آکاایران: فرش هایتان را با شامپو فرش برق بیندازید

نکاتی مفید برای شست و شو و تمیز کردن فرش ها

فرش هایتان را با شامپو فرش برق بیندازید

اختصاصیآکا ایران :

با نزدیک شدن به اسفندماه ، به خانه تکانی عید نزدیک می شویم و یکی از اصلی ترین کارهای خانه تکانی ، شست و شوی فرش است .

نظافت و شست و شوی درست فرش اهمیت زیادی دارد و باعث می شود فرش ها کیفیت خود را از دست ندهند و در عین تمیزی ویژگی های ظاهری خود را حفظ کنند . شست و شوی فرش های دستباف یک بار بعد از پرداخت و یک بار بعد از چندین سال انجام می گیرد .

غبارگیری فرش پیش از شست و شو

جهت حفظ کیفت و دوام فرش ابتدا باید آلودگی ها و گرد و خاکی که بعد از سالیان زیاد روی آن نشسته ، زدوده شود . غبارگیری قبل از مرحله شست و شو به دو روش صورت می گیرد :

غبارگیری در خانه : در این غبارگیری فرش در خانه تکانده می شود و با چوب بر پشت فرش می زنند تا گرد و خاک از آن بیرون بریزد . سپس با جاروی دستی آن را می روبند . این کار نباید به تار و پود فرش آسیب برساند . کوبیدن فرش روی زمین از کارهای غلطی است که برای تمیز کردن آن به کار می رود .

غبارگیری مکانیکی : این نوع غبارگیری در کارخانه و با توجه به کیفیت فرش انجام می گیرد . فرش های که گرد و غبار زیادی دارند ، پیش از شست و شو باید غبارگیری شوند ، زیرا در زمان شست و شو گرد و غبار در ته گره باقی مانده و خوب تمیز نمی شود و فرش را هم پوسیده می کند . در واقع گرد و غبار باقی مانده در محل تماس گره با تار و پود باقی مانده و تبدیل به گل می شود . البته در بیشتر خانه ها از جاروبرقی استفاده می شود و نیاز به گرد و غبار آن چنانی نخواهد بود . تنها باید مراقب بود فرش رنگ پس ندهد .

ممکن است بعضی از فرش های دستباف رنگ پس دهند . برای این که متوجه شوید فرش رنگ پس می دهد یا نه ، یک دستمال سفید را با آب ولرم خیس کنید و روی پرزهای فرش بکشید یا پرز فرش را برای چند ثانیه روی دستمال نگهدارید . اگر دستمال رنگی شد ، به این معنی است که فرش رنگ پس می دهد و باید در زمان شست و شو نکاتی را در نظر گرفت . اکثر فرش های رنگ تیره مانند سبز تیره ، سرمه ای ، آبی ، مشکی و لاکی در زمان شست و شو رنگ پس می دهند .

طریقه شست و شوی فرش

در هنگام شست و شوی فرش باید نکاتی را در نظر بگیرید :

*بهتر است فرش را روی زمین سیمانی ، موزاییک یا زمین شیب دار بشویید .

*از مواد قلیایی برای شست و شوی فرش استفاده نکنید .

*فرش دستباف را نباید قبل از شست و شو خیس کنید زیرا این کار باعث می شود فرش رنگ پس دهد . حتی ممکن است با این کار قسمت های روشن فرش رنگی شود .

*برای شست و شوی فرش از شوینده های خنثی مانند پودر دستی حل شده در اب ، شامپو فرش ، پور صابون ، مایع ظرفشویی استفاده کنید تا چربی های روی فرش به خوبی پاک شود .

*نباید فرش دستباف یا ماشینی را با آب گرم بشویید . جریان آب نیز باید به صورت دوش با حرارت متوسط باشد . فرش های ماشینی به خاطر  داشتن مواد پلاستیکی در تار و پود و گره ها ، بعد از شست و شو لطافت خود را از دست می دهند . فرش های دستبافت هم به دلیل این که رنگ پس می دهد ، آب گرم باعث می شود رنگ پس داده شده در قسمت های روشن فرش تثبیت شود که رنگ برداری از آن بسیار پر هزینه و دشوار است . حتی فرش هایی که  با چله پشم یا ابریشم بافته شده اند ، بعد از شست و شو کیفیت شان کاهش می یابد .

*فرش را بعد از خشک شدن با برس سر به سمت خواب فرش یا جاروی چوبی جارو بکشید تا طرح های فرش در جای خود قرار بگیرد و فرش تان زیباتر و تمیز تر دیده شود . نباید روی فرش جاروبرقی بکشید زیرا خواب فرش را بهم زده و زیبایی آن را کاهش می دهد .

*باید فرش نیمه مرطوب را از پشت فرش در معرض هوا و در سایه بیاویزید .

*فرش را یک ساعت روی زمین پهن کنید تا رطوبت خود را از دست دهد و آماده پهن کردن شود .

*باید آب فرش شسته شده را خوب بگیرید . می توانید با پارو یا دستمال حوله ای آب پرزهای فرش را خوب بگیرید و یک ساعت روی زمین پهن کنید تا جاهایی که رنگ پس می دهد با قسمت های روشن فرش تداخل پیدا نکند .

*فرش دستبافتی که رنگ پس می دهد را قبل از شستشو با برس پلاستیکی لوله نکنید و هیچ وقت داخل آن لوله آب نگیرید.

*فرش های ماشینی و دستبافتی که رنگ پس نمی دهد را هم به همین صورت باید بشویید . اگر در زمان پهن کردن روی فرش آب بگیرید ، ریشه های آن حتما زرد خواهد شد . پس هیچ وقت بعد از لوله کردن فرش روی آن آب نگیرید .

توصیه هایی مفید برای استفاده از شامپو فرش

شاید فکر کنید کشیدن شامپو فرش نیاز به زور و بازوی قوی دارد ، در صورتی که تفکرتان اشتباه است .

*قبل از اقدام به شامپو فرش کشیدن ، روی فرش را خوب جارو بکشید .

*دو فنجان شامپو فرش را با یک لیتر آب در ظرفی بریزید و خوب هم بزنید تا کف کند .

*با یک اسفنج کف شامپو فرش را روی فرش بمالید . باید اسفنج را به آرامی روی فرش حرکت دهید زیرا تنها پرز فرش تان کثیف است .

* نباید فرش را با آب شامپو تمیز کنید زیرا با این کار نه تنها فرش تمیز نمی شود ، بلکه چسبناک و نوچ هم می شود و حتی دیرتر خشک می شود ؛ زیرا با این کار رطوبت به ریشه فرش می رسد و  باعث پوسیده شدن ریشه فرش می شود . اگر این کار را چند بار تکرار کنید ، در طول زمان فرش تان می پوسد .

کف شامپو فرش آلودگی و کثیفی پرزهای فرش را در خود حل کرده و در طول نیم ساعت تمام آلودگی در مجاورت اکسیژن هوا از بین می رود . البته در طول این مدت نباید روی فرش راه بروید .

*از بالای فرش شروع به شامپو کشیدن کنید و روی قسمت هایی از فرش که شامپو کشیده اید ، راه نروید .

*بعد از نیم ساعت با یک دستمال زبر مانند تور پرده فرش را دستمال بکشید . این کار باید در جهت خواب فرش انجام شود . بعد از آن با یک جاروی چوبی در جهت خواب فرش جارو بزنید .

*با یک برس قدیمی فرش تان را شانه بکشید . با این کار پرزهای فرش سرجای خود می رود و فرش تان تمیزتر و نرم تر به نظر می رسد .

منبع :

نکاتی مفید برای شست و شو و تمیز کردن فرش ها  | خانه داری