کاردرمانی کودک اوتیسم، چگونه است؟

منبع: نی نی بان

124

1398/3/18

20:09


اوتیسم به عنوان نوعی از اختلال اجتماعی در کودکان در نظر گرفته می شود و برای پیشرفت تعامل و ارتباطات اجتماعی نیاز به کمک بیشتری در تمام محیط ها دارد . اغلب همراه با رفتارها محدود شده ایی مشاهده می شود . تمام این ویژگی ها بر کارایی روزانه فرد در محیطهای مختلف از جمله خانه و موسسات آموزشی اثر گذار است .
کاردرمانی و گفتار درمانی به عنوان مداخله اولیه برای بررسی تعامل و ارتباط اجتماعی و مهارتهای بعدی کارکردی زندگی به کار برده می شوند که در تمام محیطها لازم است . در حالیکه درمان واقعی در کلینیک های خاص و یا در خانه ( از طریق برنامه آموزشی ) اتفاق می افتد، تیم کار درمانی و گفتار درمانی به دقت با والدین ، معلمان و مراقبین کار می کنند تا استراتژیهایی که برای رشد مهارتها در مهد کودک ها و مدارس میتواند کمک کننده باشد ، اجرا شوند .

کار درمانی چیست و برای کودک من چه کاری میتواند انجام دهد؟
کار درمانی بر بالابردن مهارتهای کودکان در خانه ، مدرسه و در محیط های اجتماعی و بازی با دوستان متمرکز است . کاردرمانی هم چنین به بالابردن تواناییهای کودک مبتلا به اوتیسم در این موارد کمک می کند :
مهارتهای نیم تنه بالا: مهارتهای دست گرفتن مداد ، رنگ آمیزی ، طراحی ، نوشتن ، مهارتهای کار با قیچی
مهارتهای کل بدن: دویدن ، پریدن ، لی لی کردن ، ژست بالا تنه ، مهارتهای توپ بازی
پردازش حسی: که بر سطح توجه و جنبه های رفتاری و یادگیری برای تعامل اجتماعی و بازی متمرکز است
خود مدیریتی: لباس پوشیدن ، دستشویی رفتن ، غذا خوردن ، ترتیب دهی و سازمان دهی کلی برای کارهای فردی و یا برای بازی با اسباب بازیها و استفاده از منابع آموزشی .

گفتار درمانی چیست و برای فرزند من چه کاری میتواند انجام دهد؟
گفتار درمانی به درک و استفاده کودک از زبان برای تعامل اجتماعی ، بازی ، خواندن و نوشتن کمک میکند هم چنین به کودک مبتلا به اوتیسم کمک می کند تا تواناییهایش در موارد زیر پیشرفت کند :
بازی و تعامل: بازی با اسباب بازی ها و افراد دیگر ، نگاه کردن ،شنیدن و توجه کردن و مهارتهای ارتباطی پایه
زبان درکی: درک معانی کلمات و مفاهیم ، جملات و قواعد گرامری ، درک دستورات و برنامه ها ، یادگیری چگونگی پاسخ دادن به سئوالات به درستی و درک مطلب
زبان بیانی: بیان کلمات ، مرتبط کردن آنها با هم ، استفاده از گرامر درست ، داستانگویی ، استفاده از زبان از لحاظ اجتماعی ، نوشتن
طرز بیان و صحبت کردن: شنیدن و گوش دادن به آواهای کلام ، فصاحت و روانی صداها و اینکه با هم چگونه کلماتی را میسازند ، روانی و فصاحت گفتار ، کیفیت صدا ، مهارتهای شناخت آوایی ( درک اینکه چگونه کلمات با هم کلماتی را میسازند ،صدای کشی کلمات و املا نوشتن )

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو