت تحقق نشان از وضعیت مطلوب در گردشگری دارد، چرا که هرچه موج سینوسی در گردشگری کاهش یابد و به خط رو به رشد نزدیک شود، برای صنعت گردشگری بهتر است.

به گفته او، مقاصد سفر در تعطیلات عید فطر علاوه بر استانهای مرکزی کشور که بیشتر هم شامل استانهای کرمان، یزد، اصفهان و فارس می شود استانهای غربی کشور مورد توجه قرار خواهند گرفت و در این میان استانهای مذهبی چون خراسان رضوی نیز یکی از مقاصد سفر خواهد بود. وضعیت شمال کشور نیز همانند تمام پیک های سفر خواهد بود، چرا که بیشتر مسافرانی که به شمال کشور مانند استان گیلان و مازندران سفر کرده اند هنوز بازنگشتند که نشان می دهد در عید فطر هم این حجم مسافر را خواهیم داشت و البته حجم دیگری از مسافران نیز به آنها اضافه خواهند شد.

مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی در پاسخ به این سوال که آیا برآوردی از میزان سفر دهکهای مختلف در ایام نوروز صورت گرفته و می دانیم که کدام دهکهای جامعه به سفر رفته اند، گفت: تقریبا میتوان گفت اقشار مختلف مردم با دهک های درآمدی مختلف در پیک های سفر حضور داشته اند اما تعداد کمتر و بیشتر آن باید مورد بررسی قرار گیرد.

در تعطیلات عید فطر رشد بیشتری را در سفرهای داخلی شاهد خواهیم بود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو