یا این ، یا اون







الف) افزایش درآمد

مسلم‏ترین راه برخورد با فشار اقتصادی، کار کردن خانم خانه در بیرون از منزل است؛ اما راه‏های دیگر افزایش درآمد را می‏توان در اضافه‏کاری، داشتن دو یا چند شغل همزمان و یا کار کردن در منزل، مانند مراقبت از فرزندان خلاصه کرد.



ب) کاستن از هزینه‏ها

یکی از راه‏های کاستن از هزینه‏ها، خرید کمتر مواد غذایی و یا خرید اقلام ارزان‏تر، کاستن از میزان تفریح و سرگرمی، صرف نکردن غذا در بیرون از خانه و خرید کمتر پوشاک است.



ج) استفاده بیشتر از منابع موجود

این سیاست یکی از مؤثرترین راه‏های برخورد با تورم است. صرفه جویی در خانواده، تعمیر کردن وسایل، تجدید نظر در طراحی اشیای موجود به جای کنار گذاشتن و یا تعویض آنها، همکاری دوستان برای حمل و نقل، نگه‏داری از فرزندان، لباس، غذا و غیره.



د) جایگزینی، مبادله یا سهیم شدن کالاها

بر اساس این روش، خانواده‏ها می‏توانند در خرید و استفاده از اشیا و لوازم خود، با دوستان و بستگان سهیم شوند و متقابلاً از اشیا و لوازم اضافی همدیگر استفاده کنند. سهیم شدن در لباس‏های بچه‏ها و نظایر آن، در بسیاری از خانواده‏ها، به‏ویژه در روستاها، رواج دارد. زوج‏های موفق ، اغلب میان هزینه‏های عمده و هزینه‏های روزمره، تفاوت قائل می‏شوند. به تصمیمات یکدیگر، برای خریدهای روزانه احترام می‏گذارند و بدون دلیل، بر سر این موضوعات، بحث نمی‏کنند؛ اما وقتی نوبت به خریدهای عمده‏ای مانند خرید مبلمان، اتومبیل، لباس‏های گران قیمت، مسافرت و نظایر آن می‏رسند، این زوج‏ها، احساسات، اولویت‏ها و برداشت‏های خود را با هم در میان می‏گذارند و راه همکاری و همفکری گشوده می‏شود.

خانواده‏های موفق، در برخورد با اضطراب، موضوع پول را به فرزندانشان آموزش می‏دهند.
خانواده‏ها در آموزش موضوع پول به فرزندانشان، از روش‏های مختلفی استفاده می‏کنند. در این میان، خانواده هر چه سالم‏تر و موفق‏تر باشد، پدر و مادر توجه می‏کنند که فرزندان از پول استفاده مدبرانه بکنند. یکی از اشتباهات مهم پدر و مادر این است که به صرف این که «همه آن را دارند»، برای فرزندان خود خرید می‏کنند. روش بسیار بهتر، این است که به فرزند خود امکان انتخاب بدهیم؛ مثلاً بگوییم: «می‏توانی به سینما بروی یا آن نوار را بخری؛ اما برای خرید هر دوی آنها پول نداریم». این سیاست، در سال‏های بعد، برای انتخاب میان راه چاره‏های مختلف به آنها کمک می‏کند؛ اما وقتی بچه‏ها با این برداشت رشد می‏کنند که می‏توانند میان دو چیز، هر دو را داشته باشند، در زندگی زناشویی، هیچ چیز نباید از آنها دریغ شود.


یکی دیگر از اقدامات والدین علاقه‏مند به آموزش مدیریت پول، این است که فرزندان خود را در جریان پول دریافتی، قبوض پرداختی، اجاره یا قسط منزل و... قرار می‏دهند و مشخص می‏کنند که چه مبلغی برای خرج‏های غیر ضروری، سرگرمی و تفریح باقی مانده است. اقدام بسیار مؤثر دیگر، این است که پدر و مادر، بخشی از هزینه کالاهای مورد علاقه فرزندانشان را تأمین کنند و از آنان بخواهند که بقیه پول لازم برای تهیه آن را شخصاً تأمین کند. کار دیگری که پدر و مادر می‏توانند انجام دهند، این است که با فرزندانشان درباره ضرورت و میزان نیاز آنها به کالایی که می‏خواهند، گفت‏وگو کنند.
اغلب اوقات، می‏توان از خرید کالایی، به خاطر تهیه کالای دیگر، صرف نظر کرد.


پی‏نوشت:
1 . دکتر اسماعیل بیابانگرد، جوانان و ازدواج.


منبع:نشریه پرسمان - با تغییر و تلخیص