همه چیز در مورد مجرد ماندن دختر ایرانی

منبع: آسان طب

124

1398/5/19

02:26


دلیل مجرد ماندن دختر ایرانی بسیار است. متاسفانه آمار دختران مجرد در ایران روز به روز بالا میرود و این تجرد علل مختلفی دارد. مثلا ممکن است خود دختر دنبال کار و درس و اینها باشد و به ازدواج فکر نکند یا مثلا پسر شرایط مالی نداشته باشد و نتواند زن بگیرد یا مثلا معیارهای دختران بسیار بالا رفته و چشم و هم چشمی زیاد شده باشد. در این بخش از مجله پزشکی آسان طب درباره دلیل مجرد ماندن دختر ایرانی اطلاعاتی را تقدیم می کنیم.

مجردی دختر ایرانی

دلیل مجرد ماندن دختر ایرانی

این که سن ازدواج بالا رفته و خیلی از جوانان دیرتر از حد معمول به خانه بخت می روند دلایل مختلفی دارد اما نگرانی زمانی بیشتر می شود که خانم ها و آقایان به سنی برسند که دیگر اصلاً تمایلی به ازدواج نداشته و به قول معروف به مرحله تجرد قطعی رسیده باشند؛ موضوعی که همه از پیامدهای منفی آن حرف می زنند و مطالعات و پژوهش های چندانی روی آن انجام نمی شود تا از بروز آن جلوگیری شود. آمارها نشان می دهد تجرد قطعی دختران در کشور ما در حال افزایش است؛ پدیده ای که می تواند زمینه ساز آسیب های زیادی شود اما با راهکارهای دینی و علمی و ترویج اخلاقیات می توان از افزایش آن جلوگیری کرد و آسیب هایش را به حداقل رساند. دکتر محمدتقی کرمی، عضو هیئت علمی گروه مطالعات زنان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیرگروه مطالعات اجتماعی و روانشناسی و تربیت مرکز تحقیقات زن و خانواده به بررسی دلایل این پدیده اجتماعی پرداخته است:

  • در این که سن ازدواج دختران و پسران در کشور بالا رفته شکی نیست اما بعضی دلیل اصلی بالا رفتن سن ازدواج در دختران ایرانی را کاهش علاقه آن ها به زندگی مشترک می دانند و معتقدند برخی دخترها ترجیح می دهند زندگی مجردی داشته باشند. چنین استدلالی را قبول دارید؟

خیر، به طور کلی این طور نیست. ممکن است در دوره ای به دلیل تغییر ذائقه، ارزش ها و علاقه به مدرن شدن، برخی دختران تجرد را انتخاب و در مقابل ازدواج مقاومت کنند ولی در مرحله بعد همین دخترها تمایل زیادی به ازدواج دارند. منظورم این است که دختران ایرانی به تجرد به عنوان یک استراتژی فکر نمی کنند. شاید در دوره ای به خاطر ادامه تحصیل، انتخاب و رسیدن به همسر مناسب، شغل و… ازدواج نکنند اما این شرایط دائمی نیست و عده ای با تأخیر بالاخره زندگی متأهلی را شروع می کنند. به نوعی می توان گفت اگر آمار تجرد بالا رفته دلیلش اختیاری نیست بلکه یک تجرد ناخواسته است و به دختران ما تحمیل شده.

ناخواسته بودن مجرد ماندن دختر ایرانی

– مجموعه ای از عوامل گوناگون عینی و ذهنی دست به دست هم داده تا این پدیده رخ دهد. از جمله عوامل عینی مسئله جمعیت است. ما در دو دهه ۴۰ و ۶۰ نوسانات جمعیتی داشتیم. همین افزایش و کاهش جمعیت نوساناتی را ایجاد کرد. از آنجا که ما در کشورمان الگوی فاصله سنی ازدواج دختر و پسر را داریم و این فاصله سنی معمولاً سه یا چهار سال است، این نوسانات تعداد دختران و پسران در آستانه ازدواج را به هم ریخته است. به عبارت دیگر با الگوی رعایت فاصله سنی، دخترانی که در دوره افزایش جمعیت بودند باید با پسرانی که چهار سال بزرگ تر از خودشان هستند و در دوره کنترل جمعیت به دنیا آمدند، ازدواج کنند. طبیعتاً آمار پسرهای این دوره کمتر است. برای این که دقیق تر صحبت کنم آمار سازمان ثبت احوال کشور را می گویم. در آخرین سرشماری، مردان ۳۰ تا ۳۴ ساله ازدواج نکرده ۵۵۸ هزار و ۶۹۹ نفرند. این آقایان باید طبق الگوی فاصله سنی با دختران ۲۵ تا ۲۹ ساله ازدواج کنند. آمار دختران این سن یک میلیون و ۱۳۰ هزار و ۶۲۷ نفر است. همچنین آقایان ۲۵ تا ۲۹ ساله یک میلیون و ۷۵۶ هزار و ۶۰۷ نفرند که باید با دختران ۲۰ تا ۲۴ ساله ازدواج کنند. آمار این دختران یک میلیون و ۹۸۲ هزار و ۹۵۴ نفر است. بنابراین می توان مشاهده کرد که این شوک های جمعیتی یکی از دلایل تجرد دختران می شود.

به عبارت دیگر مشکل ما زیاد بودن دختران در سن ازدواج نیست بلکه مشکل ما تنظیم جمعیت است.

موضوعی که این روزها نگران کننده شده، خطر افزایش سن جوانان و مجرد ماندن دختر ایرانی است. دلیل این پدیده چیست؟

  • تجرد قطعی به وضعیتی گفته می شود که پسر یا دختر رده های سنی خاصی را پشت سر می گذارد و امکان ازدواج را از دست می دهد. اگر دختران از سن خاصی بگذرند، احتمال ازدواج آن ها پایین می آید. البته این طور نیست که دیگر فرصت ازدواج برای آن ها پیش نخواهد آمد اما احتمال آن به حداقل می رسد. دلیلش هم این است که برخی دختران سن ازدواج را به تأخیر می اندازند چرا که ساختار زندگی شان تغییر کرده است. در برخی خانواده ها این طور جا افتاده که یک دختر امروزی ابتدا باید درس بخواند، کار مناسب پیدا کند و موقعیت شغلی به دست آورد و بعد از همه این موارد به ازدواج فکر کند؛ درست زمانی که دیگر، نیازهای جسمی، روحی، جوانی و حتی شانس های ازدواج خود را از دست داده است، همچنین موارد دیگر مانند رشد فرهنگی یا بلوغ دیررس اجتماعی دختران و پسران، مهاجرت، تحصیلات عالیه و در کنار همه این ها موضوع مدرن شدن از دلایل تجرد قطعی هستند.البته دلیلی که زیاد شنیده می شود این است که آقایان نسبت به گذشته کمتر برای ازدواج قدم پیش می گذارند!

– اصلاً این طور نیست. فکر می کنید اکنون ما چقدر پسر مجرد بالای ۳۰ سال داریم؟ اگر نگاهی به آمارها بیندازیم و به عرف جامعه توجه کنیم جواب این سوال را می توانیم پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید:

پیامدهای مجرد ماندن دختر ایرانی

مجردی دختر ایرانی

– پیامدهای متفاوتی دارد. می دانیم که بسیاری از خانم ها در کنار علاقه به محبت و بروز احساسات به همسر، به شدت حس مادر شدن را دوست دارند و این یک نیاز واقعی در وجود آن هاست. عامل دیگر مسائل اقتصادی است. وضعیت اقتصادی خانم های جامعه ما به حدی خوب نیست که بتوانند روی پای خودشان بایستند. این موارد نیازهایی هستند که تنها با ازدواج تأمین می شود و در غیر این صورت عواقب منفی را به دنبال خواهند داشت.

راهکارهایی برای مجرد ماندن دختر ایرانی

  • شاید نتوان راهکار مشخصی را ارائه داد یا از نهاد و مسئول خاصی انتظار داشت که فکری برای متأهل شدن این دختران بکنند. به نظر من کاری که شاید بهتر باشد دولت انجام دهد حمایت از دخترانی است که در دوره تجرد قطعی قرار دارند. آموزش و ترویج اخلاقیات و حمایت از نظر وضعیت مالی، بیمه، مسکن و… می تواند از راهکارهای موثر باشد. دیگر دلایل تجرد قطعی دختران چیست؟ حجت الاسلام محمدمهدی ابراهیم پور، مدیر موسسه ریحانهالنبی برخی دلایل این آسیب اجتماعی را موشکافی می کند.

یک پیشنهاد:

فواید و مزایای زندگی مجردی را بدانید

  • سودای مدرک گرایی

او درباره دلایل تجرد دختران می گوید: عواملی گوناگون برای تجرد دختران وجود دارد. یکی از آن ها سیاست گذاری های غلطی است که در سیستم علمی جامعه داشتیم. درست است که اسلام تأکید زیادی به رشد علمی کرده اما سیاست های اشتباه به خصوص در دانشگاه ها عواقب بدی را به دنبال داشته اند. برخی دختران ما به جای بالا بردن کیفیت زندگی و یادگیری تنها دنبال مدرک هستند و همین مدرک گرایی در زندگی شخصی آن ها تأثیرگذار بوده؛ به گونه ای که همسر آینده را با توجه به مدرک و… انتخاب می کنند. برخی از رشته های تحصیلی که برای خانم ها در نظر گرفته شده اصلاً با روحیه آن ها سازگار نیست و در میان دروس اصلاً عنوانی به نام «درس زندگی» وجود ندارد. باید توجه داشته باشیم که مهم تر از شغل و دانشگاه، دختران و پسران باید برای ما مهم باشند در حالی که اکنون ابتدا دانشگاه اهمیت دارد.

  • می خواهم مستقل باشم

بعد از آن بحث شغل و استقلال مالی پیش می آید. بسیاری از دختران ما با استقلال مالی نسبت به آینده خود بی توجه می شوند. در این میان دخترانی هستند که برای ادامه تحصیل، موقعیت شغلی بالاتر و انتخاب همسری که شغل و مدرک مناسب داشته باشد، خواستگاران زیادی را قبول نمی کنند. دلیل دیگر تجرد دختران، بحث توقعات بیش از اندازه آن هاست. چشم و هم چشمی ها و رقابت های ناسالم و این که شخص مقابل از هر نظر کامل و برتر باشد باعث می شود موقعیت هایی را که مدنظر دارند پیدا نکنند.

  • همیشه پای ماهواره در میان است

حجت الاسلام ابراهیم پور موارد دیگری را هم به عنوان علل تجرد نام می برد که یکی از آن ها موضوع تهاجم فرهنگی است که بیشتر به عهده شبکه های ماهواره ای است. این شبکه ها به شدت خانواده ها را هدف قرار داده اند. فروپاشی خانواده ها، خیانت، طلاق و روابط نامشروع به جای ازدواج و عادی سازی این موضوع مواردی هستند که در شبکه های ماهواره ای به وفور یافت می شود. این موارد از جمله عواملی هستند که باعث می شوند برخی دختر خانم ها خواسته یا ناخواسته در دوران تجرد باقی بمانند.

  • پیامدهای یک تجرد

این تجرد پیامدهای زیادی را به دنبال دارد. مهم ترین و بیشترین آن هم رواج فساد اخلاقی در جامعه، تنهایی و استفاده از خانه های مجردی برای حفظ استقلال است. البته از آنجا که نیازهای واقعی این افراد تأمین نمی شود، تنهایی مزید بر علت می شود تا به افسردگی دامن بزند. توصیه حجت الاسلام ابراهیم پور به دختر خانم های در آستانه ازدواج این است: «در زندگی بیشتر از مدرک و موقعیت شغلی، هم کفو بودن و اخلاق و منش مهم است. اگر دختران احساس می کنند ممکن است در دوره تجرد قطعی قرار گیرند، دیگر نباید روی همه معیارهای فرعی خود پافشاری کنند و تا حد امکان از خواسته های ایده آل خود چشم بپوشند».

مجرد ماندن دختر ایرانی در عصر حاضر بسیار زیاد شده است. این تجرد دختران به دلایل مختلف رخ میدهد.

مجرد ماندن دختر ایرانی به خاطر خود دختران: ملاک های بالا، هدف قرار دادن شغل و درس قبل ازدواج و …

مجرد ماندن دختر ایرانی به خاطر پسران: درامد پایین، معیار بالا، ظاهر گرایی و زیبا بینی و …

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو