افزایش شیر مادر، نکات مهم

منبع: نی نی بان

169

1398/9/19

17:30


نی نی بان: در این مطلب از راهنمای شیردهی نوزاد نگرانی عمده بسیاری از مادران که در مورد ناکافی بودن شیر برای تغذیه مناسب کودک است، مطرح شده است. خیلی از مادران به خاطر همین نگرانی فکر میکنند اگر به نوزادشان شیر مادر ندهند سلامت او را تضمین کرده‌اند. به همین دلیل به طور کامل تغذیه با شیر مادر را متوقف می‌کنند. اما دکتر اکبر کوشانفر، متخصص اطفال نکاتی را درباره افزایش شیر مادر ارائه می‌کند که می‌تواند شما را از این تصمیم منصرف کند.

وضعیت روحی مادر مهم است
به منظور کافی بودن شیر مادر باید وضعیت روحی او در شرایط مساعد قرار داشته باشد. مادر باید از نظر روحی آمادگی شیر دادن به نوزاد را داشته باشد. این آمادگی حتی قبل و دردوران بارداری باید ایجاد شود.

خوراکی‌های مهم برای افزایش شیردهی
لبنیات: یکی از شروط کافی و مناسب بودن شیر مادر این است که تغذیه مادر مناسب باشد. توصیه می‌شود مادران صبحانه کامل بخورند یعنی انواع لبنیات و یک لیوان شیر و البته به صورت یک روز در میان تخم مرغ میل کنند. مادر علاوه بر توجه به جذب آهن باید املاح دیگر از جمله روی، کلسیم، ویتامین ب کمپلکس و ویتامین C را نیز در رژیم غذایی خود قرار دهد.
روغن زیتون: این روغن جزو روغن‌هایی است که در افزایش شیر مادر موثر است.
میوه در میان وعده اول: بهتر است در میان وعده بین صبحانه و ناهار مادر از مواد غذایی مانند میوه و آب میوه استفاده کنید.
گوشت قرمز: در وعده ناهار هم توصیه میشود مادر از گوشت قرمز در رژیم غذایی خود استفاده کند.
آهن: برنج و نان همزمان با غذا باید خورده شود چون حاوی آهن است. یک ساعت بعد از ناهار مادر باید از لبنیاتی مانند ماست استفاده کند. ماست آهن مواد غذایی را جذب می‌کند.
عدس: سوپی که حاوی حبوباتی مانند عدس است میتواند در افزایش شیر مادر به شدت موثر باشد چون حاوی آهن نیز هست.

افزایش دهنده‌های شیر مادر


کپسول آهن:
یکی از مواد مورد نیاز در شیر مادر آهن است و به همین دلیل مادر باید در خوردن مواد غذایی حاوی آهن دقت داشته باشد. به همین دلیل است که علاوه بر توصیه به تغذیه سرشار از آهن معمولا به مادران کپسول آهن تجویز میشود تا اطمینان حاصل شود نوزاد دچار کمبود آهن هنگام تغذیه با شیر مادر نمی‌شود.  بهتر است کپسول آهن همزمان با لبنیات یا شیر مصرف نشود تا جذب بالاتری داشته باشد. بهتر است کپسول آهن را با آب میوه‌هایی مانند آب پرتقال مصرف کنید تا کپسول آهن بهتر جذب شود.
سبزی‌ها: در حال حاضر توصیه شده برخی مواد گیاهی نیز در رژیم غذایی کودک قرار داده شود. انواع سبزی‌های از جمله اسفناج که حاوی آهن است، گشنیز و رازیانه در ترشح شیر موثر است.
ادویه: در ادویه ها زیره سیاه، شوید خشک،  زردچوبه می‌توانند در افزایش تولید شیر موثر باشند.
آب: نوشیدن مقدار زیادی آب میتواند تولید شیر را تحت تاثیر قرار دهد.  سعی کنید قبل و بعد از شیر دادن آب بنوشید. به دلیل اکسی‌توسینی که ترشح می‌شود، شما احساس تشنگی بیشتری خواهید کرد. برای اینکه مطمئن شوید به اندازه کافی آب می‌نوشید بهتر است به رنگ ادرارتان توجه کنید اگر زرد بود باید آب بیشتری بنوشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو