می خوام، عاشقت بمونم

با شناخت درست همسرتان یک زندگی عاشقانه را به جای تحمل کردن یکدیگر انتخاب کنید.

وقتی دو نفر با هم زندگی می کنند ، برای آن که ارتباط درست وخوبی داشته باشند ، می بایست عادات وحساسیت های هم را به خوبی بشناسند . عدم این شناخت سازگاری آنها را مشکل می کند و تداوم این ارتباط کم خواهد بود ؛ اگر هم مجبور باشند ، باهم باشند فقط همدیگر را تحمل می کنند.

زن ومرد که تشکیل یک زندگی زناشویی را می دهند تا در کنار هم به زندگی « عشق محور وآرامش بخش » برسند ، لازم وضروری است که یکدیگر را به خوبی بشناسند . دو زوج که به اصطلاح با « عشق » شروع  می کنند ، شناخت بسیار ناقصی از هم دارند ؛ حتی گاهی اوقات بر اثر عینک « عشق » ، شناخت وارونه از هم دارند .به عبارت دیگر عیوب یکدیگر را حُسن می بینند؛ وخوبی هم را بزرگ تر از واقعیت می بینند . لذا این شناخت ها ناقص است  ویا آن که دو زوجی که با خواستگاری وبه اصطلاح سنتی با یکدیگر ازدواج کرده اند نیز  شناخت کامل ندارند . زیرا در دوران خواستگاری آنها با گفتگو وتحقیق به «شناخت نسبی» دست یافته اند ، لذا این دو زوج نیز نیاز مندند که در شناخت یکدیگر کوشش نمایند .

یکی از اصولی مهمی که در برقراری « عشق سالاری »  اهمیت دارد ، شناخت نسبی زن ومرد از یگدیگر است . این شناخت موجب می شود که زن ومرد بهتر بتوانند با یکدیگر ارتباط بر قرار نمایند . این شناخت در دو بعد شناخت خاص وعمومی است . یا به عبارت دیگر، زوج باید در دوبعد « تفاوت های فردی » و تفاوت های جنسیتی » به طور نسبی یکدیگر را بشناسند .

عدم این شناخت مشکلات فراوانی را به وجود می آورد .شاید بتوان گفت که عمده اختلافات زناشویی از عدم این شناخت ویا شناخت ناقص آن ، می باشد .

 

پرفسور آرون تی بک در کتاب « عشق هر گز کافی نیست » برای برخورد درست این اختلاف بدین گونه می گوید:

برای رسیدن به این مهم به چند نکته توجه کنید :

**روی هم رفته تفاوت ها ی قابل ملاحظه ای میان زوج ها وجود دارد .

**باید این تفاوت ها را بپذیرید واشکالات جزیی همسرتان را نادیده بگیرید .

**اگر با طرز تلقی جدیدی به این تفاوت ها نگاه کنید می توانید از همان شرایط به ظاهر ناراحت کننده لذت ببرید .

**قبول اختلاف موجب تحکیم وتقویت روابط زناشویی می شود .

در روابط زناشویی موفق ، زن شوهر مشارکت در فعالیت های مورد علاقه یکدیگر را یاد بگیرند وخصوصیات شریک زندیکشان را می پذیرند و در صورت ادامه روابط به رفتارهای مشابه می رسند وحتی در لباس پوشیدن از شیوه مشابهی پیروی می کنند» (ص 327 )

شناخت خاص ( تفاوت فردی زن ومرد )

یک زوج برای آن که یکدیگر را به خوبی بشناسند ، تا به برکت آن ، انشاالله بتوانند به زندگی « عشق محور وآرامش بخش » دست یابند ؛ می بایست اولاً. فرهنگ خانواده ها و جامعه ای که در آن  بزرگ شده اند بشناسند . ثانیاً علایق وحساسیت های یکدیگر را بشناسند.

 

شناخت فرهنگ خانواده وجامعه: ایران کشوری است که دارای وسعت فرهنگ است . استان های شمال ،جنوب ،شرق وغرب هر کدام دارای فرهنگ مخصوص به خودشان است ؛ هر استان ،نسبت  به استان دیگری در خرده فرهنگ ها اختلاف دارد . وقتی یک زوج از یک استان ویا منطقه با هم ازدواج می کنند ، این اشتراک فرهنگ تا حدودی درک از یکدیگر را آسان می کند . ولی وقتی یک زوج از دوفرهنگ با هم ازدواج می کنند ، این زن ومرد برای درک مشترک بیشتر باید این تفاوت های فرهنگی را بشناسد وبه این تفاوت توجه نماید . واگر هر کدام به فرهنگ مقابل احترام وتوجه نکند ، فرد مقابل احساس می کند به او وخانواده اش اهانت شده است ، لذا این امر موجب شروع کشمکش واختلاف خواهدشد .

نکته دیگر ، هر کدام ازهمسران ، در خانواده خود به نوع خاصی تربیت شده است . این تربیت در شخصیت هر کدام مۆثر است ؛ حتی در یک خانواده دو خواهر ویا برادر ،دارای شخصیت ، کاملاً یکسان ندارند. هرچند که در زمان خواستگاری زن ومرد به نکات مشترک یکدیگر توجه دارند وسعی می نمایند این اشتراکات بیشتر باشد ؛ ولی به هر حال آنها هر چند شبیه به هم باشند مقداری اختلاف خواهند داشت .

به عبارت دیگر این غیر ممکن است که شخصیت دو نفر کاملاً مثل هم باشند . همان گونه که سر انگشتان افراد تفاوت دارد ، شخصیت های افراد نیز متفاوت است .لذا یکی ازتفاوت هایی که بین زن ومرد وجود دارد ،  تفاوت «فرهنگ خانواده وجامعه » می باشد.

یک زوج برای آن که یک زندگی « عشق محور وآرامش بخش » داشته باشند می بایست :

اولاً: این تفاوت فرهنگ خانواده وتربیتی را  بشناسند .عدم شناخت این تفاوت های فرهنگی وتربیتی موجب ایجاد سوءتفاهم وداوری هایی خواهد شد که منجر به کشمکش ودعوا خواهد شد . در صورتی که اگر بدانند این ویژگی فرهنگی وتربیتی همسرش است ، بازتاب شدید نخواهد داشت وبا گفتگو وحوصله رفتار همسرش را تحمل می کند .

ثانیاً: به این فرهنگ ها مدامی که با دین وشریعت مغایرت ندارد ، احترام بگذارند . زن ومرد باید برای شناسایی این خرده فرهنگ ها یکدیگر را کمک کنند وبه هم بگویند .زن ومرد نباید به این خرده فرهنگ ها بی تفاوت باشند ، بلکه چنانچه مخالف دین نباشد ، در حد وسع خود ،احترام بگذارند . عدم احترام وتوجه به این اختلاف فرهنگ ها موجب مشکلات زیادی در برقراری محبت وعشق بین زن ومرد می شود . بعضی از نزاع های زناشویی ، نشأت گرفته شده از این عدم توجه به اختلاف  فرهنگی وتربیتی  می باشد ، این امر باعث کدورت بین زن یا مرد با خانواده مقابل شده ، در نتیجه باعث درگیری با خانواده همسر می شود ، واین موجب رنجش همسرش خواهد شد . در حالی که با کمی توجه به فرهنگ خانواده  همسرش ، ازاین آسیب در امان خواهند بود.

 

انشاالله در مقاله آیند تأثیر و چگونگی شناخت همسرتان را طرح خواهد شد .

 

برای دیدن کلیپ عشق اولین نیاز زن ،کلیک کنید .

برای دیدن کلیپ زمان های ابراز علاقه ،کلیک کنید.

 

غلامعباس خراسانی

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : tebyan.net