معرفی برترین نویسندگان کتاب اولی سال ۲۰۲۰

منبع: ایران آرت

122

1398/11/10

20:01


آبزرور برای هفتمین سال متوالی گروهی از رمان‌نویسان انگلیسی و ایرلندی تازه‌کار که باور دارد موفق خواهند شد را انتخاب کرده است.

ایران آرت: بهار زمانی برای شروع در دنیای کتاب است، به‌ویژه وقتی صحبت از داستان می‌شود. البته نه برای نویسندگان تثبیت‌شده که اغلب تمایل دارند در فصل پاییز از اثر جدید خود رونمایی کنند، بلکه برای داستان‌نویس‌های تازه‌کاری که امیدوارند سالی رونی یا جسی برتون بعدی باشند.

آبزرور برای هفتمین سال متوالی گروهی از رمان‌نویسان انگلیسی و ایرلندی تازه‌کار که باور دارد موفق خواهند شد انتخاب کرده است. فرآیند این انتخاب سختگیرانه بود و تمامی رمان‌های واجد شرایط از لحاظ خوانایی و شایستگی ادبی توسط چندین ویراستار به دقت مورد موشکافی قرار گرفتند. فهرست کتاب‌های ۲۰۲۰ به نظر امیدوارکننده می‌آید و در میان افراد منتخب یک شاعر، یک روزنامه‌نگار، یک معلم سابق و یک بازیگر به چشم می‌خورد.

موضوعات این کتاب‌ها از عشق مدرن در هنگ‌کنگ، بچه‌دزدی در هند و صنعت طلاق در ژاپن تا وحشی‌گری بریتانیای تاچر و قتل در پناهگاه زنان متفاوت است. با نگاه کردن به فهرست افراد منتخب در سا‌ل‌های گذشته متوجه می‌شویم که اطمینان از موفقیت این داستان‌نویسان هرگز بی‌جهت نبوده. فهرست‌های پیشین رمان‌نویسان تازه‌کار شامل رونی، برتون، گیل هانیمن، اما هیلی و سارا کالینز، برنده جایزه کاستای اولین رمان امسال است.

به گزارش ایبنا به نقل از گاردین، دو نفر از نویسندگان منتخب ایرلندی هستند که نشان‌دهنده موج مهیج تازه‌ای از نوشته‌های ایرلندی است که با نویسندگانی نظیر رونی و آنا برنز، برنده جایزه بوکر، آغاز شده است. در میان فهرست منتخب امسال تنها نام دو مرد به چشم می‌خورد. آیا این به این معنی است که روزهای نویسندگان بزرگ مرد سفیدپوست به شماره افتاده؟ باید دید.

پائول مندز؛ نویسنده "شیر رنگین‌کمانی"

تاریخ انتشار: ۳۰ آوریل

می‌گویند آنچه را می‌دانی بنویس و پائول مندز ۳۷ ساله برای اولین رمان خود، "شیر رنگین‌کمانی" چیزهای زیادی برای گفتن داشت. مندز مثل شخصیت اصلی داستان خود، جسی، در سرزمین سیاه و به عنوان یک شاهد یَهُوَه رشد پیدا کرد و در ۱۷ سالگی از گروه کنار گذاشته شد. مندز مثل جسی به لندن نقل مکان کرد و به یک محافظ و کارگر جنسی تبدیل شد، بخشی از یک سفر برای کشف خود که هسته اصلی کتاب او را تشکیل می‌دهد.

او چندین سال وقت صرف تبدیل تجربیات خود به داستان کرد. مندز می‌گوید: "زمان‌هایی بود که چیزی مربوط به زندگی شخصی‌ام را مستقیما می‌نوشتم و باعث می‌شد روی کاغذ با خودم همدردی کنم. چیزهایی در کتاب هست که برایم در واقعیت اتفاق افتاده اما جزئیات آن بسیار متفاوت‌اند."

