آداب عید فطر در مالزی و اندونزی

   این عید بزرگترین تعطیلی رسمی سالانه در مالزی و اندونزی است که تقریبا یک هفته به طول می انجامد. در روزهای منتهی به عید بازارها و فروشگاه های سرتاسر این کشورها مملو از جمعیت مشتاق برای خرید عید می شود. معمولا در این ایام فروشگاه ها تخفیفات ویژه ای را به مشتریان خود ارایه می دهند...

   در ایام عید فطر میلیون ها نفر از مردم ساکن در شهرهای بزرگ در این کشورها به منظور دیدار با اقوام، بزرگان فامیل و دوستان به زادگاهشان در روستاها و مناطق ییلاقی سفر می کند.

   شب قبل از عید فطر، مسلمانان در مساجد و مصلی ها تجمع کرده و بعد از اعلام رسمی عید فطر به برگزاری مراسم خاص تکبیرگویی عید فطر می پردازند.

   در صبح روز عید مردان و زنان در مالزی و اندونزی با پوشیدن لباس های سنتی خود در مساجد و مصلی ها جمع شده و نماز عید فطر را برگزار می کنند.

   در ایام عید فطر میلیون ها نفر از مردم ساکن در شهرهای بزرگ در این کشورها به منظور دیدار با اقوام، بزرگان فامیل و دوستان به زادگاهشان در روستاها و مناطق ییلاقی سفر می کند

   بعد از نماز عید طبق رسم هر ساله مردم با حضور در قبرستان ها بر سر مزار وابستگان خود حاضر شده و برای شادی روح آنها یاسین و فاتحه قرائت می کنند.

   دید و بازدید از منزل اقوام و یا پذیرایی از مهمانان از جمله رسوم دیگر مردم جنوب شرق آسیا در روز عید فطر و روزهای بعد از آن می باشد.
عید فطر

   از جمله رسوم عید فطر به ویژه در کشور مالزی شرکت در میهمانی ویژه عید فطر مقامات دولتی و محلی است. این مهمانی که به آن "خانه باز" - Open House – نیز می گویند به عنوان یک سنت و فرهنگ دیرینه همه ساله در روزهای پس از عید فطر برگزار می شود. در این مهمانی ها که معمولا از صبح تا غروب طول می کشد از تمامی مهمانان بطور مستمر پذیرایی می شود و هیچگونه محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

   امسال "تون نجیب رزاق" نخست وزیر مالزی طی بیاینه ای از تمامی مردم این کشور به منظور شرکت در این مهمانی که در کاخ محل سکونت نخست وزیر برگزار می شود، دعوت به عمل آورده است.

   از نکات جالب این مهمانی ها این است که غیر مسلمانان مالزی از جمله چینی ها و هندی های مقیم نیز حضور گسترده ای در این مهمانی ها دارند و همراه با مسلمانان عید فطر را جشن می گیرند.

   رییس جمهوری اندونزی نیز در بیانیه ای اعلام کرده است که در روز عید سعید فطر به مدت 4 ساعت کاخ ریاست جمهوری این کشور بر روی همگان باز است و سفره اطعام روز عید نیز پهن است و همه مردم می توانند ازآن استفاده کنند.

   از رسوم جالب در اندونزی در زمان عید سعید فطر بازگشت بیشتر اندونزیایی هایی که در خارج حضور دارند به کشورشان است. مقامات اندونزی اعلام کردند که در آستانه عید سعید فطر امسال 25 میلیون مسافرت به داخل این کشور صورت خواهد گرفت.

   در مالزی با نزدیک شدن عید سعید فطر برخی از دانش آموختگان مدارس و آموزشگاه های دینی به منظور جمع آوری زکات به مساجد می روند و آنها را میان نیازمندان و فقرا تقسیم می کنند. برخی از خیرین لباس های جدیدی می خرند و حلواهای عید و اموالی را به فقرا و نیازمندان می دهند.

   آتش بازی در شب های عید فطر در مالزی مرسوم است. البته برای آتش بازی محدودیت های قانونی وجود دارد، اما مواد آتش بازی به طور غیرقانونی از بازار سیاه خریده می شود.

ویرایش وتلخیص:آکاایران