نشانه های ناباروری در زنان، چه می تواند باشد؟

منبع: نی نی بان

165

1398/9/23

07:36


شرایط مختلفی می‌تواند موجب ناباروری در زنان شود. علائم زیر می‌تواند نشانه ناباروری در زنان و وجود مشکلاتی در باروری فرد باشد:

قاعدگی نامنظم
متوسط چرخه قاعدگی 28 روز است، با این وجود چند روز بیشتر یا کمتر مادامی که در همه چرخه‌ها ثابت باشد نیز طبیعی است. اما چرخه‌های قاعدگی غیر قابل پیش‌بینی، چرخه‌های قاعدگی بیشتر از 35 روز یا کمتر از 24 روز می‌تواند مرتبط با مشکلات هورمونی یا سندروم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) باشد که از عوامل ناباروری در زنان است.

قاعدگی سنگین یا دردناک
اغلب زنان کرامپ‌های شکمی را در دوران قاعدگی خود دارند. اما قاعدگی‌های دردناک که در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند می‌تواند نشانه‌ای از اندومتریوز باشد که از عوامل ناباروری در زنان است.

عدم قاعدگی
نداشتن یک دوره از چرخه قاعدگی در زنان خیلی غیر معمول نیست. عواملی مثل استرس یا ورزش سنگین می‌تواند بطور موقت در قاعدگی شما اختلال ایجاد کند. اما در صورتی که فردی برای چندین ماه دچار قاعدگی نشود لازم است باروری وی بررسی شود.

نوسانات هورمونی
علائم نوسانات هورمونی در زنان می‌تواند نشان دهنده وجود مشکلات بالقوه و ناباروری در زنان باشد. در صورت داشتن علائم زیر حتما با پزشک خود مشورت کنید:
مشکلات پوستی
کاهش میل جنسی
رشد موی اضافی یا ریزش مو
رشد موی اضافی در بدن یا صورت می‌تواند در نتیجه سندروم تخمدان پلی‌کیستیک رخ دهد که از عوامل ناباروری در زنان است. ریزش موی سر نیز می‌تواند به علت نقص عملکرد تیروئید باشد که می‌تواند ناباروی در زنان را در پی داشته باشد.

افزایش یا کاهش وزن
افزایش یا کاهش وزن بدون هیچ دلیل مشخصی و بدون تغییر رژیم غذایی یا میزان ورزش ممکن است نشانه‌ای از ناباروری در زنان باشد. در برخی خانم‌ها افزایش غیر منتظره وزن می‌تواند به علت سندروم تخمدان پلی‌کیستیک رخ دهد که موجب نوسانات هورمونی می‌شود.

درد حین رابطه جنسی
برخی از زنان درد هنگام مقاربت را در تمام زندگی خود دارند و به همین دلیل آن را طبیعی می‌دانند. اما باید دانست درد هنگام رابطه جنسی می‌تواند مربوط به مشکلات هورمونی، اندومتریوز یا دیگر شرایطی باشد که می‌تواند موجب ناباروری در زنان شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو