کولپوسکوپی رحم چگونه انجام می شود و چقدر هزینه دارد؟

منبع: نیک شو

168

1399/1/11

16:57


کولپوسکوپی رحم چگونه انجام می شود و چقدر هزینه دارد؟

کولپوسکوپی رحم چگونه انجام می شود و چقدر هزینه دارد؟

کولپوسکوپی معاینه ای است که توسط پزشک با استفاده از میکروسکوبی که دارای دو دوربین بر روی یک پایه است برای بررسی دهانه واژن انجام می شود. بسیاری از زنان به علت عدم آگاهی نسبت به کولپوسکوپی از آن بسیار وحشت دارند. پس بهتر است قبل از مراجعه به دکتر اطلاعاتی درباره آن کسب کنیم تا استرس را به طور کامل از بین ببریم.

 

کولپوسکوپی چیست؟

کولپوسکوپی یک روش تشخیص پزشکی می باشد که به بررسی دقیق واژن، دهانه رحم و اطراف دهانه واژن می پردازد و این عمل از طریق دستگاهی به نام کولپوسکوپ انجام می شود. هدف اصلی از کولپوسکوپی جلوگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم یا سرویکس است که با تشخیص ضایعات پیش سرطانی زودرس به درمان آن ها می پردازد. این روش را دکتر هانس هینسلمن و با کمک ادوارد وریث کشف کرده است. همچنین کولپوسکوپ های تخصصی دیگر وجود دارند که برای بررسی و به دست آوردن شواهد برای قربانیان تجاوز جنسی از آن استفاده می شود.

 

علت انجام کولپوسکوپی

علت های گوناگونی مثل مشاهده ناهنجاری در تست پاپ اسمیر یا معاینه گلن قرار داشته باشد. همچنین برای تشخیص زگیل تناسلی (ویروس HPV)، اطلاعاتی در مورد دهانه رحم، تغییرات پیش سرطانی در بافت های دهانه رحم،  تغییرات پیش سرطانی در اطرف دهانه واژن و تغییرات پیش سرطانی درباقت واژن از این روش استفاده می شود.

 

زمان تست

این آزمایش بهتر است زمانی انجام شود که فرد در دوران قاعدگی نباشد و حداکثر 24 ساعت قبل از آزمایش موارد زیر را انجام نداده باشد:

دوش واژینال

رابطه جنسی

استفاده از داروهای واژینال

استفاده از تامپون 

کولپوسکوپی رحم چگونه انجام می شود و چقدر هزینه دارد؟

کولپوسکوپی خطرناک است؟

 

تست کولپوسکوپ چطور انجام می شود؟

کولپوسکوپ یک وسیله پزشکی است که دارای لنزهایی با قدرت بالای بزرگ کنندگی دارد و برای دیدن سرویکس و بافت اطراف آن به کار گرفته می شود. شما برای انجام کولپوسکوپی باید لباس های خود را از قسمت کمر به پایین در بیاورید و سپس به پشت بر روی تخت دراز می کشید. پس از آن پاها را باز کرده و زانو ها را خم می کنید. در این حالت پاشنه ها را بر روی رکاب قرار می دهید.

 

سپس پزشک معالج اسپکولوم را با ماده ای لیز و آغشته شده وارد واژن می کند و بعد از آن دیواره های واژن برای کولپوسکوپی باز می شوند.در بعضی مواقع امکان دارد قسمت داخلی با محلول سرکه یا رنگ ید شسته شود تا محل های نا مشخص و غیر طبیعی بهتر دیده شوند. در ادامه ممکن است پزشک عکس هایی برای سابقه پزشکی بگیرد. در صورت نیاز دکتر از نواحی مشکوک نمونه برداری می کند تا برای بررسی کردن نمونه زیر میکروسکوب به پاتولوژیست در آزمایشگاه فرستاده شود.

 

عوارض کولپوسکوپی 

خطرات و عوارض ناشی از کولپوسکوپی خیلی کم هستند و در برخی موارد نادر ممکن است موارد زیر ایجاد شود:

تب و لرز

عفونت مثل ترشحات سنگین بدبود و یا زرد واژن

درد لگن

خونریزی که ممکن است دو هفته ادامه داشته باشد.

کولپوسکوپی رحم چگونه انجام می شود و چقدر هزینه دارد؟

کولپوسکوپی و بیوپسی رحم

 

یادتان باشد هر زمان که این علائم را مشاهده کردید با پزشک خود تماس حاصل نمایید. کولپوسکوپی و بافت برداری هیچ مشکلی برای باردار شدن ایجاد نمی کند.

 

هزینه کولپوسکوپی چقدر است؟ آیا این آزمایش شامل بیمه می شود؟

هزینه کولپوسکوپی متغیر است و بستگی به این دارد که شما بیوپسی و نمونه برداری انجام می دهید یا نه. بهرحال برای اطلاع از قیمت دقیق با مطب دکتر خود تماس بگیرید. خبر خوب راجع به این آزمایش این است که این شیوه، یک روش تشخیصی و معاینه پیشرفته می باشد، بیمه قسمتی از هزینه ها را پوشش می دهد.

 

مراقبت های بعد از کولپوسکوپی

در صورتی که علاوه بر کولپوسکوپی، بیوپسی هم داشتید ممکن است 2 الی 4 روز درد داشته باشید که به شما توصیه می کنیم قرص پروفن مصرف کنید. علاوه بر این تا 24 ساعت از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو