وقتی ویژگی‌هایی را می‌بینید که فرزندتان چیزی شبیه ویژگی های شما دارد، بدانید که این یک اتفاق تصادفی نیست. صفات به ارث می رسد و از طریق ژن های آنها از والدین به فرزند منتقل می شود. برخی از مادر و برخی از پدر منتقل می شود. برخی دیگر به این بستگی دارند که چه ویژگی هایی در هر دو والدین برجسته تر است، آیا آنها ویژگی های غالب هستند و آیا در خانواده وجود دارند. در این مطلب از سلام دنیا درباره صفات ارثی چیست، نقش ژن ها در صفات ارثی، بچه چه چیزهایی را از پدر و مادر به ارث میبرد صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

صفات ارثی چیست؟

در یک نوزاد، ویژگی های خاصی متعلق به هر دو والدین وجود دارد که او آنها را پذیرفته است. نوزاد ممکن است بینی شبیه بینی پدر یا لب مادر داشته باشد. ژن‌های هر دو والدین بر ویژگی‌هایی تأثیر می‌گذارند که کودک چه ویژگی‌هایی خواهد داشت و به این ویژگی‌ها صفات ارثی می‌گویند.

عامل تعیین کننده صفات ارثی 

نقش ژن ها در صفات ارثی

کودکان هم از مادر و هم از پدر خود ژن را به ارث می برند . آنچه در پایان می بینیم مجموعه ژن های غالب هستند. پسران دارای یک کروموزوم X و Y هستند در حالی که دختران دارای دو کروموزوم X هستند. کروموزوم X حاوی ژن های بیشتری نسبت به کروموزوم Y است و از این رو دختران فرصت دو برابری برای نشان دادن ویژگی های ژنتیکی غالب به ارث رسیده از والدین نسبت به پسران خواهند داشت. به عنوان مثال، یک پسر ممکن است یک اختلال خونی به نام هموفیلی را به ارث ببرد در حالی که خواهرش همچنان حامل این ژن است، حتی اگر خودش این اختلال را نداشته باشد. پس چه صفاتی از مادر و چه از پدر به ارث می رسد؟

صفاتی که از مادر به ارث میرسد

بیایید به چند ویژگی ژنتیکی به ارث رسیده از مادر در زیر نگاه کنیم:


حتما بخوانید: 5 افسانه و باور غلط در مورد افراد چپ دست


1. از صفات ارثی مادر : چپ دستی

چپ دست بودن بسیار نادر است، بنابراین ژن های مسئول این ویژگی نیز بسیار پیچیده هستند. اگر پدر نوزاد چپ دست باشد، احتمال کمی وجود دارد که نوزاد نیز چپ دست باشد، اما اگر مادرش چپ دست باشد، این احتمال به طور تصاعدی افزایش می یابد. اگر پدر و مادر هر دو چپ دست باشند، نوزاد نیز چنین خواهد بود. همچنین، اگر همه افراد شجره مادر چپ دست باشند، نوزاد این ویژگی را به ارث می برد. می تواند ویژگی های شخصیتی دیگری نیز وجود داشته باشد که از مادر به ارث رسیده است.

نقش ژن ها در صفات ارثی1

2. از صفات ارثی مادر : قند خون

دیابت چیزی است که به راحتی از والدین به فرزند به ارث می رسد. اگر مادر حامله نوزاد قبل از بارداری از دیابت رنج می برد، نوزاد او نیز ممکن است به آن مبتلا شود. اگر زن بتواند دیابت خود را به خوبی تحت کنترل داشته باشد و سطح قند خون خود را در طول بارداری و قبل از آن ثابت نگه دارد، همچنان می تواند نوزاد سالمی به دنیا بیاورد. اگر او دیابت نوع 1 داشته باشد، این احتمال وجود دارد که نوزاد بلافاصله پس از تولد و در چند روز اول قند خون پایین داشته باشد.

3. از صفات ارثی مادر : سبک خواب

به نظر می رسد ژنتیک مادر نقش مهمی در به ارث بردن ویژگی های خواب نوزاد مانند چرخیدن و بی خوابی دارد. اما این نیز می تواند به این دلیل باشد که بیشتر مادران در چند ماه اول پس از زایمان، زمان چرت خود را با نوزادشان همگام می کنند.

نقش ژن ها در صفات ارثی2

4. از صفات ارثی مادر : بیماری لایم

 بیماری لایم یک بیماری التهابی نادر است که توسط کنه ایجاد می شود. جدی است اما تهدید کننده زندگی نیست. اگر زنی باردار باشد و به بیماری لایم مبتلا باشد، می تواند آن را به جنین خود منتقل کند. برای یک نوزاد، بیماری لایم کاملاً کشنده است، بنابراین اقدامات لازم را برای جلوگیری از ابتلا به آن قبل از بارداری انجام دهید تا کودک خود را ایمن نگه دارید.


حتما بخوانید: علائم بیماری لایم چیست


5. از صفات ارثی مادر : اعتیاد به مواد مخدر

اعتیاد می تواند نقش بزرگی در ژنتیک و تعیین توالی DNA ایفا کند. به عنوان مثال، اگر مادر در دوران بارداری هروئین مصرف کند، از طریق جریان خون به جنین می رسد. به همین دلیل، نوزاد در بدو تولد به هروئین معتاد می شود و با علائم ترک دچار مشکل می شود. مصرف هروئین در دوران بارداری نیز احتمال زایمان زودرس یا مرده زایی را افزایش می دهد.

نقش ژن ها در صفات ارثی3

6. از صفات ارثی مادر : ایدز یا HIV

مادرانی که HIV دارند می توانند آن را به نوزادان متولد نشده خود منتقل کنند. اگر در دوران بارداری آن را به فرزندش منتقل نکند، کودک همچنان می تواند از طریق شیردهی یا تبادل مایعات بدن آن را بگیرد.

7. از صفات ارثی مادر : جهش

جهش‌ها معمولاً زمانی اتفاق می‌افتند که DNA خودش را به هم متصل می‌کند و به شکل کمی متفاوت به هم می‌آید. جهش ها تحت تأثیر ژن های والدین قرار می گیرند. اگر مادر جهش داشته باشد، ممکن است در کودک ثابت شود یا ممکن است به همان شکل ظاهر شود.

نقش ژن ها در صفات ارثی5

8. از صفات ارثی مادر : بیماری هاشیماتو

این بیماری زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به تیروئید حمله کند. بیماری هاشیماتو اغلب از مادر یا فردی در شجره خانوادگی او منتقل می شود. اگر مادری دارای برخی از مشکلات تیروئید یا هاشیموتو است، کودکان نیز باید معاینه شوند.


حتما بخوانید: بیماری هاشیماتو چیست


9. از صفات ارثی مادر : نوع و رنگ مو

 ژن های غالب و مغلوب نقش بسیار زیادی در تعیین رنگ و نوع مو دارند. احتمال بیشتری وجود دارد که نوزاد ژن غالب رنگ و بافت مو را از مادر به ارث ببرد.

نقش ژن ها در صفات ارثی5

10. از صفات ارثی مادر : بیماری هانتینگتون

 این یک اختلال بسیار جدی است که باعث تخریب کند سیستم عصبی می شود. از مادر به فرزند منتقل می شود و هیچ درمان واقعی وجود ندارد. تنها راه پیشگیری این است که مطمئن شوید در دوران بارداری هیچ گونه سمی مصرف نکنید.

صفاتی که از پدر به ارث می رسد

در زیر لیستی از صفات ارثی از پدر به فرزند آورده شده است:

1. از صفات ارثی پدر ؛ رنگ چشم

ژن های غالب و مغلوب در تعیین رنگ چشم کودک نقش دارند. چشم های تیره غالب و چشم های رنگ روشن مغلوب هستند. نوزاد می تواند چشمان پدر را داشته باشد اگر رنگ غالب بین هر دو والدین باشد.


