آکاآپ: اگر علاقه دارید که حیوان خانگی داشته باشید، لابد گربه یکی از اولین انتخاب های شماست؛ چرا که ملوس بودن این حیوان خانگی دل علاقمندان به حیوانات را می برد. اگر در ذهنتان این است که گربه داشته باشید این مطلب را بخوانید، مزایا و معایب و چگونگی انتخاب گربه را برایتان آورده ایم.

چرا شما می خواهید از یک گربه نگهداری کنید؟

اشخاص به دلایل مختلفی گربه ها را وارد زندگی خود می‌کنند، بعضی از این دلایل خوب هستند و بعضی دیگر نه چندان. در این جا به بررسی بعضی از این دلایل می پردازیم.

دلایل خوب

همراهی و مصاحبت – گربه ها شاید به اندازه بعضی سگ‌ها اجتماعی نباشند اما با این حال گونه آن‌ها را می توان اجتماعی دانست. گربه‌ها همراه خود عشق را به خانه می آورند و لذت های کمی هستند که بتوانند با لذت خواندن کتاب، هنگامی که گربه شما روی پاهایتان لم داده است، رقابت کنند.

سلامتی – زندگی با یک حیوان خانگی برای شما مفید است چرا که باعث کاهش فشار خون و افزایش فعالیت می شود و به شما دلیلی برای بلند شدن از خواب می دهد.

لم دادن گربه

دلایل بد

انگیزه ناگهانی – گاهی یک گربه بی خانمان تصمیم می گیرد که به خانه شما مهاجرت کند. جدا از هیجان و جذابیتی که این اتفاق می تواند داشته باشد شما باید به توانایی خود در نگهداری از این گربه توجه کنید. خیلی از اوقات این گربه‌ها پس از وارد شدن به دوره جوانی و از دست دادن صورت بانمک خود، به بیرون از خانه رانده می شوند.

کودکان – اگر دلیل شما برای قبول سرپرستی گربه خوشحال کردن یکی از بچه هایتان یا دادن درس زندگی به آنان است، لطفا در مورد این تصمیم تجدید نظر کنید.

راحت‌تر از سگ – درست است که به طور کلی نگهداری از گربه‌ها ساده تر از سگ‌ها می‌باشد اما گربه‌ها هم به توجه و علاقه شما نیاز دارند. شاید برای شما این موضوع واضح باشد اما خیلی از مردم فکر می کنند که گربه ها نیاز به تغذیه دائم و چکآپ مداوم در دامپزشکی را ندارند و اگر گربه را برای چند روز به حال خود بگذارند اتافاق خاصی نمی افتد (در اکثر اوقات این تنهایی باعث وحشت حیوان خواهد شد). اگر دلیل شما برای قبول سرپرستی گربه، نگهداری آسان انان است لطفا و دوباره تاکید می کنیم لطفا در تصمیم خود تجدید نظر کنید.

اصول نگهداری گربه

گربه حیوانی عموما مستبد خود پسند راحت طلب فضول مغرور زود آشنا و نمک نشناس توصیف می شود این حیوان مرموز و اسرار آمیز علی رغم بی صفتی اش از حیوانات مفید به شمار می رود علاوه بر این حیوانی زیبا و ملوس است که با حرکات و سکنات دلنشین مایه انبساط خاطر صاحب خود می شود از شگفتیهای گربه این که همیشه در حال استراحت است معهذا هر لحظه که بخواهد مانند پلنگ چابک و چالاک می شود نرمش و انعطاف او به حدی است که دانشمندان گربه را ماری می دانند که روی چهار پا راه می رود گربه متعادل ترین حیوان روی زمین است و این تعادل خارق العاده اش سبب می شود حیوان را در هر حالت که رها نمائید روی چهار دست و پا فرود آید این حیوان فوق العاده حسابگر است و تا در چیزی مطمئن نباشد قدم فراتر نمی گذارد .

آهسته و حساب شده قدم بر می دارد و با هر قدمی دقیقا به اطراف خود نگاه می کند گربه بر خلاف قوه بینائی از حس بویائی و شنوائی بسیار قوی برخوردار است اگر این حیوان خوب نگهداری شود و به طرز صحیح تربیت گردد نه تنها مفید واقع خواهد شد بلکه تا زنده است مایه انبساط خاطر شما خواهد بود گربه ها بویژه نژادهای مو کوتاه آن در مقایسه با سایر جانوران به مراقبت کمتری نیاز دارند گربه ها تمیز پرتوان دوست داشتنی چالاک و مستقل هستند.

تحقیقات پزشکی نشان داده است که حیوانات خانگی علاوه بر اینکه همدمی برای افراد سالمند می باشند باعث افزایش طول عمر آنها نیز می گردند به عقیده بسیاری از صاحبنظران گربه حیوانی ایده آل است و مراقبت از آن آسان است گربه به عنوان یک حیوان تکامل یافته می تواند بصورت وحشی زندگی کند و این سرشت موکد آن است که گربه ها می توانند براحتی از خود محافظت کنند با وجود این به منظور برقراری رابطه ای طولانی با گربه ها رعایت نکات زیر مفید است :

نگهداری گربه خانگی

۱ – گربه را اخته کنید و بطور منظم در برابر بیماری های روده ای کشنده واکسینه کنید.

۲ – موهای گربه را حداقل روزی یکبار تمیز کنید در مورد موی گربه های مو بلند این عمل را دو بار در روز انجام دهید.

۳ – اگر گربه شما بیشتر وقتش را در خانه سپری می کند یک بستر خاکی برایش فراهم نمائید تا در آن ادرار یا مدفوع نماید و روزانه آنرا تمیز کنید.

۴ – غذا دادن به گربه باید در زمان و مکان خاصی صورت گیرد و همیشه برای غذا دادن به گربه از ظرفهای تمیز استفاده کنید زیرا گربه حیوان مشکل پسندی است.

۵ – آب تمیز و تازه همیشه در دسترس گربه باشد شیر ضروری نیست.

۶ – جای خواب راحت و گرمی برای گربه مهیا کنید و ترجیحا به وسیله روزنامه بپوشانید و آنرا روزانه عوض کنید.

۷ – گربه را در صورت نیاز برای معاینه و یا درمان بیماریهای انگلی نزد دامپزشک ببرید.

۸ – اگر گربه خودش غذایش را شکار می کند هر شش ماه یکبار آنرا نزد دامپزشک ببرید.

طرز نگهداری گربه خانگی

معاینه گربه قبل از انتخاب : قبل از انتخاب گربه به عنوان یک حیوان خانگی به منظور اطمینان از سلامت آن یکسری اقدامات بایستی صورت گیرد :

۱ – روی موی گربه دست بکشید موی گربه باید صاف و غیر نمدی باشد همچنین موی گربه را از جهت آلودگی به کک و سایر موجودات بررسی نمائید.

۲ – گوش بچه گربه باید تمیز و خشک باشد.

۳ – چشمها باید تمیز و براق باشند بینی هم باید مرطوب باشد.

۴ – گربه سالم دارای دهان صورتی و دندانهای سفید است.

۵ – دم گربه را بلند کنید و ناحیه مقعد را به منظور علائم اسهال مورد بررسی قرار دهید.

۶ – با یک دست به آرامی زیر شکم گربه را لمس کنید این ناحیه باید گرد بوده و سفت نباشد.

8 نکته مهم که در نگهداری از گربه باید بدانید!

نگهداری از حیوانات از زمان های بسیار دور برای امور مختلفی توسط انسان ها صورت میگرفت. از اسب ها برای جابجایی، از سگ ها برای نگهبانی، از دام ها برای تهیه ی غذا و از گربه ها تنها چون موجوداتی همدم و دلنشین هستند. اما نگهداری از هر موجود زنده ای نکاتی دارد که باید با رعایت ان ها، ایمنی و سلامت حیوان را تضمین کرد.

اگر شما هم به گربه ها علاقه مند هستید و میخواهید یکی از آن ها را در منزل خود نگهداری کنید بهتر است تا این مقاله از پتچی را بخوانید و با 8 نکته ی مهم که درباره ی نگهداری گربه باید بدانید آشنا شوید.

گربه را اخته کنید و مرتب او را برای چک آپ بیماری های روده پیش دکتر ببرید.

گربه ها نیز مانند هر موجود زنده ی دیگر برای بقای نسل خود نیازمند تولید مثل هستند اما شما که دوست ندارید این مرحله برای گربه ی خانگی تان اتفاق بیفتد. اگر نمیخواهید این امر صورت بگیرد پس بهتر است تا در زمان مناسب نسبت به اخته کردن گربه خود (چه نر و چه ماده) اقدام کنید.

گربه ها حیواناتی هستند که روده هایی بسیار تحریک پذیر دارند پس باید به غذای ان ها دقت کافی داشته باشید و هم چنین مرتب آن ها را برای چک آپ روده هاشان به دکتر ببرید.

نگهداری از گربه (1)

مرتب کردن موهای گربه

گربه ها حیواناتی هستند که ریزش مو دارند. اغلب این موها توسط گربه لیسیده و خورده میشوند و بعد ها گلوله ی مو از بدن گربه دفع میشود با این حال سعی کنید روزی یک بار (اگر گربه مو کوتاه است) یا دو بار (اگر گربه مو بلند است) موهای گربه تان را شانه کنید. این عمل به تمیز ماندن گربه کمک و از شپش گرفتن او جلوگیری میکند.

بستر مناسب برای دفع ادرار و مدفوع

همانطور که میدانید حیوانات مخصوصا گربه ها زمانیکه میخواهند ادرار یا مدفوع خود را دفع کنند نیاز به محیطی خاکی دارند پس اگر گربه ی شما تمام زمان خود را در آپارتمان به سر میبرد این محیط را درون خانه برای وی فراهم کنید تا این کار را انجام دهد. سعی کنید این محل را کاملا تمیز نگهدارید. اگر خانه تان ویلایی است و باغچه دارید پس محلی را بیرون از خانه برای او فراهم کنید.

نگهداری از گربه (1)

غذا

غذا دادن به حیوان خانگی مقوله ی بسیار پیچیده ای است که به صورت تخصصی در مقاله ای دیگر در این خصوص صحبت شده است. غذا دادن به گربه ها در سنین مختلف، متفاوت است. اما نکته ی مشترک بین تمام این دوره ها این است که همواره در ظروف تمیز و در جای به خصوصی به گربه ی خود غذا دهید.

گربه ها بیشتر از هر حیوان دیگری روی مقوله ی غذایی خود حساس هستند و اگر این مساله را جدی نگیرید ممکن است گربه ی شما از خوردن امتناع کند و دچار مشکل تغذیه شود. برای دوری از این امر بهتر است تا با پزشک مخصوص گربه ها صحبت کنید و یک برنامه ی غذایی برای گربه ی خود تهیه کنید.

آب

همیشه در کارتون ها نشان داده شده که گربه ها در حال خوردن شیر هستند و انگار این تنها غذایی است که این حیوانات نیاز دارند. باید بگوییم که این یک تصور غلط است. گربه ها مانند هر موجود زنده ی دیگر نیاز به مواد غذایی متنوعی دارد. از جمله ی این مواد آب است.

گربه ها پس از آن که مرحله ی نوزادی را گذراندند بسیار کم میل به نوشیدن شیر دارند و اغلب اوقات برای رفع تشنگی خود آب مینوشند. پس همواره برای گربه ی خود در ظرف تمیز و قابل دسترسی آب بگذارید.

نگهداری از گربه (1)

جای خواب

اگر میخواهید گربه ای شاد داشته باشید و از گربه های بداخلاق و عبوس بیزار هستید پس بهتر است تا بستر مناسبی برای خواب گربه تان فراهم کنید. این مکان باید گرم و نرم باشد و ترجیحا با روزنامه آن را بپوشانید. دقت کنید که در مکان مناسبی از خانه قرار گرفته باشد تا گربه احساس دوری از اعضا نکند و بداخلاق نشود. ترجیحا این مکان را هر روز تمیز کنید.

دامپزشک

با این که گربه ها حیوانات تمیزی هستند و ما نیز تاکید بر تمیز نگهداشتن ان ها داریم با این حال ممکن است گربه شما به بیماری های انگلی و یا همانطور که قبل تر گفتیم روده ای دچار شوند پس بهتر است تا برای جلوگیری از این اتفاق گربه ها را مرتب برای معاینه پیش دامپزشک ببرید.

نگهداری از گربه (2)

غذای غیر خانگی

ممکن است شما از آن دسته آدم هایی باشید که اجازه میدهید گربه تان برای فراهم کردن غذای خود به شکار بپردازد. اگر چنین کاری میکنید بهتر است تا گربه را هر 6 ماه یک بار نزد دامپزشک ببرید.

دقت کنید که با رعایت این نکات میتوانید گربه ای سالم و شاد داشته باشید و شما نیز بالطبع روحیه ای شاد پیدا خواهید کرد. چرا که گربه ها حیواناتی بسیار خوش مشرب هستند و زمان زیادی را میتوانید کنار آن ها بگذرانید.