نگاهی به مکان های دیدنی لالجین و زیبایی های متفاوت این شهر

نگاهی به مکان های دیدنی لالجین و زیبایی های متفاوت این شهر


منبع: آرگا

117

1398/11/15

23:12


لالجین از جمله قطب های گردشگری مهم در همدان است اغلب گردشگران این شهر را به عنوان مهد سرامیک و سفال می شناسند قدمت تاریخی این شهر موجب شده است تا همه گردشگران مکان های دیدنی لالجین را با جود جاذبه های تاریخی مهم آن و فرهنگ غنی بشناسند این شهر دارای آثار سفالی نفیس و با کیفیت است.

شهر لالجین مهم ترین شهر در خاورمیانه است که به لحاظ هنر سفالی و سرامیک از اهمیت بالایی برخوردار می باشد این شهر در مناطق شمالی همدان قرار گرفته است این شهرستان زیبا و پر جاذبه به سه شهر تقسیم شده است شهرهای دیدنی صالح آباد، بهار و لالجین که هر یک از اهمیت توریستی خاص خود برخوردار هستند. مردمان این منطقه مهمان نواز و خون گرم هستند زبان محلی آن ها ترکی است و دارای فرهنگ خاص خود هستند. قرار گرفتن این شهر در دشت های وسیع و هموار موجب شده است تا جذابیت آن برای گردشگران بیشتر شود دو رودخانه مهم با نام های یکه چای و قوری چای در بخش های شمال  جنوب این شهر به جریان افتاده اند و از این رو می توان گفت که این منطقه به لحاظ سرمایه آبی غنی است. مردمان لالجین به کشاورزی مشغول هستند و یکی از مهم ترین هنرهای سنتی و اصیل که در میان آن ها جریان دارد  هنر سفال گری نفیس است این شهر به دلیل برخورداری از هنر سفالگری به عنوان یکی از شهرهای مهم در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

مکان های دیدنی شهر لالجین:

لالجین به دلیل منابع آب زیرزمینی که دارد در دوران صفویان از اهمیت زیادی برخوردار بوده است و از این رو در آن دوران کاریزهای تاریخی ساخته شده اند در حال حاضر این کاریزها موجود می باشند و اهمیت تاریخی دارند. در بسیاری از آثار تاریخی و نقل قول ها اینگونه بیان شده است که شهر لالجین در زمان ورود مغول ها مورد استعمار بوده است و تعدای از مردان این شهر در آن دوران به چین فرستاده شدند در چین به فعالیت هایی همچون سفالگری مشغول بوده اند و از دوران هنر سفالگری در لالجین رواج پیدا کرده است. بعد از بازگشت این هنرآموزان به لالجین و به آموزش این هنر پرداخته اند اما در برخی از کتاب های تاریخی نیز عکس این امر بیان شده است در حقیقت سفالگری در ایران پیشینه ای تاریخی و چند هزار ساله دارد و می توان گفت که ایران مهد سفالگری در دنیا است. از سویی لالجین یکی از مکان های دیدنی همدان و نقاط گردشگری و تفریحی جذاب این استان است که در جذب توریست نقش قابل توجهی دارد.

جاذبه های فرهنگی لالجین

شهر جهانی در سفال:

صنایع دستی و هنرهای سنتی در لالجین از قدمت طولانی برخوردار است از این رو این شهر را به عنوان شهر جهانی در هنر سفالگری می دانند در سال ۱۳۵۹ بازدیدهای زیادی از شهرهای هم ایران همچون لالجین و مشهد انجام شد و در این بازدید هنر سفالگری در این شهرها مورد بررسی قرار گرفته است. در این بررسی ها کارشناسان آمریکایی، آفریقایی، اروپا و آسیا به این نتیجه دست یافته اند که شهر لالجین یک شهر جهانی در حفظ و گسترش هنر سفالگری و سنگ های قیمتی است که این امر در پیشینه تاریخی شپهر لالجین اهمیت زیادی دارد از این رو بسیاری از سفالگری ها به عنوان مهم ترین مکان های دیدنی در لالجین شناخته شده اند.

چشم اندازی از لالجین

یکی دیگر عمده ترین دلایلی که شهر لالجین را به عنوان مهد سفالگری در دنیا معروف کرده است وجود معادن عظیم خاک رس در منطقه است همانطور که می دانید مرغوبیت و کیفیت خاک رس در ساخت سفال های نفیس نقش مهمی دارد با وجود این معادن می توان مرغوب ترین خاک رس با کمترین قیمت خریداری کرد و محصولاتی باکیفیت نیز به مشتریان عرضه کرد.

اقتصاد گردشگری و سفالگری:

شهر لالجین به لحاظ توریستی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است بسیاری از توریست های خارجی و علاقه مند با سفر به این شهر سعی دارند تا از نزدیک با جاذبه ها و فرهنگ غنی مردمان این منطقه آشنا شوند. همانطور که می دانید اصلی ترین عامل جذب توریست در این منطقه نیز وجود هنر و فرهنگ غنی آن است. سفال از مهم ترین دستاورهای لالجینی ها است که از دوران گذشته نیز در میان مردمان این مرز و بوم رواج داشته است و منبعی برای کسب درآمد و سرمایه گذاری آن ها بوده است. فروشگاه ها و مراکز خرید سفال یکی از مهم ترین مکان های دیدنی لالجین و دیدنی های همدان به شمار می آیند که در ادامه به آن اشاره می شود.

 آشنایی با مکان های دیدنی لالجین

بسیاری از کارگاه هایی که در این مناطق مشغول به فعالیت هستند منبع مهمی برای اشتغال زایی و یکی از مکان های دیدنی لالجین می باشند از سویی در کنار هنر سفالینه ها هنری چینی سازی و سرامیک سازی رواج یافته است و این بر اهمیت اقتصادی شهر افزوده است. با توجه به نیازی که مردمان لالجین به سفالگری داشتند در سال ۸۰ شهرک صنعتی سفال راه اندازی شده است در این مجموعه ۵۰۰ واحد صنعتی و تجاری مشغول به فعالیت بوده اند. در حال حاضر نیز این کارگاه ها گسترش یافته اند و به ۱۰۰۰ مجموعه صنعتی رسیده اند که نیاز اساسی مردمان این شهر را برطرف می کنند این واحدهای صنعتی نقش به سزایی در اقتصاد استان ایفا می کنند و سهم مهمی نیز در صادرات دارد تنها سهم اقتصادی این شهر به سفالگری منتهی نمی شود بلکه با وجود رفت و آمدهای تاجران و علاقه مندان این شهر به یک قطب گردشگری و توریستی در همدان تبدیل شده است.

چشم انداز لالجین

از جذابیت ها و مکان های دیدنی لالجین که در سفر خود می توانید از آن ها دیدن کنید می توان به کارگاه ها و فروشگاه هایی اشاره کرد که در گسترش هنر سفالگری نقش مهمی داشته اند و کی قطب مهم در جذب گردشگر هستند. با سفر به لالجین با روستای زیبای دهنجرد آشنا می شوید این روستا از مهم ترین دهستان های سفالگری است و در فاصله ۲ کیلومتری از لالجین قرار گرفته است.

لالجین یکی از مهم ترین شهرهای همدان و یکی از جاذبه های دیدنی همدان است خیلی از گردشگرانی که به لالجین سفر می کنند در سفر خود بازدید از دیدنی های همدان را نیز از یاد نمی برند. با توجه به اینکه همدان یکی از استان های مهم و شناخته شده در ایران است می توان گفت که امکانات گردشگری مهمی در این استان برای گردشگران ارائه می شود امکاناتی همچون محل اقامت در خانه معلم های همدان که با شرایط رفاهی خوبی همراه است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو