نشانه های گرسنگی کودکان و نوزادان و علائمی که نشان می دهد فرزند شما سیر است

نشانه های گرسنگی کودکان و نوزادان و علائمی که نشان می دهد فرزند شما سیر است


منبع: آرگا

141

1399/1/17

13:35


در مراحل اولیه زندگی هیچ یک از افراد قادر به سخن گفتن و بیان نیاز های خود نمی باشد. در این زمان برای فهماندن نیاز و خواسته های خود از روش هایی استفاده می کنند، که ممکن است برای خانم هایی که به تازگی مادر شده اند، تشخیصش سخت و غیر ممکن باشد. در این مطلب نشانه های گرسنگی کودکان را بیان کرده ایم، پس با ما همراه باشید.

در اکثر اوقات مادران به تامین تمام نیاز شیر فرزند خود می پردازند، اما گاهی وجود دارد که مادران از گرسنگی نوزاد خود به شدت نگرانند. زمان هایی وجود دارد که کودک به اندازه کافی شیر نمی خورد، به همین علت نوزاد به کم آبی و ایجاد اختلال در رشد دچار می شود.

۲ وضعیتی که گفته شد، ممکن است برای نوزاد به شدت خطر زا باشد، به همین علت بهتر است با علائم گرسنگی در نوزاد و کودک خود به خوبی آشنا شوید.

علائم گرسنگی کودکان

گرسنگی کودک

شاید دشوار ترین قسمت در نگهداری از کودک، فهمیدن چیزی است که سعی دارد به ما بفهماند. توجه نکردن به نشانه هایی که کودک در وضعیت های گوناگون از خود بروز می دهد، بسیار ناراحت کننده می باشد. شاید اگر کودکان نیز قادر به تکلم بودند، به راحتی نیاز خود را برای پدر و مادر بیان می کردند و دیگر اتفاقی برای آن ها پیش نمی آمد. هنگامی که کودکان نمی توانند به خوبی با والدین ارتباط برقرار کنند و خواسته خود را بیان کنند، شروع به حالات و تغییر رفتار هایی می کنند که گاهی تشخیص آن برای کسانی که به تازگی پدر و مادر شده اند، سخت است.

اگر به کودک خوب توجه کنید، در زمان گرسنگی و سیری از خود نشانه هایی بروز می دهند که به خوبی می توانید متوجه شوید. کودکان به خوبی ما را از زمان گرسنگی و سیری خود با خبر می کنند، فقط کافی است به علائمی که از خود روز می دهند، به خوبی توجه کرد.

اگر شما نیز همانند دیگر افرادی که به خوبی از نشانه های گرسنگی کودکان خبر ندارند، فکر می کنید که تنها راه آن گریه است؛ قابل به ذکر است که سخت در اشتباهید. باید توجه داشته باشید که برخی حالات و حرکات بامزه فرزند عزیزتان نیز، نشان از این وضعیت می باشد، پس بهتر است به خوبی به تمامی موارد توجه داشته باشید.

جلوگیری از گریه مداوم نوزاد

نشانه های گرسنگی کودکان

  • گربه های مکرر

یکی از مهم ترین نشانه های گرسنگی کودکان گریه کردن است. گریه تنها پل ارتباطی کودک با مادر است، هنگامی که آن ها نیاز به آغوش شما، ملاقاتتان و ابراز محبت از جانب شما دارند، گریه می کنند. گریه نوزادان با توجه به علت های گوناگون بسیار متفاوت می باشد که بعد از گذشت زمان قادر به تشخیص آن می باشید. قابل به ذکر است که گریه کردن آخرین نشانه در بروز گرسنگی کودکان می باشد، بلکه دیگر علائم وجود دارد که به خوبی باید آن ها را بررسی کنید. قبل از شیر دادن حتما کودک را آرام کنید و سپس به انجام این فرایند بپردازید.

  • بی قراری های پی در پی

در این هنگام ممکن است کودک شروع به دست و پا زدن و بی قراری کند که از دیگر نشانه های گرسنگی کودکان به شمار می رود. اگر متوجه بی قراری های پیوسته در کودک شوید، باید این احتمال را در نظر بگیرید که شاید فرزند شما گرسنه اش شده است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که کودک از خواب بیدار می شود، در اطراف گهواره و خود به دنبال چیزی می باشد و با هر بهانه کوچکی شروع به بی قراری می کند. نوزاد با این حالات سعی دارد به مادر خود بفهماند که وقت شیر او شده است.

علت گریه نوزادان چیست؟

  • مکیدن دست

زمان هایی وجود داد که می بینید کودک شما یکی از انگشان خود را به دهان گرفته و سعی بر مکیدن آن دارد. قابل به ذکر است که کودک زمانی که احساس گرسنگی می کند، هر چیزی را که در اطراف و دم دست خود ببنید، دهنش را باز می کند و آن را درونش می برد.

  • دهان باز

همه ما هنگامی که گرسنه هستیم، دهان خود را باز می کنیم و چیزی درون آن می گذاریم. این اتفاق برای کودکان نیز بروز پیدا می کند، در این حالت سعی دارند به هر قیمتی که شده است مادر را از گرسنه بودن خود آگاه کنند. هنگامی که مادر چنین نشانه هایی می بیند باید هر چه سریع تر به تغذیه نوزاد خود بپردازد. توجه به نشانه های گرسنگی کودکان بسیار حائز اهمیت است، و سبب کمتر ناراحت شدن او از شما می شود.

نشانه های گرسنگی کودکان

  • لبخند زدن

تشخیص نشانه های گرسنگی در کودکان به خصوص زمانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، بسیار سخت است. یکی از بهترین روش ها برای تشخیص این امر، توجه به تمامی حالات چهره نوزاد می باشد. در این حال کودک با دیدن شما لبخند می زند و از شادی رسیدن غذا و مادرش بسیار خوشحال می شود. هنگامی که کودک به سن ۴ ماهگی می رسد، به خوبی لبخند های حقیقی به شما هدیه می دهد.

  • بهانه گیری کودک

غر زدن و نق های پی در پی از نشانه های بارزی است که نوزاد در حین گرسنه شدن از خود بروز می دهد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که نوزاد بعد از به دنیا آمدن به دنبال سینه مادر خود برای تغذیه شیر می گردد. هنگامی که چیزی گونه آن ها را لمس می کند، سر خود را بر می گردانند و یا با دنبال سینه مادر گشتن به پیدا کردن او می پردازند.

علت بهانه گیر شدن نوزادان چیست

  • کشیدن لباس

کودکان از آنچه که فکر می کنید بسیار باهوش تر هستند و همواره سعی دارند تا چیزی را به ما بفهمانند. تنها چیزی که در این میان لازم است، این است که کنار آن ها بمانیم و با توجه به آن ها به رفع تمامی نیاز ها بپردازیم. هنگامی که نوزاد با شیر مادر تغذیه می کند، طولی نمی کشد که مکان آن را پیدا می کند و با کشیدن لباس و پیراهن سعی بر فهماندن چنین موضوعی به مادر خود دارد.

  • حرکات سر

از دیگر نشانه های گرسنگی کودکان, حرکت دادن سر به سوی غذا و تغذیه می باشد. همه ما می دانیم که برای ادامه حیات نیاز به تغذیه داریم و به طور غریزی در هنگام گرسنگی دنبال جایی برای تامین این نیاز در بدن خود هستیم. کودکان نیز در ابتدای زندگی به خوبی می دانند که چه چیزی را باید بمکند و قورت بدهند تا سیر بشوند.

نشانه های گرسنگی کودکان شامل چه مواردی است؟

  • ایجاد تغییر در حالات چهره

تمامی افراد در حین گرسنگی بسیاری از حالات قار و قور کردن شکم و مچاله شدن معده را تجربه می کنند. جالب است که بدانید این اتفاق برای نوزادان نیز می افتد که بسیار برایشان ناراحت کننده می باشد. تمامی احساس و حالات نوزاد در تغییر چهره آن ها بسیار مشهود است که با توجه به آن ها می توان به خوبی گرسنگی کودک را درک کرد. به دلیل اینکه تمامی این اتفاقات برای او تازگی دارند، احتمال ایجاد ترس در آنان وجود دارد.

  • حرکت دست و پا

در مطالب بالا برای حالات مختلفی از چگونگی گرسنه شدن کودک بیان کرده ایم، قابل به ذکر است که حرکت بازو و پا ها نیز گاهی خبر از این نشانه در نوزادان می باشد. در هنگام گرسنگی اعضای بدن از کنترل او خارج می شوند و سعی می کنند به والدین خود بفهمانند که زمان گرسنگی آنان فرا رسیده است.

آشنایی با نشانه های گرسنگی کودکان

نشانه های سیری در کودکان

  • بستن دهان

اولین تغییر که در عدم نشانه های گرسنگی کودکان نقش دارد، بستن لب و دهان می باشد. در این هنگام اگر کسی سعی کند به زور غذایی به نوزاد بدهد، محکم لب های خود را به روی هم فشار می دهد.

  • رد کردن

گاهی اوقات والدین نشانه های گرسنگی کودکان را به اشتباه می گیرند و در زمان گرسنگی نیز سعی دارند به او غذا بدهند. در این زمان بیشتر افراد سعی دارند نشانه هایی از سیر بودن نوزاد پیدا کنند به همین دلیل با غذا دادن می خواهند با رد کردن نوزاد مواجه شوند.

  • توقف در مکیدن

این نشانه بسیار ساده است که تشخیص آن  نیز آسان می باشد. در این هنگام کودک شیر خوردن را متوقف می کند، در این حالت اگر بیش از حد نیاز شیر خورده باشند آن را پس می زنند و یا سر خود را از سینه مادر بر می گردانند.

معرفی علائم گرسنگی کودکان

  • خوابیدن

از بزرگترین نشانه ها در سیر شدن نوزاد، خوابیدن می باشد. بسیاری از مادران نگران این هستند که آیا کودکشان به خوبی تغذیه می کند، چرا که بعد از خوردن شیر سریعا به خواب می رود. در روز ها اولیه بسیار طبیعی است که مادران برای شیر خوردن نوزاد خود را بیدار کنند اما هنگامی که رشد به خوبی شکل گرفت دیگر نیاز به نگرانی از کمبود غذای نوزاد نیست.

  • موارد دیگر نیز سرگرم کننده می باشد

طبیعی است که در زمان گرسنگی هیچ چیز به اندازه شیر و تغذیه مهم نمی باشد، اما قابل به ذکر است که نوزاد در زمان سیر شدن به همه چیز الا شیر فکر می کند و می خواهد که خود را با آنان سر گرم کند. اگر نوزاد به خوبی سیر شده باشد، باید بدانید که کار های جالب و بامزه ای از خود بروز می دهد.

  • گریه های پیوسته و بسیار

گریه کردن در سیر شدن های بیش از حد نیز وجود دارد، قابل به ذکر است که تنها راه برقراری ارتباط نوزاد با مادر همان طور که گفته شد، گریه کردن می باشد. نوزادان در زمان گرسنگی و سیری تنها سلاح گریه کردن خود استفاده می کنند.

آشنایی با نشانه های گرسنگی کودک

  • کشش

بسیاری از ما بعد از کار طولانی و یا بیدار شدن از خواب بدن خود را برای رهایی از خستگی های ناشی می کشیم. این حالت کاملا ارادی می باشد که برای کسب رضایت و گرم کردن بدن صورت می گیرد. قابل به ذکر است که این عمل در کودکان نیز بعد از سیر شدن کامل وجود دارد.

  • تغییر در الگو های همیشگی

بهترین راه برای آگاهی از نشانه های گرسنگی کودکان این است که به خوبی آن ها را شناسایی کنیم. اگر به خوبی از نیار های کودک خود با خبر باشیم، در زمان شیر دهی متوجه می شوید که هر گاه مکیدن نوزاد کمتر شد به معنای سیر شدن او می باشد.

  • از بین رفتن تمامی نشانه های گرسنگی

این مورد نیز از دیگر نشانه های سیر شدن در کودکان می باشد. اگر تمامی موارد را مد نظر بگیرید و آن ها را بررسی کنید، سپس متوجه می شوید که تمامی آن ها از بین رفته و کودک شما کاملا سیر شده است.

تامین نیاز های کودک با مادر

نشانه ها تشخیص میزان شیر مناسب

تا به حال برای رفع نگرانی هایتان از آشنایی با نشانه های گرسنگی کودک مطالبی را مطالعه کرده اید. در ادامه این مطلب نیز قصد داریم، مطالبی در مورد علائم شیر دهی مناسب و کافی به نوزاد دلبندتان ارائه کنیم.

  1. نرم تر شدن سینه؛ قابل به ذکر است که سینه ها بعد از شیر دهی به علت کاهش حجم شیر، بسیار نرم می شوند.
  2. آرام گرفتن نوزاد، بعد از شیر دهی کودک به خوبی آرام می گیرد و سبب آن تامین تغذیه می باشد.
  3. وزن گیری نوزاد؛ قابل به ذکر است که بسیاری از نوزادان در هنگم تولد نیمی از وزن خود را از دست می دهند و سپس بعد از ۲ الی ۳ هفته دوباره وزن خود را پیدا می کنند.
  4. توجه به ادرار نوزاد؛ در هفته های اولیه به دلیل آغوز شیر مادر نوزاد به تعویض پیوسته پوشک و یا استفاده از ۲ لایه پوشک دارد.
  5. توجه به مدفوع نوزاد؛ این مورد امری مهم است و باید به یاد داشته باشید که نوزاد در طول روز باید ۳ مرتبه مدفوع داشته باشد.
  6. شیر دهی پیوسته؛ در طول ۲۴ ساعت حداقل باید ۷ مرتبه به تغذیه و تامین شیر نوزاد خود بپردازید.
  7. صدای دهان کودک؛ اگر در حین بلعیدن شیر در اتاقی آرام قرار گرفته اید و صدای آن را نمی شنوید، قابل به ذکر است که امکان دارد کودک شما با کمبود شیر مواجه شود پس بهتر است آن را به خوبی بررسی کنید.

معرفی نشانه های گرسنگی کودکان

نشانه های بارز در گرسنگی نوزادان

همان طور که تا کنون گفته شد، نوزاد در زمان گرسنگی گریه می کند. اما دیگر روش های ساده ای وجود دارد که با بررسی آن ها می توان به سیر و گرسنگی کودک پی برد. قبل از به گریه افتادن نوزاد باید علائمی را در نظر داشته باشید تا از آن ها جلوگیری کنید.

  1. حرکات مکشی دهان و لب نوزاد
  2. تر کردن لب ها با زبان به طور پیوسته
  3. مکیدن انگشتان و چیز های دم دستی
  4. قرار دادن دست و یا انگشتان بر روی دهان و لب ها
  5. جست و جو و باز شدن دهان نوزاد برای پیدا کردن شیر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو