آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ المپیک مارسی ، آبی های آسمانی

منبع: آسمونی

161

1398/3/22

16:14


آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبال ؛ المپیک مارسی / اختصاصی آسمونی – مهدی زارعی

المپیک مارسی

آسمونی ، سالهاست که دو رنگ سفید و آبی آسمانی ، ترکیب رنگهای لباس المپیک مارسی را تشکیل می دهند. بیشتر اوقات پیراهن و شورت مارسی سفید است و رنگ آبی در جوراب بازیکنان دیده می شود. گاهی رنگ آبی به صورت صلیب در پیراهن سفید نمود پیدا می کند و اگر به زمان های قبل از دهه 80 بازگردیم، رنگ ابی را در شورت تیم هم می توانیم مشاهده کنیم. اما چرا این رنگها در لباسو نماد باشگاه استفاده می شود؟ اصلا چرا ابتدای نام این باشگاه عبارت « المپیک » وجود دارد. در حالی که هیچ المپیکی در مارسی برگزار نشده است ؟ پاسخ تمام این ها به 31 آگوست 1899 بازمی گردد.

تا آن زمان هفت سال بود که باشگاه فعالیت خود را در رشته راگبی آغاز کرده بود اما از 120 سال قبل بود که فعالیت فوتبالی مارسی هم آغاز شد. باشگاه از همان ابتدا رنگهای پرچم شهر را در لباس و نماد خود استفاده کرد. پرچم شهر مارسی یک صلیب آبی در صفحه ای سفید بود که از قرن 11 میلادی توسط شوالیه هایی به کار رفت که عازم سرزمین مقدس بودند و اید داشتند با کمک این صلیب ، سفری آرام و امن داشته باشند.

زمانی هم که « رنه دفار مون میرل » باشگاه مارسی را تاسیس کرد، اسم تیم را « المپیک مارسی » گذاشت تا یادی کرده باشد از یونانیان 25 قرن قبل که بندر مارسی را ساختند و المپیک، نماد آن یونانیان محسوب می شد. دمون میرل دو حرف D و M را به صورت در هم پیچیده به امضای خود تبدیل کرده بود. آسمونی ، او از همین طرح الهام گرفت و دو حرف O و M را که ابتدای عبارت المپیک مارسی بود ، به عنوان نماد باشگاه برگزید. این دو حرف هم هرگز از نماد باشگاه حذف نشدند و لوگوی مارسی همواره ترکیبی از این دو حرف باقی ماند.

از سال 1986 بخش جدیدی مقابل این دو حرف قرار گرفت طوماری بود شامل شعار باشگاه . معنای شعار DROIUT AU BUT این بود : مستقیم به سوی هدف.

در سال 1998 و به مناسبت صدمین فصل تاسیس باشگاه، دو عدد 1899 و 1999 به همراه عدد 100 و یک ستاره طلایی به لوگو اضافه شدند که این ستاره اشاره به قهرمانی مارسی در لیگ قهرمانان اروپا دارد …

و امروز لوگوی مارسی نمادی است که در سال 2004 طراحی و استفاده شد، نمادی با دو حرف O و M به رنگ آبی آسمانی در لباسی سفید به همراه ستاره ای در بالای حروف و شعار باشگاه به رنگ طلایی در زیر دو حرف.

المپیک مارسی هرگز لوگوی ابتکاری موسس خود را تغییر نداد تا به ساده ترین شکل، نمادی قدیمی روی لباس خود، داشته باشد. نمادی که می تواند پرچم شوالیه های قرون وسطی را به یکی از پرافتخارترین تیمهای تاریخ فرانسه مرتبط سازد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو