سیاتیک چیست؟ روش‌های تشخیص، عوارض و جلوگیری از سیاتیک

منبع: نمکستان

128

1398/11/27

02:31


سیاتیک به دردی اطلاق می شود که در مسیر عصب سیاتیک بروز می کند، که از ناحیه تحتانی کمر از طریق باسن و باسن شما و یا پایین هر پا شاخه می شود.

نمکستان: سیاتیک به دردی اطلاق می شود که در مسیر عصب سیاتیک بروز می کند، که از ناحیه تحتانی کمر از طریق باسن و باسن شما و یا پایین هر پا شاخه می شود. به طور معمول، سیاتیک فقط در یک طرف بدن شما تأثیر می گذارد. سیاتیک اغلب در مواردی اتفاق می افتد که یک دیسک فتق، استخوان در ستون فقرات یا باریک شدن ستون فقرات (تنگی ستون فقرات) بخشی از عصب را فشرده می کند.

این امر باعث ایجاد التهاب، درد و اغلب بی حسی در پا آسیب دیده می شود. اگرچه درد همراه با سیاتیک می تواند شدید باشد، اما اکثر موارد در طی چند هفته با درمان های غیر جراحی برطرف می شوند. افرادی که سیاتیک شدید دارند و این امر با ضعف قابل توجه پا یا تغییرات روده یا مثانه همراه است، ممکن است پزشک به آن ها جراحی را پیشنهاد کند.

سیاتیک چیست؟ روش‌های تشخیص، عوارض و جلوگیری از سیاتیک

علائم سیاتیک

دردی که از ستون فقرات تحتانی (کمر) شما به سمت باسن و پایین عقب پای شما تابیده می شود، مشخصه سیاتیک است. ممکن است ناراحتی را تقریباً در هر نقطه در امتداد مسیر عصبی احساس کنید، اما به ویژه احتمال دارد که مسیری را از کمر به پشت باسن و پشت ران و ساق پا خود حس کنید.درد می تواند به طور گسترده ای متفاوت باشد، از یک درد خفیف گرفته تا احساس تشدید، احساس سوزش یا احساس دردناک. گاهی اوقات می تواند همراه با احساس گرگی یا شوک الکتریکی باشد.

هنگام سرفه یا عطسه می تواند بدتر شود و نشستن طولانی مدت می تواند علائم را تشدید کند. معمولاً فقط یک طرف بدن شما تحت تأثیر قرار می گیرد. برخی از افراد همچنین در ناحیه پا یا پا دچار بی حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف عضلات هستند. ممکن است در یک قسمت از پای خود درد داشته باشید و در قسمت دیگر بی حس باشید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

سیاتیک خفیف معمولاً با گذشت زمان از بین می رود. اگر اقدامات خودمراقبتی نتواند علائم شما را کاهش دهد یا اگر درد شما بیش از یک هفته ادامه داشته باشد، با پزشک خود تماس بگیرید اگر شدید باشد یا به تدریج بدتر شود. یا درد ناگهانی و شدید در کمر یا پا و بی حسی یا ضعف عضلانی در پا دارید، درد ناشی از آسیب شدید ، مانند یک تصادف رانندگی است و در کنترل روده یا مثانه مشکل دارید.

علل درد سیاتیک

  • فتق دیسک نخاعی
  • فتق دیسک
  • چرخش استخوان و دیسک های باریک در ستون فقرات
  • چرخش استخوان روی ستون فقرات

سیاتیک هنگامی رخ می دهد که عصب سیاتیک، معمولاً توسط دیسک فتق در ستون فقرات شما یا با رشد بیش از حد استخوان (چرخش استخوان) بر روی مهره ها قرار گیرد. به ندرت، عصب می تواند توسط یک تومور فشرده شود یا در اثر بیماری مانند دیابت آسیب ببیند.

عوامل خطرناک

عوامل خطر برای سیاتیک شامل موارد زیر است:

سن. تغییرات وابسته به سن در ستون فقرات، مانند دیسک فتق و خلط استخوان، شایع ترین دلایل سیاتیک است.

چاقی با افزایش استرس روی ستون فقرات، وزن اضافی بدن می تواند در تغییرات ستون فقرات که باعث ایجاد سیاتیک می شود، کمک کند.

اشتغال. شغلی که شما را مجبور به پیچاندن پشت خود، حمل بارهای سنگین یا رانندگی وسیله نقلیه موتوری برای مدت طولانی می کند ممکن است در سیاتیک نقش داشته باشد، اما هیچ مدرک قطعی در مورد این پیوند وجود ندارد.

نشستن طولانی مدت. افرادی که به مدت طولانی می نشینند و یا سبک زندگی کم تحرکی دارند، بیشتر از افراد فعال در معرض سیاتیک هستند.

دیابت. این حالت که در نحوه استفاده بدن از قند خون تأثیر می گذارد، خطر آسیب دیدگی عصبی را افزایش می دهد.

سیاتیک چیست؟ درد سیاتیک درمان سیاتیک

عوارض درد سیاتیک

اگرچه بیشتر افراد به طور کامل از سیاتیک بهبود می یابند، اما اغلب اگر بدون درمان باقی بماند، سیاتیک به طور بالقوه می تواند باعث آسیب دائمی عصب شود. اگر دارید درد شما شامل مواردی مانند از دست دادن احساس در پای آسیب دیده، ضعف در پای آسیب دیده و از بین رفتن عملکرد روده یا مثانه است بیشتر مراقب باشید.

جلوگیری از سیاتیک

همیشه نمی توان از بروز سیاتیک جلوگیری کرد و ممکن است بیماری عود کند. موارد زیر می تواند نقش اساسی در محافظت از کمر شما داشته باشد: به طور منظم تمرین کن. برای محکم نگه داشتن پشت، به عضلات اصلی خود یعنی عضلات موجود در شکم و کمر که برای وضعیت مناسب و تراز کردن مناسب هستند، توجه ویژه ای کنید.

از پزشک خود بخواهید فعالیت های خاصی را توصیه کند. هنگام نشستن وضعیت مناسب را حفظ کنید. صندلی با پشتی خوب، بازو و پایه مفصل گردنده را انتخاب کنید. در نظر بگیرید که یک بالش یا حوله را در قسمت کوچک پشت خود قرار دهید تا منحنی طبیعی آن حفظ شود. زانو و باسن را در سطح خود نگه دارید. از مکانیک بدن خوب استفاده کنید. اگر مدت طولانی ایستاده اید، هر از گاهی یک پا را روی جعبه کوچک استراحت دهید.

وقتی چیزی سنگین را بلند می کنید، اجازه دهید اندام تحتانی خود کار را انجام دهد. مستقیم و پایین حرکت کنید پشت خود را صاف نگه دارید و فقط در زانو خم شوید. بار را نزدیک بدن خود نگه دارید. از بلند کردن و پیچاندن همزمان خودداری کنید. اگر جسم سنگین است، یک نفر را برای کمک به خود پیدا کنید بلند کردن را پیدا کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو