ارتباط فیلم‌های هالیوود با اعتراضات ایران از منظر کیهان

منبع: برترین ها

78

1398/9/24

12:10


روزنامه تندرو و اصولگرای کیهان نوشت: لیست نامزد‌های جوایز «گلدن گلوب» مشخص شدند. از منظر کیهان درونمایه مشترک همه فیلم‌های برگزیده تحریک و دعوت به شورش طبقه فرودستِ کینه‌ورز علیه طبقه بالادست است. با این تفاوت که وحشی‌گری‌های طبقه فرودست، متمدن‌تر و انسانی‌تر جلوه داده شده.

روزنامه تندرو و اصولگرای کیهان نوشت: با اعلام برخی فهرست‌های منتخب و نامزد‌های جوایز سینمایی سال ۲۰۱۹ و آغاز فصل جوایز یا Season Awards تقریبا می‌توان گفت: برندگان و برگزیده‌های مراسم اسکار امسال، حدود دو ماه پیش از برگزاری آن مشخص شدند.

لیست نامزدهای جوایز «گلدن گلوب»: «مرد ایرلندی» آخرین ساخته مارتین اسکورسیزی، «روزی روزگاری در‌ هالیوود» از کویینتین تارانتینو، «جوکر» به کارگردانی تاد فیلیپس، فیلم کره‌ای- آمریکایی «انگل» ساخته بو جونگ هو، «ما» ساخته جوردن پیل، «داستان ازدواج» از نوا بامبک، «1917» به کارگردانی سام مندس و «زنان کوچک» ساخته گرتا گرویک، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

ارتباط فیلم‌های هالیوود با اغتشاش‌های ایران

با کمی‌ دقت در میان آثار یاد شده می‌توان یک درونمایه واحد را در آنها جست‌وجو کرد:

غلبه یا طغیان و یا شورش طبقه فرودست کینه‌ورز علیه طبقه بالادست (سرمایه‌داران یا نئولیبرال‌ها) که اگرچه دارای خصوصیاتی منفی هم هستند اما در مقابل وحشی‌گری‌های طبقه فرودست یاد شده، متمدن‌تر و انسانی‌تر عمل می‌کند.

آنچه در این میان حائز اهمیت است، ارتباط این محتوای ‌هالیوودی با شورش‌های یک سال اخیر در فرانسه و همچنین در برخی دیگر کشورهای اروپایی علیه سرمایه‌داری و سپس به راه انداختن بدل‌های آنها در عراق و لبنان و ایران است.

شکل‌گیری طغیان و آشوب‌هایی مانند آنچه در فیلم‌هایی همچون «جوکر» یا «ما» یا «انگل» و یا «روزی روزگاری در‌ هالیوود» دیده می‌شود و حتی حضور رسمی ‌افرادی با نقاب جوکر در این شورش‌ها، آتش‌زدن‌ها و قتل و غارت‌ها توسط شورشگران و آنارشیسم آشکار آنها، به خوبی در فیلم‌های یاد شده، قابل رویت است.

انحرافی که توسط نفوذی‌هایی مانند «جوکر» در این شورش‌ها شکل می‌گیرد.
این برای اولین‌بار نیست که‌ هالیوود پیشاپیش، تصاویر وقایعی که قرار است در آینده اتفاق بیفتد را نشان می‌دهد؛ در ماجرای 11 سپتامبر روند این تصویرسازی، 20 سال پیش از سال 2001 در فیلم‌ها و سریال‌ها و حتی کارتون‌ها، آغاز شد و 30 سال پیش از آنکه جرج دبلیو بوش، تئوری حمله به عراق را مطرح سازد، درونمایه آن در فیلم «جن‌گیر» (1973) به نمایش درآمده بود.

در واقع سران ‌هالیوود همان استراتژیست‌های اصلی ایالات متحده آمریکا محسوب شده و برنامه‌ها و مأموریت‌های دور و نزدیک این کشور را در اندیشکده‌های خود طراحی کرده و قبل از اجرا، آنها را در فیلم‌هایشان تصویر‌سازی می‌کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو