سن‌آنتونیو



سن‌آنتونیو (به انگلیسی: San Antonio) شهری است در ایالت تکزاس از کشور ایالات متحده آمریکا. این شهر جمعیتی بالغ بر ۲٬۰۳۱٬۴۰۰ نفر دارد[۲] و هفتمین شهر بزرگ ایالات متحده آمریکا (در محدوده شهری) است.


تاریخ و فرهنگ

سن آنتونیو در سال ۱۷۱۸ توسط میسیونرهای پرتغالی (پدر آنتونیو الیوارز) تأسیس و بنا گردید[۳] و قدیمی ترین شهر تگزاس است.

سن آنتونیو قلب تاریخی تکزاس بشمار می‌آید و جاییست که جنگ آلامو در آن به وقوع پیوست و قلعه آلامو امروزه قرار دارد.

در ۱۷۱۸ اسپانیا اقدام به تاسیس یک پایگاه نظامی-مذهبی بر کرانه رودخانه سن آنتونیو نمود که بعدها بنام ایستگاه مبلغان آلامو شهرت یافت. ۱۳ سال بعد، اسپانیا تعدادی از ساکنین جزایر قناری در اقیانوس اطلس را به این منطقه مهاجرت داد، و شهری بر این پایگاه بنا نهادند که به نام سان فرناندو دو بخار (به اسپانیایی: San Fernando de Bexar) شهرت یافت. این شهر امروزه سن آنتونیو نام دارد. امروزه همچنین بخار (یا «بیر» با تلفظ انگلیسی) نام شهرستانیست که سن آنتونیو در آن قرار دارد، کلیسای سن فرناندو همچنان پابرجاست، و والرو نیز نام یکی از بزرگترین شرکتهای نفتی آمریکا است، که مرکز آن در همین شهر قرار دارد.

ورزش

در حیطه ورزش تیم سن آنتونیو اسپرز، قهرمان لیگ بسکتبال حرفه‌ای ان بی ای (NBA) آمریکا در سالهای ۲۰۰۳، ۱۹۹۹، ۲۰۰۵، و ۲۰۰۷، از این شهر می‌باشد.

آلامودوم در این شهر قرار دارد.

اقتصاد و فناوری



این شهر از لحاظ اقتصادی نیز محل استقرار شرکتهای بزرگی چون والرو انرجی (بزرگ‌ترین پالایشگر نفت قارهٔ آمریکای شمالی[۴][پیوند مرده]) و بانک فراست است.

فرودگاه بین‌المللی سن آنتونیو مستقیما به شهرهای بزرگ آمریکای لاتین پروازهای مستقیم دارد.

امروزه سن آنتونیو بزرگترین تجمع مراکز پزشکی نظامی در ایالات متحده را داراست.[۵] جدول زیر بزرگترین مراکز استخدامی در سن آنتونیو[۶] را نمایش داده‌است.




منبع:ویکی پدیا