آکاایران: برای دریل کردن، برای عوض کردن لامپ سوخته منزل تان و برای کارهای ساده ای از این قبیل، لازم نیست تعمیرکار به خانه تان بیاورید؛کافی است یک جعبه ابزار در خانه داشته باشید و نحوه استفاده از ابزار را هم بلد باشید....

 

آچار به دست بودن، مهارتی است که برای همه، مخصوصا برای آقایان، یک امتیاز به حساب می آید. خیلی از تعمیرات خانگی را می شود با کمی مهارت و آگاهی انجام داد. اگر شما هم با این حرف موافق اید، با صفحه «خانه سالم» این هفته همراه شوید.

● دریل و ۸ نکته

دریل ابزاری است که در بسیاری از تعمیرات خانگی مورد استفاده قرار می گیرد و در استفاده از آن باید نکات ایمنی را رعایت کرد؛ مثلا هنگام کار با دریل نباید لباس هایی با آستین بلند و گشاد پوشید؛ چون گیر کردن قسمت های شل و آویزان لباس در قسمت چرخان دریل می تواند حادثه جدی ایجاد کند.

 

۱) حتما بررسی کنید که در محل مته سیم برق عبور نکرده باشد.

۲) مساله بعدی شکستن نوک مته است که گاهی بر اثر مهارت نداشتن و استفاده ناصحیح رخ می دهد. بهتر است پیش از استفاده از هر گونه ابزار برقی، از مجهز بودن آن به سیم اتصال به زمین (تخلیه الکتریکی) اطمینان حاصل کنید. وجود نداشتن چنین اتصالی می تواند سبب شوک الکتریکی شود.

 

۳) هنگام استفاده از دریل از عینک ایمنی استفاده کنید.

۴) قبل از دریل کاری، از محکم بسته شدن قطعه کار به گیره یا هر وسیله دیگر اطمینان حاصل کنید.

 

۵) مته ای را اننتخااب کنید که با کارتان مناسب باشد.

۶) با استفاده از یک ابزار نوک تیز مانند درفش محلی که باید سوراخ شود را مشخص کنید. این کار از سر خوردن یا لغزیدن مته در هنگام دریل کاری جلوگیری خواهد کرد.

 

۷) سیم دریل را به برق وصل کنید.

۸) مته را روی خراش ایجادشده قرار داده و دستگاه را روشن کنید. در ابتدا با فشار ثابت و یکنواخت کار کنید تا مته عمل برش را به خوبی انجام دهد. به تناوب برای تمیز کردن براده ها و خنک شدن مته را خارج کنید. زمانی که مته به طرف دیگر سطح کار نزدیک شد، فشار روی دریل را کم کنید و بعد از تکمیل کار، برای جلوگیری از خم شدن یا شکستن مته، دریل در حال چرخش را خارج کرده و سوییچ راه انداز را قطع کنید.

 

 

● چکش و ۳ نکته

 

۱) هر چکش برای کار خاصی طراحی و ساخته می شود و انواع مختلفی دارد اما همه آنها به طور کلی دارای یک دسته و یک وزنه در سر آن دسته هستند و اغلب وزن چکش در همان وزنه سر دسته قرار دارد.

۲) هنگام خرید چکش به این نکته توجه داشته باشید که جنس مرغوبی تهیه کنید. چکش هایی که از فولاد با جنس نامرغوب ساخته شده اند ممکن است پریدگی پیدا کنند و در حین وارد کردن ضربه به اجسام خرد شوند.

 

۳) در حین کار با چکش هم مراقب دست و انگشتان خود باشید و در حین فرود آوردن ضربه با دقت به محل ضربه نگاه کنید.

 

 

پیچ گوشتی و ۵ نکته

۱) پیچ گوشتی ها بین ابزار های دستی بیشترین استفاده را دارند. متاسفانه در عین حال که پیچ گوشتی ها بیشترین استفاده را دارند، بیشترین استفاده ناصحیح هم از آنها صورت می گیرد. اغلب پیچ گوشتی ها به وسیله افراد نیمه ماهر و یا فاقد مهارت که آن را در وضعیت نا مناسب و غیرایمن نگه می دارند، به کار می رود و به علت نداشتن تجربه و بی توجهی این افراد، غالبا نوع و اندازه پیچ گوشتی ای که به کار می برند برای کار مورد نظر مناسب نیست.

 

۲) یکی از مشکلات دیگر گرفتن قطعه کار در کف دست در هنگام محکم کردن پیچ به وسیله پیچ گوشتی است. در این حالت، کافی است که با لیز خوردن دست، پیچ گوشتی در کف دست یا مچ فرو رفته و آسیب و صدمه ایجاد کند. قطعه کار باید در گیره یا وسیله دیگر محکم نگه داشته شود.

۳) پیچ گوشتی ها نباید جز در آن کاری که طراحی شده اند به کار گرفته شوند. برای کارهای الکتریکی، باید پیچ گوشتی هایی با دسته عایق برق استفاده شود ولی این نباید به عنوان حفاظت مطلق در برابر شوک الکتریکی تلقی شود. پیچ ها نباید بیش از حد پیچانده شوند زیرا در آن صورت لغزش آچار اتفاق می افتد.

 

۴) وقتی سر پیچ ها دندانه ای و یا صلیبی است، پیچ گوشتی باید مناسب با آن و اندازه شکاف باشد.

۵) همیشه جنس مرغوب تهیه کنید زیرا آچارها و پیچ و مهره های ساخته شده از مواد نامرغوب تحت فشارعادی بازو، خراب می شوند و ممکن است باعث آسیب دست شده و قطعه کار را هم به دلیل سر خوردن خراب کنند.

 

 

● کاتر و ۳ نکته

 

۱) کاتر وسیله ای بسیار برنده است که برای برش دادن موکت یا کاغذهای ضخیم به کار گرفته می شود.

۲) این وسیله باید از دسترس کودکان دور بوده و همچنین باید حین استفاده از آن بسیار مراقب دست و انگشتان بود.

 

۳) موقع قطع سر کاتر هم به این موضوع توجه کنید که قطعه به آرامی شکسته شده و به طرف چشم شما نپرد. برای قطع سر تیغ کاتر وسایل خاصی وجود دارد و باید حتما از آن استفاده کرد. هرگز نباید این کار را با فشار دادن نوک تیغ روی زمین یا با دست انجام داد.

 

● آچار، پیچ گردان و فازمتر و ۴ نکته

۱) استفاده از آچارها و پیچ گردان هایی که متناسب با کار نباشند و یا فک های آنها خراب باشد ممکن است باعث ایجاد حادثه شوند. باید اندازه صحیح آنها را انتخاب و از آنها خوب نگهداری کرد.

 

۲) اگر یک آچار یا پیچ گردان بسیار بزرگ باشد، هنگام کار ممکن است لیز بخورد و حوادثی به وجود آورد که به جراحات جدی منجر شود.

۳) نباید برای درازتر کردن دسته آچار، لوله به آن وصل کرد زیرا هنگام این کار ممکن است نیروی محرکه بیشتری به کار رود و باعث ایجاد ترک در فک های ابزار شود.

 

۴) فازمتر برای بررسی جریان برق در سیم، مورد استفاده قرار می گیرد. با قرار دادن آن بر سر سیم یا دوشاخه و سپس تماس دست با انتهای آن، در صورت روشن شدن چراغ فازمتر جریان برق وجود دارد. استفاده از این وسیله هنگام انجام کارهای برقی ضروری است.

 

 

   محمدرضا علیزاده

برگرفته از: www.salamat.ir
گردآوری و تنظیم:گروه سبک زندگی آکا ایران
.

منبع : persianpersia.com