چرا رتبه سایت در گوگل افت می کند؟

منبع: ایران ناز

1

1403/2/5

14:49


چرا رتبه سایت در گوگل افت می کند؟

چرا رتبه سایت در گوگل افت می کند؟

 

چرا رتبه وب سایت در گوگل افت می کند؟ مهمترین علت ها برای افت رتبه وب سایت در گوگل چیست؟ تغییر ناگهانی رتبه‌ها در گوگل به چه عواملی بستگی دارد؟

 

چرا رتبه سایت در گوگل افت می کند؟

 

در این مقاله به بررسی پارامترهایی که ممکن است در تغییر جایگاه سایت موثر باشند پرداخته و آن‌ها را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار داده‌ایم، با ما همراه باشید.

 

مهمترین دلایل افت رتبه سایت در گوگل

ممکن است مثل همیشه زمانی که به سرچ کنسول مراجعه می‌کنید به جای آمار طبیعی و افزایش تعداد ایمپریشن و کلیک، به شکلی ناگهانی شاهد از بین رفتن رتبه‌ها و کاهش بازدید از وب سایت باشید.

 

این وضعیت نه تنها برای صاحب بیزینس بلکه برای کارشناسان seo نیز یک کابوس بزرگ است و باید با تغییر در استراتژی به بهترین شکل برطرف شود. در ادامه مهمترین دلایلی که منجر به از بین رفتن رتبه وب سایت می‌شوند را به صورت تخصصی بررسی می‌کنیم.

 

از بین رفتن بک لینک های سایت

از بین رفتن بک لینک‌های سایت را می‌توان یکی از مهمترین دلایل در افت رتبه وب سایت در نظر بگیریم. در برخی موارد مشاهده می‌شود که کارشناس به جای فعالیت صحیح و استاندارد در سایت به سئو خارجی روی آورده و روی بک لینک تمرکز می‌کند.

 

این موضوع ممکن است اگر به شکل حرفه‌ای صورت گیرد باعث افزایش رتبه شود اما اگر بک لینک‌ها از بین بروند بی شک شاهد کاهش رتبه در گوگل خواهید بود.

 

بهتر است اینطور بگوییم با از بین رفتن 1 یا 2 بک لینک گوگل سایت را مورد هدف قرار نمی‌دهد اما اگر تمامی بک لینک‌ها حذف شوند وب سایت دچار تغییرات بزرگی خواهد شد.

 

استفاده از بک لینک بی ارزش

زمانی که از بک لینک بی کیفیت و بی ارزش استفاده کنید گوگل آن را شناسایی کرده و بر این اساس زمینه را برای افت رتبه فراهم خواهد کرد.

 

بسیاری از کارشناسان بی تجربه در این زمینه به منظور اینکه بتوانند سایت را به صفحات اول راه دهند از بک لینک‌های اسپم استفاده می‌کنند در این زمان است که گوگل به فعالیت شما مشکوک شده و اعتباری به وب سایت وارد نخواهد کرد، اما این تمام ماجری نیست چرا که به شدت رتبه را کاهش خواهد داد.

 

بر این اساس در صورتی که هنوز به اصول بک لینک واقف نشده‌اید بهتر است از آن دوری کنید.

 

بروزرسانی الگوریتم های گوگل

بروزرسانی یا ایجاد یک الگوریتم جدید در گوگل را باید از مهمترین دلایل افت رتبه سایت در این موتور جستجو در نظر بگیریم. ممکن است شما در وب سایت خطایی از نظر سئو سایت مرتکب نشده باشد و این موضوع باعث می‌شود رتبه‌ها در بازه زمانی 1 تا 2 هفته به جایگاه اصلی خود بازگردند.

 

نکته مهمی که باید بدانید این است از آنجایی که نمی‌دانید کاهش رتبه مقطعی بوده یا به صورت دائمی اعمال شده بهتر است به سمت سئو کلاه سفید روی آورده و محتواهای باکیفیت در سایت آپلود کنید. همچنین استفاده از لینک سازی داخلی فراموش نشود.

 

پنالتی شدن از سمت گوگل

همانطور که می‌دانید فرایند پنالتی زمانی اتفاق می‌افتد که به سئو کلاه سیاه رجوع کرده و روش‌هایی را در وب سایت بکار می‌گیرید که مورد تایید گوگل نیستند.

 

بر این اساس گوگل در ابتدا به شما هشدار داده و رتبه‌ها را کاهش می‌دهد و اما در مرحله بعد کلمه را پنالتی خواهد کرد. در این رابطه اگر به صورت دستی جریمه شده باشد می‌توانید آن را در قسمت Manual actions مشاهده فرمایید.

 

ضعیف بودن تجربه کاربری

در برخی موارد در بخش ظاهری سایت تغییراتی را اعمال خواهید کرد که این تغییرات از نظر کاربران جذابیتی نداشته و به همین دلیل نرخ پرش را افزایش می‌دهند.

 

به عنوان مثال اگر دسترسی کاربر به بخش‌های مختلف وب سایت از بین رفته و سخت شود، بی شک مخاطب از وب سایت در زمانی کوتاه خارج خواهد شد در نتیجه این موضوع منجر به از بین رفتن رتبه شما می‌شود.

 

عملکرد نامناسب سایت برای موبایل

گوگل در چند سال اخیر به ریسپانسیو بودن وب سایت توجه بسیار زیادی داشته است و بر این موضوع تاکید دارد که سایت باید نه تنها در نسخه دسکتاپ بلکه برای تمامی دستگاه‌ها قابل رویت باشد.

 

این موضوع پارامتری مهم برای رتبه بندی وب سایت در نظر گرفته شده است. در نتیجه اگر واکنشگرا بودن سایت ضعیف بوده و کاربران امکان مشاهده آن با تلفن همراه و تب لت را ندارند بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشید چرا که ممکن است رتبه‌های وب سایت توسط گوگل کاهش پیدا کند.

 

ایجاد صفحات Duplicate

صفحات دابلیکیت، صفحاتی تکراری هستند که در سرچ کنسول برای آن‌ها دو مدل خطا وجود دارد.

 

Duplicate, Google chose different canonical than user: در این قسمت صفحاتی که سئو نخواهند شد برایتان به نمایش درآمده که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند.

 

Duplicate without user-selected canonical: صفحات مشابه که در گوگل نمایش داده نخواهند شد، این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که یک صفحه مهم در این لیست قرار بگیرد.

 

بکارگیری محتوای کپی در سایت

به هیچ عنوان از محتوای کپی استفاده نکنید، گوگل به شدت روی این موضوع حساسی بوده و در صورتی که مشاهده کند در صفحات خود از محتوای کپی استفاده کرده‌اید نه تنها رتبه وب سایت را کاهش می‌دهد بلکه با جریمه نیز مواجه خواهید شد، در این زمینه الگوریتم‌هایی طراحی شده‌اند محتوای سایت را تحت نظر می‌گیرند بر این اساس اگر محتوای استفاده شده کپی شده از سایت‌های دیگر باشد با کاهش رتبه و یا با پنالتی رو به رو خواهید شد.

 

از طریق سایت www.duplichecker.com از یونیک بودن محتوای سایت خود مطمعن شوید.

 

کاهش سرعت وب سایت

کاهش سرعت وب سایت در افت رتبه تاثیر بسزایی دارد، این موضوع در ابتدا روی تجربه کاربری اثر گذاشته و سپس منجر به از بین رفتن جایگاه می‌شود.

 

بر این اساس باید بگوییم که عواملی چون استفاده از افزونه‌های جدید، اضافه کردن امکانات، انتقال هاست و … از جمله مواردی هستند که باعث کاهش سرعت وب سایت خواهند شد.

 

سرعت برای گوگل از اهمیت زیادی برخوردار است در نتیجه اگر می‌خواهید از گزند این موتور جستجو در زمان باشید بهتر است زمان لود شدن وب سایت را کاهش دهید.

 

اگر می خواهید سرعت صفحات سایت خود را بررسی کنید و از علت پایین بودن سرعت آن مطلع شوید، از طریق سایت pagespeed.web.dev اقدام نمایید.

 

انجام سئو سیاه از سمت رقبا

در برخی موارد مشاهده می‌شود که رقبا برای بدست آوردن جایگاه شما رفتارهای نامناسبی از خود نشان داده و باعث افت رتبه در وب سایت می‌شوند.

 

در این زمان با انجام تکنیک‌های سیاه و منفی مانند بکار گرفتن بک لینک‌های بی ارزش و اسپم در تلاش هستند تا وب سایت شما را از نتایج خارج کنند. به این منظور بهتر است از ابزارهایی چون سرچ کنسول استفاده کنید.

 

برخی از سایت‌ها همچون MOZ و Ahref در این زمینه موثر هستند. در صورتی که متوجه بک لینک اسپم شدید آن را بی اثر کنید، بر این اساس که به گوگل خبر بدهید بک لینک از سمت رقبا بوده و برای خراب کردن سایت است تا آن را از بین ببرد.

 

برای این اقدام به شرکت‌های معتبر مراجعه کرده و خدمات سئو دریافت کنید تا سایت به حالت اولیه خود بازگردد.

 

ایجاد تغییرات ناگهانی در سایت

از جمله دلایلی که ممکن است موجب کاهش رتبه در وب سایت شود بهتر است به ایجاد تغییرات ناگهانی در وب سایت اشاره داشته باشیم. به عنوان مثال عوض کردن دامنه یا تغییرات در قالب سایت از جمله عواملی هستند که توجه گوگل را به خود جلب خواهند کرد.

 

ممکن است اگر تمامی این موارد را به صورت اصولی انجام دهید تاثیری را روی رتبه مشاهده نکرده و جایگاه از بین رفته پس از چند روز به حالت اول بازگردد در نتیجه صبور باشید.

 

به وجود آمدن صفحات 404

به وجود آمدن صفحات 404 می‌تواند یکی از مخرب‌ترین ارورهای وب سایت باشد. صفحه 404 زمانی ایجاد می‌شود که شما یک صفحه را حذف کرده اما لینک‌هایی که به آن صفحه داده شده را اصلاح نکرده باشید.

 

اصولا این نوع صفحات باعث افت رتبه در گوگل می‌شوند. صرفا وجود یک یا چندین صفحه نمی‌تواند در این زمینه موثر باشد اما اگر این نوع صفحات پربازدید و مهم باشند مشکل ساز خواهند شد.

 

برای یافتن صفحات 404 بهتر است به سرچ کنسول مراجعه کرده و در قسمت پیج آن‌ها را مشاهده کنید.

 

کاهش تعداد جستجوی کلمات توسط کاربران

در برخی موارد سایت مشکلی نداشته و افت رتبه سایت مرتبط به کاهش تعداد کلمات جستجو شده توسط کاربران است، اگر برخی صفحات مربوط به موضوعاتی خاص هستند که مردم تنها در برخی از روزها یا ماه‌های سال آن‌ها را سرچ می‌کنند پس بی شک باید بدانید که این افت رتبه طبیعی بوده و نیاز به نگرانی ندارد.

 

احتمال هک شدن وب سایت

مشکلات امنیتی و هک شدن وب سایت نیز می‌توانند در از بین رفتن رتبه‌ها امری مهم در نظر گرفته شوند. در این مواقع سایت علاوه بر ضربه خوردن از سوی هکرها از سمت گوگل نیز جریمه شده و به صفحه اول گوگل راه پیدا نخواهد کرد.

 

در صورتی که وب سایت دچار جمله از سوی هکرها شده است توصیه می‌کنیم از سمت Security issues به گوگل اطلاع داده و این مشکل را سریعا بر طرف کنید، همچنین متخصصین امنیت و پشتیبان هاست نیز در این فرایند به شما یاری خواهند رساند.

 

در صورتی که این مشکل امنیتی از بین نرود رتبه سایت مدام کاهش پیدا خواهد کرد و این وضعیت ادامه می‌یابد.

 

نوایندکس شدن صفحات مهم

نو ایندکس شدن صفحات مهم، باعث می‌شود تا گوگل صفحه‌ای که برای شما اهمیت دارد را نشناخته و به این ترتیب کاربران مسیری برای راه یافتن به آن پیدا نخواهند کرد.

 

برای دستور نو ایندکس دو راه وجود دارد که در ابتدا تگ نو ایندکس در کدهای صفحه قرار گرفته و در روش دوم از روش فایل robots.txt در هاست نیز قابل مشاهده است که این دو روش امکان شناسایی صفحات نوایندکس را مهیا می‌کنند.

 

ایجاد تغییر در لینک سازی داخلی

بهتر است در لینک سازی داخلی نیز دقت داشته باشید و تعادل را در این زمینه برقرار کنید.

 

همانطور که گفته شد اگر بک لینک به درستی اعمال نشده و تعداد آن زیاد باشد با افت رتبه در گوگل مواجه خواهید شد، این در صورتی است که لینک سازی داخلی نیز در صورتی که به شکل استاندارد اعمال نشود برای وب سایت مفید نبوده و باعث می‌شود نتوانید آن جایگاهی که در نظر دارید را بدست آورید.

 

بهتر است در هر صورت لینک‌ها را در جایی که واقعا نیاز است قرار دهید تا ترافیک سایت افزایش یابد.

 

بروزرسانی محتواهای صفحات مهم

در برخی موارد نیز مشاهده شده است که اگر صفحاتی که پربازدید بوده و ورودی بالایی از سمت گوگل دریافت می‌کنند بروزرسانی شود ممکن است دچار تغییر در رتبه شده و جایگاه فعلی خود را از دست بدهند.

 

در این حوزه گوگل زمانی که سایت در وضعیت مناسبی قرار دارد و به یک باره در برخی صفحات مهم محتوایی اضافه می‌کند به منظور بررسی آن را چک کرده و با توجه به محتوای آپلود شده رتبه آن را در نتایج تغییر خواهد داد در نتیجه این موضوع را نیز به دقت تحت نظر قرار دهید.

 

افت رتبه به سبب وجود خطاهای مختلف در سایت

وجود خطاهای مختلف در وب سایت در بسیاری از موارد موجب نارضایتی از سوی کاربران شده و بر این اساس نرخ پرش را افزایش خواهد داد. این موضوع برای موتورهای جستجو از جمله گوگل نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

برخی از مهمترین خطاها در این زمینه شامل موارد چون لینک‌های شکسته، ایراد در بارگذاری تصاویر، مشکلات در هاست یا سرور و … هستند. در سایت هزاران خطا وجود دارد که گاها به دلیل اشتباه یا سهل انگاری به وجود می‌آیند که باید در اسرع وقت شناسایی و رفع شوند.

 

بررسی علت اصلی افت رتبه سایت در گوگل

زمانی که سایت دچار افت رتبه در گوگل شود برای اینکه بتوانید جایگاه را پس بگیرید نیازمند این هستید که علت اصلی را بدانید.

 

اما این اقدام چگونه انجام می‌شود؟ برای این کار بهتر است به سرچ کنسول مراجعه کرده و آمار یک روز عادی را با روزی که شاهد افت رتبه بودید را با هم مقایسه کنید.

 

به این منظور در ابتدا به بخش Search results رفته، روی قسمت date کلیک کرده و سپس compare و در نهایت custom را بزنید.

 

در این مرحله 4 کادر برایتان باز می‌شود که در آن‌ها باید دو تاریخ مورد نظر را وارد کرده و در نهایت روی گزینه Apply کلیک کنید. سپس سرچ کنسول آمار دقیق این دو روز را با هم در اختیار گذاشته و شرایط را برای مقایسه فراهم کرده است.

 

در قسمت پایین روی گزینه page زده و روی Clicks Difference دو بار کلیک کنید تا اختلافات منفی مشخص شود.

 

مقاله افت رتبه سایت در گوگل با در نظر گرفتن الگوریتم‌ها و قوانین این موتور جستجو و همچنین نظر کارشناسان در این حوزه تهیه و در دسترس خوانندگان عزیز قرار گرفته است تا با توجه به این نکات مانع کاهش رتبه در وب سایت شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو