نقد فیلم بلادشات (Bloodshot)

« بلادشات » جدیدترین عنوان کامیک بوکی است که در سینما مورد اقتباس قرار گرفته. نکته جالب اما اینجاست که این شخصیت اَبَرقهرمانی، نه متعلق به کمپانی مارول و نه DC ، بلکه مربوط به انتشارات دیگری به نام ولینت کامیکس (Valiant Comics) است و برای رقابت با دیگر اَبَرقهرمانان به سینما قدم گذاشته است. نخستین بار خبر ساخته شدن فیلم « بلادشات » در سال 2012 منتشر شد. اما مشکلات فیلمنامه و سرمایه گذاری بر روی پروژه، مدت زمان پیش تولید را سالها به تعویق انداخت.در سال 2017 که پیش تولید « بلادشات » با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفت، اعلام شد که جرد لتو به عنوان نقش اصلی فیلم انتخاب شده است اما یک سال بعد، سازندگان از جایگزینی وین دیزل به عنوان نقش اصلی فیلم سخن گفتند و در نهایت فیلم حالا به اکران عمومی درآمده است.

داستان فیلم درباره سربازی به نام ری گریسون ( وین دیزل ) است که پس از انجام یک ماموریت آزاد سازی گروگان ها در کشور کنیا، توسط مردی به نام مارتین ( توبی کبل ) دزدیده شده و به همراه همسرش به قتل می رساند. پس از این ماجرا، ری به صورت اسرار آمیزی از مرگ به زندگی باز می گردد و متوجه می شود یک دکتر به نام امیل هارتینگ ( گای پیرس ) با استفاده از میکرو بیوتکنولوژی، او را با قابلیت های اَبَرانسانی به زندگی بازگردانده است. اما ری پس از بازگشت به زندگی، در ابتدا گذشته اش را به خاطر نمی آورد اما پس از مدتی وضعیت گذشته در ذهنش شکل می گیرد و تصمیم می گیرد به سراغ انتقام برود اما...

نقد فیلم بلادشات (Bloodshot)

« بلادشات » مجموعه ای از بدترین ویژگی هایی که آثار امروز اَبَرقهرمانی به سختی سعی می کنند از آن بگریزند را یکجا در خود جمع کرده و روانه سینما کرده است! بخش زیادی از این اشتباهات را باید متوجه انتخاب دیو ویلسون به عنوان کارگردان فیلم بدانیم. کارگردانی که « بلادشات » نخستین تجربه سینمایی و اصولاً فیلمسازی او محسوب می شود. ویلسون پیش از این سازنده صحنه های سینماتیک بازیهای کامپیوتری نظیر « بایوشاک » و « مَس افکت » بوده و تجربه مهمی به عنوان فیلمساز در پشت دوربین نداشته است و همین بی تجربگی، اثر خودش را بر روی فیلم « بلادشات » گذاشته است.

فیلمنامه « بلادشات » سرشار از حفره های گوناگون از منطق روایی گرفته تا شخصیت پردازی است. شخصیت اصلی داستان که می بایست قلب تپنده فیلم اَبَرقهرمانی باشد، در اینجا منفعل، گیج و سرگردان است و حتی تا انتهای داستان نیز از حجم سرگردانی اش کاسته نمی شود. او پس از اینکه مانند آلکس مورفی در فیلم « پلیس آهنی » کشته می شود و به زندگی باز می گردد، تصاویر مبهمی از گذشته به یاد می آورد و به محض اینکه به دلایل نامشخص، اطلاعاتی را بدست می آورد، راهی کارزار مرگ می شود تا چند انسان را روانه آن دنیا کند و فیلم هم به همین بهانه کمی اکشن خلق کند. این چرخه در طول فیلم بارها تکرار می شود و انسانهای مختلف به مقابل دوربین می آیند تا بکشند یا کشته شوند، چیزی شبیه به همان بازیهای کامپیوتری هک اند اسلش!

بلادشات (Bloodshot)

سکانس های اکشن فیلم ضعیف و بسیار اغراق شده هستند و همین کیفیت ساخت عجیب و غریب شان است که تا حد زیادی از جذابیت شان کاسته است. دیو ویلسون که سابقه طولانی به عنوان یک گیمر در صنعت بازیهای کامپیوتری داشته، در اینجا نیز به نوعی ایده های گیمینگ را به داستان اضافه کرده و در هنگام مبارزه آنها را دائم با صحنه های اسلوموشن و جلوه های ناکارآمد گرافیکی تلفیق کرده که نتیجه شاید در یک بازی هیجان انگیز باشد اما بر روی پرده سینمایی ناکارآمد است. وی در طول داستان نیز به خوبی این نکته را به اثبات می رساند که علاقه شدیدی به سری بازیهای « مورتال کمبت » دارد و شبیه سازی جالبی از سقوط شخصیت ها از آسمانخراش در حالی که مشغول مبارزه و لگد زدن به یکدیگر هستند انجام داده است!

نکته جالب دیگری که در هنگام تماشای « بلادشات » رخ می دهد این است که تماشاگر کوچکترین اهمیتی به سرنوشت شخصیت اصلی داستان نمی دهد به این دلیل که او فاقد شخصیت پردازی است و کلیشه های شخصیت سرباز در او دمیده شده که همان هم پس از بازگشت به دنیا از دست می رود و سرگردانی ثمره آن می شود. این قضیه زمانی جالب تر می شود که در هنگام تماشای مبارزه او با شخصیت منفی یا همان " بَدمن " داستان، اهمیتی به پیروزی خیر و شر نمی دهیم به این دلیل که دو طرف ماجرا ارتباط ذهنی با مخاطبشان برقرار نکرده اند. به همین دلیل تماشاگر تنها از کتک کاری آدمهای روی پرده لذت می برد و اهمیتی به اینکه چه کسی کتک می زند یا می خورد نمی دهد!وین دیزل به عنوان بازیگر اصلی فیلم، یکی از بازیهای بد خودش را در فیلم « بلادشات » انجام داده است. دیالوگ های سطحی و اَکت های عجیب و غریب دیزل در هنگام اعتراض و انتقام جویی، به سختی می تواند باعث خنده تماشاگران نشود. دیگر بازیگران فیلم از جمله گای پیرس نیز توفیق چندانی در فیلم کسب نکرده اند و هم پای وین دیزل در سقوط فیلم شریک بوده اند.

https://moviemag.irhttp://bia2safa.net/goto/file/image/1387798

« بلادشات » اثر ضعیف و فراموش شدنی است که بی تجربگی کارگردان آن را به مرز سقوط رسانده است. جلوه های ویژه بد و مهمتر از همه کارگردانی بد صحنه های اکشن به همراه فیلمنامه ای که سرشار از حفره های بزرگ و کوچک است، از « بلادشات » اثری ساخته که به هیچ عنوان نمی توان آن را جدی گرفت. شاید برای لذت بردن از فیلم نیاز باشد که خیلی به صحبت آدمهای داستان توجه نکنید و صرفاً اجازه دهید آنها به جان هم بیفتند تا کمی زد و خورد ببینید؛ بی آنکه برایتان مهم باشد چه کسی زده و چه کسی خورده!

 

10

                                                        

imdb logo22

 

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

بلادشات (Bloodshot)

bloodshot بلادشات

کارگردان : Dave Wilson

نویسنده : Eric Heisserer، Jeff Wadlow

بازیگران :

Vin Diesel...Ray Garrison / Bloodshot

Eiza González...Katie / KT

Sam Heughan...Jimmy Dalton

Toby Kebbell...Martin Axe

رده سنی : PG-13 (مناسب برای افراد بالای 13 سال)

ژانر : اکشن

زمان : 109 دقیقه