آکاایران: در زمان نظافت و گردگیری خانه ممکن است اشتباهاتی داشته باشید که به وسایل شما آسیب زده یا مانع تمیزی خوب خانه شود. در این مقاله از ۷ گنج، اصول نظافت قسمت های مختلف منزل و همچنین اشتباهات رایج نظافت و گردگیری را آورده ایم. با ما همراه شوید…

آکاایران: قسمت های مختلف خانه را با این روش گردگیری کنید

روش اصولی نظافت و گردگیری قسمت های مختلف خانه:

دیوار

چگونه؟ برای دیوارهای رنگ روغنی،بهتر است فقط از یک دستمال و آب سرکه استفاده کنید. اگر رنگ دیوارها قابل شستشو است، محلول آب ولرم و صابون و مقدار کمی مایع سفید کننده را با اسفنج روی دیوار بکشید و با دستمال تمیز پاک کنید.
نکته: به هیچ عنوان نباید از مواد پاک کننده استفاده کرد زیرا رنگ دیوار را از بین می برد.

کف

چگونه؟ اول بروید سراغ بالاترین قسمت. بعد همین طور بیایید به سمت در. این طوری دوباره کاری هم نمی شود. بهتر است اول از خطوط میان سرامیک ها که احتمالا کدر شده است شروع کنید. می توانید مقدار کمی ماده شوینده را به یک لیتر آب اضافه کنید و بعد با اسفنج آن ها را تمیز کنید و بعد بروید سراغ سطح
نکته: گر می خواهید سرامیک های تان خط نیفتد از مواد شوینده قوی و غلیظ استفاده نکنید.

فرش

چگونه؟ اگر جایی برای شستشوی فرش هایتان ندارید، یک جارو برقی اساسی بکشید تا گرد و غبارش برود و بعد شامپو فرش بزنید واگر می توانید به سراغ قالی شویی بروید.

کابینت ها

چگونه؟ یهویی همه بساط درون کابینت ها را بیرون نریزید تا گیج نزنید که حالا از کجا شروع کنم؟!! کابین به کابین پیش روید، کابینت را خالی کنید، گرد و غبار و لکه های آن را بگیرید، بعد کف آن نایلون مخصوص کابینت ها را بیندازید و بعد وسایل را دوباره در آن بگذارید.

نکته: اگر کابینت هایتان ام دی اف است، باید آن را با یک اسفنج مرطوب تمیز کنید و از مواد شوینده و اسکاچ استفاده نکنید!

یخچال

چگونه؟ اول از همه یخچال را از برق بکشید و محتویات آن را کاملا بیرون بیاورید. برای شستشوی دیواره های یخچال از محلول جوش شیرین و آب استفاده کنید تا هم جرم گیری شود و هم بوی بد یخچال برود. گرد و غبار پشت یخچال را هم فراموش نکنید!

نکته: برای این که یخ ها و برفک ها زودتر آب شود می توانید از سشوار استفاده کنید، اما مراقب چکه چکه کردن آب باشید.

تلویزیون

چگونه؟ اول با یک دستمال خشک، غبارهایش را بگیرید و بعد با پنبه آغشته به آب و الکل صفحه تلویزیون را تمیزکنید.

نکته: بهتر است از دستمال حوله ای و پرزدار هم استفاده نکنید.

پنجره، شیشه، آینه

چگونه؟ برای بهتر پاک کردن شیشه ها، به جای شیشه پاک کن می توانید از محلول آب و سرکه (۲ قاشق غذاخوری سرکه) استفاده کنید.

نکته: از زیر کار در نروید! خراش های نازک روی شیشه هم با مقداری خمیردندان برطرف می شود.

کمدها

چگونه؟ اگرکمدهایی دارید که تا درش را باز می کنید همه چیز مثل آبشار می آید پایین، بهتر است داخل کمد های تان را هم صفایی بدهید. بالاخره باطن هم باید مثل ظاهر تمیز باشد! معمولا در این کمدها چیزهای خاطره ساز و نوستالژیک زیاد پیدا می شود که می بینی آدم را ساعت ها پای کمد نشانده است. سعی کنید با نفس تان مبارزه کنید و بدانید چیزهایی که این همه سال دست نزدید را بقیه سال ها هم دست نخواهید زد، پس بدهید به نیازمندان و بقیه را هم تقسیم کنید قسمتی برای انباری، قسمتی داخل کمد.

نکته: وسایلی را که از دیگران قرض گرفتید را هم دسته کنید تا حساب های تان قبل سال نو صاف شود!

لوازم برقی

چگونه؟ جرم گیری و لکه گیری لوازم برقی را هم می توانید با محلول جوش شیرین بگیرید. با دستمال آغشته به محلول جوش شیرین سطح وسیله برقی را کاملا مرطوب کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و بعد با دستمال مرطوب و تمیز آن را پاک کنید و در نهایت خشک کنید.

نکته: از الکل صنعتی هم می توانید استفاده کنید، فقط مراقب پاک شدن مارک های لوازم تان باشید.

لوسترها

چگونه؟ یک دستمال نم دار برای تمیز کردن لوسترها کافی است.

نکته: یک وقت نروید از وایتکس و مواد شیمیایی قوی استفاده کنید ؛که آن وقت جلا و تازگی لوسترتان هم ازبین می رود.

سینک ظرفشویی

چگونه؟ برای داشتن سینک براق، سرکه را دست کم نگیرید. پارچه ای را به سرکه سفید آغشته کنید و بر سطح ظرفشویی بکشید. هم چنین می توانید از دو پودر سفید رنگ معجزه گر یعنی جوش شیرین و نمک، استفاده کنید. نمک خشک را روی سطح مربوطه بپاشید و پس از نیم ساعت بشوئید.

نکته: استفاده از پاک کننده های قوی جلای زیادی به سینک آشپزخانه می دهد، اما در درازمدت باعث کدر شدن آن هم می شود.

گاز و لباسشویی

چگونه؟ دیواره های گاز و لباسشویی را می توانید با استفاده ار محلول آب و جوش شیرین و یا هر مواد پاک کننده دیگر تمیز کنید. برای جلا دادن به این دو وسیله می توانید از سرکه سفید استفاده کنید! می دانید که سرکه و چربی دشمن هم اند!

لباس ها

چگونه؟ این طور نمی شود که از این طرف هی لباس اضافه کنید و از آن طرف هیچ لباسی را بیرون ندهید. اگر لباسی دارید که حتی نو است ولی دوستش ندارید، مطمئن باشید بعدا هم نمی پوشید، پس بدهید خیریه. بقیه لباس هایتان را هم تابستانه، زمستانه کنید و زمستانه ها را داخل کاور یا کیسه ای جدا بگذارید برای سال آینده.

حمام و دستشویی

چگونه؟ اول با شستشوی لیف ها و حوله ها شروع کنید بهتر است. آن ها را حتما زیر نور آفتاب خشک کنید تا ضد عفونی هم بشود. شستشوی کامل و جرم گیری جالباسی ها و قفسه های داخل حمام مرحله دوم آن است و مرحله سوم دیوارشویی و کف شویی است.
نکته: اگر قرار است از مواد شوینده اسیدی استفاده کنید ماسک و دستکش فراموش تان نشود!

انباری

چگونه؟ اول از حالت انباری درش بیاورید و همه وسایل را بیرون بگذارید وآن را بشویید و بعد دوباره بروید سراغ جابجایی وسایل. اگر هم مجبورید و انباری ندارید می توانید داخل تراس را طبقه بندی کنید و از فضای آن به عنوان انباری استفاده کنید. اگر کارتان درست بوده و انباری تان قفسه بندی است، بهتر است داخل قفسه ها را گردگیری و مرتب کنید.
نکته: به چهار گوشه انباری هم یک توجه ویژه داشته باشید! شاید بهتر باشد برای خانه عنکبوت های انباری تان هم خانه تکانی کنید.

اشتباهات رایج گردگیری:

نظافت و خانه تکانی کار چندان جالبی نیست . گردگیری یکی از آن وظایف بی پایان و بی سپاس است. یک روز همه جا را گردگیری می کنید و چند روز بعد می بینید که همه جا دوباره پوشیده از گردو و غبار شده است. اگر چه نمی توانید برای همیشه از گرد و غبار خانه راحت شوید اما مواردی وجود دارد که انجام آن ها ممکن است تلاش های شما برای گردگیری را به هدر بدهد.

۱- استفاده از گردگیر پَری

فاقد هیچ شک و شبهه ای، این ابزار صرفاً گرد و خاک را از یک سطح جارو کرده و به سطح دیگری پخش می کند. به جای این کار از یک گردگیر ریزبافت یا برقی استفاده کنید که گرد و خاک را گرفته و در خود نگه می دارند، و برای اینکه مطمئن شوید که کارایی خود را حذف می کند،  پس از گردگیری آن را بشویید یا عوض کنید.

۲- چشم پوشی از محفظه های بخاری و کولر

این دریچه های روی دیوار و سقف، جذب کننده پنهان گرد و خاک هستند. اگر تمیز کردن آن ها را فراموش کنید، دمیدن هوا از آن ها می تواند اتاق شما را به سرعت پر از گرد و خاک کنند. یک دقیقه زمان بگذارید و هنگام جارو کردن اتاق با جاروبرقی، یا هر زمانی که می خواهید گردگیری کنید، با سر فرچه ای جاروبرقی  این کانال های هوا را تمیز کنید.

۳- گردگیری خشک

وقتی گرد و خاک خشک است، به سادگی به هوا بلند می شود و سخت تر می توان آن را پاک کرد. به پارچه یا گردگیر ریزبافت مقداری اسپری گردگیری بزنید تا تمیز کردن گرد و خاک ساده تر شده و نتیجه بهتری دریافت کنید.

۴- اسپری کردن مستقیم محلول جلا دهنده به مبلمان

با این کار احتمال ایجاد لکه تار روی چوب وجود دارد که تمیز کردن آن  دشوار بوده و در نهایت غبار بیشتری نیز جذب می کند. به جای این کار بر روی پارچه آن را اسپری کنید و به آرامی پارچه را به سطح لوازم بکشید. اگر ترجیح می دهید به خود لوازم اسپری بزنید مقدار کمی اسپری کنید و پس از گردگیری دوباره با یک پارچه تمیز آن را جلا دهید تا هر گونه باقیمانده مایع اسپری شده پاک شود.

۵- فراموش کردن تعویض یا تمیز کردن فیلتر جاروبرقی

فیلترهای جاروبرقی برای گرفتن گرد و خاک و ذرات ریز طراحی شده اند. فیلتر کثیف که منافذ آن مسدود شده باشد نمی تواند گرد و خاک را محبوس کند و آن را به هوا باز میگرداند. باید فیلتر را طبق توصیه کارخانه سازنده جاروبرقی تعویض یا تمیز کنید.

گردآوری و تنظیم: گروه ۷ گنج

www.7ganj.ir

.

منبع : 7ganj.org