حتما بخوانید: 30 حرکات کششی برای بلند شدن قد


2. از صفات ارثی پدر ؛ قد

اگر پدر قد بلند باشد، شانس بیشتری برای قد بلند بودن فرزند وجود دارد. اگر مادر قد کوتاه باشد، کودک ممکن است به همان اندازه او رشد کند. این فقط به ژنتیک هر دو والدین بستگی دارد.

فهرست صفاتی که از پدر به ارث رسیده است1

3. از صفات ارثی پدر ؛ چال گونه

چال گونه می‌تواند ویژگی‌ باشد که نوزادان از پدران خود به ارث می‌برند، زیرا یک ویژگی غالب است. این به عنوان یک ناهنجاری صورت طبقه بندی می شود، اما برای هر کسی و همه افراد شایان ستایش به نظر می رسد.

4. از صفات ارثی پدر ؛ اثر انگشت

اثر انگشت هیچ دو انسانی شبیه به هم نیست و حتی کودکان اثر انگشت را با هیچ یک از والدین به اشتراک نمی گذارند. اما در میان ویژگی‌های ژنتیکی که از پدر به ارث می‌رسد، جزء ژنتیکی اثر انگشت به طور قطعی شامل می‌شود. الگوهای اثر انگشت بین پدر و فرزند ممکن است یکسان نباشد، اما بسیار شبیه به هم باشد.

فهرست صفاتی که از پدر به ارث رسیده است2

5. از صفات ارثی پدر ؛ لب

وقتی صحبت از ساختار لب و اندازه نوزاد می شود، ژن های پدر وارد عمل می شوند. لب‌ها پر از ویژگی‌های غالبی است که در صورتی که پدرش همین ویژگی را داشته باشد، نوزاد می‌تواند با آن متولد شود.

6. از صفات ارثی پدر ؛ عطسه کردن

این یک نام دارد، سندرم "Achoo" - عطسه زمانی که کسی مستقیماً به نور روشن نگاه می کند. اگر پدر این سندرم را داشته باشد، نوزاد نیز آن را نشان می دهد زیرا این یک ویژگی ژنتیکی غالب است.

3فهرست صفاتی که از پدر به ارث رسیده است

7. از صفات ارثی پدر ؛ ساختار دندان ها

از جمله ویژگی های جسمانی که از پدر به ارث می رسد، ساختار دندان ها ارثی است. ژنی وجود دارد که فاصله بین دندان ها را تعیین می کند. اگر پدر دندان شکافی داشته باشد، به احتمال بسیار زیاد نوزاد نیز خواهد داشت.


حتما بخوانید: علائم اسکیزوفرنی چیست


8. از صفات ارثی پدر ؛ اختلالات روانی

هر دو والدین می توانند مسائل مربوط به سلامت روان را به فرزندان خود منتقل کنند، اما مطالعات نشان می دهد که اگر پدر بزرگتر باشد و دارای یک اختلال روانی مانند اسکیزوفرنی یا ADHD باشد، می تواند به کودک نیز منتقل شود.

فهرست صفاتی که از پدر به ارث رسیده است4

9. از صفات ارثی پدر ؛ مشکلات قلبی

نوزادان می توانند ژنی را از پدر خود به ارث ببرند که می تواند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش دهد. این به دلیل ترکیب ژنتیکی منحصر به فرد پدری است که دارای آن ژن است.

10. از صفات ارثی پدر ؛ ناباروری

مطالعات نشان می دهد مردانی که تعداد اسپرم پایینی دارند و لقاح آزمایشگاهی انجام داده اند می توانند ویژگی ناباروری خود را به پسران خود منتقل کنند. تحقیقات اخیر نشان داده است که ناباروری یکی از ویژگی های ژنتیکی است که از پدر به ارث می رسد.

فهرست صفاتی که از پدر به ارث رسیده است5

سخن آخر

والدین ممکن است نگران این باشند که فرزندانشان همان اختلالات ژنتیکی را به ارث ببرند. قبل از تصمیم گیری برای بچه دار شدن، خود را در مورد سلامت سابقه خانوادگی خود آموزش دهید. با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید علائم قرمز را بررسی کنید یا ببینید چه گزینه‌هایی برای گفتگو با پزشک در دسترس هستند.