نحوه تهیه کود با پوست تخم مرغ و تاثیر آن بر رشد گیاهان

نحوه تهیه کود با پوست تخم مرغ و تاثیر آن بر رشد گیاهان


منبع: آرگا

1

1403/2/6

14:03


اگر به دنبال یک راه تقویتی مناسب، مؤثر و خانگی برای گیاهان خود هستید، باید بدانید که تقویت گیاهان با پوست تخم مرغ، یکی از بهترین گزینه ها برای شما خواهد بود.

پوست تخم مرغ می تواند گیاه شما را از آفات و اسیدیته بالا که باعث از بین رفتن آن ها می شود نجات دهد. یکی از بهترین کودها برای گیاهان استفاده از پوست تخم مرغ است. به خصوص برای گیاهانی مثل گوجه فرنگی که بیشتر اوقات در معرض آفت هستند. از سوی دیگر باعث تغذیه گیاهان نیز می شود؛ زیرا حاوی مقادیر بالایی از کلسیم است. اگر شما هم جزو افرادی هستید که در این خصوص آگاهی کافی ندارید، توصیه می کنیم با ادامه این مطلب همراه ما باشید تا شما را با طرز تهیه کود با پوست تخم مرغ آشنا کنیم.

آیا پوست تخم مرغ برای گیاهان مفید است؟

پوست تخم مرغ به دلیل داشتن کربنات کلسیم برای بیشتر گیاهان آپارتمانی و باغ ها مفید است و موجب تقویت ساختار گیاهان می شود. در حقیقت تمام تخم مرغ ها چه خال دار، سفید یا قهوه ای از این ماده مغذی تهیه شده اند و دارای فسفر و پتاسیم هستند. به همین خاطر سعی کنید پوست تخم مرغ را به گلدان یا باغچه خود اضافه کنید. خاک باغچه یا گلدان بدون پوست تخم مرغ، برای یک باغچه مانند باغچه سبزیجات و سبزی خوردن بسیار اسیدی است و اسیدیته فراوان جذب مواد مغذی گیاه را کاهش می دهد و تأثیر عکس ایجاد می کند. در این حالت بهتر است از کود یا محصولی استفاده کنید که تأثیر اسید را کمتر کند. به همین دلیل تهیه کود با پوست تخم مرغ بهترین گزینه است.

ساخت کود پوست تخم مرغ برای گیاهان

طرز تهیه کود گیاهی با پوست تخم مرغ

برای تهیه کود گیاهی با پوست تخم مرغ بهتر است ابتدا آن ها را بجوشانید. جوشاندن پوست تخم مرغ به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه موجب ضد عفونی شدن و تجزیه پوست تخم مرغ می شود، علاوه بر این می توانید پوست های تخم مرغ را بشویید. سپس خشک کنید و آن ها را با استفاده از غذاساز به پودر تبدیل کنید. بعد از اینکه پوست های تخم مرغ را خوب شستید، آن ها را در فر و در دمای ۳۵۰ درجه سانتی گراد به مدت ۵ دقیقه خشک کنید، زیرا این کار به کاهش باکتری ها و رشد کپک کمک می کند. بعد از پخت، پوست های تخم مرغ می شکنند و به آسانی خرد می شوند و به پودر ریز تبدیل می شوند.

زمانی که پودر پوست تخم مرغ را درست کردید، برای استفاده از آن ها دو گزینه پیش رو دارید. به طوری که می توانید آن ها را روی خاک باغچه خود بپاشید و یا به عنوان کود مایع روی خاک از آن استفاده کنید. به منظور تهیه کود با پوست تخم مرغ از نوع مایع می توانید یک قاشق چای خوری پودر پوست تخم مرغ را به یک لیتر آب اضافه کنید. سپس به مدت پنج تا ده دقیقه آن را به شدت تکان دهید و در نهایت محلول را روی خاک باغ یا باغچه خود اسپری کنید.

پوست تخم مرغ چه تأثیری بر رشد گیاهان دارد؟

پوست تخم مرغ دارای مقادیر زیادی کلسیم است، یک ریز مغذی که بیشتر گیاهان برای رشد کردن به آن نیاز دارند. علاوه بر این بیشتر سبزیجات برای رشد نیاز به کلسیم دارند. این ماده، دارای کربنات کلسیم اساسی است که برای تنظیم pH خاک به شدت مفید است. بنابراین پودر پوست تخم مرغ به عنوان یک کود زیستی به کاهش اسیدیته خاک کمک می کند و می تواند یک محیط مساعد برای جذب بهینه مواد مغذی ایجاد کند. کلسیم در رشد ریشه ها نقش مهمی دارد و مشکل ریشه های کوتاه را درمان می کند. این کار بر کیفیت میوه نیز تأثیر زیادی خواهد داشت.

همانطور که اشاره کردیم ماده اولیه پوست تخم مرغ، کربنات کلسیم است که مانع پوسیدگی ریشه شکوفه می شود. این پوسیدگی در برخی از گیاهان مثل گوجه فرنگی به علت کمبود کلسیم رخ می دهد. اما شما با دو روش می توانید از این مشکل پیشگیری کنید:

  • آبیاری منظم (با مقدار مناسب آب از کم آبی و پوسیدگی ریشه جلوگیری کنید) و افزایش کلسیم در خاک
  • راهکار دوم استفاده از پوست تخم مرغ است. زیرا هم برای گیاهان آپارتمانی و هم برای خاک باغچه قابل استفاده است.

فواید تهیه کود با پوست تخم مرغ

پوست تخم مرغ برای چه گیاهانی مفید است؟

پوست تخم مرغ برای گیاهان سبزی نظیر کلم بروکلی، گل کلم، کلم و علاوه بر این برای میوه های گیاهی نظیر خیار، بادمجان، فلفل و گوچه فرنگی مفید است. این ماده، دارای مواد معدنی و کلسیم فراوان است و گیاهان به کمک آن می توانند رشد و عملکرد بهتری داشته باشند. به جز کلسیم، پوست تخم مرغ دارای مقدار کمی مواد معدنی مفید نظیر کربنات کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن و منگنز است.

پودر پوست تخم مرغ دور ریخته شده به علت غنی بودن از کلسیم جایگزین بهتری برای کودهای گیاهی محسوب می شود. کلسیم یک ماده مغذی ضروری برای گیاه است و اسیدیته خاک را تعدیل می کند، گیاهانی که سریع رشد می کنند خیلی سریع خاک کلسیم را تخلیه می کنند. به همین خاطر پوست تخم مرغ مکمل و خوراک ایده آلی برای سبزیجات، گل ها و درختان میوه در فضای باز است. همچنین، همان طور که اشاره کردیم پوست تخم مرغ کربنات کلسیم دارد که بسیار قلیایی است و pH  خاک را تنظیم می کند.

فواید پوست تخم مرغ برای گیاهان آپارتمانی

پوست تخم مرغ برای گیاهان فواید و مزیت های فراوانی دارد. در ادامه به مهم ترین و اصلی ترین مزایای آن خواهیم پرداخت:

  • پوست تخم مرغ جایگزین مناسبی برای کودهای شیمیایی و آفت کش ها است.
  • پوست تخم مرغ زیست تخریب پذیر و ارگانیک است و اصلاح کننده گیاهان آپارتمانی به شمار می رود.
  • پوست تخم مرغ مشکلات مربوط به زهکشی ضعیف خاک که می تواند برای گونه های زراعی خاک مضر باشد را کنترل می کند.
  • از پوست تخم مرغ برای مالچ پاشی گیاهان زمان پخش در پایه گیاه استفاده می شود، زیرا این روش به حفظ آب کمک می کند.
  • پوست های له شده تخم مرغ دارای لبه های ناصافی هستند و یک عامل بازدارنده در برابر آفاتی مثل کرم های بریده شده، راب ها و حلزون هایی هستند که به محصولات شیمیایی حمله می کنند.
  • پوست تخم مرغ باعث بهبود تهویه خاک می شود.
  • پوست تخم مرغ به افزایش رسانایی خاک و کاهش شوری خاک کمک می کند و از مواد مغذی بیشتری برای جذب گیاهان استفاده می کند.

چگونه از پوست تخم مرغ برای گیاهان خود استفاده کنیم؟

شما می توانید از پوست تخم مرغ در باغ خود و یا گیاه گلدانی تان استفاده کنید. برای این کار آن را مستقیم روی خاک بپاشید. گیلمن در این خصوص می گوید ۴ تا ۵ عدد پوست تخم مرغ برای خاک باغچه کافی است. اما برای گیاه گلدانی این عدد به ۲ یا ۳ عدد کاهش پیدا می کند. دو فنجان آب برای هر گیاه مناسب است.

درست کردن کود با پوست تخم مرغ

دلایل استفاده از جوشانده پوست تخم مرغ چیست؟

راهکار بهتری که برای استفاده از پوست تخم مرغ وجود دارد این است که پوست تخم مرغ را در آب بریزید و از آن برای گیاهان استفاده کنید. این روش برای تأمین مواد مغذی گیاهان بسیار عالی و کاربردی است. بهتر است مراحل زیر را به طور دقیق انجام دهید:

  • ابتدا پوست تخم مرغ را خرد کرده و درون یک قابلمه بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید.
  • ظرف را روی شعله ملایم قرار دهید و اجازه دهید یک ساعت بجوشد.
  • اجازه دهید ترکیب به دست آمده به مدت یک شبانه روز بیرون باشد تا سرد شود.
  • اکنون آن را از صافی عبور دهید.
  • پس از این مرحله هر زمانی که نیاز به آبیاری گیاه بود، از این ترکیب استفاده کنید.

طرز تهیه جوشانده پوست تخم مرغ

پوست تخم مرغ را در یک قابلمه خرد کنید. سپس روی آن آب بریزید و اجازه دهید خوب بجوشد. این مخلوط باید یک شبانه روز بماند. سپس آن را از آب صافی رد کنید و برای گیاهان آپارتمانی خود از آن استفاده کنید. از آن جایی که هیدارتاسیون گیاه ضروری است باید گیاهان را به روش درست آبیاری کنید.

طرز تهیه کود با پوست تخم مرغ

چه زمانی می توان از پوست تخم مرغ استفاده کرد؟

در موارد زیر می توان از پوست تخم مرغ برای تهیه کود استفاده کرد:

  • کاشت گیاه: زمان کاشت بذر از پوست تخم مرغ استفاده کنید، زیرا این کود هم مقرون به صرفه هم کاملا ارگانیک است. ابتدا پوست تخم مرغ را خوب بشویید، سپس یک سوراخ زهکشی کوچک پایین آن ایجاد کنید. بعد پوست تخم مرغ را تا نیمه با مخلوط خاک گلدان پر کنید و دانه را درون آن بکارید. در آخر کمی آب روی آن بپاشید. اگر گیاه شما یک برگ دارد، بهتر است آن را درون یک گلدان کوچک داخل خاک بگذارید، اما اگر گیاه دارای چند برگ است بهتر است گیاه خود را در یک باغچه بکارید. فقط این نکته را خاطر داشته باشید که روی پوست تخم مرغ چند سوراخ ایجاد کنید تا ریشه ها به آسانی عبور کنند.
  • کنترل آفات: پوست تخم مرغ به عنوان یک عامل بازدارنده از آفات مانند حلزون ها عمل می کند. برخی از باغبانان معتقد هستند که لبه های تیز پوست های خرد شده تخم مرغ تأثیر منفی بر راب ها دارند. برای کنترل آفات، دور گیاه را با پوست ریز شده تخم مرغ بپوشانید. توجه داشته باشید این راهکار برای کاهو مناسب نیست، اگر می خواهید کاهو را از آفات دور نگهدارید حتما از یک روش جایگزین استفاده کنید.

نحوه ساخت کود با پوست تخم مرغ

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم تهیه کود با پوست سیب زمینی، تهیه کود با پوست میوه، تهیه کود با پوست پیاز و ساخت کود با پوست موز مقالات را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو