VOD این امکان را فراهم می‌کند تا کاربر بتواند خارج از چارچوب‌های قدیمی و سنتی مثل برنامه‌ی هفتگی و روزانه تلویزیون‌ها و ماهواره‌ یا حتی محدودیت مکانی و فیزیکی در خانه یا هنگام مسافرت یا مسیر محل کار و با هزینه‌‌ای کاملا مقرون‌به‌صرفه فیلم ببیند.

 در ابتدای معرفی این تکنولوژی، هر کاربر به یک پهنای باند بسیار وسیع نیاز داشت که توان پخش آنلاین ویدیوها را با کیفیتی مناسب داشته باشد. یک تغییر کلیدی، پهنای باند مورد نیاز برای استفاده از تکنولوژی VOD را به شدت کاهش داد و این تکنولوژی را از یک سرویس خاص و محدود برای پخش تلویزیونی به چیزی فراتر و پرکاربردتر تبدیل کرد.

 سیستم VOD می‌تواند محتوا را به صورت بی‌وقفه از طریق یک ست‌آپ باکس دیجیتال یا دستگاه‌های‌ هوشمند هم‌‌چون کامپیوتر، تبلت و گوشی‌های هوشمند ارایه کند. Netflix و Hulu از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های صنعت VOD در جهان هستند. در این سرویس‌ها کاربر می‌تواند با پرداخت هزینه‌ی اشتراکی ماهانه به مجموعه‌ای از فیلم‌ها، نمایش‌های تلویزیونی و سریال‌های تولیدی این شبکه‌ها دسترسی یابد.

 استفاده از سیستم‌های دانلود و پخش VOD تمام ویژگی‌های ابزارهای پخش سنتی و دی‌وی‌دی‌ها را برای کاربر فراهم می‌کند و هر جایی که به اینترنت و دستگاهی با قابلیت پخش VOD دسترسی وجود داشته باشد، امکان تماشای آنلاین فیلم و ویدیو فراهم می‌شود. شرطی که امروزه تبدیل به نکات اولیه زندگی شده است.

VOD بازاری برای بخش خصوصی با محدودیت‌های اندک؛

 تولید و توزیع مستقل فیلم، این روزها با محبوبیت رو به رشدی در حال گسترش است. در یک بازار اشباع‌شده که مملو از محصولات تصویری پرفروش است، فیلم‌سازان فرصت استفاده از سرویس‌های VOD را به عنوان یک سکو توزیع از دست نمی‌دهند. سادگی و سرعت دسترسی به فیلم‌ها، همه‌گیر شدن استفاده از اینترنت پرسرعت و توسعه تکنولوژی و تجهیزات هوشمند، بازار صنعت VOD و توزیع فیلم‌های مستقل را هم‌زمان با رشدی چشم‌گیر و درآمدی فزاینده روبه‌رو کرده است.

05

 در سال‌های اخیر در ایران نیز شرکت‌های مختلفی و متعددی در بخش VOD شروع به کار کرده‌اند که در همین مدت زمان به نسبت کوتاه بخش قابل توجهی از علاقه‌مندان به فیلم و سریال را به خود جذب کرده‌اند.

نماوا سرویس تماشای آنلاین فیلم و سریال

 سخن از محتوای فیلم و انیمیشن و سریال در صنعت VOD، خود به خود نام مجموعه‌های موفقی همچون نماوا را به ذهن می‌راند. نامی که این روزها در میان علاقه‌مندان فیلم و سریال، بسیار به گوش می‌رسد و بدون شک در آینده نیز بیشتر از نماوا خواهیم شنید.

 این VOD علاوه بر به‌روزترین فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی مثل « هیولا » ، « مانکن » و « دل » ، مجموعه‌ای بی‌نقص و به روز از آخرین فیلم‌ها و سریال‌های خارجی را به زبان اصلی یا با دوبله اختصاصی نماوا ارایه می‌کند.عناوین پرطرفداری مثل « مردگان متحرک »،« خانه کاغذی » و « جوکر »؛ این شرکت به دلیل همکاری با بهترین استودیوهای دوبله محصولی ارایه می‌کند که به گونه‌ایست که کاربران این سرویس دوست دارند فیلم‌ها را با دوبله‌ اختصاصی نماوا تماشا کنند.

 آثاری هم‌چون فیلم علمی تخیلی انتقام جویان: پایان بازی، پرفروش ترین فیلم تاریخ هالیوود که بزرگترین پروژه تاریخ دوبله ایران هم بوده و این دوبله جزء ویژگی های جذاب استفاده از نماواست وقتی صدای گرم دوبلورهای قدیمی و نام‌ آشنای تلویزیون را در فیلمی تولید سال ۲۰۱۹ می‌شنویم.

 یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از نماوا ارایه محتوای خارجی متناسب با فرهنگ خانواده ایرانی توسط این شرکت است و با سرمایه‌گذاری خوبی که در این بخش کرده، تیمی حرفه‌ای دارد که با حوصله و سلیقه بسیار فیلم‌ها و سریال‌های خارجی را آماده ارایه می‌کند، به طوری که محتوا در عین پیراستگی با کم‌ترین تغییر و تحریف به کاربران ارایه شود.

 یکی دیگر از بخش‌های جذاب نماوا، بخش مخصوص کودکان است که فیلم‌ها، سریال‌ها، انیمه‌ها و انیمیشن‌های مختص کودکان را با امکان فعال کردن قفل کودک و محدودیت دسترسی ارایه می‌کند و ما والدین می‌توانیم بدون نگرانی و با خاطری آرام این صفحه را در اختیار کودکان خود بگذاریم.چون دوبله‌های نماوا کاملا متناسب با فرهنگ خانواده ایرانی انجام شده است.

 نماوا در آخرین فعالیت اقتصادی خود نیز، با همکاری شاتل، برترین اپراتور ارایه دهنده اینترنت پرسرعت در کشور شرایطی جذاب ارایه کرده است تا کاربران بتوانند به با یک خرید از یک تخفیف خوب و یک سرویس اینترت ارزنده بهره‌مند شوند و با پرداخت حق اشتراک نماوا برای مدت ۶ماه اینترنتی پرسرعت با شرایطی جذاب دریافت کنند، سرویس اینترنتی که برای کاربران نماوا از لحاظ حجم مصرفی نیز رایگان است. اطلاعات بیشتر درباره‌ این همکاری را می‌توانید از شاتل و نماوا پیگیری کنید.

 با توجه به سابقه سیستم VOD در جهان می‌توان گفت پلتفرم VOD و سرویس نماوا در ایران هنوز کودکی نوپاست. نماوا در فرصت کوتاهی که به عرصه فیلم و سینما وارد شده اختلاف خود را با دیگر فعالان این عرصه کمتر و کمتر کرده و با هدف رسیدن به جایگاه نخست صنعت VOD در ایران مسیری درست در پیش گرفته است.

 پیش‌بینی می‌شود در سال‌های پیش رو، هم کیفیت و هم تعداد آثار تولیدی توسط شرکت‌های پلتفرم VOD بالاتر برود و در ادامه کاربران بیشتری به این سرویس جذاب تمایل نشان دهند.