مبلمان منزل یکی از اثاثیه های بزرگ و چشمگیر در خانه شما به حساب می آید بنابراین زیبا بودن آن مساوی با زیبا بودن خانه ی شماست. داشتن یک روکش مناسب برای مبلمان می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی نمای داخلی منزلتان بدهد. در این مقاله قصد داریم به نحوه ی انتخاب روکش و پیراهن مبلمان اشاره ای کنیم:
چه وقت باید لباس بر تن مبلمان کرد؟


زمانی که از رویه مبلمان خسته شده‌اید یا احساس می‌کنید دیگر چندان با چیدمان فعلی منزل هماهنگی ندارند، اما آنقدر هم کهنه و فرسوده نشده‌اند که نیاز به تعویض داشته باشند.
خانواده پرجمعیت و پر رفت‌وآمدی هستید و رویه مبلمان شما زودبه‌زود کثیف می‌شود و نیاز به شست‌وشو پیدا می‌کند.
رویه مبلمان، رنگی روشن دارد و تمیز نگه‌داشتن آن کاری بس دشوار است.
علاقه‌مند هستید تا دست‌کم سالی دوبار (اول بهار و اول پاییز) دکوراسیون خود را تغییر دهید.
یک اختلاف آزاردهنده بین دو بخش از دکوراسیون شما هست. به‌عنوان مثال: فضایی را تصور کنید که مبلمانی تمام پارچه و مدرن دارد در صورتی‌که صندلی‌های غذاخوری در فضایی مشرف، از نوع چوبی کلاسیک است.
در چنین شرایطی تهیه لباسی برای مبلمان یا در واقع روکش اضافه می‌تواند به شما کمک شایانی کند. اما باید توجه داشته باشید که فضا با این رویه جدید، چهره‌ای نو به خود بگیرد تا برای شما و تمامی افراد خانواده جذاب باشد. برای ایجاد این جذابیت، در انتخاب لباس مبل به موارد زیر توجه کنید:
از انتخاب پارچه‌های ارزان قیمت و با‌ کیفیت پایین که پس از چند‌بار شست‌وشو رنگ و فرم خود را از دست می‌دهند بپرهیزید و این تصور را که لباس مبل صرفا پوششی جهت محافظت از رویه اصلی است کنار بگذارید.
توجه داشته باشید که رنگ، موثرترین عنصر در هر دکوراسیونی است، پس رنگی را که برای روکش مبلمان انتخاب می‌کنید باید با رنگ دیگر مبلمان، فرش، پرده و دیوارها هماهنگی داشته باشد.
اگر مبلمان تمام پارچه است و قسمت نشیمن و پشتی آنها جدا می‌شود، بهتر آن است تا این قسمت‌ها را جداگانه روکش کنید. این‌کار سبب می‌شود تا ضمن زیباترشدن مبلمان، شست‌وشوی روکش‌ها هم راحت‌تر انجام شود. در چنین شرایطی بهتر است پارچه‌ای ساده انتخاب کنید، چرا که طرح و نقش زیاد سبب شلوغی، آشفتگی و نهایتا کوچک نشان دادن فضا می‌شود. خصوصا اینکه ما ایرانیان به واسطه فرش‌های زیبای ایرانی به‌اندازه کافی طرح و نقش در فضا داریم! اما قراردادن چند کوسن طرح‌دار به زیباتر شدن فضا کمک می‌کند.
اگر سبک مبلمان کلاسیک است و پشتی و نشیمن آن با پارچه پوشیده شده (معمولا مبلمان کلاسیک فرانسوی به این شکل هستند)، بهتر است روکشی کامل برای آن تهیه کنید و برای هماهنگی بیشتر (از نظر سبکی) با میزپذیرایی و میزهای عسلی، بهتر است از رنگ‌هایی مانند قرمز، زرشکی، انواع سبز و خاکی که در این سبک بیشتر به‌کار می‌رود استفاده کنید. (این رنگ‌ها را هنگام انتخاب رویه اصلی در نظر داشته باشید). البته در میان این رنگ‌های پیشنهادی، می‌توان گفت رنگ خاکی چون خنثی است، با هر رنگی هماهنگ می‌شود. پس اگر منزل شما رنگی دارد که با هیچ یک از رنگ‌های فوق هماهنگ نیست، می‌توانید از رنگ خاکی استفاده کنید.
اگر سبک مبلمان شما از نوع کلاسیک است اما تنها نشیمن آن با پارچه پوشیده شده (برخی از مدل‌های انگلیسی به این شکل هستند) می‌توانید به دو شکل عمل کنید:
می‌توانید به‌صورتی که گفته شد و برای محافظت از فریم چوبی، لباسی برای همه مبل تهیه کنید.
می‌توانید تنها برای قسمت نشیمن، لباس بدوزید به‌طوری که قسمت‌های چوبی آن آشکار باشد. در این حالت محافظت از فریم صورت نمی‌گیرد اما مبلمان در فضا زیباتر به نظر می‌رسد.
امروزه لباس‌های آماده در رنگ‌ها و مدل‌های مختلف در بازار موجود است. اما به شرطی می‌توان از آنها استفاده کرد که کاملا در فرم و شکل مبلمان شما باشند. در غیر‌این‌صورت از افراد حرفه‌ای در امر دوخت‌ودوز لباس مبل کمک بگیرید چرا که دوخت بد این لباس‌ها موجب نازیبا شدن مبل و در نهایت نازیبا شدن فضا می‌شود.
نکته: زمانی‌که پایه‌های مبلمان آشکار است و خط دید چشم از میان آن عبور می‌کند، فضا بزرگتر دیده می‌شود و چون لباس مبل معمولا پوششی یکپارچه است که تمامی قسمت‌های مبل را در‌بر‌می‌گیرد، سبب می‌شود فضایی که مبلمان در آن قرار گرفته کوچک‌تر به‌نظر برسد.
هیچکس شایسته‌تر از شما و خانواده‌تان در دیدن و لذت بردن از زیبایی‌های مبلمان منزل‌تان نیست، پس:
هرگززیبایی‌ها را مخفی و خود را از دیدن آنها محروم نکنید.

منبع : pardad.ir