اگر خانه شما خیلی بزرگ و روشن نیست ترفندهای زیادی وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها اتاق‌ها را بزرگ یا دل باز کنید. یا بر عکس اگر شما در خانه‌ای جادار و بزرگ زندگی می‌کنید که گرما و صمیمت کافی را ندارد ، می‌توانید با انتخاب رنگ مناسب ، راحتی  و صمیمیت لازم را به خانه بدهید.
 برای بزرگ‌تر نشان دادن خانه بهتر است رنگی از رنگ‌های سرد کم رنگ انتخاب کنید و تمام سطح اتاق را با همان رنگ نقاشی کنید.
برای کف اتاق از رنگ تیره و دیوارها از رنگ روشن استفاده کنید ، چون این کار باعث می‌شود که اتاق به طور چشم‌گیری وسیع‌تر به نظر آید.
اگر سقف کوتاه اتاق روشن تر از دیوارها باشد ، اتاق خیلی بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. می‌توانید گچ‌بری‌‌ها و نقاشی سقف‌ها را با رنگ‌هایی تیره‌تر نسبت به بقیه سقف رنگ کنید تا اتاق وسیع تر دیده شود.
تندترین رنگ از میان طیف رنگ مورد نظرتان را برای کف اتاق و ملایم ترین تن همین رنگ را برای سقف و دیواره‌ها استفاده کنید تا اتاق شما بزرگ‌‌تر به نظر برسد.
برای کوچک نشان دادن فضاهای وسیع و بی روح ، دیوارها و سقف‌ها را تندتر و تیره‌تر از کف رنگ آمیزی کنید ، ولی سعی کنید هر دو رنگ از یک طیف یا خانواده رنگی انتخاب شود.
مبلمان و وسایل بزرگ اگر تقریبا هم رنگ دیوارها باشند ، کوچک‌تر به نظر می رسند.
 لازم نیست که یک اتاق کوچک حتما با رنگ‌هایی روشن نقاشی شوند. شما با استفاده از رنگ آبی یا قرمز تیره می‌توانید به اتاق خودتان صمیمیت و گرمای بیشتری دهید.
اتاق نشیمن
رنگ اتاق نشیمن باید بر اساس رنگ‌‌های طبیعی موجود در اتاق انتخاب شود. ابتدا باید به رنگ کف اتاق ، شومینه ، آجرها یا سنگ‌های به کار رفته توجه کنید.


سعی کنید در اتاق نشیمن ، زیاد از رنگ‌های متضاد و تیره روشن استفاده نکنید. زیرا این تضادها و تفاوت‌ها موجب جلب توجه می‌شوند و در اتاق‌‌هایی که برای مطالعه ، استراحت ، گوش دادن به موسیقی و گفت و گو مورد استفاده قرار می‌گیرند باعث پریشانی و حواس پرتی می‌شوند.
رنگ مبلمان ، قالیچه‌ها و وسایل اتاق نشیمن را تیره‌تر از رنگ دیوارها انتخاب کنید. با این کار بدون این که تفاوت زیادی احساس شود ، طرح اصلی اتاق با رنگ‌ها در هم می‌آمیزد.
اگر می‌خواهید اتاقی را با رنگ‌های قوی ، درخشان و هیجان‌‌‌آور رنگ‌‌آمیزی کنید ، از رنگ‌های قرمز ، سرخابی ، نارنجی و زرد استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که این رنگ‌‌ها باعث کوچک تر به نظر رسیدن فضای داخلی اتاق می‌شوند.
رنگ‌‌ها در فضاهای بزرگ ، پر رنگ‌تر به نظر می‌رسند. به همین دلیل بهتر است برای رنگ‌آمیزی این فضاها از رنگ‌‌های روشن استفاده کنید.
اتاقی که در آن از رنگ‌‌های سیاه و سفید استفاده شده است ، می‌تواند بسیار جذاب باشد. این دو رنگ بیشترین تضاد و تفاوت را نسبت به هم نشان می‌دهند و برای تزئین اتاق مناسب‌اند. اما اگر فقط از ترکیب این دو رنگ استفاده کنید ، اتاق کمی سنگین و ناراحت کننده به نظر می‌‌رسد.
رنگ خاکستری برای اتاق کسانی که به دنبال آرامش هستند ، مناسب است.
در طراحی داخلی ، رنگ خاکستری تیره ، رنگی مجلل و رسمی است اما ممکن است باعث دلتنگی و افسردگی شود.
ترکیب رنگ قرمز و طلایی به ویژه در نور شمع بسیار عالی و جذاب و یادآور ثروت و آسایش و رفاه است و برای اتاق‌هایی که بیشتر در شب استفاده می‌شوند ، رنگی جذاب و عالی می‌باشد.
ترکیب رنگ‌های زرد و آبی بسیار زیبا است و اتاق را سر زنده و با نشاط می‌کند.
اگر به دنبال اتاقی آرام و دنج هستید ، می‌توانید وسایل داخل اتاق را از رنگ سبز انتخاب کنید ، زیرا این رنگ برای آرامش اعصاب بسیار مفید است.
اگر از رنگ سبز بیشتر از رنگ زرد در اتاق نشیمن استفاده کنید ، جذابیت و سر زندگی اتاقتان بیشتر می‌شود.
دیوارهای آبی کم رنگ نسبت به رنگ سفید آرامش بیشتری به وجود می‌آورند و منظره‌ی جذاب تری را ایجاد می‌کند.
فضاهای مختلف با رنگ آبی بزرگ‌تر نشان داده می‌شوند و زمان در آن‌ها آرام تر و دیرتر از همیشه می‌گذرد.
هم چنین اتاق رنگ‌‌آمیزی شده با رنگ آبی روشن و تیره ، منظم‌تر به نظر می‌رسد.
اگر شخصی عصبانی و پزخاشگر در محیطی با رنگ صورتی زندگی کند آرامش خود را دوباره به دست می‌اورد که این آرامش ، تاثیر رنگ صورتی را نشان می‌دهد.
ماندن در محیط بنفش یا ارغوانی به مدت طولانی موجب افسردگی می‌شود.
در دکوراسیون ، رنگ نارنجی همراه رنگ زرد به کار می‌رود تا اثر شاد کننده داشته باشد.
برای ایجاد فضای جذاب و نمایشی در اتاق نشیمن می‌توانید از رنگ قرمز و بنفش بهره بگیرید.
استفاده از رنگ قهوه‌ای کم رنگ باعث می‌شود فضای اتاق بزرگ‌تر به نظر برسد ، در حالی که رنگ قهوه‌ای پر رنگ در فضا حس امنیت و راحتی را به وجود می‌‌آورد.
رنگ زرد گرما و صمیمیت خاصی به اتاق می‌دهد ، اما هیچ وقت این رنگ را به تنهایی برای کل اتاق استفاده نکنید ، مثلا اگر دیوارها زرد رنگ هستند ، حتما سقف اتاق را سفید کنید تا فضای اتاق تازه و راحت به نظر برسد.
استفاده از رنگ کرم برای نقاشی سقف موجب می‌شود سقف اتاق ، کوتاه و محیط صمیمی دیده می‌شود.
اگر شما از رنگ‌های روشنی چون نارنجی و قرمز خوشتان می‌‌آید ، باید به خاطر داشته باشد که با استفاده از رنگ‌‌های خنثی ، کف اتاق را رنگ یا فرش کنید تا تعادل حفظ شود.
قهوه‌ای شکلاتی ، رنگی گرم است و دارای حس آرام بخشی می‌باشد. با به کار بردن وسایل تزیینی به رنگ آبی و هماهنگ کردن آن با دیواره‌های به رنگ شکلاتی تند ، سبک فوق‌العاده جذابی به وجود می‌‌آورید.
رنگ خاکستری رنگ سرد است که فضای خانه را آرام نشان می‌دهد ولی نشاط‌آور و شادی بخش نیست.
رنگ‌های سیاه و سفید با هر چیزی جور در می‌آیند و هماهنگ می‌شوند. سایه‌هایی از رنگ سیاه و سفید را در اتاقی به کار ببرید که توسط کاغذ دیواری با رنگ‌‌های سیاه و سفید پوشیده شده است و با این ترکیب جدید می‌توانید اتاقی به سبک رسمی و امروزی طراحی کنید.
اتاق غذاخوری و آشپزخانه
استفاده از رنگ‌های روشن و متوسط برای اتاق غذا خوری فضا را شاد ، گرم و دوستانه می‌کند.
آشپزخانه محیطی پر تحرک است که می‌توان برای رنگ‌آمزی آن از رنگ‌‌های گرم استفاده کرد. رنگ‌های گرم مانند قرمز ، زرد و نارنجی و هلویی به صورت کم رنگ و ملایم ، میل و اشتها را زیاد می‌کنند و فضای اتاق غذاخوری را دل انگیز نشان می‌دهند.

فنگ شویی

استفاده از رنگ‌هایی که با رنگ غذا هماهنگ باشد ، به آشپزخانه فضایی زیبا و دل نشین می‌دهد و باعث می‌شود غذاها سالم و طبیعی به نظر برسند.
رنگ‌های نارنجی ، قرمز ، زرد و سبز ، مناسب‌ترین رنگ‌‌ها برای آشپزخانه و اتاق‌های نشیمن هستند. این رنگ‌‌ها به آشپزخانه ، حس زنده بودن و شکوه می دهند و فضا را گرم ، نورانی می‌کنند.
از آن جایی که رنگ‌های کم رنگ بیماری و نا خوشی را به خاطر می‌‌آورند ، بهتر است آن‌ها را برای اتاق غذا خوری انتخاب نکنید.
می‌توانید رنگ‌های متفاوتی را در بخش‌های کوچکی ارز اتاق مانند وسایل میز با دستمال سفره استفاده کنید.
در انتخاب وسایل آشپزخانه به دنبال رنگ‌های روشن باشید تا رنگ غذاها خوب به چشم بیایند و دیده شوند.
خانواده‌ی رنگ سبز در ترکیب با رنگ‌‌های سفید ، زرد ، طلایی ، نقره‌ای براق ، خرمایی ، کرم قهوه‌ای و رنگ سیاه ، فوق العاده هستند. سبزهای روشن‌تر نیز می توانند با سایه‌هایی از رنگ نارنجی یعنی سرخ مایل به زرد ، صورتی گرم ، نارنجی و لیمویی مناسب باشند.
اگر می‌خواهید یک فضای سنتی در آشپزخانه داشته باشید ، می‌توانید از رنگ نارنجی ملایم استفاده کنید.
یکی از رنگ‌های جذاب در آشپزخانه ، رنگ آبی است. کاشی‌های آبی با طرح و خطوط مختلف به دل نشین کردن فضا کمک می‌کنند.
برای کابینت‌ها و سطوح مسطح آشپزخانه ، می‌توانید از رنگ‌های متفاوتی استفاده کنید. این کار موجب انعکاس بیشتری می‌شود و جذابیت آشپزخانه را چند برابر می‌کند.
هم چنین می‌توانید در آشپزخانه‌‌های کوچک سقف و بالای کابینت‌ها را به یک رنگ نقاشی کنید تا فقط بزرگ‌تر به نظر برسد.
اتاق خواب
از آن جا که اتاق خواب خصوصی‌ترین فضا در هر خانه است ، در طراحی دکوراسیون و انتخاب رنگ آن باید بیش از هر چیز سلیقه به خرج داد و به نیازهای صاحب آم توجه کرد. با این وجود ، نباید اصول طراحی رنگ در دکوراسیون و تاثیرات هر رنگ بر روح و روان را نادیده گرفت.
علاوه بر توجه به سلیقه‌ی صاحب اتاق خواب ، باید به کاربرد و استفاده‌ی آن نیز توجه کرد. اتاق خواب اتاقی برای آرامش و استراحت کردن سات و رنگ‌های ملایم و آرامش بخش برای این اتاق بسیار مناسب هستند.

دانستنی های خانه داری


هم چنین برای انتخاب رنگ مناسب اتاق خواب باید به آب و هوای محل زندگی‌تان توجه داشته باشید. در مناطق سردسیر ، رنگ‌های گرم و در مناطق گرمسیر رنگ‌های سرد رنگ‌های مناسبی هستند.
برای رنگ آمیزی اتاق خواب بهتر است از رنگ‌های درخشان استفاده نکنید ، زیرا در هنگام استراحت ممکن است این رنگ‌ها کمی آزار دهنده باشند. در صورتی که علاقه‌ی خاصی به رنگ‌‌های زنده دارید ، می‌توانید از سایه‌های مختلف رنگ آجری در کنار رنگ‌های کرم پر رنگ و سیاه استفاده کنید.
اگر به دنبال اتاق خوابی با فضای گرم ، سنتی و اندکی تجملی هستید ، استفاده از رنگ‌های به کار رفته در صنایع دستی شرق راه‌حل مناسبی برای به وجود آوردن چنین فضایی است.
اگر محیطی آرام ، راحت و ساکت می‌خواهید ، رنگ‌‌های سبز ، فیروزه‌ای ، بنفش تیره و آبی مناسب هستند. این رنگ‌ها در فضاهایی مانند اتاق خواب یا اتاق مطالعه باعث آرامش خاطر و وسعت فکر می‌شوند.
رنگ‌‌های گرمی چون طلایی ، نارنجی ، قرمز پر رنگ و آجری‌های استفادهشده در طرح‌های سنتی شرق ، فضایی با شکوه و گرم را در یک دکوراسیون به وجود می‌آورند.
علاوه بر به کارگیری این رنگ ها در فضای اتاق ، استفاده از پارچه‌های ابریشمی و کتان طرح‌دار ، مجسمه‌ها و تابلوهای زینتی شرقی ، پارچه‌های سوزن‌‌دوزی و قلم کاری شده با این رنگ‌ها ، جذابیت دکوراسیون را چند برابر می‌کند.
اگر دوست دارید از یک رنگ استفاده کنید ، می‌توانید درجات مختلف یک رنگ را به کار گیرید و فضایی آرام و یک نواخت به وجود آورید. رنگ‌های روشن فضای آفتابی و پر نشاط و در عین حال ساده و آرام بخش در برابر دیدگان برای استراحت چشم ، از رنگ های ساده و روشن بر روی دیوارها و فضای اتاق استفاده کنید تا خستگی چشمتان از بین برود.
آویزهای پارچه‌ای در قسمت بالا و پشت تخت ، فضایی عاشقانه و خاص به اتاق می‌دهد و می‌تواند تختخواب را به مرکز توجه در اتاق تبدیل کند.
به منظور ایجاد اتاق خوابی شیک ، می‌توانید از رنگ‌های خنثی استفاده کنید. این رنگ‌ها بسیار آرامش بخش هستند  و به راحتی می‌توانید آن‌ها را با وسایل تزیینی به رنگ‌های مختلف هماهنگ کرد.
ترکیب رنگ‌های زرد و سبز در فضای اتاق خواب ، سادگی و آرامشی لازمه را به اتاق می‌دهد. البته باید توجه داشته باشید که اگر رنگ سبز در این ترکیب بیشتر باشد ، به فضا شور و انرژی زیادی می‌دهد.
رنگ آبی و سبز ترکیبی هماهنگ و بسیار دل نشین دارند و فضای اتاق را متعادل می‌کنند و وقتی ترکیب آن‌ها ملایم‌تر و کم رنگ‌تر باشد ، فضایی آرام و متمرکز به وجود می‌آورند که برای اتاق خواب و مطالعه بسیار مناسب است.
در مورد افرادی که دچار مشکلات خواب مثل کم خوابی ، بی خوابی و یا بیش از حد فعال و عصبی هستند ، رنگ آبی روشن یا آبی آسمانی بسیار موثر سات و کمک زیادی به آن ها می‌کند. توصیه می‌شود اتاق خواب این افراد به رنگ آبی باشد یا در آن جا نور آبی تابیده شود.
رنگ صورتی رنگی آرام بخش برای دکوراسیون اتاق خواب است ولی اگر تنها از این رنگ در اتاق خواب استفاده شود ، فرد هنگام بیدار شدن از خواب هنوز احساس خواب آلودگی و خستگی می‌کند. برای جلوگیری از این مشکل می‌توان رنگ صورتی را همراه با رنگ آبی یا سبز به کار برد تا سرحال کننده باشد.
رنگ ارغوانی ، رنگی حساس و آرام است و معمولا در اتاق خواب از این رنگ استفاده می‌شود. این رنگ برای از بین بردن کم خوابی بسیار مفید و موثر است.
استفاده از پرده‌ی سبز رنگ در اتاق خواب ، شادابی ، جوانی و انرژی را برایتان به همراه می‌آورد.
اگر در محل استراحت پرده‌ای به رنگ زرد لیمویی آویزان کنید و یا دیوار اتاق را رنگ زرد لیمویی بزنید با نگاه به آن ، حالات روحی ناخوشایند و احساسات آزار دهنده را سریع‌تر فراموش می‌کنید.
اتاق خواب‌های مشترک
در اتاق خواب هایی که به طور مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرند ، باید رنگی انتخاب شود که متناسب با سلیقه‌ی هر دو نفر باشد.
بهتر است از رنگ‌های تیره یا تند استفاده نکنید ، زیرا این رنگ‌ها فضای سنگین و ناخوشایندی را به وجود می‌آورند.
رنگ سفید آمیخته با رنگ‌های ملایم و آرام مثل گلبهی ، لیمویی کم رنگ ، ارغوانی ملایم و صورتی بسیار مناسب می‌شود. زیرا این رنگ‌ها ، رنگ هایی گرم و آرام بخش هستند.
اتاق بچه‌ها
در طول سال اول زندگی نوزاد ، بهتر است اتاق او را با رنگ‌های ملایم رنگ کنید ، زیرا نوزادان به تفاوت رنگ‌ها توجه چندانی نشان نمی‌دهند و بیشتر به نور و سایه توجه می‌کنند.
رنگ‌های ملایم و روشن چون سفید ، کرم ، صورتی ، آبی و سبز روشن رنگ‌های بسیار مناسبی هستند. البته بهترین رنگ برای اتاق خواب کودکان ، بنفش کم رنگ است که محیط را دل نشین و پاکیزه نشان می‌دهد.
هر چه کودک بزرگ‌تر می‌شود ، رنگ‌های شاد و درخشان می‌توانند به اتاق او انرژی و شادابی بیشتری بدهند.
اتاق خردسالان و نوجوانان را نباید بیش از اندازه با رنگ‌های متفاوت و تند تزئین کرد ، زیرا این کار اتاق را شلوغ نشان می‌دهد و آن‌ها را بیقرار و نا آرام می‌کند.
رنگ نارنجی ، رنگی نشاط آور است و برای اتاق بازی بچه‌ها بسیار مناسب است و به اتاق شادابی و نشاط می‌بخشد.
برای رنگ‌آمیزی اتاق بچه‌های زیر سیزده سال ، رنگ‌های زرد ، نارنجی و قرمز پیشنهاد می‌شود.
برای سنین بالاتر از سیزده سال ، بهتر است از رنگ‌های روشن‌تر آبی  و سبز استفاده کنید. برای چنین اتاقی نباید رنگ‌های تیره به کار برد ، چون نوجوان به هنگام مطالعه دچار خستگی چشم می‌شود.
در انتخاب رنگ اتاق حتما به جنسیت فرزندتان توجه کنید. فرزندان دختر معمولا به رنگ های گرم و ملایم مثل صورتی و یاسی علاقه دارند و دوست دارند در فضایی رویایی و احساسی باشند ، در حالی که پسران بیشتر رنگ‌های آبی و سبز را می‌پسندند.
حمام
از آن جایی که معمولا فضاهای کوچکی را به حمام اختصاص می‌دهند ، بهتر است درجات روشن و متوسط رنگ‌ها را برای دیوار آن انتخاب کنید تا دل باز و وسیع به نظر برسد.
سفید و رنگ‌های مایل به سفید نشانه‌ی پاکیزگی‌اند و فرد را تشویق می‌کنند تا تمیز باشد و به همین دلیل رنگ‌های مناسبی برای حمام هستند.
رنگ های آبی روشن ، فیروزه‌ای ، آبی روشن مایل به سبز و سبز نشانه‌ی طبیعت و یادآور تازگی و طراوت ، آب و فضاهای باز هستند. و برای رنگ وسایل حمام مناسب‌اند.
سقف‌ها
رنگ سقف ها را روشن‌تر از قسمت‌های دیگر اتاق انتخاب کنید. این کار شب‌ها که اتاق تاریک و کم نور است ، به حفظ نور کمک می‌کند و اتاق را روشن‌تر نشان می‌دهد.
می‌توانید برای رنگ‌آمیزی سقف‌ها بیشتر از رنگ‌های سفید یا سفید مایل به خاکستری یا زرد استفاده کنید.
اگر می خواهید سقف اتاق کوتاه‌تر از اندازه‌ی واقعی‌اش به نظر برسد ، می‌توانید از رنگی تیره‌تر از رنگ سایر بخش‌های اتاق استفاده کنید.
دیوار و کف اتاق
رنگ های دیوارها را از رنگ‌های روشن ، متوسط و سفید انتخاب می‌کند. تا اتاق روشن‌تر به نظر برسد.
در صورتی که نور اتاق زیاد باشد ، می‌توانید از رنگ‌های تیره‌تر استفاده کنید. اضافه کردن نور مصنوعی به این رنگ‌ها می‌تواند فضای جذاب و جالبی را به وجود آورد.
برای رنگ کف اتاق ، معمولا از تذکیب رنگ‌های تیره و روشن استفاده می‌شود.
می‌توانید از رنگ‌های تیره برای جاهای پر رفت و آمد استفاده کنید تا کثیفی و لک دیرتر مشخص شود و هم چنین می‌توانید برای بخش‌هایی از ساختمان که رفت و آمد کم است یا نیاز کمتری به نظافت دارد ، از رنگ های روشن استفاده نمایید.
محیط کار
استفاده از رنگ آبی برای سازمان‌هایی که فعالیت‌‌های فکری انجام می‌دهند یا اتاق برگزاری جلسات و اتاق فکر دارند ، بسیار مناسب است. در این فضاها باید کمتر از رنگ‌های گرم به ویژه رنگ قرمز استفاده کرد تا آرامش و تمرکز فضا به هم نخورد.
رنگ زرد ، رنگی تلقین کننده است و می‌تواند دیگران را به انجام کار تشویق کند. این رنگ برای سازمان‌های تجاری و فعالیت‌های مبتنی بر ارائه خدمات به مشتری مناسب است.
هم چنین رنگ زرد بسیار روشن ، برای رنگ آمیزی سالن‌های همایش و اجتماعات ، رنگ مناسبی است.
در اتاق‌های بنفش یا ارغوانی ، افراد تمایل دارند کمتر کار کنند ، زیرا این رنگ فرد را به رویا دیدن تشویق می‌کند و برای محیط کار مناسب نیست.
رنگ سبز که رنگ نشاط و جوانی و نشانه‌ی محیط زیست است ، برای فعالیت سازمان‌های فرهنگی و سازمان‌های حمایت از محیط زیست و کارخانه‌های تولید مواد غذایی مناسب است.
رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها برای جلب توجه ، بهتر است از رنگ‌های قرمز ، نارنجی و زرد استفاده کنند. این رنگ ها میل و اشتها را زیاد می‌کنند و باعث می‌شوند که افراد غذای بیشتری سفارش دهند.
می‌توانید در کارگاه‌هایی که فقط خانم‌ها کارکنان آن می‌باشند ، از رنگ‌های روشن و ملایم که جاذبه‌ی قوی دارند ، استفاده کنند تا محیط کار مجلل و سلطنتی نشان داده شود و تمایل افراد برای مشارکت و سرمایه‌گذاری افزایش یابد.
استفاده از رنگ‌های سبز و آبی در کارخانه‌ها بسیار مناسب است. این رنگ‌ها خستگی کارگران را کم کرده ، سردرد آن ها را برطرف می‌کند و از رفتارهای نا مناسب جلوگیری می‌کند.
در باشگاه‌ها و موسساتی که بر فعالیت جسمی توجه دارند ، بیشتر از رنگ قرمز استفاده می‌شود. البته از آن جا که قرمز ، رنگی اعتراض برانگیز است که در مجموعه‌های سیاسی نیز از آن استقبال می‌شود.
ترکیب رنگ قرمز تیره با رنگ‌های سنگین مانند قهوه‌ای و سیاه در شرکت های صنعتی بسیار مناسب است.