اَبی دره؛ نویسنده "دختری با صدای رسا"

تاریخ انتشار: ۵ مارس

ابی دره ۳۸ ساله در لاگوس نیجریه به دنیا آمد، جایی که تصمیم گرفت در دانشگاه محلی‌اش فرانسه بخواند. اما مادرش ایده‌های دیگری داشت و در پایان یک تعطیلات تابستانی در بریتانیا دره دید که فریب خورده و باید آنجا بماند تا در دانشگاه ولورهمپتون حقوق بخواند. این روزها او به اندازه کافی لندنی است اما وقتی تازه‌وارد بود، تجربیات مهاجرت خود را در یک وبلاگ می‌نوشت که صدها هزار بازدیدکننده داشت. در واقع این وبلاگ آنقدر موفق شد که او مجبور به حذف آن شد زیرا احساس می‌کرد حریم شخصی‌اش مورد تجاوز قرار گرفته است. جدای از اهمیت استفاده نکردن از نام واقعی در فضای آنلاین، این وبلاگ به او آموخت که واقعا می‌تواند بنویسد، درنتیجه آن را با داستان جایگزین کرد و آنها را با دوستان و خانواده‌اش به اشتراک گذاشت.

"دختری با صدای رسا" پایان‌نامه کارشناسی ارشد نویسندگی خلاقدره در دانشگاه بیرکبک لندن بود و جایزه داستان بث برای نویسندگان نوظهور را کسب کرد. قهرمان داستان آدونی ۱۴ ساله، دختری روستایی است که آرزوی تحصیل دارد. در عوض مجبور به ازدواجی وحشتناک می‌شود که از آن می‌گریزد و به عنوان یک خدمتکار خانگی در لاگوس گرفتار می‌شود. او برای نجات خود باید صدای "رسایش" را بیابد. این رمان برای کلوب کتاب رادیو بی‌بی‌سی انتخاب شده و دره امیدوار است این موضوع نوری به زندگی آدونی‌های واقعی بتاباند.

دیپا آناپارا؛ نویسنده "گشت‌زنی جین در مسیر بنفش"

تاریخ انتشار: ۳۰ ژانویه

دیپا آناپارا در کرالای هند بزرگ شد. او ۱۲ سال به عنوان روزنامه‌نگار در بنگالورو، بمبئی و دهلی کار کرد و گزارشاتی از تاثیر فقر و خشونت مذهبی بر آموزش کودکان تهیه کرد. آناپارا در سال ۲۰۰۸ به لندن نقل مکان کرد و کارشناسی ارشد خود را در رشته نویسندگی خلاق در دانشگاه آنگلیای شرقی آغاز کرد و روی اولین رمان خود "گشت‌زنی جین در مسیر  بنفش" کار کرد. آناپارا خلاصه رمان خود را به جوایز مختلف برای داستان‌های منتشرنشده فرستاد به این امید که قرار گرفتن در فهرست بلند بتواند در پیدا کردن یک نماینده به او کمک کند. او جوایز زیادی ازجمله جایزه داستان لوسی کاوندیش را کسب کرد که از برندگان پیشین آن می‌توان به گیل هانیمن و سارا کالینز اشاره کرد. این رمان مورد مناقصه قرار گرفت و تا کنون به ۲۰ کشور فروخته شده است. همچنین از سوی شخصیت‌های ادبی ازجمله آن انرایت و یان مک‌ایوان مورد تحسین قرار گرفت.

الین فینی؛ نویسنده "همان‌طور که بودی"

تاریخ انتشار: ۱۶ آوریل

نخستین رمان الین فینی، شاعر ایرلندی، "همان‌طور که بودی" در طول یک هفته در یک بخش بیمارستانی آشفته اتفاق می‌افتد. موقعیتی که به‌طور توامان تراژدی و کمدی است. فینی که در اتن‌رای در غرب ایرلند زندگی‌ می‌کند تجربه بیمارستان ماندن را دارد. او می‌گوید: "این رمان به فضایی کاملا داستانی کشیده شد، اما آنچه من در موردش فکر می‌کردم رفاقت بین افرادی بود که در حالت معمول هرگز کنار هم نمی‌ماندند. به‌علاوه هیچکس اتاق خصوصی نداشت، درنتیجه همه چیز را می‌شد شنید."

فینی تا کنون سه مجموعه شعر منتشر کرده و رمان‌های دورریخته زیادی نوشته است. او می‌گوید: "به طرز عجیبی هنگام نوشتن رمان اضطرابی را حس می‌کردم که هنگام نوشتن شعر نداشتم. البته یک دلیل دیگر این بود که خیلی زود و در ۲۲ سالگی بچه‌دار شدم و نوشتن شعر سریع‌تر انجام می‌شد."

بث موری؛ نویسنده "نجات خانم کوچولو"

تاریخ انتشار: ۶ فوریه

بث موری ۴۲ ساله در دربیشایر بزرگ شد و در دانشگاه کمبریج انگلیسی خواند. او دانشگاه را با این آرزو ترک کرد که یک نویسنده کمدی شود. اما در عوض جذب حرفه‌ای در تلویزیون شد و سرانجام به کمپانی تولیدی آر‌دی‌اف تلویزیون پیوست و به کارگردانی خلاق تبدیل شد. وقتی روزهای مرخصی زایمان را طی می‌کرد تصمیم گرفت به آرزوی دیرینه خود یعنی نوشتن رمان جامه عمل بپوشاند و نتیجه یعنی "نجات خانم کوچولو" تبدیل به موضوع حراج ۱۰ ناشر شد و تا کنون در ۱۶ کشور مختلف فروخته شده است. این کتاب درباره جامعه، تنهایی و دوستی‌های غیرمنتظره است.

داگلاس استوارت؛ نویسنده "شاگی بِین"

تاریخ انتشار: ۶ آگوست

داگلاس استوارت در دهه ۱۹۸۰ در گلاسکو بزرگ شد. مادر الکلی‌اش وقتی او ۱۶ سال داشت از دنیا رفت و هرگز پدرش را ندید. او در گالاشیلز نساجی خواند و بعد به کالج رویال هنر رفت. در ۲۰ سال گذشته او به عنوان طراح مد در نیویورک و در برندهای معروف مختلفی نظیر کلوین کلین، رالف لورن و گپ کار کرد. "شاگی بِین" داستان هیو شاگی بِینِ تنها و دست و پا چلفتی و مادر جاه‌طلب و کاریزماتیکش است که سعی در محافظت از یکدیگر و خودشان در میان ناامنی‌ها و وحشی‌گری‌های انگلیس تاچر دارند.

جسیکا مور؛ نویسنده "محافظ"

تاریخ انتشار: ۱۹ مارس

جسیکا مور ۲۷ ساله در برلین زندگی می‌کند اما متولد لندن است و اولین رمانش "محافظ" را زمانی شروع کرد که در دانشگاه منچستر در رشته نویسندگی خلاق درس می‌خواند. "محافظ" داستانی گیرا، پرتنش و پرسرعت است که شخصیت اصلی آن در پناهگاه زنان کار می‌کند. خود مور بعد از پایان دوره لیسانس مدتی برای یک خیریه خشونت خانگی کار می‌کرد. او می‌گوید: "به این فکر می‌کردم که روان‌‌شناس شوم و به یک کار روازنه نیاز داشتم که به رشته‌ای مرتبط منتهی شود. اما از طرفی احساس کردم که به آن کار جذب شدم، چون بسیار فمینیست هستم. اگرچه با نگاه به گذشته احساس می‌کنم فمینیسم من در آن مرحله کاملا رشدنیافته بود." آن نقش تفکر او را توسعه داد. "باعث شد احساس کنم همه چیز به هم متصل است و رد کردن زنان و کنترل آنهاست که زیربنای همه چیز را تشکیل می‌دهد... یک ایدئولوژی پشت آن وجود دارد و نتیجه‌گیری منطقی آن ایدئولوژی، خشونت علیه زنان است."

استفانی اسکات؛ نویسنده "چیزی که از من مانده مال توست"

تاریخ انتشار: ۲۱ آوریل

استفانی اسکات در سنگاپور متولد و بزرگ شد. او برای تحصیل انگلیسی در دانشگاه به بریتانیا رفت و در ادبیات رنسانس تخصص پیدا کرد. زمانی که دکترای خود را در کمبریج شروع می‌کرد، فهمید که نمی‌تواند با ایده "زندانی شدن در یک اتاق زیرشیروانی" روبه‌رو شود و در بانک سرمایه‌گذاری برادران لیمن مشغول به کار شد. شب‌ها تا دیروقت کار می‌کرد، رویای نویسنده شدن می‌دید و سایت‌های مربوط به دوره‌های نویسندگی خلاق را بررسی می‌کرد. سرانجام برای آکادمی فِیبر و برنامه نویسندگی خلاق دانشگاه آکسفورد درخواست فرستاد. "در هر دو جا قبول شدم و تصمیم گرفتم هر دو را دنبال کنم تا به‌طور جدی به نویسندگی بپردازم." اولین رمان اسکات، "چیزی که از من مانده مال توست" به دنیای تیره ازدواج-خراب‌کن‌های ژاپنی می‌پردازد تا داستان عاشقانه عجیب و غم‌انگیزی را روایت کند.

نیشا دولان؛ نویسنده "زمان‌های مهیج"

تاریخ انتشار: ۱۶ آوریل

نیشا دولان که تنها ۲۷ سال سن دارد به‌طرز چشمگیری با اعتماد به نفس است و مطمئن است کارهایش منتشر می‌شوند. او در دوبلین متولد شده و در کالج ترینیتی انگلیسی تحصیل کرده اما هرگز به نوشتن به چشم چیزی بیشتر از سرگرمی که از آن لذت می‌برد نگاه نکرده بود، تا زمانی که در سال آخر تحصیل، دوره نویسندگی خلاق را گذراند. او می‌گوید: "این دوره رویه بازی را عوض کرد. وقتی تمام شد گفتم می‌خواهم یک کتاب بنویسم."

یک سال تدریس انگلیسی در هنگ‌کنگ زمینه و موضوع "زمان‌های مهیج" را فراهم کرد؛ داستان یک مثلث عشقی که همچنین به کشف طبقه‌بندی‌ها، استعمار، زبان و چیزهای بیشتری می‌پردازد. سالی رونی، دوست دولان، فصل اول داستان او را در مجله ادبی‌اش منتشر کرد که هفت ناشر را به سوی او روانه کرد. آیا او رونیِ بعدی است؟ باید منتظر بمانیم تا کتابش در ماه آوریل به کتابفروشی‌ها بیاید.

لوییز هِیر؛ نویسنده "این شهر دوست‌داشتنی"

تاریخ انتشار: ۱۲ مارس

لوییز هِیر ۳۹ ساله در صنعت مسافرت کار می‌کند و کارشناسی ارشد نیمه‌وقت خود در رشته نویسندگی خلاق را از دانشگاه بیرکبک لندن گرفت. اولین رمان او از داستان کوتاهی که ترم اول نوشته بود شکل گرفت. داستانی که در جنوب لندن بعد از جنگ اتفاق می‌افتد و داستان لاری –یک موسیقیدان جوان جامائیکایی- و اِوی، دختری دورگه در همسایگی او را که لاری عاشقش است روایت می‌کند. خود هِیر هم دورگه –نصف نیجریه‌ای و نصف انگلیسی- است. اولین رمان هِیر نژادپرستی و تبغیض آن دوران را به خوبی تصویر می‌کند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو