در هفته هاى پایانى سال، باغبان ها نیز مانند بقیه افراد با فشار کارى زیادى مواجهند و بیش از پیش مشغول کاشت گل ها و گیاهان مربوط به فصل هستند. شما هم به طور قطع این روزها این صحنه را بارها و بارها در فضاى سبز کنار خیابان ها، بزرگراه ها و پارک ها دیده اید. علاوه بر آنها باغچه هاى خانه ها نیز از این تحول بهارى بى نصیب نمانده اند. به حیاط هر خانه اى که باغچه هر چند کوچکى در آنجا وجود دارد سرى بزنید یا با فضاى سبزى مملو از گل هاى رنگارنگ مواجه مى شوید یا شاهد انبوهى از جعبه هاى چوبى حاوى گل هایى همچون بنفشه، پامچال، همیشه بهار و ... در کنار باغچه خواهید بود که براى کاشت در روزهاى پایانى هفته آماده گذاشته شده اند.

 

,نکات خانه داری مفید

 

اگر حیاط خانه شما نیز باغچه دارد و هنوز اقدامى براى خرید گل هاى آن نکرده اید یا گل هاى تهیه شده کماکان در جعبه هاى مخصوص خود در کنارى باقى مانده اند پیش از کاشت، به پیشنهادات زیر نیز توجه کنید:

1 - پیش از انجام هر اقدامى ابتدا نقشه باغچه را از لحاظ شکل قرارگیرى درختان، گل ها و گیاهان موجود و همچنین فضاى خالى آماده کاشت بر روى کاغذ طراحى کنید. اکنون با توجه به شرایط حاضر و موقعیت آن فضا و همچنین با در نظر گرفتن خصوصیات و نیازهاى درختان و گیاهان موجود و همچنین مورد نظر براى کاشت، مرحله تهیه فرا مى رسد ولى پیش از آن ابتدا طرحى از نحوه کاشت گل ها و گیاهان بهارى انتخابى نیز بر روى همان نقشه اصلى طراحى کنید و پس از دستیابى به نتیجه نهایى اقدام نمایید.

 

,نکات خانه داری مفید

 

2 - سعى کنید از گل ها و گیاهان متنوع (از نظر نوع و رنگ) جهت کاشت استفاده کنید.

3 - کوزه ها و گلدان هاى سفالى گلى و به طور کلى هر ظرفى که داراى ظاهرى زیبا و مناسب براى کاشت گل و گیاه است را حتى اگر شکسته باشد بیرون نریزید. با قرار دادن آنها در باغچه به فرم ها و حالت هاى مختلف و کاشت گل و گیاه در داخل آنها، براى باغچه نمایى متفاوت و زیبا ایجاد کنید.

 

,نکات خانه داری مفید

 

4 - تخته سنگ هاى کوچک و بزرگ، کنده درخت ها و عناصر طبیعى از این قبیل مى توانند جلوه اى خاص به باغچه شما ببخشند، پس در کنار کاشت گل ها و گیاهان، فضایى هم به قرار دادن این گونه عناصر اختصاص دهید.

 

,نکات خانه داری مفید

 

5 - اگر شرایط باغچه شما از نظر وسعت و تعدد گیاهان موجود به گونه اى است که امکان کاشت گل هاى بهارى وجود ندارد، مى توانید با توجه به محیط حیاط و فضاى موجود، گلدان هاى متنوع و متعددى (از نظر نوع کاربرد، ابعاد، شکل و حتى جنس) تهیه کنید و گل ها را در آنها بکارید. حال با توجه به نوع گلدان ها مى توانید آنها را بر روى زمین قرار دهید یا در صورت دیوارکوب بودن به دیوار نصب کنید یا از میله هاى نرده بیاویزید.

 

,نکات خانه داری مفید

 

6 - مجسمه هاى تزئینى گلى، سفالى، زرین و حتى سنگى، عناصر مناسبى براى هرچه زیباتر کردن باغچه در کنار گل ها و گیاهان محسوب مى شوند.

7 - با نصب جاگلدانى هاى جعبه اى شکل پلاستیکى، چوبى یا آهنى به حفاظ و یا سکوى پشت پنجره ها، بستر مناسبى براى کاشت گل هاى رنگارنگ بهارى و نماى زیبایى براى ساختمان محل زندگى تان فراهم کنید.

 

,نکات خانه داری مفید

 

8 - از نرده هاى دور دیوار حیاط خانه تان به جاى داربست براى رشد گیاهان رونده درون باغچه و یا گلدان استفاده کنید.

الهام اسمعیلى


لینک ها

 نکاتی چند در مورد نگهداری گل های آپارتمانی 

 گل ها و گیاهان زینتی در خانه 

 مراقبت از گیاهان آپارتمانی (مجموعه مقالات) 

کتاب های « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

منبع : tebyan.net