پیروی از رژیم غذایی خاص دیگران، به سلامتی افراد آسیب می زند

95

1398/3/16

13:24


مسئول تغذیه بالینی و بزرگسالان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: گاهی افرادی که از رژیم های غذایی خاصی پیروی می کنند یا افرادی که دچار بیماری‌ هستند، تجربه تغذیه‌ای خود را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند، اما رژیم غذایی این افراد رژیم خاص محسوب می‌شود و ممکن است برای دیگران ایجاد مشکل کند.

پیروی از رژیم غذایی خاص دیگران، به سلامتی افراد آسیب می زند

پریسا ترابی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا اظهار داشت: دیده شده افرادی که به بیماری های خاصی مانند کبد چرب و بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا هستند، رژیم غذایی خود را در شبکه های مجازی به اشتراک می گذارند و دیگران را هم به پیروی از همین رژیم تشویق می کنند درحالی که شدت و ضعف بیماری هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. 

مسئول تغذیه بالینی و بزرگسالان دفتر بهبود تعذیه جامعه وزارت بهداشت درباره توصیه‌های تغذیه‌ای که در فضای مجازی و سایت‌ها توسط افراد مختلف منتشر می‌شود، اظهار داشت: مطالب مختلف تغذیه‌ای در فضای مجازی و سایت‌ها منتشر و مطرح می‌شوند، اما بسیاری از این موارد قابل اطمینان نیستند.

وی ادامه داد: به همین دلیل سازمان تجارت الکترونیک نماد «اعتماد» درست کرده است. وقتی این نماد اعتماد در سایت‌ها وجود داشته باشد به معنی صحیح بودن اطلاعات آن سایت است.

ترابی ادامه داد: دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نیز در این زمینه با سازمان تجارت الکترونیک برای شناسایی سایت‌هایی که مطالب تغذیه‌ای را منتشر می‌کنند، همکاری داشته و بهتر است مردم به مطالب تغذیه‌ای که در فضای مجازی و سایت‌های غیرمعتبر منتشر می‌شود، اعتماد نکنند.

وی درباره افزایش سطح دسترسی مردم به مطالب علمی و تغذیه‌ای و ارتباط آن با سطح سواد سلامت جامعه اظهار داشت: دسترسی مردم به مطالب علمی و تغذیه‌ای نسبت به گذشته افزایش یافته و اینکه آیا این موضوع باعث افزایش سطح سواد سلامت می‌شود نیز باید گفت اگر منابع معتبری این مطالب تغذیه‌ای را منتشر کرده باشند، می‌تواند برای افزایش سطح سواد سلامت جامعه موثر باشد.

مسئول تغذیه بالینی و بزرگسالان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین برخی منابع فقط تجربه‌های خود را منتشر می‌کنند. به طور مثال از یک ماده غذایی استفاده کرده و تجربه خود را به اشتراک می‌گذارند که استفاده از این تجربه های شخصی می تواند مشکلاتی را برای سلامت افراد ایجاد کند.

ترابی بیان کرد: توصیه می‌شود تعادل در مصرف مواد غذایی و محدود کردن مصرف نمک و شکر در غذاها رعایت شود و اگر دچار بیماری خاصی هستند، حتماً تحت نظر پزشک قرار بگیرند. زیرا ارائه نسخه واحد برای گروه زیادی از افراد، تضمین کننده سلامت افراد نیست.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو