مهارت های اجتماعی کودکان، ده فرمان درباره آن

منبع: نی نی بان

147

1398/3/9

18:15


در این مطلب ده فرمان درباره رفتارها و مهارت های اجتماعی کودکان برایتان آورده ایم. پس در ادامه مطلب همراه ما باشید.

1 . تحسین و پاداش 
توجه مثبت و تعریف و تمجید از مهمترین ابزارهای آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان است. به رفتارهای مناسب کودک توجه و بلافاصله از آنها تعریف کنید. تعیین اسباب بازی به عنوان پاداشِ رفتار خوب ، نباید امری همیشگی و دایمی باشد و تبدیل به قانون شود.

2 . ثبات قدم و استمرار 
تا حد امکان از تغییر قوانین خودداری فرمایید. در ضمن شما و همسرتان نیز باید در حفظ و رعایت قوانین استمرار و پشتکار داشته باشید. قوانین مهم را بارها و بارها یادآوری و آنها را رعایت نمایید. مانند قوانین مربوط به خارج از خانه و عبور از خیابان.

3 . برقراری روال معین 
بازی و تفریحِ خارج از خانه را در برنامه و روال عادی روزانه بگنجانید و برای آن زمانِ خاصی را در نظر بگیرید . امکان بازی های متنوع به ویژه بازی هایی را که نیاز به تحرک دارند فراهم کنید. اگر هوا برای خروج از منزل مناسب نیست ، بازی های ابتکاری را به کار گیرید .
در صورت امکان ، کودک را برای تفریح به خارج از منزل ببرید تا انرژی اضافی خود را تخلیه کند.

4 . حد و حدود و خط قرمزها 
قوانین تعیین شده و رفتارهای ممنوع یا مجاز ، باید به طور کامل برای کودک روشن و مشخص باشند. در تماشای تلویزیون و یا بازی های رایانه ای محدودیت قایل شوید. متخصصان عقیده دارند ؛ کودکان کمتر از پنج سال نباید روزانه بیشتر از دو ساعت از رسانه های تصویری ( تلویزیون و بازی های رایانه ای ) استفاده کنند.
همواره با رعایت قواعد و حفظ نظم و پایه ، مانع بی نظمی شوید . به کودکان آموزش دهید که به محیط اطراف خود احترام گذاشته و برای وسایلِ شخصیشان ارزش قایل شوند.
برای این منظور بهترین راه ، رفتار مناسب شما در این زمینه است تا کودک آنها را به سهولت و سرعت فرا بگیرد. هیچگاه تسلیم نق نق ها و بهانه گیری کودکان نشوید.

5 . نظم 
در صورتی که از کودک رفتارهای ناپسند و ممنوعی مانند پرخاشگری یا جنگ و دعوا و کتک کاری سر زد ، از شیوه ی (( اگه یک دفعه دیگه این کارو بکنی ، تنبیه می شی!)) استفاده کنید.

6 . هشدارها 
قبل از انجام هر کاری به کودک هشدار و آگاهی بدهید تا از برنامه ی بعدیش خبر داشته باشد و خود را برای آن آماده کند. انتظار نداشته باشید ؛ در صورت تمایل شما ، کودک بازی را نیمه تمام رها کرده و بدون هیچ مقاومتی همراهتان از خانه خارج شود. پیشاپیش و در چندین نوبت او را از پایانِ زمانِ بازی مطلع نمایید.
هشدار پیش از تنبیه را هرگز فراموش نکنید چرا که باید به کودک فرصت اصلاح و تصحیح رفتارش را بدهید.

7 . انتظارها 
به کودکان توضیح داده و برایشان روشن نمایید که چه رفتارهایی مجاز و بدون مشکل هستند. اگر از چیزی می ترسند ، درباره ی ترس با آنان صحبت کرده ، در مورد علت آن برایشان توضیح داده و تا حد امکان به آنان اطمینان خاطر و آرامش بدهید. همچنین روش بازی با اسباب بازی و چگونگی بازی با کودکان دیگر را به آنان آموزش دهید.

8 . محدودیت ها
لزومی ندارد تمام اسباب بازی های دنیا را برای فرزندتان خریداری و تهیه نمایید. میتوانید اسباب بازی ها را به نوبت در اختیار او قرار دهید تا برایش عادی و یکنواخت نشوند. تماشای برنامه های تلویزیونی باید به طور کامل زیر نظرتان بوده و از برنامه هایی که تماشا میکند یا بازی های رایانه ای که انجام می دهد ، مطلع باشید.
فراموش نکنید ؛ بازی های فی البداهه و ابتکاری – بازی هایی که ناگهان به ذهن شما خطور می کنند یا بازی هایی که با توجه به شرایط موجود ، خودتان آنها را خلق می کنید – نیز برای کودکان بسیار لذت بخش و خوشایند خواهند بود.

9 . مسئولیت پذیری 
رعایت نوبت ، تقسیم و شراکت را به کودکان خود آموزش دهید. زمانی که بچه ها با یکدیگر بازی می کنند ، دایم دور و بر آنها نباشید. در زمان هایی که مشغول انجام کارهای مختلف هستید میتوانید با مشارکت دادن کودکان در کارها ، آنان را از رفتارهای نامناسب بازدارید.

10 . آسودگی خیال و آرامش 
با کودکتان بازی کنید و به آنان اجازه دهید جریان بازی را هدایت نمایند. فرزندانتان را در آغوش بگیرید ، برایشان قصه بگویید ، علاوه بر این با آنان تفریح کرده و از وجودشان لذت ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو