قرص اورژانسی اووسیز؛ عوارض، تداخل دارویی و نحوه مصرف

منبع: ستاره

241

1398/11/18

15:22


قرص اورژانسی اووسیز از داروهای پیشگیری‌ از بارداری است که در شرایط اورژانسی مصرف می‌شود. قرص اووسیز در ۲ دوز 0.75 و 1.5 میلی گرم در بازار موجود است و مصرف آن تا حد زیادی در جلوگیری از بارداری موفقیت‌آمیز است. حالت تهوع از مهمترین عوارض قرص اووسیز است.

ستاره | سرویس سلامت - این روزها داروها و ابزارهای مختلفی به منظور پیشگیری از بارداری ناخواسته روانه بازار شده‌اند که هر فرد با توجه به شرایطی که دارد می‌تواند از هر کدام از آن‌ها استفاده کند. خانم‌ها به این منظور معمولا از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند که این قرص‌ها به دو دسته معمولی و اورژانسی تقسیم بندی می‌شوند. قرص اورژانسی اووسیز نمونه‌ای از این داروهاست که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.


آنچه در این مطلب خواهید خواند:
۱. معرفی قرص اووسیز
۲. موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی
۳. نکات لازم برای مصرف
۴. پاسخ به سوالات متداول


قرص اورژانسی



قرص اورژانسی اووسیز چیست؟

قرص لوونورژسترول (Levonorgestrel) با نام لونژیل یا اووسیز از داروهای ضدبارداری حاوی پروژستین است که باعث مهار تخمک‌گذاری شده و با ضخیم شدن دیواره رحم و افزایش چسبندگی مخاط دهانه رحم از بارداری و لانه‌گزینی جلوگیری می‌کند. در نظر داشته باشید همانظور که از نام آن مشخص است این روش یک روش اورژانسی است؛ یعنی شما زمانی باید از این قرص استفاده کنید که ناخواسته در برابر باردار شدن قرار گرفته‌اید، نه اینکه هر بار بی‌موالات و بی‌دقت رابطه جنسی برقرار کنید و بلافاصله به روش اورژانسی روی آورید. در واقع اگر نزدیکی بدون حفاظت داشتید یا مثلا کاندوم پاره شد و شک به بارداری داشتید باید از این روش استفاده کنید.

نام‌های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

 نام‌های تجاری
 Mirena - Plan B - Kyleena - Skyla
 موارد مصرف
 پیشگیری از بارداری
 عوارض  درد شکم یا گرفتگی، درد یا حساسیت در پستان‌ها (احساس سنگینی)، سرگیجه، حالت تهوع، لکه بینی، پریود نامنظم، افسردگی، ورم و تغییرات وزن (مرجع: 1)
 اختلال دارویی  آمپرنواویر، فوزامدرنیر، کاربامازپین، اتوتین، فبلامات، اکسکروبازپین، فنیتوئین، توپیرامات، مدافینیل، پیوگلیتازون، ریفابوتین، ریفامپین، ریفپنتین، وارفارین (مرجع: 2)


مقدار و نحوه مصرف مصرف قرص اورژانسی اوسیز

این قرص در دو دوز ۰/۷۵ و ۱.۵ میلی‌گرم تولید می‌شود. اگر دوز ۰/۷۵ میلی‌گرمی را استفاده می‌کنید، یا ۲ عدد باهم مصرف کنید یا بین هر عدد ۱۲ ساعت فاصله بندازید؛ اگر از دوز ۱.۵ میلی‌گرمی آن استفاده می‌کنید، مصرف ۱ عدد قرص کافی است. "به طور کلی بهترین زمان مصرف این قرص در بازه‌ زمانی ۱۲ ساعت بعد از رابطه جنسی محفاظت نشده است." در نظر داشته باشید که مصرف این قرص نهایتا تا ۷۲ ساعت پس از رابطه جنسی محافظت نشده موثر واقع خواهد شد.

قرص لوونورژسترول


نکاتی که در ارتباط با مصرف قرص اووسیز باید بدانید

  1. استفاده از این روش می‌تواند باعث تغییر در زمان قاعدگی شود؛ لذا اگر تأخیر قاعدگی بیش از ۷ روز شود احتمال بارداری وجود دارد و برای انجام مشاوره و تست بارداری باید به پزشک مراجعه کرد.
  2. چنانچه به بیماری‌هایی مثل سرطان سینه یا سرطان رحم، تومورهای کبدی، خونریزی واژینال، فشارخون کنترل نشده، اختلالات ترومبوفلبیت، انفارکتوس مغزی و قلبی مبتلا هستید مصرف این دارو برای شما ممنوع است.
  3. اگر تا دو ساعت پس از مصرف این قرص استفراغ کردید مجددا این قرص را مصرف کنید. ولی اگر بعد از این زمان استفراغ کردید دیگر نیازی به مصرف مجدد نیست؛ چرا که در این فاصله زمانی قرص جذب بدن شما شده است.
  4. به هنگام مصرف این قرص سعی کنید گرسنه نباشید.
  5. در‌صورت عدم بروز قاعدگی طی ۴۵ روز، انجام آزمون بارداری ضروری است.
  6. در صورت خونروی‌ بیش از حد یا خونروی بین دوره‌های قاعدگی، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.
  7. در صورتی که تخمک بارور شده در رحم لانه گزینی کرده باشد، استفاده از این قرص باعث پیشگیری از بارداری نخواهد شد.

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتیکه تجربه مصرف این قرص اوسیز و یا دیگر نمونه‌های قرص اورژانسی را داشته‌اید، نظرات و دیدگاه‌های خود را در این‌باره با دیگر خوانندگان مجله "ستاره" در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

پاسخ به سوالات متداول

۱. تا چه مدت این قرص در سیستم بدن شما فعال است و می‌توانید با خیال آسوده رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید؟

پاسخ: مصرف این قرص تنها یکبار پس از هر رابطه محافظت نشده موثر است و لازم است پس از برقراری هر رابطه جنسی محافظت نشده، ظرف ۷۲ ساعت مجدداً این قرص را مصرف کنید.

۲. آیا برای کاهش درد و گرفتگی پس از مصرف قرص اورژانسی می‌توان از قرص ایبوپروفن استفاده کرد؟

پاسخ: بله ایرادی ندارد.

برگرفته از: drugs

هشدار جدی: پاسخ‌های داده شده (در قسمت نظرات) به کاربران عزیز، تنها جنبه اطلاع‌رسانی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی‌شوند؛ لذا نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. اگر شما هر گونه نگرانی در مورد وضعیت سلامتی خود دارید، بهتر است این موضوع را مستقیما با پزشک خود و یا یک متخصص بهداشت و درمان، در میان بگذارید. در عموم موارد، تشخیص صحیح پزشکی تنها توسط معاینه حضوری و دقیق و انجام آزمایش‌های مورد نیاز امکان‌پذیر است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو