معجزه موسیقی در کودکان؛ فواید موسیقی و تاثیرات یادگیری موسیقی بر ذهن کودک

معجزه موسیقی در کودکان؛ فواید موسیقی و تاثیرات یادگیری موسیقی بر ذهن کودک


منبع: تاپ ناز

1

1403/1/21

21:48


همه والدین دوست دارند که یک فرزند باهوش داشته باشند. بسیاری از افراد معتقدند که هوش یک مسئله ژنی و ارثی می باشد. اما عده ای دیگر از پدر و …

معجزه موسیقی در کودکان؛ فواید موسیقی و تاثیرات یادگیری موسیقی بر ذهن کودک

همه والدین دوست دارند که یک فرزند باهوش داشته باشند. بسیاری از افراد معتقدند که هوش یک مسئله ژنی و ارثی می باشد. اما عده ای دیگر از پدر و مادر ها با استفاده از کلاس های مرتبط و صرف هزینه های بسیار بالا تلاش می کنند که فرزند خود را به یک نابغه تبدیل کنند. اما در این میان یک راه میانبر وجود دارد که بدون صرف هزینه بسیار بالا می تواند به نابغه شدن کودک کمک کند.

معجزه موسیقی در کودکان؛ فواید موسیقی و تاثیرات یادگیری موسیقی بر ذهن کودک

دلایل اهمیت موسیقی برای کودکان

موسیقی یک مسئله همیشگی است نوزادان قبل از اینکه زبان را درک کرده و به درک کلام بپردازند به ریتم و صدا ها توجه می کنند. بنابراین منطقی ترین راه برای یادگیری موثر، موسیقی می باشد. صدا ها و موسیقی برای رشد اولیه کودک بسیار مهم هستند. کودکان عاشق حرکت کردن، تحرک داشتن و شنیدن صدا و آهنگ هستند.

معمولاً قبل از اینکه بچه ها به مدرسه بروند یا زمانی در سن ۳ یا ۴ سالگی هستند کلمه هایی را با خود زمزمه می کنند. آن ها با این کلمات برای خود آهنگ هایی می سازند. این مورد نشان دهنده تاثیر موسیقی و شعر بر ذهن آن ها می باشد. اهمیت موسیقی در زندگی انسان علی الخصوص کودکان بسیار زیاد است.

برای بزرگسالان نیز از موسیقی برای تسکین شادی و ابراز عشق استفاده می شود. والدین با درک این مسئله که چگونه موسیقی می توانند بر فرزند آن ها تاثیر مثبت بگذارد می توانند مهارت های کودک خود را بهبود داده و یک فرزند باهوش تربیت کنند.

در این مقاله به فواید موسیقی برای کودکان پرداخته شده است. به علاوه فواید بی شمار و فراوانی از آن نام برده شده که بسیاری از افراد از آن بی خبر هستند. والدینی که به تربیت درست فرزند خود اهمیت می دهند تا انتهای این مقاله همراه ما باشند.

باعث افزایش تمرکز و حافظه می شود

اولین و مهم ترین تاثیر موسیقی در کودکان تقویت حافظه و افزایش تمرکز می باشد. موسیقی برای قسمت هایی از مغز به عنوان محرک به کار می رود. این قسمت ها مربوط به حافظه، شنوایی، حرکت و احساسات هستند.

مطالعات بسیاری در دو دهه اخیر در مورد تاثیرات موسیقی بر مغز کودکان انجام شده است. محققان به این نتیجه رسیده اند که گوش دادن به موسیقی عمل کرد مغز را بهبود می دهد. به علاوه موسیقی می تواند باعث افزایش تمرکز در کودکان شود و برای آرام کردن آن ها بسیار موثر واقع می شود.

تاثیر موسیقی بر روان کودک

یکی از جذاب ترین و ساده ترین لذت های زندگی گوش دادن به موسیقی می باشد. موسیقی بر روان انسان احساس طراوت و آرامش ایجاد می کند. به طور کلی از موسیقی به عنوان یک نجات دهنده نام برده می شود. در تحقیقاتی مشخص شده است که موسیقی می تواند استرس کودکان را تا حد زیادی کاهش دهد. به علاوه بر هورمون استرس یا همان کورتیزول تاثیر گذاشته و سطح آن را در بدن بسیار پایین می آورد.

در بسیاری از مواقع از آن به عنوان یک تکنیک درمانی برای ایجاد آرامش و کاهش استرس در بچه ها استفاده می شود. خاصیت آرامبخشی موسیقی از مهم ترین فواید آن برای کودکان می باشد. تقریبا همه افراد می دانند که کلمات راهی هستند که به وسیله آن انسان ها احساسات خود را بیان می کنند. تحقیقات نشان می دهند که موسیقی با کیفیت و شاد می تواند تاثیری بسیار مثبت و عالی بر خلق و خوی کودک بر جای بگذارد.

مطلب مشابه: افزایش هوش کودک + 10 روش تمرینی و غذایی برای باهوش شدن کودکتان

تاثیر موسیقی بر احساسات کودک

به علاوه یک خروجی مناسب برای بروز احساسات کودک فراهم کند. موسیقی یک راه برای دور کردن غم و افسردگی از کودک می باشد. بروز احساسات و صحبت کردن در مورد احساس درونی برای بسیاری از کودکان سخت می باشد. اما والدین می توانند به وسیله آهنگ این راه را برای فرزند خود آسان کنند. موسیقی بروز احساسات و صحبت کردن موسیقی یک جایگزین مناسب کلام برای بیان احساسات کودکان است. به عنوان نمونه والدین می توانند از فرزند خود بخواهند که درباره احساس خود صحبت کنند.

زمانی که کودک نتوانست به درستی مفهوم خود را بیان کند والدین می توانند از او بخواهند که به وسیله اسباب بازی هایش برای آن ها یک آهنگ بنوازد. نحوه اجرای آهنگ و کاری که کودک انجام می دهد می تواند نشانگر احساسات درونی او باشد. تقویت هوش موسیقی در کودک علاوه بر نشان دادن احساسات او می تواند به پیشرفتش کمک کند.

باعث تقویت مهارت حرکتی کودک می شود

کودکان همیشه به تحرک و رقصیدن همراه با موسیقی علاقه دارند. رقصیدن همراه با یک موسیقی شاد می تواند به کودک کمک کند که مهارت حرکتی خود را تقویت کند. علاوه بر یادگیری نواختن موسیقی باعث بهبود هماهنگی دست، گوش و چشم در کودک می شود.

همچنین نواختن موسیقی می تواند باعث یادگیری حرکت های ظریف در کودکان شود. روان شناسان کودکان اعتقاد دارند که بچه ها از طریق انجام فعالیت های موزیکال مانند رقصیدن، نواختن ساز و آواز خواندن می توانند مسیر های عصبی برای هماهنگی اندام های حرکتی و مغز را توسعه دهند.

بنا به همین موارد نام برده شده والدین می توانند با فراهم کردن این فعالیت ها برای کودک خود موجب پیشرفت در رشد حرکتی و اعمال وابسته به آن شوند. زمانی که کودک از لحاظ حرکتی رشد کند می تواند ورزش های دیگری را نیز انجام دهد. به علاوه سرعت انجام هنر های تجسمی در او بسیار بالا می رود. موسیقی سرعت عملکرد کودک را بهبود می دهد. والدین هرگز نباید از تحصیلات و فواید موسیقی بر فرزند خود غافل باشند.

نقش مهمی در رشد مهارت های اجتماعی کودک دارد

یکی دیگر از فواید موسیقی در کودکان کمک کردن به رشد مهارت های اجتماعی آن ها می باشد. قابلیت هایی مانند شناسایی حالت چهره، همدلی با دیگران و برقراری ارتباط با کودکان همسن خود نیازمند رشد قسمت هایی از مغز است. این قسمت ها در مغز با شنیدن موسیقی به سرعت رشد می کنند.

آن ها با یادگیری نواختن یک قطعه هنری با همکاری دیگر افراد در یک گروه موسیقی می توانند مهارت تعامل با دیگران را مشارکت در کار گروهی را یاد بگیرند. به طور کلی به همه والدین پیشنهاد می شود که به فرزندان خود امکان یادگیری یک ساز را بدهند. یادگیری ساز علاوه بر تاثیرات بسیار مهمی که بر روان کودک می گذارد می تواند به او زندگی اجتماعی و همکاری و بودن در یک جمع را یاد بدهد.

مطلب مشابه: روش های تقویت ایده پردازی در کودکان برای رشد ذهن و خلاقیت

باعث افزایش اعتماد به نفس کودک می شود

از بزرگ ترین و جذاب ترین مزیت هایی که نواختن و یادگیری موسیقی بر کودکان دارد بالا بردن اعتماد به نفس آن ها می باشد. زمانی که یک کودک بتواند ساز بنوازد به علاوه همراه با آن بتواند قطعه شعری را نیز بخواند احساس غرور بسیار زیادی کرده در نتیجه به خود و توانایی هایش ایمان پیدا می کند. این اتفاق می تواند اعتماد به نفس کودک را تا حد زیادی افزایش دهد.

علاوه بر این نواختن یک ساز جسارت و شجاعت کودک را افزایش می دهد. زیرا او یاد می گیرد که در مقابل جمع دوستان و خانواده خود هنرنمایی کند و مورد تشویق آن ها قرار گیرد. کودکی که مورد تشویق قرار می گیرد و در جمع هنر خود را نشان می دهد هرگز به یک فرد خجالتی تبدیل نخواهد شد. به طور کلی داشتن مهارت می تواند در همه افراد رضایت ایجاد کند.

زمانی که فرد بتواند از خودش رضایت داشته باشد اعتماد به نفسش نیز بالا می رود. این مسئله در مورد کودکان نیز صدق می کند. تحقیقات نشان می دهند کودکانی که در دوره های موسیقی شرکت می کنند می توانند در آزمون های سنجش و امتحانات مدرسه خود نمرات و شاخص بالاتری نسبت به سایر کودکان داشته باشند. موسیقی می تواند یک روش بسیار مفید برای بالا بردن اعتماد به نفس کودک باشد.

به آموزش نظم به کودک کمک می کند

به طور کلی اولین آموزش موسیقی که برای کودک انجام می گیرد اشعاری است که در مهد کودک به او می آموزند. بعد از این اشعار می توان به کودک در یادگیری یک ساز کمک نمود. بزرگسالان موسیقی را ابزاری برای سرگرمی کودک می دانند. اما واقعیت این است که موسیقی می تواند به کودک نظم و انضباط بیاموزد.

همچنین موسیقی می تواند مهارت های مربوط به سازماندهی را در بچه ها افزایش داده و به آن ها در یادگیری این موارد کمک کند. موسیقی یک ابزار بسیار مهم در آموزش نظم به بچه ها می باشد.

به پرورش خلاقیت کودک کمک بسیاری می کند

 محققان اعتقاد دارند که بچه هایی که موسیقی را گوش می دهند یا تمرین می کنند در حل مسئله بسیار خلاق تر و بهتر از سایر بچه ها عمل می کنند. از مهم ترین فواید موسیقی در کودکان افزایش ظرفیت های ذهنی آن ها می باشد. موسیقی ذهن کودکان را برای فعالیت های شناختی بیشتر آماده می کند. مدیر آزمایشگاه هوش موسیقی در بنیاد ملی روانشناسی آمریکا در مورد فرایند عصبی مربوط به رشد خلاقیت در حال تحقیق است.

او گفته است که موسیقی یک عنصر کلیدی و بسیار مهم برای ارتقای خلاقیت و توسعه خلاقیت در کودکان می باشد. والدین می توانند برای افزایش خلاقیت کودک خود راه کار های بسیاری را به کار ببرند. اما به آن ها پیشنهاد می شود که موسیقی را در اولویت قرار دهند.

افزایش سرعت یادگیری با موسیقی

به طور کلی همه افراد با هر ضریب هوشی می توانند مهارت ها و مفاهیم مختلفی را یاد بگیرند. اما نابغه بودن فرد بستگی به سرعت یادگیری او دارد. موسیقی می تواند سرعت یادگیری را تا حد زیادی بالا ببرد. اگر فردی در سنین کودکی با موسیقی آشنا شود یادگیری سریع تر و عمیق تری نسبت به سایر افراد دارد.

موسیقی قدرت حل مسائل را در کودکان بالا می برد. کودک در هنگام یادگیری و تمرین موسیقی قوه تفکر خود را به کار می اندازد و با تفکر و تمرکز عمیق به تمرین می پردازد. این تمرکز و تفکر به بچه ها می آموزد که برای هر کاری از عقل و هوش و منطق خود استفاده کنند.

بهترین موسیقی برای کودکان چیست؟

معجزه موسیقی در کودکان؛ فواید موسیقی و تاثیرات یادگیری موسیقی بر ذهن کودک

موسیقی فواید بسیار زیادی برای کودکان دارد. اما والدین باید بدانند که هر نوع موسیقی ای برای کودک آن ها مناسب نمی باشد. برای نوزادان و کودکانی که دارای سن کمتری هستند موسیقی های آرام می تواند تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد. به علاوه موسیقی کلاسیک بر ذهن کودک تاثیری مفید خواهد داشت.

در مورد کودکان پیش دبستانی می توان از موسیقی های شاد و کودکانه استفاده نمود. در این سن کودک می تواند با فرهنگ های موسیقی مختلف ارتباط برقرار کرده و با آن ها آشنا شود. آشنایی کودک با انواع موسیقی می تواند موارد زیادی را به کودک بیاموزد. اگر کودک به یک نوع موسیقی خاص علاقه نشان داد پدر و مادر می توانند آن را بدون نگرانی برای کودک خود تکرار کنند. کودکان همیشه از تکرار لذت می برند و والدین نباید از این موضوع غافل باشند.

یک نکته بسیار مهم و بدیهی این است که والدین نباید کودکان خود را در معرض موسیقی های خشن و اشعار نامناسب قرار دهند. به علاوه هیچ پدر و مادری نباید فرزند خود را وادار کنند که به موسیقی گوش کند حتی اگر این موسیقی برایش بسیار مفید باشد.

نتیجه یک تحقیق ۱۰ ساله در مورد تاثیر موسیقی بر کودکان

یک تحقیق در مورد تاثیر موسیقی بر کودکان طی ۱۰ سال انجام شد. در طی این ۱۰ سال بر روی ۷۵ هزار دانش آموز تحقیق شد. طبق این تحقیقات نشان داده شد کودکانی که به نواختن موسیقی می پردازند نسبت به کسانی که مهارت موسیقی ندارند دارای توانایی بیشتری در خواندن و درک ریاضیات هستند.

در این آزمایش بچه هایی که تمرین پیانو داشتند دارای هوش بسیار بیشتری نسبت به هم سن و سالان خود بودند. به علاوه این کودکان نمرات بسیار بیشتری نسبت به سایرین در امتحان های خود بودند و همیشه در رده بالاتری از هم سن و سالان خود قرار می گرفتند.

تاثیر موسیقی بر عقل و عشق و احساس کودکان

موسیقی سه بخش بسیار مهم در کودکان را به صورت همزمان به تکاپو و جنبش می اندازد. این سه بخش عقل و جسم و احساس کودک است. تحقیقات نشان می دهند گوش دادن منفعلانه به موسیقی می تواند کودک را بسیار باهوش کند.

والدین اگر از همان سنین پایین کودک خود را به موسیقی عادت دهند به رشد ذهنی و عقلی او کمک کرده و او را باهوش تر می کنند. اما مطمئناً کودکانی که به صورت فعالانه یک ساز را یاد گرفته و خودشان به نواختن آن می پردازند. دارای قدرت ذهنی خیلی بیشتری نسبت به کسانی هستند که به صورت منفعلانه فقط به موسیقی گوش می دهند. بنابراین به والدین توصیه می شود در کنار گوش دادن موسیقی فرزندان خود را تشویق کنند که یک نوع ساز بیاموزند.

مطلب مشابه: تدریس زبان به کودک + نکات طلایی و برای آموزش زبان های خارجه به فرزند

تاثیر موسیقی قبل از ۷ سالگی

معجزه موسیقی در کودکان؛ فواید موسیقی و تاثیرات یادگیری موسیقی بر ذهن کودک

تحقیقات نشان می دهند کودکانی که قبل از سن ۷ سالگی به یادگیری موسیقی بپردازند دارای هوش بسیار بالاتری نسبت به همسن و سالان خود هستند. موسیقی روند تسریع هوش آن ها را با بزرگ تر شدن شان افزایش می دهد. اما یک نکته بسیار جالب این است که وقتی فرد به یادگیری یک ابزار موسیقی می پردازد درگیر یک چالش است که مدام در زندگیش ادامه خواهد داشت.

مهارت موسیقی از جمله مهارت هایی است که نیاز به استمرار دارد. این استمرار کودک را با بزرگ شدن دنبال می کند و به او قدرت رویارویی با انواع چالش ها را در زندگی می دهد. به علاوه او را یک فرد قدرت مند، شجاع و جسور بار می آورد.

تاثیر موسیقی بر یادگیری ریاضی

زمانی که بچه ها شروع به نواختن ساز کنند از منطق و استدلالی استفاده می کنند که در هنگام حل مسائل ریاضی آن را به کار می برند. در نتیجه کودکانی که در معرض آموزش موسیقی قرار گرفته باشند در زمینه ریاضی و حل فرمول های پیچیده نیز هیچ گونه مشکلی نخواهند داشت.

در اکثر دانشگاه های مطرح جهانی موسیقی نیز به عنوان یک واحد درسی بسیار مهم و اصلی در کنار سایر دروس به صورت اجباری آموزش داده می شود. این دانشگاه ها از تاثیرات خوب موسیقی بر سایر درس ها بهره می برند.

تاثیر موسیقی بر پردازش سریع اطلاعات

تحقیقات نشان می دهند که هیچ گونه فعالیتی به اندازه موسیقی نمی تواند کودکان را به تکاپو و هیجان وا دارد. زیرا کودک در هنگام آموزش باید کل حواس خود را متمرکز کاری که انجام می دهد کند. این مورد فرصتی برای پرت شدن حواس او بر جای نمی گذارد.

کودکی که هماهنگ با سایر کودکان ساز بنوازد در هنگام بزرگسالی سریع تر از سایر افراد مطالب را درک می کند و سرعت عمل بیشتری نسبت به افراد دیگر دارد.

کنار گذاشتن تلویزیون با یادگیری موسیقی

یکی از جذاب ترین کاربرد های موسیقی بر کودکان سرگرم نگه داشتن آن ها می باشد. گوش دادن یا نواختن یک ساز می تواند بچه ها را به حدی به خود مشغول کند که کمتر به سراغ تماشای تلویزیون بروند. موسیقی یک منبع آرام بخش برای کودک می باشد و استرس و اضطراب را از او دور می کند.

این موارد در تربیت و رشد تحصیلی کودک نیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود. کودکانی که موسیقی را جایگزین تلویزیون می کنند می توانند آرام تر و محتاط تر باشند. به علاوه آن ها از روحیه بسیار بهتری نسبت به سایرین برخوردار خواهند شد.

ارتباط بین نوزاد و موسیقی

نوزاد قبل از اینکه بتواند کلمات را بفهمد و آن ها را درک کند به درک ملودی آن می‌ پردازد. او سعی می‌ کند آوا ها را یاد گرفته و بدون اینکه معنی آن را بداند به تقلید آن بپردازد. استفاده از یک موزیک و موسیقی آرام در هنگام خواب نوزاد می‌ تواند به او آرامش دهد. به همین دلیل است که اکثر مادران و در هنگام خواب نوزاد برای او لالایی می‌ خوانند. بهتر است این لالایی‌ ها کوتاه،‌ نرم و کمی بلند باشد.

والدین باید توجه کنند آوازی که به عنوان لالایی می‌ خوانند باعث بر هم خوردن آرامش نوزاد نشود. پدران و مادران می‌ توانند از تاثیر موسیقی برای آرام کردن کودک در هنگام حمام یا پوشیدن لباس استفاده کنند. این کار باعث می‌ شود که کودک آرامش بیشتری داشته و به مادر خود در این مواقع اعتماد کند.

تاثیر موسیقی بر کودکان ۱ تا ۳ ساله

بهتر است کودکان ۱ تا ۳ سال با حضور والدین بخصوص مادر که ارتباط عاطفی بیشتری با کودک خود دارد در کلاس موسیقی کودک شرکت کنند. در این کلاس‌ ها با کودکان بازی‌ های ریتمیک انجام شده و موسیقی‌ های شاد کودکانه پخش می شود. این موارد مهارت حرکتی و گفتاری و شناخت کودک را تقویت می‌ کند.

کودکان در سن سه سالگی علاقه واقعی خود را به انواع موسیقی نشان می دهند. در این سن بسیار مهم است که والدین بتوانند ساز مورد علاقه کودک خود را بیابند. بهترین روش آموزشی در این سن به این صورت است که به کودک اجازه داده شود که به همه ساز ها نزدیک شود. لمس و تجربه ساز های مختلف می‌ تواند علاقه واقعی کودک را نمایان کند.

بهترین سن برای یادگیری و آموزش اصولی موسیقی توسط کودک ۴ تا ۶ سالگی می‌ باشد. اما بهتر است که قبل از ۴ سالگی علاقه کودک به ساز مورد علاقه‌ اش نمایان شود.

مطلب مشابه: راه های تشویق کودکان به کتاب خواندن | 20 روش موثر برای ترغیب کودکان به مطالعه

تاثیر موسیقی بر خواب کودک

معجزه موسیقی در کودکان؛ فواید موسیقی و تاثیرات یادگیری موسیقی بر ذهن کودک

خواباندن بچه‌ ها کار ساده‌ ای نیست. برخی از خانواده‌ ها ترجیح می‌ دهند که فرزند خود را در یک فضای ساکت بخوابانند. برخی دیگر برای کودک خود قصه می‌ خوانند یا موسیقی پخش می‌ کنند. استدلال‌ های بسیاری در این زمینه وجود دارند. اما مطالعات نشان می‌ دهند زمانی که کودک قبل از خواب به یک آهنگ آرام بخش گوش دهد خواب عمیق‌ تر و راحت‌ تری را تجربه می‌ کند.

گوش دادن به موزیک می‌ تواند کیفیت و کمیت خواب کودک را بهبود دهد. بچه‌ هایی که بی‌ خوابی دارند والدین آن ها می‌ توانند از این روش ایمن و کم دردسر استفاده کنند. اگر گوش دادن به موسیقی به عنوان یک برنامه ثابت برای کودک به کار برده شود بدن او به این ریتم و سیگنال عادت می‌ کند.

در نتیجه بسیار سریع‌ تر و راحت‌ تر از سایر بچه‌ ها به خواب می‌ رود و دردسر کمتری برای پدر علی الخصوص مادر خود خواهد داشت. موسیقی آرام به لحاظ فیزیولوژیکی ضربان قلب کودک را کاهش می‌ دهد و موجب می‌ شود که خواب عمیق‌ تر و با کیفیت‌ تری داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو